Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16037 |
Resumo: | People with disabilities have been fighting for their rights for decades. With the advancement of inclusion and accessibility policies they are managing to overcome barriers and occupy social spaces that have historically been denied. This entire historical trajectory has left stigmas, labels, and prejudices about disability rooted in society. Therefore, the teacher's conception of disability will be determinant to the way the students with disabilities will be educated, how their characteristics will be observed, the contents the students will have access to, the results or not in their educational process, and their protection or exposure to situations of school violence. In view of these aspects, this work aims to identify the conceptions of disability of education professionals and students. 54 people, 6 students and 48 professionals, participated in the research. 85.2% were female, 64.8% white, 90.7% without disabilities, with ages ranging from 18 to 82 years (M=41.8; SD=12.7). All answered an online form that contained a characterization questionnaire and the Conceptions of Disability Scale - ECD. The results indicated that the participants had higher averages in relation to the cultural-historical conception, followed by the biological, social and metaphysical. These data corroborate research in the area |
id |
SCAR_5e320710c3de3fc8f68848206bdd37bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/16037 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Camargo, Marília Gabriela ErreraD'Affonseca, Sabrina Mazohttp://lattes.cnpq.br/0381029115416584http://lattes.cnpq.br/71463472503398339a5b4d2e-cf7f-4569-b80d-83653d60fa262022-05-05T00:10:30Z2022-05-05T00:10:30Z2022-04-28CAMARGO, Marília Gabriela Errera. Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16037.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16037People with disabilities have been fighting for their rights for decades. With the advancement of inclusion and accessibility policies they are managing to overcome barriers and occupy social spaces that have historically been denied. This entire historical trajectory has left stigmas, labels, and prejudices about disability rooted in society. Therefore, the teacher's conception of disability will be determinant to the way the students with disabilities will be educated, how their characteristics will be observed, the contents the students will have access to, the results or not in their educational process, and their protection or exposure to situations of school violence. In view of these aspects, this work aims to identify the conceptions of disability of education professionals and students. 54 people, 6 students and 48 professionals, participated in the research. 85.2% were female, 64.8% white, 90.7% without disabilities, with ages ranging from 18 to 82 years (M=41.8; SD=12.7). All answered an online form that contained a characterization questionnaire and the Conceptions of Disability Scale - ECD. The results indicated that the participants had higher averages in relation to the cultural-historical conception, followed by the biological, social and metaphysical. These data corroborate research in the areaAs pessoas com deficiência lutam por seus direitos há décadas, com o avanço das políticas de inclusão e acessibilidade estão conseguindo superar barreiras e ocupar espaços sociais que historicamente já lhes foram negados. Toda essa trajetória histórica deixou estigmas, rótulos e preconceitos a respeito da deficiência, enraizados na sociedade. Destarte, a concepção de deficiência do professor, por exemplo, será determinante para a forma como os alunos com deficiência serão educados, como serão observadas suas características, os conteúdos que os alunos terão acesso, os resultados ou não no seu processo educacional e a proteção ou exposição dos mesmos às situações de violência escolar. Diante desses aspectos, este trabalho tem como objetivo identificar as concepções de deficiência de profissionais e estudantes da educação. 54 pessoas, 6 estudantes e 48 profissionais, participaram da pesquisa. 85,2% era mulher, 64,8% branca, 90,7% sem deficiência, com idades variando entre 18 e 82 anos (M=41,8; DP=12,7). Todos responderam a um formulário online que continha um questionário de caracterização e a Escala Concepções de Deficiência – ECD. Os resultados apontaram que os participantes tiveram médias mais elevadas em relação à concepção histórico cultural, seguida da biológica, social e metafísica. Tais dados corroboram com pesquisas da área.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosEducação Especial - EEspLUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessConcepção de deficiênciaInclusão escolarPrevenção da violência na escolaEstudantes com deficiência.Conception of disabilitySchool inclusionPrevention of violence at schoolStudents with disabilitiesCIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::TRATAMENTO E PREVENCAO PSICOLOGICAEstudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educaçãoStudy on the conception of disability of education professionals and studentsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis60060023483cb7-2bae-4cec-9733-794046e8a1e9reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALMarília Gabriela Errera Camargo_monografia.pdfMarília Gabriela Errera Camargo_monografia.pdfapplication/pdf356917https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16037/1/Mar%c3%adlia%20Gabriela%20Errera%20Camargo_monografia.pdfaaa569030474712e191295e41467ea37MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16037/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXTMarília Gabriela Errera Camargo_monografia.pdf.txtMarília Gabriela Errera Camargo_monografia.pdf.txtExtracted texttext/plain57759https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16037/3/Mar%c3%adlia%20Gabriela%20Errera%20Camargo_monografia.pdf.txtea0fa3b6e40767423d85bf12538b04a9MD53THUMBNAILMarília Gabriela Errera Camargo_monografia.pdf.jpgMarília Gabriela Errera Camargo_monografia.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5851https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16037/4/Mar%c3%adlia%20Gabriela%20Errera%20Camargo_monografia.pdf.jpg24b80495822fe7af0a74cfbb59729a84MD54ufscar/160372023-09-18 18:32:26.899oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/16037Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:26Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Study on the conception of disability of education professionals and students |
