O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15454 |
Resumo: | The discussion made in this work revolves around how we can provide a comprehensive development of children under three years old in Early Childhood Education institutions, aiming to understand and learn from Brazilian works published in the form of scientific articles and books based on the Historical Cultural Theory such as children under three years of age develop and how we can educate them within Early Childhood Education institutions based on the discussions of Historical-Cultural Theory. From the contributions indicated, it is clear how much the presented theory is a fundamental and relevant concept in the world of early childhood education, given that it is a broad theory that contributes to various aspects of child development. The cultural-historical theory is a way to better education, learning and development of students. Whether through educating environments, an environment prepared and thought by the teacher for a rich stimulation of the students' development capacity, or through the games and games that are the main means of learning for these children, we realize that all aspects of that theory bring a view of the subject with potential, and the teacher, having a fundamental role as a mediator in the process, as it is in the effective participation of the student and in the organization of the teaching activity that the possibilities for development are defined. |
id |
SCAR_8afdb7568a78428d9dcc60bd6e029cfd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15454 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Espego, Gabriela FernandaHai, Alessandra Arcehttp://lattes.cnpq.br/384528885827524593a0d617-eefb-49df-abcd-8e6d9cd7cca42022-01-10T13:51:19Z2022-01-10T13:51:19Z2021-11-22ESPEGO, Gabriela Fernanda. O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15454.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15454The discussion made in this work revolves around how we can provide a comprehensive development of children under three years old in Early Childhood Education institutions, aiming to understand and learn from Brazilian works published in the form of scientific articles and books based on the Historical Cultural Theory such as children under three years of age develop and how we can educate them within Early Childhood Education institutions based on the discussions of Historical-Cultural Theory. From the contributions indicated, it is clear how much the presented theory is a fundamental and relevant concept in the world of early childhood education, given that it is a broad theory that contributes to various aspects of child development. The cultural-historical theory is a way to better education, learning and development of students. Whether through educating environments, an environment prepared and thought by the teacher for a rich stimulation of the students' development capacity, or through the games and games that are the main means of learning for these children, we realize that all aspects of that theory bring a view of the subject with potential, and the teacher, having a fundamental role as a mediator in the process, as it is in the effective participation of the student and in the organization of the teaching activity that the possibilities for development are defined.A discussão feita neste trabalho gira em torno de como podemos proporcionar um desenvolvimento integral da criança menor de três anos em instituições de Educação Infantil, objetivando compreender e apreender a partir de trabalhos brasileiros publicados na forma de artigos científicos e livros pautados na Teoria Histórico Cultural como a criança menor de três anos se desenvolve e como podemos educá-la dentro de instituições de Educação Infantil a partir das discussões encontradas. Com base nas contribuições indicadas, percebe-se o quanto a Teoria apresentada mostra-se como uma concepção fundamental e relevante à Educação Infantil, haja vista que é uma Teoria ampla e que contribui com diversos aspectos do desenvolvimento infantil. Assim, a Teoria Histórico-Cultural é um caminho para uma melhor educação, aprendizagem e desenvolvimento das crianças. Seja através de ambientes educadores, de um ambiente preparado e pensado pelo professor para uma rica estimulação da capacidade de desenvolvimento dos educandos, seja através das brincadeiras e jogos que é o principal meios de aprendizagem dessas crianças, percebemos que todos os aspectos da referida teoria trazem uma visão de sujeito com potencialidades, e o professor, tendo papel fundamental de mediador no processo, pois é na participação efetiva do educando e na organização da atividade de ensino que se definem as possibilidades de desenvolvimentoNão recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPedagogia - PedLUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEducação infantilTeoria histórico culturalDesenvolvimento integralCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMO desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantilEarly childhood development and educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis6006002ac55464-8d8d-4e2c-86e6-60e56590edb2reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC Gabriela Espego versão final.pdfTCC Gabriela Espego versão final.pdfArtigo principalapplication/pdf353457https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15454/1/TCC%20Gabriela%20Espego%20%20versa%cc%83o%20final.pdfb0849e23d3d3accd0b97bb7ab62e7ae8MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15454/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXTTCC Gabriela Espego versão final.pdf.txtTCC Gabriela Espego versão final.pdf.txtExtracted texttext/plain55360https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15454/3/TCC%20Gabriela%20Espego%20%20versa%cc%83o%20final.pdf.txt99065a51157e683313fca7bd497dac6eMD53THUMBNAILTCC Gabriela Espego versão final.pdf.jpgTCC Gabriela Espego versão final.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6420https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15454/4/TCC%20Gabriela%20Espego%20%20versa%cc%83o%20final.pdf.jpgeaa0259227ac0659344d12584b16c540MD54ufscar/154542023-09-18 18:32:27.587oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15454Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:27Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Early childhood development and education |
title |
O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil |
spellingShingle |
O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil Espego, Gabriela Fernanda Educação infantil Teoria histórico cultural Desenvolvimento integral CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
title_short |
O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil |
title_full |
O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil |
title_fullStr |
O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil |
title_full_unstemmed |
O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil |
title_sort |
O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil |
author |
Espego, Gabriela Fernanda |
author_facet |
Espego, Gabriela Fernanda |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Espego, Gabriela Fernanda |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Hai, Alessandra Arce |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3845288858275245 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
93a0d617-eefb-49df-abcd-8e6d9cd7cca4 |
contributor_str_mv |
Hai, Alessandra Arce |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação infantil Teoria histórico cultural Desenvolvimento integral |
topic |
Educação infantil Teoria histórico cultural Desenvolvimento integral CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM |
description |
The discussion made in this work revolves around how we can provide a comprehensive development of children under three years old in Early Childhood Education institutions, aiming to understand and learn from Brazilian works published in the form of scientific articles and books based on the Historical Cultural Theory such as children under three years of age develop and how we can educate them within Early Childhood Education institutions based on the discussions of Historical-Cultural Theory. From the contributions indicated, it is clear how much the presented theory is a fundamental and relevant concept in the world of early childhood education, given that it is a broad theory that contributes to various aspects of child development. The cultural-historical theory is a way to better education, learning and development of students. Whether through educating environments, an environment prepared and thought by the teacher for a rich stimulation of the students' development capacity, or through the games and games that are the main means of learning for these children, we realize that all aspects of that theory bring a view of the subject with potential, and the teacher, having a fundamental role as a mediator in the process, as it is in the effective participation of the student and in the organization of the teaching activity that the possibilities for development are defined. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-11-22 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-01-10T13:51:19Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-01-10T13:51:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ESPEGO, Gabriela Fernanda. O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15454. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15454 |
identifier_str_mv |
ESPEGO, Gabriela Fernanda. O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15454. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15454 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
2ac55464-8d8d-4e2c-86e6-60e56590edb2 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Pedagogia - PedL |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Pedagogia - PedL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15454/1/TCC%20Gabriela%20Espego%20%20versa%cc%83o%20final.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15454/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15454/3/TCC%20Gabriela%20Espego%20%20versa%cc%83o%20final.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15454/4/TCC%20Gabriela%20Espego%20%20versa%cc%83o%20final.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b0849e23d3d3accd0b97bb7ab62e7ae8 e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 99065a51157e683313fca7bd497dac6e eaa0259227ac0659344d12584b16c540 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136399649964032 |