As frações que o ladrilhamento revela
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5954 |
Resumo: | This dissertation presents the follow-up of the study of fractions by means of a square lattice, with the variation of molds. The trial is based on interactive work, which provides the cognitive breakthrough of the whole group. Traces a trajectory of the fraction, within the history of mathematics with the evolution to the present day presents some guidelines and methodological indications for teaching fractions. The guiding this research question is: How to identify and deal with the questions that arise during the resolution of situations where students are unable to apply the concepts of fractions, already experienced in their previous school life? In an attempt to resolve the issue of research, was set the goal of research is to provide an intervention that would change for the better the students ' contact with the issues involving the knowledge related to the ideas of ordinary fractions. The research work was Didactic Engineering methodology, was developed in the classroom, through a didactic sequence consisting of two sequences of activities: the Pentaminos game and the Lattice. With this speech, is expected to meet the goal of guiding research and answer the research question. |
id |
SCAR_32316df191d23c7766abdf47469c74b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5954 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Ribeiro, Adevanilde Batagin MartinsSampaio, João Carlos Vieirahttp://lattes.cnpq.br/8286887389013685d540d794-5854-4ab0-9e7e-68c3af13f1522016-06-02T20:29:25Z2013-10-312016-06-02T20:29:25Z2013-09-24RIBEIRO, Adevanilde Batagin Martins. As frações que o ladrilhamento revela. 2013. 132 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5954This dissertation presents the follow-up of the study of fractions by means of a square lattice, with the variation of molds. The trial is based on interactive work, which provides the cognitive breakthrough of the whole group. Traces a trajectory of the fraction, within the history of mathematics with the evolution to the present day presents some guidelines and methodological indications for teaching fractions. The guiding this research question is: How to identify and deal with the questions that arise during the resolution of situations where students are unable to apply the concepts of fractions, already experienced in their previous school life? In an attempt to resolve the issue of research, was set the goal of research is to provide an intervention that would change for the better the students ' contact with the issues involving the knowledge related to the ideas of ordinary fractions. The research work was Didactic Engineering methodology, was developed in the classroom, through a didactic sequence consisting of two sequences of activities: the Pentaminos game and the Lattice. With this speech, is expected to meet the goal of guiding research and answer the research question.Esta dissertação apresenta o acompanhamento do estudo das frações por meio do ladrilhamento de um quadrado, com a variação dos moldes empregados. A experimentação apoia-se no trabalho interativo, que propicia o avanço cognitivo de todo o grupo. Traça uma trajetória da fração dentro da História da Matemática, com a evolução para os dias atuais trazendo indicações metodológicas para o ensino de frações. Esta pesquisa tem a questão norteadora: como identificar e tratar as dúvidas que surgem durante a resolução de situações em que os alunos não conseguem aplicar os conceitos de frações, já vivenciados na sua vida escolar pregressa? Na tentativa de resolver a questão de pesquisa, ficou definido o objetivo da investigação que consiste em proporcionar uma intervenção que mudasse para melhor o contato dos alunos com as questões que envolvem os conhecimentos relacionados com as ideias de frações ordinárias. O trabalho de pesquisa contou com a metodologia Engenharia Didática, foi desenvolvido em sala de aula, por meio de uma sequência didática composta por duas sequências de atividades: o jogo Pentaminós e o Ladrilhamento. Com essa intervenção, espera-se atender o objetivo da investigação e responder à questão norteadora.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATUFSCarBRMatemática - estudo e ensinoNúmeros racionaisFrações ordináriasJogos educativosFraçãoJogo PentaminósLadrilhamentoFractionPentaminós gameLatticeMathematicsCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAAs frações que o ladrilhamento revelainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1ffb5f768-8005-4f4d-b4c1-3c6730ec684ainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL5543.pdfapplication/pdf2736940https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5954/1/5543.pdf777a8922b7826a6bc7a0fd6b4b3c7b78MD51TEXT5543.pdf.txt5543.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5954/2/5543.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL5543.pdf.jpg5543.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5770https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5954/3/5543.pdf.jpgfad041236fa2d6d3377109f16392aa31MD53ufscar/59542023-09-18 18:31:37.214oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5954Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:37Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
As frações que o ladrilhamento revela |
title |
As frações que o ladrilhamento revela |
spellingShingle |
As frações que o ladrilhamento revela Ribeiro, Adevanilde Batagin Martins Matemática - estudo e ensino Números racionais Frações ordinárias Jogos educativos Fração Jogo Pentaminós Ladrilhamento Fraction Pentaminós game Lattice Mathematics CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
As frações que o ladrilhamento revela |
title_full |
As frações que o ladrilhamento revela |
title_fullStr |
As frações que o ladrilhamento revela |
title_full_unstemmed |
As frações que o ladrilhamento revela |
title_sort |
As frações que o ladrilhamento revela |
author |
Ribeiro, Adevanilde Batagin Martins |
author_facet |
Ribeiro, Adevanilde Batagin Martins |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Adevanilde Batagin Martins |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sampaio, João Carlos Vieira |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8286887389013685 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
d540d794-5854-4ab0-9e7e-68c3af13f152 |
contributor_str_mv |
Sampaio, João Carlos Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática - estudo e ensino Números racionais Frações ordinárias Jogos educativos Fração Jogo Pentaminós Ladrilhamento |
topic |
Matemática - estudo e ensino Números racionais Frações ordinárias Jogos educativos Fração Jogo Pentaminós Ladrilhamento Fraction Pentaminós game Lattice Mathematics CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Fraction Pentaminós game Lattice Mathematics |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This dissertation presents the follow-up of the study of fractions by means of a square lattice, with the variation of molds. The trial is based on interactive work, which provides the cognitive breakthrough of the whole group. Traces a trajectory of the fraction, within the history of mathematics with the evolution to the present day presents some guidelines and methodological indications for teaching fractions. The guiding this research question is: How to identify and deal with the questions that arise during the resolution of situations where students are unable to apply the concepts of fractions, already experienced in their previous school life? In an attempt to resolve the issue of research, was set the goal of research is to provide an intervention that would change for the better the students ' contact with the issues involving the knowledge related to the ideas of ordinary fractions. The research work was Didactic Engineering methodology, was developed in the classroom, through a didactic sequence consisting of two sequences of activities: the Pentaminos game and the Lattice. With this speech, is expected to meet the goal of guiding research and answer the research question. |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-10-31 2016-06-02T20:29:25Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-09-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T20:29:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
RIBEIRO, Adevanilde Batagin Martins. As frações que o ladrilhamento revela. 2013. 132 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5954 |
identifier_str_mv |
RIBEIRO, Adevanilde Batagin Martins. As frações que o ladrilhamento revela. 2013. 132 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5954 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
ffb5f768-8005-4f4d-b4c1-3c6730ec684a |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5954/1/5543.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5954/2/5543.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5954/3/5543.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
777a8922b7826a6bc7a0fd6b4b3c7b78 d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e fad041236fa2d6d3377109f16392aa31 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136290153463808 |