Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Camargo, Marília Gabriela Errera
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16037
Resumo: People with disabilities have been fighting for their rights for decades. With the advancement of inclusion and accessibility policies they are managing to overcome barriers and occupy social spaces that have historically been denied. This entire historical trajectory has left stigmas, labels, and prejudices about disability rooted in society. Therefore, the teacher's conception of disability will be determinant to the way the students with disabilities will be educated, how their characteristics will be observed, the contents the students will have access to, the results or not in their educational process, and their protection or exposure to situations of school violence. In view of these aspects, this work aims to identify the conceptions of disability of education professionals and students. 54 people, 6 students and 48 professionals, participated in the research. 85.2% were female, 64.8% white, 90.7% without disabilities, with ages ranging from 18 to 82 years (M=41.8; SD=12.7). All answered an online form that contained a characterization questionnaire and the Conceptions of Disability Scale - ECD. The results indicated that the participants had higher averages in relation to the cultural-historical conception, followed by the biological, social and metaphysical. These data corroborate research in the area
id SCAR_5e320710c3de3fc8f68848206bdd37bb
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/16037
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Camargo, Marília Gabriela ErreraD'Affonseca, Sabrina Mazohttp://lattes.cnpq.br/0381029115416584http://lattes.cnpq.br/71463472503398339a5b4d2e-cf7f-4569-b80d-83653d60fa262022-05-05T00:10:30Z2022-05-05T00:10:30Z2022-04-28CAMARGO, Marília Gabriela Errera. Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16037.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16037People with disabilities have been fighting for their rights for decades. With the advancement of inclusion and accessibility policies they are managing to overcome barriers and occupy social spaces that have historically been denied. This entire historical trajectory has left stigmas, labels, and prejudices about disability rooted in society. Therefore, the teacher's conception of disability will be determinant to the way the students with disabilities will be educated, how their characteristics will be observed, the contents the students will have access to, the results or not in their educational process, and their protection or exposure to situations of school violence. In view of these aspects, this work aims to identify the conceptions of disability of education professionals and students. 54 people, 6 students and 48 professionals, participated in the research. 85.2% were female, 64.8% white, 90.7% without disabilities, with ages ranging from 18 to 82 years (M=41.8; SD=12.7). All answered an online form that contained a characterization questionnaire and the Conceptions of Disability Scale - ECD. The results indicated that the participants had higher averages in relation to the cultural-historical conception, followed by the biological, social and metaphysical. These data corroborate research in the areaAs pessoas com deficiência lutam por seus direitos há décadas, com o avanço das políticas de inclusão e acessibilidade estão conseguindo superar barreiras e ocupar espaços sociais que historicamente já lhes foram negados. Toda essa trajetória histórica deixou estigmas, rótulos e preconceitos a respeito da deficiência, enraizados na sociedade. Destarte, a concepção de deficiência do professor, por exemplo, será determinante para a forma como os alunos com deficiência serão educados, como serão observadas suas características, os conteúdos que os alunos terão acesso, os resultados ou não no seu processo educacional e a proteção ou exposição dos mesmos às situações de violência escolar. Diante desses aspectos, este trabalho tem como objetivo identificar as concepções de deficiência de profissionais e estudantes da educação. 54 pessoas, 6 estudantes e 48 profissionais, participaram da pesquisa. 85,2% era mulher, 64,8% branca, 90,7% sem deficiência, com idades variando entre 18 e 82 anos (M=41,8; DP=12,7). Todos responderam a um formulário online que continha um questionário de caracterização e a Escala Concepções de Deficiência – ECD. Os resultados apontaram que os participantes tiveram médias mais elevadas em relação à concepção histórico cultural, seguida da biológica, social e metafísica. Tais dados corroboram com pesquisas da área.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosEducação Especial - EEspLUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessConcepção de deficiênciaInclusão escolarPrevenção da violência na escolaEstudantes com deficiência.Conception of disabilitySchool inclusionPrevention of violence at schoolStudents with disabilitiesCIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::TRATAMENTO E PREVENCAO PSICOLOGICAEstudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educaçãoStudy on the conception of disability of education professionals and studentsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis60060023483cb7-2bae-4cec-9733-794046e8a1e9reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALMarília Gabriela Errera Camargo_monografia.pdfMarília Gabriela Errera Camargo_monografia.pdfapplication/pdf356917https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16037/1/Mar%c3%adlia%20Gabriela%20Errera%20Camargo_monografia.pdfaaa569030474712e191295e41467ea37MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16037/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXTMarília Gabriela Errera Camargo_monografia.pdf.txtMarília Gabriela Errera Camargo_monografia.pdf.txtExtracted texttext/plain57759https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16037/3/Mar%c3%adlia%20Gabriela%20Errera%20Camargo_monografia.pdf.txtea0fa3b6e40767423d85bf12538b04a9MD53THUMBNAILMarília Gabriela Errera Camargo_monografia.pdf.jpgMarília Gabriela Errera Camargo_monografia.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5851https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16037/4/Mar%c3%adlia%20Gabriela%20Errera%20Camargo_monografia.pdf.jpg24b80495822fe7af0a74cfbb59729a84MD54ufscar/160372023-09-18 18:32:26.899oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/16037Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:26Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Study on the conception of disability of education professionals and students
title Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação
spellingShingle Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação
Camargo, Marília Gabriela Errera
Concepção de deficiência
Inclusão escolar
Prevenção da violência na escola
Estudantes com deficiência.
