A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14580 |
Resumo: | The research aimed to analyze the annals of the Research Meeting in Environmental Education (EPEA), in order to understand how researchers have been approaching the conception of Interdisciplinarity in the area of Environmental Education, in the light of the Freirean Critical-Transforming Environmental Education. A qualitative survey was carried out via document analysis of articles published in EPEA, in the period of 2001 to 2019. For this purpose, 898 works were selected on the event's website. At first, articles that presented the keyword "interdisciplinarity" were selected, followed by the selection of those works that aimed at school context, and finally, we selected those which the conception of interdisciplinarity are centered on the interdisciplinary subject or object. It was concluded that among the 72 works that mention interdisciplinarity, only 2 (2.78%) refer to the interdisciplinary subject and 7 (9.72%) to the interdisciplinary object, but none of them are in line with the concept of interdisciplinarity advocated in the Freirean Critical-Transforming Environmental Education. |
id |
SCAR_4f44ae86a4a864d475ed4781afe8f52b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/14580 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Godinho, Bárbara ArmandoTorres, Juliana Rezendehttp://lattes.cnpq.br/3083345943491817http://lattes.cnpq.br/535847788644762279050d4b-99a1-4d61-9275-042cce13cd602021-07-12T16:47:20Z2021-07-12T16:47:20Z2021-06-23GODINHO, Bárbara Armando. A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14580.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14580The research aimed to analyze the annals of the Research Meeting in Environmental Education (EPEA), in order to understand how researchers have been approaching the conception of Interdisciplinarity in the area of Environmental Education, in the light of the Freirean Critical-Transforming Environmental Education. A qualitative survey was carried out via document analysis of articles published in EPEA, in the period of 2001 to 2019. For this purpose, 898 works were selected on the event's website. At first, articles that presented the keyword "interdisciplinarity" were selected, followed by the selection of those works that aimed at school context, and finally, we selected those which the conception of interdisciplinarity are centered on the interdisciplinary subject or object. It was concluded that among the 72 works that mention interdisciplinarity, only 2 (2.78%) refer to the interdisciplinary subject and 7 (9.72%) to the interdisciplinary object, but none of them are in line with the concept of interdisciplinarity advocated in the Freirean Critical-Transforming Environmental Education.A pesquisa teve como objetivo analisar os anais do Encontro de Pesquisa em Educação Ambiental (EPEA), a fim de entender como os pesquisadores vêm abordando a concepção de Interdisciplinaridade na área de Educação Ambiental, à luz da vertente da Educação Ambiental Crítico-Transformadora Freireana. Realizou-se uma pesquisa qualitativa em educação, via análise documental dos artigos publicados no EPEA, no período de 2001 a 2019. Para tal, foram selecionados 898 trabalhos, no site do evento. Em um primeiro momento foram selecionados artigos que apresentavam a palavra-chave interdisciplinaridade, seguido da seleção daqueles trabalhos que estão voltados ao contexto escolar, e por fim, separamos aqueles trabalhos em que a concepção de interdisciplinaridade está centrada no sujeito interdisciplinar ou no objeto interdisciplinar. Concluiu-se que dentre os 72 trabalhos que fazem menção à interdisciplinaridade, apenas 2 (2,78%) se referem ao sujeito interdisciplinar e 7 (9,72%) ao objeto interdisciplinar, mas nenhum deles está em consonância com a concepção de interdisciplinaridade advogada pela vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora Freireana.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaCiências Biológicas - CBL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEPEASujeito interdisciplinarObjeto interdisciplinarTemas geradoresPaulo FreireInterdisciplinary subjectInterdisciplinary objectGenerating themesCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOA interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-TransformadoraInterdisciplinarity at EPEA in the light of education critical-transforming environmentalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis60060052ddcba9-0302-407e-9a85-f2ac1a337b6freponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC Bárbara Armando Godinho.pdfTCC Bárbara Armando Godinho.pdfTCC versão finalapplication/pdf673721https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14580/1/TCC%20B%c3%a1rbara%20Armando%20Godinho.pdf1c60069d6989728783528b339780d064MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14580/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXTTCC Bárbara Armando Godinho.pdf.txtTCC Bárbara Armando Godinho.pdf.txtExtracted texttext/plain159102https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14580/3/TCC%20B%c3%a1rbara%20Armando%20Godinho.pdf.txt466967ea9b9b858acf7bda246ca7ec86MD53THUMBNAILTCC Bárbara Armando Godinho.pdf.jpgTCC Bárbara Armando Godinho.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5818https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14580/4/TCC%20B%c3%a1rbara%20Armando%20Godinho.pdf.jpg99d584566cbfb104aed4beca00cbc31aMD54ufscar/145802023-09-18 18:32:13.55oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/14580Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:13Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora |
