A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Godinho, Bárbara Armando
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14580
Resumo: The research aimed to analyze the annals of the Research Meeting in Environmental Education (EPEA), in order to understand how researchers have been approaching the conception of Interdisciplinarity in the area of Environmental Education, in the light of the Freirean Critical-Transforming Environmental Education. A qualitative survey was carried out via document analysis of articles published in EPEA, in the period of 2001 to 2019. For this purpose, 898 works were selected on the event's website. At first, articles that presented the keyword "interdisciplinarity" were selected, followed by the selection of those works that aimed at school context, and finally, we selected those which the conception of interdisciplinarity are centered on the interdisciplinary subject or object. It was concluded that among the 72 works that mention interdisciplinarity, only 2 (2.78%) refer to the interdisciplinary subject and 7 (9.72%) to the interdisciplinary object, but none of them are in line with the concept of interdisciplinarity advocated in the Freirean Critical-Transforming Environmental Education.
id SCAR_4f44ae86a4a864d475ed4781afe8f52b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/14580
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Godinho, Bárbara ArmandoTorres, Juliana Rezendehttp://lattes.cnpq.br/3083345943491817http://lattes.cnpq.br/535847788644762279050d4b-99a1-4d61-9275-042cce13cd602021-07-12T16:47:20Z2021-07-12T16:47:20Z2021-06-23GODINHO, Bárbara Armando. A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14580.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14580The research aimed to analyze the annals of the Research Meeting in Environmental Education (EPEA), in order to understand how researchers have been approaching the conception of Interdisciplinarity in the area of Environmental Education, in the light of the Freirean Critical-Transforming Environmental Education. A qualitative survey was carried out via document analysis of articles published in EPEA, in the period of 2001 to 2019. For this purpose, 898 works were selected on the event's website. At first, articles that presented the keyword "interdisciplinarity" were selected, followed by the selection of those works that aimed at school context, and finally, we selected those which the conception of interdisciplinarity are centered on the interdisciplinary subject or object. It was concluded that among the 72 works that mention interdisciplinarity, only 2 (2.78%) refer to the interdisciplinary subject and 7 (9.72%) to the interdisciplinary object, but none of them are in line with the concept of interdisciplinarity advocated in the Freirean Critical-Transforming Environmental Education.A pesquisa teve como objetivo analisar os anais do Encontro de Pesquisa em Educação Ambiental (EPEA), a fim de entender como os pesquisadores vêm abordando a concepção de Interdisciplinaridade na área de Educação Ambiental, à luz da vertente da Educação Ambiental Crítico-Transformadora Freireana. Realizou-se uma pesquisa qualitativa em educação, via análise documental dos artigos publicados no EPEA, no período de 2001 a 2019. Para tal, foram selecionados 898 trabalhos, no site do evento. Em um primeiro momento foram selecionados artigos que apresentavam a palavra-chave interdisciplinaridade, seguido da seleção daqueles trabalhos que estão voltados ao contexto escolar, e por fim, separamos aqueles trabalhos em que a concepção de interdisciplinaridade está centrada no sujeito interdisciplinar ou no objeto interdisciplinar. Concluiu-se que dentre os 72 trabalhos que fazem menção à interdisciplinaridade, apenas 2 (2,78%) se referem ao sujeito interdisciplinar e 7 (9,72%) ao objeto interdisciplinar, mas nenhum deles está em consonância com a concepção de interdisciplinaridade advogada pela vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora Freireana.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaCiências Biológicas - CBL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEPEASujeito interdisciplinarObjeto interdisciplinarTemas geradoresPaulo FreireInterdisciplinary subjectInterdisciplinary objectGenerating themesCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOA interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-TransformadoraInterdisciplinarity at EPEA in the light of education critical-transforming environmentalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis60060052ddcba9-0302-407e-9a85-f2ac1a337b6freponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC Bárbara Armando Godinho.pdfTCC Bárbara Armando Godinho.pdfTCC versão finalapplication/pdf673721https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14580/1/TCC%20B%c3%a1rbara%20Armando%20Godinho.pdf1c60069d6989728783528b339780d064MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14580/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXTTCC Bárbara Armando Godinho.pdf.txtTCC Bárbara Armando Godinho.pdf.txtExtracted texttext/plain159102https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14580/3/TCC%20B%c3%a1rbara%20Armando%20Godinho.pdf.txt466967ea9b9b858acf7bda246ca7ec86MD53THUMBNAILTCC Bárbara Armando Godinho.pdf.jpgTCC Bárbara Armando Godinho.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5818https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14580/4/TCC%20B%c3%a1rbara%20Armando%20Godinho.pdf.jpg99d584566cbfb104aed4beca00cbc31aMD54ufscar/145802023-09-18 18:32:13.55oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/14580Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:13Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora
