Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Stavel, Michael de Oliveira
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15950
Resumo: This final paper approaches the state of knowledge about physics teaching for deaf in the two first decades of the 21th century. For this purpose, a survey of the works present in the CAPES theses and dissertations catalog was carried out and, subsequently, an analysis from titles and abstracts of these thesis and dissertations were made. The study questions are: how many and which are there on this subject? Are these researches articulated? Are there conclusions about methodologies to teach physics with people with hearing disability? What have been the concerns of researchers in the teaching of physics for the deaf? These questions provided theses objectives: to present an overview of theses and dissertations about physics teaching for deaf and discuss methodological and pedagogical aspects found in these works. The results indicated a trend of increasing academic production over the years. Furthermore, we found 27 works distributed in the five regions of Brazil, which can be classified into three thematic approaches: 1) related to didactic resources; 2) related to the understanding of the learning process and, 3) related to communication in LIBRAS of scientific terms. It is necessary to mention that these three thematic focus were also described by other authors, in similar studies, which supported and contributed to this final paper.
id SCAR_237c3679ac97e1a98ee088167c3bd9d8
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15950
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Stavel, Michael de OliveiraSilva, Fernanda Keila Marinho dahttp://lattes.cnpq.br/6390725197649567Cruz, Tersio Guilherme de Souzahttp://lattes.cnpq.br/0705292304279277http://lattes.cnpq.br/549234455047499097262a09-aaeb-4124-8350-1b01a6c7eccc2022-04-29T13:07:57Z2022-04-29T13:07:57Z2022-03-18STAVEL, Michael de Oliveira. Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020). 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15950.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15950This final paper approaches the state of knowledge about physics teaching for deaf in the two first decades of the 21th century. For this purpose, a survey of the works present in the CAPES theses and dissertations catalog was carried out and, subsequently, an analysis from titles and abstracts of these thesis and dissertations were made. The study questions are: how many and which are there on this subject? Are these researches articulated? Are there conclusions about methodologies to teach physics with people with hearing disability? What have been the concerns of researchers in the teaching of physics for the deaf? These questions provided theses objectives: to present an overview of theses and dissertations about physics teaching for deaf and discuss methodological and pedagogical aspects found in these works. The results indicated a trend of increasing academic production over the years. Furthermore, we found 27 works distributed in the five regions of Brazil, which can be classified into three thematic approaches: 1) related to didactic resources; 2) related to the understanding of the learning process and, 3) related to communication in LIBRAS of scientific terms. It is necessary to mention that these three thematic focus were also described by other authors, in similar studies, which supported and contributed to this final paper.O presente trabalho de conclusão de curso apresenta um estudo “estado do conhecimento” acerca da produção acadêmica sobre o ensino de física para surdos nas duas primeiras décadas do século XXI. Para isso, fez-se um levantamento dos trabalhos presentes no catálogo de teses e dissertações CAPES e, posteriormente, procedeu-se à análise dos títulos e resumos destas teses e dissertações. As perguntas que orientam a pesquisa foram: Quais e quantos trabalhos existem sobre o ensino para surdos? Estes trabalhos “conversam” entre si? Há conclusões a respeito de metodologias a serem adotadas para trabalhar a física com pessoas com deficiência auditiva? Quais vem sendo as preocupações dos pesquisadores do ensino de física para surdos? A partir destas questões, os objetivos foram: Mapear a produção acadêmica, com foco nas teses e dissertações, no campo do conhecimento sobre ensino de física para surdos e discutir os aspectos pedagógicos e metodológicos que se destacam nestes trabalhos. Os resultados indicaram uma tendência de aumento da produção acadêmica com o passar dos anos, além da existência de 27 trabalhos, defendidos de forma distribuída nas cinco regiões do Brasil, que podem ser classificados em três enfoques temáticos, sendo o primeiro relacionado ao foco dado aos recursos didáticos, o segundo relacionado ao foco no entendimento do processo de aprendizagem e o terceiro relacionado à sinalização em LIBRAS dos termos científicos. É preciso mencionar que esses três enfoques temáticos foram descritos também por outros autores, em estudos semelhantes, os quais fundamentaram e contribuíram com este trabalho final de conclusão de curso.