Etiquetagem de fotografias no Instagram Greenpeace Brasil e sua relação com a análise documentária de imagens
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13909 |
Resumo: | Considering the processes of attributing hashtags to the Greenpeace Brasil image collection on the Instagram social network by its users through the folksonomy process, this research aims to investigate and analyze photo tagging on the Instagram social network and its relationship with the categories of documentary analysis of photographic images proposed by Manini (2002). For this, the work is characterized as descriptive with data collection through observation. From the point of view of the research objectives, the present study has a descriptive and exploratory character with a qualitative and quantitative approach. The most popular photograph of each month was selected from January to December 2019, resulting in 12 photographs for the research corpus. For the analysis, 59 hashtags attributed to the 12 selected photographs from the collection were collected and the results showed that most of the hashtags attributed in the images correspond to the category ABOUT, which shows that the photographic images are represented in a more subjective way and with limited consensus. It is concluded that the attribute grid proposed by Manini (2002) proved to be relevant with regard to the categorization for correct representation of photographic images, but that there is a lack of knowledge of the indexers in question to represent the photographic images published in the collection of the Greenpeace Brasil. |
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For this, the work is characterized as descriptive with data collection through observation. From the point of view of the research objectives, the present study has a descriptive and exploratory character with a qualitative and quantitative approach. The most popular photograph of each month was selected from January to December 2019, resulting in 12 photographs for the research corpus. For the analysis, 59 hashtags attributed to the 12 selected photographs from the collection were collected and the results showed that most of the hashtags attributed in the images correspond to the category ABOUT, which shows that the photographic images are represented in a more subjective way and with limited consensus. It is concluded that the attribute grid proposed by Manini (2002) proved to be relevant with regard to the categorization for correct representation of photographic images, but that there is a lack of knowledge of the indexers in question to represent the photographic images published in the collection of the Greenpeace Brasil.Considerando os processos de atribuição de hashtags no acervo de imagens do Greenpeace Brasil na rede social Instagram pelos seus usuários através do processo da folksonomia, esta pesquisa tem por finalidade a investigação e análise de etiquetagem de fotografias na rede social Instagram e sua relação com as categorias de análise documentária de imagens fotográficas proposta por Manini (2002). Para isso, o trabalho caracteriza-se como descritivo com coleta de dados através de observação. Do ponto de vista dos objetivos da pesquisa, o presente estudo tem caráter descritivo e exploratório com abordagem quali-quantitativa. Foi selecionada a fotografia com mais popularidade de cada mês no período de janeiro a dezembro de 2019, resultando em 12 fotografias para o corpus da pesquisa. Para a análise, foram coletadas 59 hashtags atribuídas as 12 fotografias selecionadas do acervo e os resultados apontaram que a maioria das hashtags atribuídas nas imagens correspondem à categoria SOBRE, o que mostra que as imagens fotográficas são representadas de uma forma mais subjetiva e de consenso limitado. Conclui-se que a grade de atributos proposta por Manini (2002) se mostrou relevante no que diz respeito à categorização para representação correta de imagens fotográficas, mas que há uma falta de conhecimento dos indexadores em questão para representação das imagens fotográficas publicadas no acervo do Greenpeace Brasil.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosBiblioteconomia e Ciência da Informação - BCIUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessIndexação de imagensFolksonomiaInstagramHashtagsAmbiente digitalIndexing imagesFolksonomyDigital environmentCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO::BIBLIOTECONOMIAEtiquetagem de fotografias no Instagram Greenpeace Brasil e sua relação com a análise documentária de imagensCollaborative tagging of photographs on Instagram Greenpeace Brasil and its relationship with documentary analys of photographsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis600600c802221f-b0c9-45df-994a-5c96efed6be0reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC_Raphael_2021.pdfTCC_Raphael_2021.pdfTCCapplication/pdf1745287https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13909/1/TCC_Raphael_2021.pdf3db02e1e4b2b2d052b130845ead2b4d7MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13909/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXTTCC_Raphael_2021.pdf.txtTCC_Raphael_2021.pdf.txtExtracted texttext/plain120600https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13909/3/TCC_Raphael_2021.pdf.txtef6eca3bd50b6b4cc77df84c7d10bf9eMD53THUMBNAILTCC_Raphael_2021.pdf.jpgTCC_Raphael_2021.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5338https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13909/4/TCC_Raphael_2021.pdf.jpgff159314754f39e698597e3668f9fb11MD54ufscar/139092023-09-18 18:32:07.364oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13909Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:07Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
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