Educação infantil e educação antirracista: contribuição da literatura infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19365 |
Resumo: | This research proposes an in-depth analysis of the role of the black movement in securing rights in early childhood education. Furthermore, it aims to contribute to a teaching practice committed to fostering an anti-racist environment in daycare, emphasizing the significance of children's literature as a transformative tool in this context. The study seeks not only to comprehend the advancements achieved by the black movement in the educational sphere but also to provide practical guidance for educators striving to promote racial equality from the earliest years of children's lives. This research adopts a qualitative approach, centered on literature review and enriched by personal memories, addressing the research question: What are the contributions of literature to building an anti-racist school from Early Childhood Education? The study is grounded in the promotion of a school that respects children's rights and advocates for education that combats stereotypes, prejudices, and inequalities, ensuring that Early Childhood Education constitutes an enriching and respectful learning environment for all children. In conclusion, it emphasizes the urgency of transforming the school into an environment that respects singularities and diversities. |
id |
SCAR_153d53f642ce65404a5f9afb82048f1d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19365 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Pimentel, Tamires Maria do NascimentoCamargo, Andréia Regina de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/0936098182171676Santos, Maria Walburga doshttp://lattes.cnpq.br/2954227254025696https://lattes.cnpq.br/1211452608792312https://orcid.org/0009-0007-2802-4505https://orcid.org/0000-0002-1158-2814https://orcid.org/0000-0002-9304-58002024-02-16T23:14:40Z2024-02-16T23:14:40Z2024-02-06PIMENTEL, Tamires Maria do Nascimento. Educação infantil e educação antirracista: contribuição da literatura infantil. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19365.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19365This research proposes an in-depth analysis of the role of the black movement in securing rights in early childhood education. Furthermore, it aims to contribute to a teaching practice committed to fostering an anti-racist environment in daycare, emphasizing the significance of children's literature as a transformative tool in this context. The study seeks not only to comprehend the advancements achieved by the black movement in the educational sphere but also to provide practical guidance for educators striving to promote racial equality from the earliest years of children's lives. This research adopts a qualitative approach, centered on literature review and enriched by personal memories, addressing the research question: What are the contributions of literature to building an anti-racist school from Early Childhood Education? The study is grounded in the promotion of a school that respects children's rights and advocates for education that combats stereotypes, prejudices, and inequalities, ensuring that Early Childhood Education constitutes an enriching and respectful learning environment for all children. In conclusion, it emphasizes the urgency of transforming the school into an environment that respects singularities and diversities.Esta pesquisa propõe uma análise aprofundada sobre o papel do movimento negro na conquista de direitos na educação infantil. Além disso, visa contribuir para uma prática docente engajada na promoção de um ambiente antirracista na creche, destacando a importância da literatura infantil como ferramenta transformadora nesse contexto. O estudo busca não apenas compreender os avanços conquistados pelo movimento negro na esfera educacional, mas também fornecer orientações práticas para educadores que buscam efetivar a promoção da igualdade racial desde os primeiros anos de vida das crianças. Esta pesquisa adota uma abordagem qualitativa, centrada em revisão bibliográfica e enriquecida por memórias pessoais, busca responder a questão problema: Quais são as contribuições da literatura para construir uma escola antirracista desde a Educação Infantil? O estudo visa contribuir para a promoção de uma escola que respeite os direitos das crianças e promova uma educação que busque combater os estereótipos, preconceitos e desigualdades, assegurando que a Educação Infantil se configure como um ambiente de aprendizado enriquecedor e respeitoso para todas as crianças. Como conclusão, destaca-se a urgência de transformar a escola em um ambiente que respeite as singularidades e diversidades.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus SorocabaPedagogia - PedL-SoUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEducação AntirracistaLiteratura InfantilEducação InfantilMovimento NegroIdentidadeAnti-Racist EducationChildren's LiteratureEarly Childhood EducationBlack MovementIdentityCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEducação infantil e educação antirracista: contribuição da literatura infantilEarly Childhood Education and anti-racist education: contribution of children's literatureinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARCC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19365/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52ORIGINALEducação Infantil e educação antirracista_ Literatura Infantil.docx (8).pdfEducação Infantil e educação antirracista_ Literatura Infantil.docx (8).pdfTrabalho de conclusão de curso completo - Tamires Maria do Nascimento Pimentel - Pedagogiaapplication/pdf4674417https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19365/1/Educa%c3%a7%c3%a3o%20Infantil%20e%20educa%c3%a7%c3%a3o%20antirracista_%20Literatura%20Infantil.docx%20%288%29.pdf3ccb37bf59c8f02f99ab8b16c9584ffcMD51TEXTEducação Infantil e educação antirracista_ Literatura Infantil.docx (8).pdf.txtEducação Infantil e educação antirracista_ Literatura Infantil.docx (8).pdf.txtExtracted texttext/plain75846https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19365/3/Educa%c3%a7%c3%a3o%20Infantil%20e%20educa%c3%a7%c3%a3o%20antirracista_%20Literatura%20Infantil.docx%20%288%29.pdf.txt80b586bb9322aa79e5406150d49119f1MD53ufscar/193652024-05-14 17:33:55.905oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19365Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T17:33:55Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Educação infantil e educação antirracista: contribuição da literatura infantil |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Early Childhood Education and anti-racist education: contribution of children's literature |