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaFísica - FL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEnsino de físicaSurdezEstado do conhecimentoState of knowledgePhysics teachingDeafnessCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEnsino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020)Teaching physics for the deaf: a study of theses and dissertations (2007 – 2020)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis600600b400bf78-8361-42ac-9663-1a8c72e3f790reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARCC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15950/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52ORIGINALStavel, Michael_TCC.pdfStavel, Michael_TCC.pdfTrabalho de Conclusão de Curso_Michael de Oliveira Stavelapplication/pdf1671129https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15950/1/Stavel%2c%20Michael_TCC.pdf4a375193519f6919f59af0c82b511091MD51TEXTStavel, Michael_TCC.pdf.txtStavel, Michael_TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain139730https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15950/3/Stavel%2c%20Michael_TCC.pdf.txt3dfbca35293aab5f4a723fdce0152253MD53THUMBNAILStavel, Michael_TCC.pdf.jpgStavel, Michael_TCC.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5463https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15950/4/Stavel%2c%20Michael_TCC.pdf.jpgac5437d2282373ef5aef80e7ef4b58c4MD54ufscar/159502023-09-18 18:32:22.051oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15950Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:22Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020)
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Teaching physics for the deaf: a study of theses and dissertations (2007 – 2020)
title Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020)
spellingShingle Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020)
Stavel, Michael de Oliveira
Ensino de física
Surdez
Estado do conhecimento
State of knowledge
Physics teaching
Deafness
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
title_short Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020)
title_full Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020)
title_fullStr Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020)
title_full_unstemmed Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020)
title_sort Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020)
author Stavel, Michael de Oliveira
author_facet Stavel, Michael de Oliveira
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5492344550474990
dc.contributor.author.fl_str_mv Stavel, Michael de Oliveira
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Fernanda Keila Marinho da
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6390725197649567
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv Cruz, Tersio Guilherme de Souza
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0705292304279277
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 97262a09-aaeb-4124-8350-1b01a6c7eccc
contributor_str_mv Silva, Fernanda Keila Marinho da
Cruz, Tersio Guilherme de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de física
Surdez
Estado do conhecimento
State of knowledge
topic Ensino de física
Surdez
Estado do conhecimento
State of knowledge
Physics teaching
Deafness
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Physics teaching
Deafness
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description This final paper approaches the state of knowledge about physics teaching for deaf in the two first decades of the 21th century. For this purpose, a survey of the works present in the CAPES theses and dissertations catalog was carried out and, subsequently, an analysis from titles and abstracts of these thesis and dissertations were made. The study questions are: how many and which are there on this subject? Are these researches articulated? Are there conclusions about methodologies to teach physics with people with hearing disability? What have been the concerns of researchers in the teaching of physics for the deaf? These questions provided theses objectives: to present an overview of theses and dissertations about physics teaching for deaf and discuss methodological and pedagogical aspects found in these works. The results indicated a trend of increasing academic production over the years. Furthermore, we found 27 works distributed in the five regions of Brazil, which can be classified into three thematic approaches: 1) related to didactic resources; 2) related to the understanding of the learning process and, 3) related to communication in LIBRAS of scientific terms. It is necessary to mention that these three thematic focus were also described by other authors, in similar studies, which supported and contributed to this final paper.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-04-29T13:07:57Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-04-29T13:07:57Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2022-03-18
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv STAVEL, Michael de Oliveira. Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020). 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15950.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15950
identifier_str_mv STAVEL, Michael de Oliveira. Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020). 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15950.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15950
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
dc.relation.authority.fl_str_mv b400bf78-8361-42ac-9663-1a8c72e3f790
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus Sorocaba
Física - FL-So
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus Sorocaba
Física - FL-So
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15950/2/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15950/1/Stavel%2c%20Michael_TCC.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15950/3/Stavel%2c%20Michael_TCC.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15950/4/Stavel%2c%20Michael_TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34
4a375193519f6919f59af0c82b511091
3dfbca35293aab5f4a723fdce0152253
ac5437d2282373ef5aef80e7ef4b58c4
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136405467463680