Arte/Educação na perspectiva da identidade negra: reflexões sobre educação antirracista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Portella, Gabriel Vieira
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18544
Resumo: The purpose of this work is to discuss the importance of anti-racist education as a part of Art/Education, serving as a catalyst for new cultural paradigms. This perspective is highlighted in the teaching of Art through the enactment of laws 10.639/2003 and 11.645/2008, which make it mandatory to include African and Afro-Brazilian history and culture in the school curriculum, with an emphasis on History, Art, and Literature subjects. The main research question is: "What is the significance of Art/Education in anti-racist education?" To address this question, the author of this study explored personal learning experiences in the field of Art, official legislations, and relevant bibliographical references on the topic. The results point to the urgency of combating racism in pedagogical practices, which often remain rigid and suppress black identity, leading to stigmatization. Several factors contribute to progress in this matter, with one of them being teacher artistic training. This perspective believes it is essential to promote the teaching of African and Afro-Brazilian arts in Basic Education and initial teacher training, in order to value black identity within our society and counter structural racism.
id SCAR_807f9b193d256a7d1a5efbe807fedea4
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/18544
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Portella, Gabriel VieiraLombardi, Lucia Maria Salgado dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/5697508831302188http://lattes.cnpq.br/9729203018786329https://orcid.org/0009-0002-4223-9194https://orcid.org/0000-0001-6978-864Xd6e0f323-4ede-4a25-a419-60b591e276722023-09-12T18:52:12Z2023-09-12T18:52:12Z2023-08-24PORTELLA, Gabriel Vieira. Arte/Educação na perspectiva da identidade negra: reflexões sobre educação antirracista. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18544.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18544The purpose of this work is to discuss the importance of anti-racist education as a part of Art/Education, serving as a catalyst for new cultural paradigms. This perspective is highlighted in the teaching of Art through the enactment of laws 10.639/2003 and 11.645/2008, which make it mandatory to include African and Afro-Brazilian history and culture in the school curriculum, with an emphasis on History, Art, and Literature subjects. The main research question is: "What is the significance of Art/Education in anti-racist education?" To address this question, the author of this study explored personal learning experiences in the field of Art, official legislations, and relevant bibliographical references on the topic. The results point to the urgency of combating racism in pedagogical practices, which often remain rigid and suppress black identity, leading to stigmatization. Several factors contribute to progress in this matter, with one of them being teacher artistic training. This perspective believes it is essential to promote the teaching of African and Afro-Brazilian arts in Basic Education and initial teacher training, in order to value black identity within our society and counter structural racism.O trabalho tem por objetivo discutir sobre a importância da educação antirracista como parte da Arte/Educação enquanto fomentadora de novos paradigmas culturais, perspectiva esta que passa a ser ressaltada no ensino de Arte com o estabelecimento das leis 10.639/2003 e 11.645/2008 que tornam obrigatório o ensino da História e cultura africana, afro-brasileira e indígena no currículo escolar com ênfase nas disciplinas de História, Arte e Literatura. A questão-problema principal da pesquisa é: “Qual importância da Arte/Educação na educação antirracista?” Para procurar respondê-la, foram exploradas as memórias de aprendizado no campo da Arte do autor deste estudo, as legislações oficiais e referências bibliográficas que dialogam sobre a temática. Os resultados apontam para a urgência de se combater o racismo nas práticas pedagógicas, quase sempre engessadas em um formato que silencia a identidade negra, muitas vezes estigmatizada. Alguns fatores são importantes para o avanço nesta questão, sendo a formação artística docente um deles. Esta ótica acredita ser necessário fomentar o ensino de artes africana, afro-brasileira e indígena na Educação Básica e na formação inicial, de modo a valorizar a identidade negra em nossa sociedade, combatendo o racismo estrutural.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPedagogia - PedL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessArte/EducaçãoArte afro-brasileiraIdentidade negraEducação antirracistaArt/EducationAfro-Brazilian ArtBlack identityAnti-racist EducationCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOArte/Educação na perspectiva da identidade negra: reflexões sobre educação antirracistaArt/Education from the perspective of black identity: reflections on anti-racist educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis600600050de062-28ff-400a-a21c-32f51cb58b10reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALPORTELLA Gabriel_TCC 2023.pdfPORTELLA Gabriel_TCC 2023.pdfTrabalho de Conclusão de Cursoapplication/pdf1908272https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18544/1/PORTELLA%20Gabriel_TCC%202023.pdf320682ba97da2af12214440d3f11fee2MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18544/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTPORTELLA Gabriel_TCC 2023.pdf.txtPORTELLA Gabriel_TCC 2023.pdf.txtExtracted texttext/plain97133https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18544/3/PORTELLA%20Gabriel_TCC%202023.pdf.txtfce15fdfd0750809a5b6f6c7dd00653bMD53ufscar/185442024-05-14 18:32:09.959oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/18544Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T18:32:09Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv Arte/Educação na perspectiva da identidade negra: reflexões sobre educação antirracista
