Políticas públicas de avaliação na perspectiva docente: desdobramentos da Provinha Brasil, Prova Brasil e SARESP para o trabalho de professores dos anos iniciais do ensino fundamental
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2759 |
Resumo: | In the past two decades the external evaluations have influenced public educational institutions in Brazil. Educational programs, public policies, educational practices and curricula are being rethought to meet the goals of evaluations such as Prova Brasil and SARESP. However, few discussions have focused on the perspective of the professionals who are directly affected by the results of these evaluations: the teachers. In this context, the objective of this research was to analyze the consequences of the external evaluations, Prova Brasil, Provinha Brasil and SARESP, on the teaching work, from the perspective of teachers from two primary schools in a medium-sized city in the state of São Paulo. This research is qualitative and was carried out by means of a structured questionnaire and semi-structured interviews with teachers. The bibliographic and documentary research was based on studies of official publications on external evaluation, as well as the critical theoretical framework assumed in the study. The survey results indicated that most teachers had no objection to the implementation of external evaluation itself. However, the criticism settled on the processes they proportionate. Through the data analysis it can be inferred that the external evaluations have stimulated competition among schools. The race for results, besides generating an environment of pressure and stress, ultimately guides the work of teachers towards training for testing. One highlight was the criticism of teachers on the bonus for results in São Paulo. |
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However, few discussions have focused on the perspective of the professionals who are directly affected by the results of these evaluations: the teachers. In this context, the objective of this research was to analyze the consequences of the external evaluations, Prova Brasil, Provinha Brasil and SARESP, on the teaching work, from the perspective of teachers from two primary schools in a medium-sized city in the state of São Paulo. This research is qualitative and was carried out by means of a structured questionnaire and semi-structured interviews with teachers. The bibliographic and documentary research was based on studies of official publications on external evaluation, as well as the critical theoretical framework assumed in the study. The survey results indicated that most teachers had no objection to the implementation of external evaluation itself. However, the criticism settled on the processes they proportionate. Through the data analysis it can be inferred that the external evaluations have stimulated competition among schools. The race for results, besides generating an environment of pressure and stress, ultimately guides the work of teachers towards training for testing. One highlight was the criticism of teachers on the bonus for results in São Paulo.Nas últimas duas décadas as avaliações externas têm influenciado as instituições educacionais públicas do Brasil. Programas educacionais, políticas públicas, currículos e práticas educativas estão sendo repensadas para atender os objetivos de avaliações como a Prova Brasil e o SARESP. Entretanto, poucas discussões têm como foco a perspectiva dos profissionais que são diretamente afetados pelos resultados destas avaliações: os(as) professores(as). Neste contexto, o objetivo desta pesquisa consistiu em analisar os desdobramentos das avaliações externas, Prova Brasil, Provinha Brasil e SARESP, para o trabalho docente, na perspectiva de professoras de duas escolas estaduais de ensino fundamental, anos iniciais, em um município de médio porte no interior do estado de São Paulo. A pesquisa apresentou natureza qualitativa e foi realizada por meio de um questionário estruturado e entrevistas semiestruturadas com professoras. O levantamento bibliográfico e documental fundamentou a pesquisa com estudos de publicações oficiais sobre avaliação externa, bem como o referencial teórico crítico assumido na pesquisa. Os resultados da pesquisa indicaram que a maioria dos professores não apresentaram oposição à realização das avaliações externas em si. Todavia, as críticas se estabeleceram sobre os processos por elas ensejados. A análise dos dados permite inferir que as avaliações externas têm estimulado a competição entre escolas. A corrida por resultados, além de gerar um ambiente de pressão e estresse, acaba por orientar o trabalho dos professores para o treinamento para testes. Destaca-se a crítica das docentes sobre a bonificação por resultados no Estado de São Paulo.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarBRProfessoresTrabalho docentePolíticas públicasAvaliação educacionalProva BrasilProvinha BrasilSARESPExternal evaluationTeaching workEducational policiesCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPolíticas públicas de avaliação na perspectiva docente: desdobramentos da Provinha Brasil, Prova Brasil e SARESP para o trabalho de professores dos anos iniciais do ensino fundamentalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-11f02d67c-3a75-407e-8558-49651ca7e564info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL6642.pdfapplication/pdf5003576https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2759/1/6642.pdf29a11b3256de37327142316b9dfd60daMD51TEXT6642.pdf.txt6642.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2759/2/6642.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL6642.pdf.jpg6642.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6882https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2759/3/6642.pdf.jpg45fa3d004c1f932510ebc436abb4e507MD53ufscar/27592023-09-18 18:31:31.81oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2759Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:31Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
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