Telessaúde com videomodelação no ensino da mãe para o ensino de tato para o filho com TEA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tozadore, Michele Carnieto
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18313
Resumo: Parent-mediated training for children with autism can be done by telehealth and is a promising alternative, as treatments can expand to natural settings. The aim of this study was to verify possible contributions of a mother training program, by telehealth with video modeling, to teaching tact to her child with autism. For this, the mother participated in a remote program to teach tact to her 5-year-old son with autism. The program was developed in meetings by the Google meet platform with submission of videos intended for video modeling. The mother's performance was measured by the frequency of correct answers in the predicted behaviors for the organization of the environment, the application of a preference test, the tact training and the completion of the activity. Additionally, the child's frequency of correct answers in the emission of tact, response latency and face deviation were measured. The results indicate that there was an increase in the frequency of correct answers in the mother's behaviors when exposed to training and that the child emitted tact after the mother's training. It is inferred that interventions proposed by telehealth with video modeling can favor the performance of parents in teaching tact to their children with autism.
id SCAR_6513ec7050f37a48eb1bc9a02abc5520
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/18313
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Tozadore, Michele CarnietoGil, Maria Stella Coutinho de Alcantarahttp://lattes.cnpq.br/1673770301699940http://lattes.cnpq.br/5320102985130348https://orcid.org/0000-0003-4658-2643https://orcid.org/0000-0003-4375-323208898604-350a-42d0-82c4-327e68b91d692023-07-25T17:47:58Z2023-07-25T17:47:58Z2022-11-29TOZADORE, Michele Carnieto. Telessaúde com videomodelação no ensino da mãe para o ensino de tato para o filho com TEA. 2022. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18313.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18313Parent-mediated training for children with autism can be done by telehealth and is a promising alternative, as treatments can expand to natural settings. The aim of this study was to verify possible contributions of a mother training program, by telehealth with video modeling, to teaching tact to her child with autism. For this, the mother participated in a remote program to teach tact to her 5-year-old son with autism. The program was developed in meetings by the Google meet platform with submission of videos intended for video modeling. The mother's performance was measured by the frequency of correct answers in the predicted behaviors for the organization of the environment, the application of a preference test, the tact training and the completion of the activity. Additionally, the child's frequency of correct answers in the emission of tact, response latency and face deviation were measured. The results indicate that there was an increase in the frequency of correct answers in the mother's behaviors when exposed to training and that the child emitted tact after the mother's training. It is inferred that interventions proposed by telehealth with video modeling can favor the performance of parents in teaching tact to their children with autism.O ensino de crianças com autismo mediado por cuidadores pode ser feito via telessaúde e é uma alternativa promissora, uma vez que os tratamentos podem se expandir para ambientes naturais. O objetivo deste trabalho foi verificar possíveis contribuições de um programa de ensino da mãe, por telessaúde com videomodelação, no ensino de tato para a sua criança com autismo. Para tanto, a mãe participou de um programa por via remota para o ensino de tato para o filho, de 5 anos, com autismo. O programa foi desenvolvido em reuniões pela plataforma Google meet com o envio de vídeos destinados à videomodelação. O desempenho da mãe foi medido pela frequência de acertos dos comportamentos previstos para a organização do ambiente, a aplicação de um teste de preferência, o ensino de tato e a finalização de atividade. Adicionalmente, foi medida a frequência de acertos da criança na emissão de tato, a latência de resposta e o desvio de face. Os resultados indicam que houve aumento na frequência de acertos dos comportamentos da mãe quando exposta aos ensinos e que a criança emitiu tato depois do ensino da mãe. Infere-se que intervenções propostas via telessaúde com videomodelação podem favorecer o desempenho de cuidadores no ensino de tato para seus filhos com autismo.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)8887.488612/2020-00porUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsiUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessCuidadoresTelessaúdeVideomodelaçãoAutismoComportamento verbalParent-mediated trainingTelehealthVideo modelingAutismVerbal behaviorCIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANOTelessaúde com videomodelação no ensino da mãe para o ensino de tato para o filho com TEATelehealth with video modeling in mother's training to teach tact to her child with ASDinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis600600ed737b65-ab05-4b4a-9351-6b1d30c1da13reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTozadoreMC_Dissertação.pdfTozadoreMC_Dissertação.pdfDissertação_TozadoreMCapplication/pdf2401408https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18313/1/TozadoreMC_Disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf34d2b5a39b7eb53c6b350423db297320MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18313/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTTozadoreMC_Dissertação.pdf.txtTozadoreMC_Dissertação.pdf.txtExtracted texttext/plain163769https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18313/3/TozadoreMC_Disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.txt2033764629be26da7063566c90478d66MD53ufscar/183132024-05-14 17:42:28.185oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/18313Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T17:42:28Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Telessaúde com videomodelação no ensino da mãe para o ensino de tato para o filho com TEA
