A prática da contação de histórias na Educação Infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Monica Oliveira
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/34971
Resumo: Discussing the strategies used by the teachers in storytelling and the development of orality is very relevant to understanding the interest in reading by the children. In this way, it becomes indispensable to investigate how these strategies are elaborated in children's education, and that is our goal. As for the theoretical reference, the foundations of official documents on the subject and authors such as Coelho, (2009) Busatto (2006), Machado (2015), among others, concerning an organization and the need to awaken interest in reading through of storytelling. Fundamental aspects of the teacher's role in this art of enchantment were also worked out, relating his conceptions to Piaget (1977) and the child's developmental phase. Through the application of a questionnaire, from the field research, the observations were generated the data about the experiences of five teachers of children's education at a private school in the city of Fortaleza, Ceará, related to the theme. In the analysis of the data, it was presented a relation between content, theory and practice experienced by the teachers. This study provoked a reflection on the importance given to storytelling as a resource in the development of the pleasurefor reading, also involved with classroom planning and what strategies the teachers used with this resource in fostering education of their students in order to turn them into competent future readers.
id UFC-7_ab11b20a2d691d179a3115b6b6dd5b23
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/34971
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A prática da contação de histórias na Educação InfantilEducação InfantilContação de históriaEstratégias pedagógicasChild educationStorytellingDiscussing the strategies used by the teachers in storytelling and the development of orality is very relevant to understanding the interest in reading by the children. In this way, it becomes indispensable to investigate how these strategies are elaborated in children's education, and that is our goal. As for the theoretical reference, the foundations of official documents on the subject and authors such as Coelho, (2009) Busatto (2006), Machado (2015), among others, concerning an organization and the need to awaken interest in reading through of storytelling. Fundamental aspects of the teacher's role in this art of enchantment were also worked out, relating his conceptions to Piaget (1977) and the child's developmental phase. Through the application of a questionnaire, from the field research, the observations were generated the data about the experiences of five teachers of children's education at a private school in the city of Fortaleza, Ceará, related to the theme. In the analysis of the data, it was presented a relation between content, theory and practice experienced by the teachers. This study provoked a reflection on the importance given to storytelling as a resource in the development of the pleasurefor reading, also involved with classroom planning and what strategies the teachers used with this resource in fostering education of their students in order to turn them into competent future readers.Discutir sobre as estratégias usadas pelas professoras na contação de história e o desenvolvimento da oralidade é bastante relevante para compreender o interesse pela leitura das crianças. Dessa maneira, torna-se indispensável pesquisar como são elaboradas essas estratégias na Educação infantil, e este foi o objetivo deste trabalho. Quanto ao referencial teórico, foram discutidos os fundamentos de documentos oficiais sobre o tema e autores como Coelho (2009) Busatto (2006), Machado (2015), dentre outros, referentes a uma organização e necessidade de despertar o interesse pela leitura, por meio da contação de história. Foram trabalhados, também, aspectos fundamentais do papel do professor nessa arte de encantamento, relacionando suas concepções com Piaget (1977) e a fase de desenvolvimento da criança. Por meio da aplicação de questionário, da pesquisa de campo, das observações foram coletados os dados sobre as experiências vividas por cinco professoras da educação infantil de uma escola privada na cidade de Fortaleza, Ceará, relacionadas ao tema. Na análise dos dados, foi apresentada uma relação entre conteúdo, teoria e prática vivenciada pelas docentes. Este estudo provocou uma reflexão sobre a importância que é dada para a contação de história como recurso no desenvolvimento do gosto pela leitura, envolvida, ainda, com o planejamento de sala de aula e quais as estratégias que as professoras utilizavam com esse recurso na fomentação da educação de seus alunos, a fim de transformá-los em futuros leitores competentes.Ribeiro, Ana Paula de MedeirosLima, Monica Oliveira2018-08-22T14:48:21Z2018-08-22T14:48:21Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfLIMA, Monica Oliveira. A prática da contação de histórias na Educação Infantil. 2018. 47f. - TCC (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Curso de Graduação em Pedagogia, Fortaleza (CE), 2018.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/34971porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-20T19:17:43Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/34971Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:25:44.535097Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A prática da contação de histórias na Educação Infantil
title A prática da contação de histórias na Educação Infantil
spellingShingle A prática da contação de histórias na Educação Infantil
Lima, Monica Oliveira
Educação Infantil
Contação de história
Estratégias pedagógicas
Child education
Storytelling
title_short A prática da contação de histórias na Educação Infantil
title_full A prática da contação de histórias na Educação Infantil
title_fullStr A prática da contação de histórias na Educação Infantil
title_full_unstemmed A prática da contação de histórias na Educação Infantil
title_sort A prática da contação de histórias na Educação Infantil
author Lima, Monica Oliveira
author_facet Lima, Monica Oliveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ribeiro, Ana Paula de Medeiros
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Monica Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
Contação de história
Estratégias pedagógicas
Child education
Storytelling
topic Educação Infantil
Contação de história
Estratégias pedagógicas
Child education
Storytelling
description Discussing the strategies used by the teachers in storytelling and the development of orality is very relevant to understanding the interest in reading by the children. In this way, it becomes indispensable to investigate how these strategies are elaborated in children's education, and that is our goal. As for the theoretical reference, the foundations of official documents on the subject and authors such as Coelho, (2009) Busatto (2006), Machado (2015), among others, concerning an organization and the need to awaken interest in reading through of storytelling. Fundamental aspects of the teacher's role in this art of enchantment were also worked out, relating his conceptions to Piaget (1977) and the child's developmental phase. Through the application of a questionnaire, from the field research, the observations were generated the data about the experiences of five teachers of children's education at a private school in the city of Fortaleza, Ceará, related to the theme. In the analysis of the data, it was presented a relation between content, theory and practice experienced by the teachers. This study provoked a reflection on the importance given to storytelling as a resource in the development of the pleasurefor reading, also involved with classroom planning and what strategies the teachers used with this resource in fostering education of their students in order to turn them into competent future readers.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-22T14:48:21Z
2018-08-22T14:48:21Z
2018
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LIMA, Monica Oliveira. A prática da contação de histórias na Educação Infantil. 2018. 47f. - TCC (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Curso de Graduação em Pedagogia, Fortaleza (CE), 2018.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/34971
identifier_str_mv LIMA, Monica Oliveira. A prática da contação de histórias na Educação Infantil. 2018. 47f. - TCC (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Curso de Graduação em Pedagogia, Fortaleza (CE), 2018.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/34971
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028799442321408