Conception of disability
School inclusion
Prevention of violence at school
Students with disabilities
CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::TRATAMENTO E PREVENCAO PSICOLOGICA
title_short Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação
title_full Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação
title_fullStr Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação
title_full_unstemmed Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação
title_sort Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação
author Camargo, Marília Gabriela Errera
author_facet Camargo, Marília Gabriela Errera
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7146347250339833
dc.contributor.author.fl_str_mv Camargo, Marília Gabriela Errera
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv D'Affonseca, Sabrina Mazo
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0381029115416584
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 9a5b4d2e-cf7f-4569-b80d-83653d60fa26
contributor_str_mv D'Affonseca, Sabrina Mazo
dc.subject.por.fl_str_mv Concepção de deficiência
Inclusão escolar
Prevenção da violência na escola
Estudantes com deficiência.
topic Concepção de deficiência
Inclusão escolar
Prevenção da violência na escola
Estudantes com deficiência.
Conception of disability
School inclusion
Prevention of violence at school
Students with disabilities
CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::TRATAMENTO E PREVENCAO PSICOLOGICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Conception of disability
School inclusion
Prevention of violence at school
Students with disabilities
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::TRATAMENTO E PREVENCAO PSICOLOGICA
description People with disabilities have been fighting for their rights for decades. With the advancement of inclusion and accessibility policies they are managing to overcome barriers and occupy social spaces that have historically been denied. This entire historical trajectory has left stigmas, labels, and prejudices about disability rooted in society. Therefore, the teacher's conception of disability will be determinant to the way the students with disabilities will be educated, how their characteristics will be observed, the contents the students will have access to, the results or not in their educational process, and their protection or exposure to situations of school violence. In view of these aspects, this work aims to identify the conceptions of disability of education professionals and students. 54 people, 6 students and 48 professionals, participated in the research. 85.2% were female, 64.8% white, 90.7% without disabilities, with ages ranging from 18 to 82 years (M=41.8; SD=12.7). All answered an online form that contained a characterization questionnaire and the Conceptions of Disability Scale - ECD. The results indicated that the participants had higher averages in relation to the cultural-historical conception, followed by the biological, social and metaphysical. These data corroborate research in the area
publishDate 2022
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-05-05T00:10:30Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-05-05T00:10:30Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2022-04-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv CAMARGO, Marília Gabriela Errera. Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16037.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16037
identifier_str_mv CAMARGO, Marília Gabriela Errera. Estudo sobre a concepção de deficiência de profissionais e estudantes da educação. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16037.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16037
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
dc.relation.authority.fl_str_mv 23483cb7-2bae-4cec-9733-794046e8a1e9
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
Educação Especial - EEspL
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
Educação Especial - EEspL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16037/1/Mar%c3%adlia%20Gabriela%20Errera%20Camargo_monografia.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16037/2/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16037/3/Mar%c3%adlia%20Gabriela%20Errera%20Camargo_monografia.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/16037/4/Mar%c3%adlia%20Gabriela%20Errera%20Camargo_monografia.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv aaa569030474712e191295e41467ea37
e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34
ea0fa3b6e40767423d85bf12538b04a9
24b80495822fe7af0a74cfbb59729a84
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813715647287263232