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Telehealth with video modeling in mother's training to teach tact to her child with ASD
title Telessaúde com videomodelação no ensino da mãe para o ensino de tato para o filho com TEA
spellingShingle Telessaúde com videomodelação no ensino da mãe para o ensino de tato para o filho com TEA
Tozadore, Michele Carnieto
Cuidadores
Telessaúde
Videomodelação
Autismo
Comportamento verbal
Parent-mediated training
Telehealth
Video modeling
Autism
Verbal behavior
CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANO
title_short Telessaúde com videomodelação no ensino da mãe para o ensino de tato para o filho com TEA
title_full Telessaúde com videomodelação no ensino da mãe para o ensino de tato para o filho com TEA
title_fullStr Telessaúde com videomodelação no ensino da mãe para o ensino de tato para o filho com TEA
title_full_unstemmed Telessaúde com videomodelação no ensino da mãe para o ensino de tato para o filho com TEA
title_sort Telessaúde com videomodelação no ensino da mãe para o ensino de tato para o filho com TEA
author Tozadore, Michele Carnieto
author_facet Tozadore, Michele Carnieto
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5320102985130348
dc.contributor.authororcid.por.fl_str_mv https://orcid.org/0000-0003-4658-2643
dc.contributor.advisor1orcid.por.fl_str_mv https://orcid.org/0000-0003-4375-3232
dc.contributor.author.fl_str_mv Tozadore, Michele Carnieto
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Gil, Maria Stella Coutinho de Alcantara
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1673770301699940
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 08898604-350a-42d0-82c4-327e68b91d69
contributor_str_mv Gil, Maria Stella Coutinho de Alcantara
dc.subject.por.fl_str_mv Cuidadores
Telessaúde
Videomodelação
Autismo
Comportamento verbal
topic Cuidadores
Telessaúde
Videomodelação
Autismo
Comportamento verbal
Parent-mediated training
Telehealth
Video modeling
Autism
Verbal behavior
CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANO
dc.subject.eng.fl_str_mv Parent-mediated training
Telehealth
Video modeling
Autism
Verbal behavior
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANO
description Parent-mediated training for children with autism can be done by telehealth and is a promising alternative, as treatments can expand to natural settings. The aim of this study was to verify possible contributions of a mother training program, by telehealth with video modeling, to teaching tact to her child with autism. For this, the mother participated in a remote program to teach tact to her 5-year-old son with autism. The program was developed in meetings by the Google meet platform with submission of videos intended for video modeling. The mother's performance was measured by the frequency of correct answers in the predicted behaviors for the organization of the environment, the application of a preference test, the tact training and the completion of the activity. Additionally, the child's frequency of correct answers in the emission of tact, response latency and face deviation were measured. The results indicate that there was an increase in the frequency of correct answers in the mother's behaviors when exposed to training and that the child emitted tact after the mother's training. It is inferred that interventions proposed by telehealth with video modeling can favor the performance of parents in teaching tact to their children with autism.
publishDate 2022
dc.date.issued.fl_str_mv 2022-11-29
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-07-25T17:47:58Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-07-25T17:47:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv TOZADORE, Michele Carnieto. Telessaúde com videomodelação no ensino da mãe para o ensino de tato para o filho com TEA. 2022. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18313.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18313
identifier_str_mv TOZADORE, Michele Carnieto. Telessaúde com videomodelação no ensino da mãe para o ensino de tato para o filho com TEA. 2022. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18313.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18313
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
dc.relation.authority.fl_str_mv ed737b65-ab05-4b4a-9351-6b1d30c1da13
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18313/1/TozadoreMC_Disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18313/2/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18313/3/TozadoreMC_Disserta%c3%a7%c3%a3o.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 34d2b5a39b7eb53c6b350423db297320
f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec
2033764629be26da7063566c90478d66
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136424892334080