dc.title.alternative.por.fl_str_mv Interdisciplinarity at EPEA in the light of education critical-transforming environmental
title A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora
spellingShingle A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora
Godinho, Bárbara Armando
EPEA
Sujeito interdisciplinar
Objeto interdisciplinar
Temas geradores
Paulo Freire
Interdisciplinary subject
Interdisciplinary object
Generating themes
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO
title_short A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora
title_full A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora
title_fullStr A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora
title_full_unstemmed A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora
title_sort A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora
author Godinho, Bárbara Armando
author_facet Godinho, Bárbara Armando
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5358477886447622
dc.contributor.author.fl_str_mv Godinho, Bárbara Armando
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Torres, Juliana Rezende
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3083345943491817
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 79050d4b-99a1-4d61-9275-042cce13cd60
contributor_str_mv Torres, Juliana Rezende
dc.subject.por.fl_str_mv EPEA
Sujeito interdisciplinar
Objeto interdisciplinar
Temas geradores
Paulo Freire
Interdisciplinary subject
Interdisciplinary object
Generating themes
topic EPEA
Sujeito interdisciplinar
Objeto interdisciplinar
Temas geradores
Paulo Freire
Interdisciplinary subject
Interdisciplinary object
Generating themes
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO
description The research aimed to analyze the annals of the Research Meeting in Environmental Education (EPEA), in order to understand how researchers have been approaching the conception of Interdisciplinarity in the area of Environmental Education, in the light of the Freirean Critical-Transforming Environmental Education. A qualitative survey was carried out via document analysis of articles published in EPEA, in the period of 2001 to 2019. For this purpose, 898 works were selected on the event's website. At first, articles that presented the keyword "interdisciplinarity" were selected, followed by the selection of those works that aimed at school context, and finally, we selected those which the conception of interdisciplinarity are centered on the interdisciplinary subject or object. It was concluded that among the 72 works that mention interdisciplinarity, only 2 (2.78%) refer to the interdisciplinary subject and 7 (9.72%) to the interdisciplinary object, but none of them are in line with the concept of interdisciplinarity advocated in the Freirean Critical-Transforming Environmental Education.
publishDate 2021
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-07-12T16:47:20Z
dc.date.available.fl_str_mv 2021-07-12T16:47:20Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2021-06-23
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv GODINHO, Bárbara Armando. A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14580.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14580
identifier_str_mv GODINHO, Bárbara Armando. A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14580.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14580
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
dc.relation.authority.fl_str_mv 52ddcba9-0302-407e-9a85-f2ac1a337b6f
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus Sorocaba
Ciências Biológicas - CBL-So
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus Sorocaba
Ciências Biológicas - CBL-So
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14580/1/TCC%20B%c3%a1rbara%20Armando%20Godinho.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14580/2/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14580/3/TCC%20B%c3%a1rbara%20Armando%20Godinho.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14580/4/TCC%20B%c3%a1rbara%20Armando%20Godinho.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 1c60069d6989728783528b339780d064
e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34
466967ea9b9b858acf7bda246ca7ec86
99d584566cbfb104aed4beca00cbc31a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136393415131136