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Art/Education from the perspective of black identity: reflections on anti-racist education
title Arte/Educação na perspectiva da identidade negra: reflexões sobre educação antirracista
spellingShingle Arte/Educação na perspectiva da identidade negra: reflexões sobre educação antirracista
Portella, Gabriel Vieira
Arte/Educação
Arte afro-brasileira
Identidade negra
Educação antirracista
Art/Education
Afro-Brazilian Art
Black identity
Anti-racist Education
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
title_short Arte/Educação na perspectiva da identidade negra: reflexões sobre educação antirracista
title_full Arte/Educação na perspectiva da identidade negra: reflexões sobre educação antirracista
title_fullStr Arte/Educação na perspectiva da identidade negra: reflexões sobre educação antirracista
title_full_unstemmed Arte/Educação na perspectiva da identidade negra: reflexões sobre educação antirracista
title_sort Arte/Educação na perspectiva da identidade negra: reflexões sobre educação antirracista
author Portella, Gabriel Vieira
author_facet Portella, Gabriel Vieira
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9729203018786329
dc.contributor.authororcid.por.fl_str_mv https://orcid.org/0009-0002-4223-9194
dc.contributor.advisor1orcid.por.fl_str_mv https://orcid.org/0000-0001-6978-864X
dc.contributor.author.fl_str_mv Portella, Gabriel Vieira
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Lombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5697508831302188
dc.contributor.authorID.fl_str_mv d6e0f323-4ede-4a25-a419-60b591e27672
contributor_str_mv Lombardi, Lucia Maria Salgado dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Arte/Educação
Arte afro-brasileira
Identidade negra
Educação antirracista
topic Arte/Educação
Arte afro-brasileira
Identidade negra
Educação antirracista
Art/Education
Afro-Brazilian Art
Black identity
Anti-racist Education
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Art/Education
Afro-Brazilian Art
Black identity
Anti-racist Education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description The purpose of this work is to discuss the importance of anti-racist education as a part of Art/Education, serving as a catalyst for new cultural paradigms. This perspective is highlighted in the teaching of Art through the enactment of laws 10.639/2003 and 11.645/2008, which make it mandatory to include African and Afro-Brazilian history and culture in the school curriculum, with an emphasis on History, Art, and Literature subjects. The main research question is: "What is the significance of Art/Education in anti-racist education?" To address this question, the author of this study explored personal learning experiences in the field of Art, official legislations, and relevant bibliographical references on the topic. The results point to the urgency of combating racism in pedagogical practices, which often remain rigid and suppress black identity, leading to stigmatization. Several factors contribute to progress in this matter, with one of them being teacher artistic training. This perspective believes it is essential to promote the teaching of African and Afro-Brazilian arts in Basic Education and initial teacher training, in order to value black identity within our society and counter structural racism.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-09-12T18:52:12Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-09-12T18:52:12Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023-08-24
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv PORTELLA, Gabriel Vieira. Arte/Educação na perspectiva da identidade negra: reflexões sobre educação antirracista. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18544.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18544
identifier_str_mv PORTELLA, Gabriel Vieira. Arte/Educação na perspectiva da identidade negra: reflexões sobre educação antirracista. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18544.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18544
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
dc.relation.authority.fl_str_mv 050de062-28ff-400a-a21c-32f51cb58b10
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus Sorocaba
Pedagogia - PedL-So
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus Sorocaba
Pedagogia - PedL-So
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18544/1/PORTELLA%20Gabriel_TCC%202023.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18544/2/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/18544/3/PORTELLA%20Gabriel_TCC%202023.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 320682ba97da2af12214440d3f11fee2
f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec
fce15fdfd0750809a5b6f6c7dd00653b
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813715669271707648