Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Thaís de
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4413
Resumo: The aim of this work was to investigate an approach to the teaching of Trigonometry from the right triangle to its analytical form in the Unit Circle. In the work, it was intended to formulate activities with different methodologies, which related the necessity of the study of Trigonometry of the right triangle, as well as its relation with the trigonometric unit circle, generating the trigonometric functions. It was also intended to contextualize the different applications of these functions. The hypothesis of this work is that a significant learning for the students can be constructed by means of a new knowledge of the teacher. Such knowledge allows the teacher to exceed the limits of the blackboard and chalk, and to work with dynamism and movement involving the elements of Trigonometry. For such, four activities that explore Trigonometry were elaborated, and a sequence of applets was constructed, about the Unit Circle and the Trigonometric Functions, based on the free software of dynamic geometry GeoGebra. The majority of these activities has been applied in high schools where the author is a teacher.
id SCAR_658ac31b2fc3d9c1ffe5332696b5f93c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/4413
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Oliveira, Thaís deSampaio, João Carlos Vieirahttp://lattes.cnpq.br/82868873890136858470682b-159d-47ff-9e6a-826cd61755242016-06-02T20:02:47Z2010-05-272016-06-02T20:02:47Z2010-04-07OLIVEIRA, Thaís de. Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos. 2010. 177 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4413The aim of this work was to investigate an approach to the teaching of Trigonometry from the right triangle to its analytical form in the Unit Circle. In the work, it was intended to formulate activities with different methodologies, which related the necessity of the study of Trigonometry of the right triangle, as well as its relation with the trigonometric unit circle, generating the trigonometric functions. It was also intended to contextualize the different applications of these functions. The hypothesis of this work is that a significant learning for the students can be constructed by means of a new knowledge of the teacher. Such knowledge allows the teacher to exceed the limits of the blackboard and chalk, and to work with dynamism and movement involving the elements of Trigonometry. For such, four activities that explore Trigonometry were elaborated, and a sequence of applets was constructed, about the Unit Circle and the Trigonometric Functions, based on the free software of dynamic geometry GeoGebra. The majority of these activities has been applied in high schools where the author is a teacher.O objetivo deste trabalho foi de investigar uma abordagem de ensino da Trigonometria desde o triângulo retângulo até sua forma analítica no Ciclo Trigonométrico. Pretendeu-se formular atividades com diferentes metodologias que relacionassem tanto a necessidade do estudo da Trigonometria no Triângulo Retângulo, quanto sua relação com o Ciclo Trigonométrico gerando as funções Trigonométricas. Pretendeu-se ainda contextualizar as diversas aplicações destas funções. A hipótese de trabalho é que se pode construir uma aprendizagem significativa para o aluno por meio de novos conhecimentos do professor. Tais conhecimentos permitem ao professor transcender os limites da lousa e giz e trabalhar com dinamismo e movimento envolvendo os elementos da Trigonometria. Para tanto, elaborou-se quatro atividades que exploram a Trigonometria e, construiu-se uma sequência de aplicativos que usam o software livre de Geometria dinâmica GeoGebra fundamentando o Ciclo e as Funções Trigonométricas. A maioria destas atividades foram aplicadas nos colégios de nível médio nos quais a pesquisadora é professora.application/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECEUFSCarBRMatemática - estudo e ensinoTrigonometriaPrática docenteAprendizagemTeaching of mathematicsTrigonometryTeaching practiceSignificant learningCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICATrigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1ffb5f768-8005-4f4d-b4c1-3c6730ec684ainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL2971.pdfapplication/pdf4657597https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/4413/1/2971.pdfda2db939b2b75387bb7fdf6f7e243f73MD51THUMBNAIL2971.pdf.jpg2971.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5281https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/4413/2/2971.pdf.jpg2efa35f66f3b7340bc9a2e435f8f363fMD52ufscar/44132023-09-18 18:31:01.394oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/4413Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:01Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos
title Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos
spellingShingle Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos
Oliveira, Thaís de
Matemática - estudo e ensino
Trigonometria
Prática docente
Aprendizagem
Teaching of mathematics
Trigonometry
Teaching practice
Significant learning
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos
title_full Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos
title_fullStr Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos
title_full_unstemmed Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos
title_sort Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos
author Oliveira, Thaís de
author_facet Oliveira, Thaís de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Thaís de
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Sampaio, João Carlos Vieira
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8286887389013685
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 8470682b-159d-47ff-9e6a-826cd6175524
contributor_str_mv Sampaio, João Carlos Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - estudo e ensino
Trigonometria
Prática docente
Aprendizagem
topic Matemática - estudo e ensino
Trigonometria
Prática docente
Aprendizagem
Teaching of mathematics
Trigonometry
Teaching practice
Significant learning
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Teaching of mathematics
Trigonometry
Teaching practice
Significant learning
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The aim of this work was to investigate an approach to the teaching of Trigonometry from the right triangle to its analytical form in the Unit Circle. In the work, it was intended to formulate activities with different methodologies, which related the necessity of the study of Trigonometry of the right triangle, as well as its relation with the trigonometric unit circle, generating the trigonometric functions. It was also intended to contextualize the different applications of these functions. The hypothesis of this work is that a significant learning for the students can be constructed by means of a new knowledge of the teacher. Such knowledge allows the teacher to exceed the limits of the blackboard and chalk, and to work with dynamism and movement involving the elements of Trigonometry. For such, four activities that explore Trigonometry were elaborated, and a sequence of applets was constructed, about the Unit Circle and the Trigonometric Functions, based on the free software of dynamic geometry GeoGebra. The majority of these activities has been applied in high schools where the author is a teacher.
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-05-27
2016-06-02T20:02:47Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-04-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-02T20:02:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv OLIVEIRA, Thaís de. Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos. 2010. 177 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4413
identifier_str_mv OLIVEIRA, Thaís de. Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos. 2010. 177 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4413
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv -1
-1
dc.relation.authority.fl_str_mv ffb5f768-8005-4f4d-b4c1-3c6730ec684a
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/4413/1/2971.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/4413/2/2971.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv da2db939b2b75387bb7fdf6f7e243f73
2efa35f66f3b7340bc9a2e435f8f363f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136275747078144