title |
Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação |
spellingShingle |
Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação Camargo, Marília Gabriela Errera Concepção de deficiência Inclusão escolar Prevenção da violência na escola Estudantes com deficiência. Conception of disability School inclusion Prevention of violence at school Students with disabilities CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::TRATAMENTO E PREVENCAO PSICOLOGICA |
title_short |
Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação |
title_full |
Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação |
title_fullStr |
Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação |
title_full_unstemmed |
Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação |
title_sort |
Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação |
author |
Camargo, Marília Gabriela Errera |
author_facet |
Camargo, Marília Gabriela Errera |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7146347250339833 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Camargo, Marília Gabriela Errera |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
D'Affonseca, Sabrina Mazo |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0381029115416584 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
9a5b4d2e-cf7f-4569-b80d-83653d60fa26 |
contributor_str_mv |
D'Affonseca, Sabrina Mazo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Concepção de deficiência Inclusão escolar Prevenção da violência na escola Estudantes com deficiência. |
topic |
Concepção de deficiência Inclusão escolar Prevenção da violência na escola Estudantes com deficiência. Conception of disability School inclusion Prevention of violence at school Students with disabilities CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::TRATAMENTO E PREVENCAO PSICOLOGICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Conception of disability School inclusion Prevention of violence at school Students with disabilities |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::TRATAMENTO E PREVENCAO PSICOLOGICA |
description |
People with disabilities have been fighting for their rights for decades. With the advancement of inclusion and accessibility policies they are managing to overcome barriers and occupy social spaces that have historically been denied. This entire historical trajectory has left stigmas, labels, and prejudices about disability rooted in society. Therefore, the teacher's conception of disability will be determinant to the way the students with disabilities will be educated, how their characteristics will be observed, the contents the students will have access to, the results or not in their educational process, and their protection or exposure to situations of school violence. In view of these aspects, this work aims to identify the conceptions of disability of education professionals and students. 54 people, 6 students and 48 professionals, participated in the research. 85.2% were female, 64.8% white, 90.7% without disabilities, with ages ranging from 18 to 82 years (M=41.8; SD=12.7). All answered an online form that contained a characterization questionnaire and the Conceptions of Disability Scale - ECD. The results indicated that the participants had higher averages in relation to the cultural-historical conception, followed by the biological, social and metaphysical. These data corroborate research in the area |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-05-05T00:10:30Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-05-05T00:10:30Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-04-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CAMARGO, Marília Gabriela Errera. Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16037. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16037 |
identifier_str_mv |
CAMARGO, Marília Gabriela Errera. Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16037. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16037 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
23483cb7-2bae-4cec-9733-794046e8a1e9 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Educação Especial - EEspL |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Educação Especial - EEspL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16037/1/Mar%c3%adlia%20Gabriela%20Errera%20Camargo_monografia.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16037/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16037/3/Mar%c3%adlia%20Gabriela%20Errera%20Camargo_monografia.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16037/4/Mar%c3%adlia%20Gabriela%20Errera%20Camargo_monografia.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
aaa569030474712e191295e41467ea37 e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 ea0fa3b6e40767423d85bf12538b04a9 24b80495822fe7af0a74cfbb59729a84 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715647287263232 |