Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15950 |
Resumo: | This final paper approaches the state of knowledge about physics teaching for deaf in the two first decades of the 21th century. For this purpose, a survey of the works present in the CAPES theses and dissertations catalog was carried out and, subsequently, an analysis from titles and abstracts of these thesis and dissertations were made. The study questions are: how many and which are there on this subject? Are these researches articulated? Are there conclusions about methodologies to teach physics with people with hearing disability? What have been the concerns of researchers in the teaching of physics for the deaf? These questions provided theses objectives: to present an overview of theses and dissertations about physics teaching for deaf and discuss methodological and pedagogical aspects found in these works. The results indicated a trend of increasing academic production over the years. Furthermore, we found 27 works distributed in the five regions of Brazil, which can be classified into three thematic approaches: 1) related to didactic resources; 2) related to the understanding of the learning process and, 3) related to communication in LIBRAS of scientific terms. It is necessary to mention that these three thematic focus were also described by other authors, in similar studies, which supported and contributed to this final paper. |
id |
SCAR_237c3679ac97e1a98ee088167c3bd9d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15950 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Stavel, Michael de OliveiraSilva, Fernanda Keila Marinho dahttp://lattes.cnpq.br/6390725197649567Cruz, Tersio Guilherme de Souzahttp://lattes.cnpq.br/0705292304279277http://lattes.cnpq.br/549234455047499097262a09-aaeb-4124-8350-1b01a6c7eccc2022-04-29T13:07:57Z2022-04-29T13:07:57Z2022-03-18STAVEL, Michael de Oliveira. Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020). 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15950.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15950This final paper approaches the state of knowledge about physics teaching for deaf in the two first decades of the 21th century. For this purpose, a survey of the works present in the CAPES theses and dissertations catalog was carried out and, subsequently, an analysis from titles and abstracts of these thesis and dissertations were made. The study questions are: how many and which are there on this subject? Are these researches articulated? Are there conclusions about methodologies to teach physics with people with hearing disability? What have been the concerns of researchers in the teaching of physics for the deaf? These questions provided theses objectives: to present an overview of theses and dissertations about physics teaching for deaf and discuss methodological and pedagogical aspects found in these works. The results indicated a trend of increasing academic production over the years. Furthermore, we found 27 works distributed in the five regions of Brazil, which can be classified into three thematic approaches: 1) related to didactic resources; 2) related to the understanding of the learning process and, 3) related to communication in LIBRAS of scientific terms. It is necessary to mention that these three thematic focus were also described by other authors, in similar studies, which supported and contributed to this final paper.O presente trabalho de conclusão de curso apresenta um estudo “estado do conhecimento” acerca da produção acadêmica sobre o ensino de física para surdos nas duas primeiras décadas do século XXI. Para isso, fez-se um levantamento dos trabalhos presentes no catálogo de teses e dissertações CAPES e, posteriormente, procedeu-se à análise dos títulos e resumos destas teses e dissertações. As perguntas que orientam a pesquisa foram: Quais e quantos trabalhos existem sobre o ensino para surdos? Estes trabalhos “conversam” entre si? Há conclusões a respeito de metodologias a serem adotadas para trabalhar a física com pessoas com deficiência auditiva? Quais vem sendo as preocupações dos pesquisadores do ensino de física para surdos? A partir destas questões, os objetivos foram: Mapear a produção acadêmica, com foco nas teses e dissertações, no campo do conhecimento sobre ensino de física para surdos e discutir os aspectos pedagógicos e metodológicos que se destacam nestes trabalhos. Os resultados indicaram uma tendência de aumento da produção acadêmica com o passar dos anos, além da existência de 27 trabalhos, defendidos de forma distribuída nas cinco regiões do Brasil, que podem ser classificados em três enfoques temáticos, sendo o primeiro relacionado ao foco dado aos recursos didáticos, o segundo relacionado ao foco no entendimento do processo de aprendizagem e o terceiro relacionado à sinalização em LIBRAS dos termos científicos. É preciso mencionar que esses três enfoques temáticos foram descritos também por outros autores, em estudos semelhantes, os quais fundamentaram e contribuíram com este trabalho final de conclusão de curso.