Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4413 |
Resumo: | The aim of this work was to investigate an approach to the teaching of Trigonometry from the right triangle to its analytical form in the Unit Circle. In the work, it was intended to formulate activities with different methodologies, which related the necessity of the study of Trigonometry of the right triangle, as well as its relation with the trigonometric unit circle, generating the trigonometric functions. It was also intended to contextualize the different applications of these functions. The hypothesis of this work is that a significant learning for the students can be constructed by means of a new knowledge of the teacher. Such knowledge allows the teacher to exceed the limits of the blackboard and chalk, and to work with dynamism and movement involving the elements of Trigonometry. For such, four activities that explore Trigonometry were elaborated, and a sequence of applets was constructed, about the Unit Circle and the Trigonometric Functions, based on the free software of dynamic geometry GeoGebra. The majority of these activities has been applied in high schools where the author is a teacher. |
id |
SCAR_658ac31b2fc3d9c1ffe5332696b5f93c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/4413 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Oliveira, Thaís deSampaio, João Carlos Vieirahttp://lattes.cnpq.br/82868873890136858470682b-159d-47ff-9e6a-826cd61755242016-06-02T20:02:47Z2010-05-272016-06-02T20:02:47Z2010-04-07OLIVEIRA, Thaís de. Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos. 2010. 177 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4413The aim of this work was to investigate an approach to the teaching of Trigonometry from the right triangle to its analytical form in the Unit Circle. In the work, it was intended to formulate activities with different methodologies, which related the necessity of the study of Trigonometry of the right triangle, as well as its relation with the trigonometric unit circle, generating the trigonometric functions. It was also intended to contextualize the different applications of these functions. The hypothesis of this work is that a significant learning for the students can be constructed by means of a new knowledge of the teacher. Such knowledge allows the teacher to exceed the limits of the blackboard and chalk, and to work with dynamism and movement involving the elements of Trigonometry. For such, four activities that explore Trigonometry were elaborated, and a sequence of applets was constructed, about the Unit Circle and the Trigonometric Functions, based on the free software of dynamic geometry GeoGebra. The majority of these activities has been applied in high schools where the author is a teacher.O objetivo deste trabalho foi de investigar uma abordagem de ensino da Trigonometria desde o triângulo retângulo até sua forma analítica no Ciclo Trigonométrico. Pretendeu-se formular atividades com diferentes metodologias que relacionassem tanto a necessidade do estudo da Trigonometria no Triângulo Retângulo, quanto sua relação com o Ciclo Trigonométrico gerando as funções Trigonométricas. Pretendeu-se ainda contextualizar as diversas aplicações destas funções. A hipótese de trabalho é que se pode construir uma aprendizagem significativa para o aluno por meio de novos conhecimentos do professor. Tais conhecimentos permitem ao professor transcender os limites da lousa e giz e trabalhar com dinamismo e movimento envolvendo os elementos da Trigonometria. Para tanto, elaborou-se quatro atividades que exploram a Trigonometria e, construiu-se uma sequência de aplicativos que usam o software livre de Geometria dinâmica GeoGebra fundamentando o Ciclo e as Funções Trigonométricas. A maioria destas atividades foram aplicadas nos colégios de nível médio nos quais a pesquisadora é professora.application/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECEUFSCarBRMatemática - estudo e ensinoTrigonometriaPrática docenteAprendizagemTeaching of mathematicsTrigonometryTeaching practiceSignificant learningCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICATrigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1ffb5f768-8005-4f4d-b4c1-3c6730ec684ainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL2971.pdfapplication/pdf4657597https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/4413/1/2971.pdfda2db939b2b75387bb7fdf6f7e243f73MD51THUMBNAIL2971.pdf.jpg2971.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5281https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/4413/2/2971.pdf.jpg2efa35f66f3b7340bc9a2e435f8f363fMD52ufscar/44132023-09-18 18:31:01.394oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/4413Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:01Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos |
title |
Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos |
spellingShingle |
Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos Oliveira, Thaís de Matemática - estudo e ensino Trigonometria Prática docente Aprendizagem Teaching of mathematics Trigonometry Teaching practice Significant learning CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos |
title_full |
Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos |
title_fullStr |
Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos |
title_full_unstemmed |
Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos |
title_sort |
Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos |
author |
Oliveira, Thaís de |
author_facet |
Oliveira, Thaís de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Thaís de |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sampaio, João Carlos Vieira |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8286887389013685 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
8470682b-159d-47ff-9e6a-826cd6175524 |
contributor_str_mv |
Sampaio, João Carlos Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática - estudo e ensino Trigonometria Prática docente Aprendizagem |
topic |
Matemática - estudo e ensino Trigonometria Prática docente Aprendizagem Teaching of mathematics Trigonometry Teaching practice Significant learning CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching of mathematics Trigonometry Teaching practice Significant learning |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The aim of this work was to investigate an approach to the teaching of Trigonometry from the right triangle to its analytical form in the Unit Circle. In the work, it was intended to formulate activities with different methodologies, which related the necessity of the study of Trigonometry of the right triangle, as well as its relation with the trigonometric unit circle, generating the trigonometric functions. It was also intended to contextualize the different applications of these functions. The hypothesis of this work is that a significant learning for the students can be constructed by means of a new knowledge of the teacher. Such knowledge allows the teacher to exceed the limits of the blackboard and chalk, and to work with dynamism and movement involving the elements of Trigonometry. For such, four activities that explore Trigonometry were elaborated, and a sequence of applets was constructed, about the Unit Circle and the Trigonometric Functions, based on the free software of dynamic geometry GeoGebra. The majority of these activities has been applied in high schools where the author is a teacher. |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-05-27 2016-06-02T20:02:47Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-04-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T20:02:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Thaís de. Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos. 2010. 177 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4413 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Thaís de. Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos. 2010. 177 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4413 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
ffb5f768-8005-4f4d-b4c1-3c6730ec684a |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/4413/1/2971.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/4413/2/2971.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
da2db939b2b75387bb7fdf6f7e243f73 2efa35f66f3b7340bc9a2e435f8f363f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136275747078144 |