title |
Educação infantil e educação antirracista: contribuição da literatura infantil |
spellingShingle |
Educação infantil e educação antirracista: contribuição da literatura infantil Pimentel, Tamires Maria do Nascimento Educação Antirracista Literatura Infantil Educação Infantil Movimento Negro Identidade Anti-Racist Education Children's Literature Early Childhood Education Black Movement Identity CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
Educação infantil e educação antirracista: contribuição da literatura infantil |
title_full |
Educação infantil e educação antirracista: contribuição da literatura infantil |
title_fullStr |
Educação infantil e educação antirracista: contribuição da literatura infantil |
title_full_unstemmed |
Educação infantil e educação antirracista: contribuição da literatura infantil |
title_sort |
Educação infantil e educação antirracista: contribuição da literatura infantil |
author |
Pimentel, Tamires Maria do Nascimento |
author_facet |
Pimentel, Tamires Maria do Nascimento |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
https://lattes.cnpq.br/1211452608792312 |
dc.contributor.authororcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0009-0007-2802-4505 |
dc.contributor.advisor1orcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0002-1158-2814 |
dc.contributor.advisor-co1orcid.por.fl_str_mv |
https://orcid.org/0000-0002-9304-5800 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pimentel, Tamires Maria do Nascimento |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Camargo, Andréia Regina de Oliveira |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0936098182171676 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Santos, Maria Walburga dos |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2954227254025696 |
contributor_str_mv |
Camargo, Andréia Regina de Oliveira Santos, Maria Walburga dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Antirracista Literatura Infantil Educação Infantil Movimento Negro Identidade |
topic |
Educação Antirracista Literatura Infantil Educação Infantil Movimento Negro Identidade Anti-Racist Education Children's Literature Early Childhood Education Black Movement Identity CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Anti-Racist Education Children's Literature Early Childhood Education Black Movement Identity |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
This research proposes an in-depth analysis of the role of the black movement in securing rights in early childhood education. Furthermore, it aims to contribute to a teaching practice committed to fostering an anti-racist environment in daycare, emphasizing the significance of children's literature as a transformative tool in this context. The study seeks not only to comprehend the advancements achieved by the black movement in the educational sphere but also to provide practical guidance for educators striving to promote racial equality from the earliest years of children's lives. This research adopts a qualitative approach, centered on literature review and enriched by personal memories, addressing the research question: What are the contributions of literature to building an anti-racist school from Early Childhood Education? The study is grounded in the promotion of a school that respects children's rights and advocates for education that combats stereotypes, prejudices, and inequalities, ensuring that Early Childhood Education constitutes an enriching and respectful learning environment for all children. In conclusion, it emphasizes the urgency of transforming the school into an environment that respects singularities and diversities. |
publishDate |
2024 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-02-16T23:14:40Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-02-16T23:14:40Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2024-02-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PIMENTEL, Tamires Maria do Nascimento. Educação infantil e educação antirracista: contribuição da literatura infantil. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19365. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19365 |
identifier_str_mv |
PIMENTEL, Tamires Maria do Nascimento. Educação infantil e educação antirracista: contribuição da literatura infantil. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19365. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19365 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus Sorocaba Pedagogia - PedL-So |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19365/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19365/1/Educa%c3%a7%c3%a3o%20Infantil%20e%20educa%c3%a7%c3%a3o%20antirracista_%20Literatura%20Infantil.docx%20%288%29.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19365/3/Educa%c3%a7%c3%a3o%20Infantil%20e%20educa%c3%a7%c3%a3o%20antirracista_%20Literatura%20Infantil.docx%20%288%29.pdf.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec 3ccb37bf59c8f02f99ab8b16c9584ffc 80b586bb9322aa79e5406150d49119f1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715675154219008 |