As frações que o ladrilhamento revela

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Adevanilde Batagin Martins
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5954
Resumo: This dissertation presents the follow-up of the study of fractions by means of a square lattice, with the variation of molds. The trial is based on interactive work, which provides the cognitive breakthrough of the whole group. Traces a trajectory of the fraction, within the history of mathematics with the evolution to the present day presents some guidelines and methodological indications for teaching fractions. The guiding this research question is: How to identify and deal with the questions that arise during the resolution of situations where students are unable to apply the concepts of fractions, already experienced in their previous school life? In an attempt to resolve the issue of research, was set the goal of research is to provide an intervention that would change for the better the students ' contact with the issues involving the knowledge related to the ideas of ordinary fractions. The research work was Didactic Engineering methodology, was developed in the classroom, through a didactic sequence consisting of two sequences of activities: the Pentaminos game and the Lattice. With this speech, is expected to meet the goal of guiding research and answer the research question.
id SCAR_32316df191d23c7766abdf47469c74b3
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5954
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Ribeiro, Adevanilde Batagin MartinsSampaio, João Carlos Vieirahttp://lattes.cnpq.br/8286887389013685d540d794-5854-4ab0-9e7e-68c3af13f1522016-06-02T20:29:25Z2013-10-312016-06-02T20:29:25Z2013-09-24RIBEIRO, Adevanilde Batagin Martins. As frações que o ladrilhamento revela. 2013. 132 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5954This dissertation presents the follow-up of the study of fractions by means of a square lattice, with the variation of molds. The trial is based on interactive work, which provides the cognitive breakthrough of the whole group. Traces a trajectory of the fraction, within the history of mathematics with the evolution to the present day presents some guidelines and methodological indications for teaching fractions. The guiding this research question is: How to identify and deal with the questions that arise during the resolution of situations where students are unable to apply the concepts of fractions, already experienced in their previous school life? In an attempt to resolve the issue of research, was set the goal of research is to provide an intervention that would change for the better the students ' contact with the issues involving the knowledge related to the ideas of ordinary fractions. The research work was Didactic Engineering methodology, was developed in the classroom, through a didactic sequence consisting of two sequences of activities: the Pentaminos game and the Lattice. With this speech, is expected to meet the goal of guiding research and answer the research question.Esta dissertação apresenta o acompanhamento do estudo das frações por meio do ladrilhamento de um quadrado, com a variação dos moldes empregados. A experimentação apoia-se no trabalho interativo, que propicia o avanço cognitivo de todo o grupo. Traça uma trajetória da fração dentro da História da Matemática, com a evolução para os dias atuais trazendo indicações metodológicas para o ensino de frações. Esta pesquisa tem a questão norteadora: como identificar e tratar as dúvidas que surgem durante a resolução de situações em que os alunos não conseguem aplicar os conceitos de frações, já vivenciados na sua vida escolar pregressa? Na tentativa de resolver a questão de pesquisa, ficou definido o objetivo da investigação que consiste em proporcionar uma intervenção que mudasse para melhor o contato dos alunos com as questões que envolvem os conhecimentos relacionados com as ideias de frações ordinárias. O trabalho de pesquisa contou com a metodologia Engenharia Didática, foi desenvolvido em sala de aula, por meio de uma sequência didática composta por duas sequências de atividades: o jogo Pentaminós e o Ladrilhamento. Com essa intervenção, espera-se atender o objetivo da investigação e responder à questão norteadora.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATUFSCarBRMatemática - estudo e ensinoNúmeros racionaisFrações ordináriasJogos educativosFraçãoJogo PentaminósLadrilhamentoFractionPentaminós gameLatticeMathematicsCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAAs frações que o ladrilhamento revelainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1ffb5f768-8005-4f4d-b4c1-3c6730ec684ainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL5543.pdfapplication/pdf2736940https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5954/1/5543.pdf777a8922b7826a6bc7a0fd6b4b3c7b78MD51TEXT5543.pdf.txt5543.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5954/2/5543.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL5543.pdf.jpg5543.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5770https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5954/3/5543.pdf.jpgfad041236fa2d6d3377109f16392aa31MD53ufscar/59542023-09-18 18:31:37.214oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5954Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:37Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv As frações que o ladrilhamento revela
title As frações que o ladrilhamento revela
spellingShingle As frações que o ladrilhamento revela
Ribeiro, Adevanilde Batagin Martins
Matemática - estudo e ensino
Números racionais
Frações ordinárias
Jogos educativos
Fração
Jogo Pentaminós
Ladrilhamento
Fraction
Pentaminós game
Lattice
Mathematics
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short As frações que o ladrilhamento revela
title_full As frações que o ladrilhamento revela
title_fullStr As frações que o ladrilhamento revela
title_full_unstemmed As frações que o ladrilhamento revela
title_sort As frações que o ladrilhamento revela
author Ribeiro, Adevanilde Batagin Martins
author_facet Ribeiro, Adevanilde Batagin Martins
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Adevanilde Batagin Martins
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Sampaio, João Carlos Vieira
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8286887389013685
dc.contributor.authorID.fl_str_mv d540d794-5854-4ab0-9e7e-68c3af13f152
contributor_str_mv Sampaio, João Carlos Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - estudo e ensino
Números racionais
Frações ordinárias
Jogos educativos
Fração
Jogo Pentaminós
Ladrilhamento
topic Matemática - estudo e ensino
Números racionais
Frações ordinárias
Jogos educativos
Fração
Jogo Pentaminós
Ladrilhamento
Fraction
Pentaminós game
Lattice
Mathematics
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Fraction
Pentaminós game
Lattice
Mathematics
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This dissertation presents the follow-up of the study of fractions by means of a square lattice, with the variation of molds. The trial is based on interactive work, which provides the cognitive breakthrough of the whole group. Traces a trajectory of the fraction, within the history of mathematics with the evolution to the present day presents some guidelines and methodological indications for teaching fractions. The guiding this research question is: How to identify and deal with the questions that arise during the resolution of situations where students are unable to apply the concepts of fractions, already experienced in their previous school life? In an attempt to resolve the issue of research, was set the goal of research is to provide an intervention that would change for the better the students ' contact with the issues involving the knowledge related to the ideas of ordinary fractions. The research work was Didactic Engineering methodology, was developed in the classroom, through a didactic sequence consisting of two sequences of activities: the Pentaminos game and the Lattice. With this speech, is expected to meet the goal of guiding research and answer the research question.
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-10-31
2016-06-02T20:29:25Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-09-24
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-02T20:29:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv RIBEIRO, Adevanilde Batagin Martins. As frações que o ladrilhamento revela. 2013. 132 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5954
identifier_str_mv RIBEIRO, Adevanilde Batagin Martins. As frações que o ladrilhamento revela. 2013. 132 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5954
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv -1
-1
dc.relation.authority.fl_str_mv ffb5f768-8005-4f4d-b4c1-3c6730ec684a
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5954/1/5543.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5954/2/5543.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5954/3/5543.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 777a8922b7826a6bc7a0fd6b4b3c7b78
d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e
fad041236fa2d6d3377109f16392aa31
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136290153463808