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaFísica - FL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEnsino de físicaSurdezEstado do conhecimentoState of knowledgePhysics teachingDeafnessCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEnsino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020)Teaching physics for the deaf: a study of theses and dissertations (2007 – 2020)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis600600b400bf78-8361-42ac-9663-1a8c72e3f790reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARCC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15950/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52ORIGINALStavel, Michael_TCC.pdfStavel, Michael_TCC.pdfTrabalho de Conclusão de Curso_Michael de Oliveira Stavelapplication/pdf1671129https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15950/1/Stavel%2c%20Michael_TCC.pdf4a375193519f6919f59af0c82b511091MD51TEXTStavel, Michael_TCC.pdf.txtStavel, Michael_TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain139730https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15950/3/Stavel%2c%20Michael_TCC.pdf.txt3dfbca35293aab5f4a723fdce0152253MD53THUMBNAILStavel, Michael_TCC.pdf.jpgStavel, Michael_TCC.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5463https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15950/4/Stavel%2c%20Michael_TCC.pdf.jpgac5437d2282373ef5aef80e7ef4b58c4MD54ufscar/159502023-09-18 18:32:22.051oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15950Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:22Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020) |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Teaching physics for the deaf: a study of theses and dissertations (2007 – 2020) |
title |
Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020) |
spellingShingle |
Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020) Stavel, Michael de Oliveira Ensino de física Surdez Estado do conhecimento State of knowledge Physics teaching Deafness CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020) |
title_full |
Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020) |
title_fullStr |
Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020) |
title_full_unstemmed |
Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020) |
title_sort |
Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020) |
author |
Stavel, Michael de Oliveira |
author_facet |
Stavel, Michael de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5492344550474990 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Stavel, Michael de Oliveira |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Fernanda Keila Marinho da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6390725197649567 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Cruz, Tersio Guilherme de Souza |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0705292304279277 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
97262a09-aaeb-4124-8350-1b01a6c7eccc |
contributor_str_mv |
Silva, Fernanda Keila Marinho da Cruz, Tersio Guilherme de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de física Surdez Estado do conhecimento State of knowledge |
topic |
Ensino de física Surdez Estado do conhecimento State of knowledge Physics teaching Deafness CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Physics teaching Deafness |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
This final paper approaches the state of knowledge about physics teaching for deaf in the two first decades of the 21th century. For this purpose, a survey of the works present in the CAPES theses and dissertations catalog was carried out and, subsequently, an analysis from titles and abstracts of these thesis and dissertations were made. The study questions are: how many and which are there on this subject? Are these researches articulated? Are there conclusions about methodologies to teach physics with people with hearing disability? What have been the concerns of researchers in the teaching of physics for the deaf? These questions provided theses objectives: to present an overview of theses and dissertations about physics teaching for deaf and discuss methodological and pedagogical aspects found in these works. The results indicated a trend of increasing academic production over the years. Furthermore, we found 27 works distributed in the five regions of Brazil, which can be classified into three thematic approaches: 1) related to didactic resources; 2) related to the understanding of the learning process and, 3) related to communication in LIBRAS of scientific terms. It is necessary to mention that these three thematic focus were also described by other authors, in similar studies, which supported and contributed to this final paper. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-04-29T13:07:57Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-04-29T13:07:57Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-03-18 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
STAVEL, Michael de Oliveira. Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020). 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15950. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15950 |
identifier_str_mv |
STAVEL, Michael de Oliveira. Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020). 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15950. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15950 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
b400bf78-8361-42ac-9663-1a8c72e3f790 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Física - FL-So |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Física - FL-So |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15950/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15950/1/Stavel%2c%20Michael_TCC.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15950/3/Stavel%2c%20Michael_TCC.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15950/4/Stavel%2c%20Michael_TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 4a375193519f6919f59af0c82b511091 3dfbca35293aab5f4a723fdce0152253 ac5437d2282373ef5aef80e7ef4b58c4 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136405467463680 |