dc.title.alternative.por.fl_str_mv |
Interdisciplinarity at EPEA in the light of education critical-transforming environmental |
title |
A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora |
spellingShingle |
A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora Godinho, Bárbara Armando EPEA Sujeito interdisciplinar Objeto interdisciplinar Temas geradores Paulo Freire Interdisciplinary subject Interdisciplinary object Generating themes CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO |
title_short |
A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora |
title_full |
A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora |
title_fullStr |
A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora |
title_full_unstemmed |
A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora |
title_sort |
A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora |
author |
Godinho, Bárbara Armando |
author_facet |
Godinho, Bárbara Armando |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5358477886447622 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Godinho, Bárbara Armando |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Torres, Juliana Rezende |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3083345943491817 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
79050d4b-99a1-4d61-9275-042cce13cd60 |
contributor_str_mv |
Torres, Juliana Rezende |
dc.subject.por.fl_str_mv |
EPEA Sujeito interdisciplinar Objeto interdisciplinar Temas geradores Paulo Freire Interdisciplinary subject Interdisciplinary object Generating themes |
topic |
EPEA Sujeito interdisciplinar Objeto interdisciplinar Temas geradores Paulo Freire Interdisciplinary subject Interdisciplinary object Generating themes CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO |
description |
The research aimed to analyze the annals of the Research Meeting in Environmental Education (EPEA), in order to understand how researchers have been approaching the conception of Interdisciplinarity in the area of Environmental Education, in the light of the Freirean Critical-Transforming Environmental Education. A qualitative survey was carried out via document analysis of articles published in EPEA, in the period of 2001 to 2019. For this purpose, 898 works were selected on the event's website. At first, articles that presented the keyword "interdisciplinarity" were selected, followed by the selection of those works that aimed at school context, and finally, we selected those which the conception of interdisciplinarity are centered on the interdisciplinary subject or object. It was concluded that among the 72 works that mention interdisciplinarity, only 2 (2.78%) refer to the interdisciplinary subject and 7 (9.72%) to the interdisciplinary object, but none of them are in line with the concept of interdisciplinarity advocated in the Freirean Critical-Transforming Environmental Education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-07-12T16:47:20Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2021-07-12T16:47:20Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-06-23 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
GODINHO, Bárbara Armando. A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14580. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14580 |
identifier_str_mv |
GODINHO, Bárbara Armando. A interdisciplinaridade no EPEA à luz da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14580. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14580 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
52ddcba9-0302-407e-9a85-f2ac1a337b6f |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Ciências Biológicas - CBL-So |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Ciências Biológicas - CBL-So |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14580/1/TCC%20B%c3%a1rbara%20Armando%20Godinho.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14580/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14580/3/TCC%20B%c3%a1rbara%20Armando%20Godinho.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/14580/4/TCC%20B%c3%a1rbara%20Armando%20Godinho.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
1c60069d6989728783528b339780d064 e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 466967ea9b9b858acf7bda246ca7ec86 99d584566cbfb104aed4beca00cbc31a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136393415131136 |