Etnomodelagem: modelagem matemática no interior de uma comunidade rural sustentável
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13901 |
Resumo: | Based on the assumption that Ethnomodelling is grounded on the process of reflection of the routine of a single individual or an entire community, that is not academic, this would be defended as analysis and study of local knowledge present in different groups, linked to the social construction of a specific people, where one of the assumptions of this would be the study of local knowledge developed by members of this community. Based on this idea, the research aims to discuss how possible ethnomodeling an identification of knowledge present in the models built in a rural community, as well as problematize the hegemonic scientific discourse institutionalized by mathematics academic. This study was taked root using an ethnographic approach, when interacting with individuals belonging to a farming community who work with organic food production in the municipality of São Carlos, state of São Paulo. It was possible to make a connection of each aspect cultural issues, such as the elaboration of problems and questions that are retired of the systems that are part of the reality of those present in this culture, considering that academic mathematics is not the only way to identify a probable knowledge, neither in the study of different undestandings, but dealt with the valorization of all forms of knowledge. In essence, the process of Modeling does not have the interest of working from a perspective of which knowledge is right or wrong, it is valid or neutral, but it is beyond a message transmission of hegemonic knowledge, those that have been used today considered as knowledge accumulated by humanity, making possible thus an insurrection of other sabers. |
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Based on this idea, the research aims to discuss how possible ethnomodeling an identification of knowledge present in the models built in a rural community, as well as problematize the hegemonic scientific discourse institutionalized by mathematics academic. This study was taked root using an ethnographic approach, when interacting with individuals belonging to a farming community who work with organic food production in the municipality of São Carlos, state of São Paulo. It was possible to make a connection of each aspect cultural issues, such as the elaboration of problems and questions that are retired of the systems that are part of the reality of those present in this culture, considering that academic mathematics is not the only way to identify a probable knowledge, neither in the study of different undestandings, but dealt with the valorization of all forms of knowledge. In essence, the process of Modeling does not have the interest of working from a perspective of which knowledge is right or wrong, it is valid or neutral, but it is beyond a message transmission of hegemonic knowledge, those that have been used today considered as knowledge accumulated by humanity, making possible thus an insurrection of other sabers.Com base no pressuposto de que a Etnomodelagem se fundamenta no processo de reflexão da rotina de um único indivíduo ou de toda uma comunidade, que não a acadêmica, esta seria defendida como a análise e estudo dos saberes locais presentes em diferentes grupos, vinculado a construção social de um povo específico, em que um dos pressupostos desta concepção seria o estudo dos saberes locais desenvolvidos pelos membros desta comunidade. Partindo desta ideia, a pesquisa tem como objetivo discutir como a Etnomodelagem possibilitou a identificação dos saberes presentes nos modelos construídos em uma comunidade rural, bem como problematizar o discurso científico hegemônico institucionalizado pela Matemática acadêmica. Este estudo se desenvolveu a partir de uma abordagem do tipo etnográfica, ao interagir com os indivíduos pertencentes a uma comunidade de agricultores que trabalham com a produção de alimentos orgânicos, no município de São Carlos, estado de São Paulo. Foi possível realizar a conexão de cada um dos aspectos culturais, como a elaboração dos problemas e os questionamentos que são retirados dos sistemas que fazem parte da realidade dos indivíduos presentes nesta cultura, considerando que a matemática acadêmica não é a unica maneira de identificar um provável conhecimento, tampouco no estudo de diferentes saberes, mas tratou-se da valorização de todas as formas de saberes. Em sua essência, o processo de Etnomodelagem não possui o interesse em trabalhar sob a perspectiva de qual conhecimento é certo ou errado, se é válido ou neutro, mas ir além de uma mera transmissão de conhecimentos hegemônicos, aqueles que têm sido usualmente considerados como conhecimentos acumulados pela humanidade, possibilitando assim a insurreição de outros saberes.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)CAPES: 88882.426348/2019-01porUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEtnomatemáticaInsurreição de saberesLinguagem MatemáticaComunidade CSAEthnomathematicsMathematical modelingInsurrection of knowledgeMathematical languageCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMEtnomodelagem: modelagem matemática no interior de uma comunidade rural sustentávelEthnomodeling: mathematical modeling inside a sustainable rural communityinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis600600f422515f-1bba-44c8-a931-6b2954cb26e4reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALRafael Bia Guabiraba Martins - Dissertação Final.pdfRafael Bia Guabiraba Martins - Dissertação Final.pdfapplication/pdf5596275https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13901/6/Rafael%20Bia%20Guabiraba%20Martins%20-%20Disserta%c3%a7%c3%a3o%20Final.pdf880d61d3e3ba313c5ce6aaaf6eb130edMD56carta comprovante.pdfcarta comprovante.pdfapplication/pdf575840https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13901/8/carta%20comprovante.pdf8fe3d79fa0c71d1797c1d382b1267c95MD58CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13901/9/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD59TEXTRafael Bia Guabiraba Martins - Dissertação Final.pdf.txtRafael Bia Guabiraba Martins - Dissertação Final.pdf.txtExtracted texttext/plain167763https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13901/10/Rafael%20Bia%20Guabiraba%20Martins%20-%20Disserta%c3%a7%c3%a3o%20Final.pdf.txtc0b05015e7f84a6be83c5410a3b3ea02MD510carta comprovante.pdf.txtcarta comprovante.pdf.txtExtracted texttext/plain1https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13901/12/carta%20comprovante.pdf.txt68b329da9893e34099c7d8ad5cb9c940MD512THUMBNAILRafael Bia Guabiraba Martins - Dissertação Final.pdf.jpgRafael Bia Guabiraba Martins - Dissertação Final.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5546https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13901/11/Rafael%20Bia%20Guabiraba%20Martins%20-%20Disserta%c3%a7%c3%a3o%20Final.pdf.jpgad34bc35d434e44d4db011c429fd75abMD511carta comprovante.pdf.jpgcarta comprovante.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg13377https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13901/13/carta%20comprovante.pdf.jpg0f5487fa71f5fa53b1db9e471e77f4e7MD513ufscar/139012023-09-18 18:32:07.011oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13901Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:07Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
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