O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Espego, Gabriela Fernanda
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15454
Resumo: The discussion made in this work revolves around how we can provide a comprehensive development of children under three years old in Early Childhood Education institutions, aiming to understand and learn from Brazilian works published in the form of scientific articles and books based on the Historical Cultural Theory such as children under three years of age develop and how we can educate them within Early Childhood Education institutions based on the discussions of Historical-Cultural Theory. From the contributions indicated, it is clear how much the presented theory is a fundamental and relevant concept in the world of early childhood education, given that it is a broad theory that contributes to various aspects of child development. The cultural-historical theory is a way to better education, learning and development of students. Whether through educating environments, an environment prepared and thought by the teacher for a rich stimulation of the students' development capacity, or through the games and games that are the main means of learning for these children, we realize that all aspects of that theory bring a view of the subject with potential, and the teacher, having a fundamental role as a mediator in the process, as it is in the effective participation of the student and in the organization of the teaching activity that the possibilities for development are defined.
id SCAR_8afdb7568a78428d9dcc60bd6e029cfd
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15454
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Espego, Gabriela FernandaHai, Alessandra Arcehttp://lattes.cnpq.br/384528885827524593a0d617-eefb-49df-abcd-8e6d9cd7cca42022-01-10T13:51:19Z2022-01-10T13:51:19Z2021-11-22ESPEGO, Gabriela Fernanda. O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15454.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15454The discussion made in this work revolves around how we can provide a comprehensive development of children under three years old in Early Childhood Education institutions, aiming to understand and learn from Brazilian works published in the form of scientific articles and books based on the Historical Cultural Theory such as children under three years of age develop and how we can educate them within Early Childhood Education institutions based on the discussions of Historical-Cultural Theory. From the contributions indicated, it is clear how much the presented theory is a fundamental and relevant concept in the world of early childhood education, given that it is a broad theory that contributes to various aspects of child development. The cultural-historical theory is a way to better education, learning and development of students. Whether through educating environments, an environment prepared and thought by the teacher for a rich stimulation of the students' development capacity, or through the games and games that are the main means of learning for these children, we realize that all aspects of that theory bring a view of the subject with potential, and the teacher, having a fundamental role as a mediator in the process, as it is in the effective participation of the student and in the organization of the teaching activity that the possibilities for development are defined.A discussão feita neste trabalho gira em torno de como podemos proporcionar um desenvolvimento integral da criança menor de três anos em instituições de Educação Infantil, objetivando compreender e apreender a partir de trabalhos brasileiros publicados na forma de artigos científicos e livros pautados na Teoria Histórico Cultural como a criança menor de três anos se desenvolve e como podemos educá-la dentro de instituições de Educação Infantil a partir das discussões encontradas. Com base nas contribuições indicadas, percebe-se o quanto a Teoria apresentada mostra-se como uma concepção fundamental e relevante à Educação Infantil, haja vista que é uma Teoria ampla e que contribui com diversos aspectos do desenvolvimento infantil. Assim, a Teoria Histórico-Cultural é um caminho para uma melhor educação, aprendizagem e desenvolvimento das crianças. Seja através de ambientes educadores, de um ambiente preparado e pensado pelo professor para uma rica estimulação da capacidade de desenvolvimento dos educandos, seja através das brincadeiras e jogos que é o principal meios de aprendizagem dessas crianças, percebemos que todos os aspectos da referida teoria trazem uma visão de sujeito com potencialidades, e o professor, tendo papel fundamental de mediador no processo, pois é na participação efetiva do educando e na organização da atividade de ensino que se definem as possibilidades de desenvolvimentoNão recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPedagogia - PedLUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEducação infantilTeoria histórico culturalDesenvolvimento integralCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMO desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantilEarly childhood development and educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis6006002ac55464-8d8d-4e2c-86e6-60e56590edb2reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC Gabriela Espego versão final.pdfTCC Gabriela Espego versão final.pdfArtigo principalapplication/pdf353457https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15454/1/TCC%20Gabriela%20Espego%20%20versa%cc%83o%20final.pdfb0849e23d3d3accd0b97bb7ab62e7ae8MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15454/2/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD52TEXTTCC Gabriela Espego versão final.pdf.txtTCC Gabriela Espego versão final.pdf.txtExtracted texttext/plain55360https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15454/3/TCC%20Gabriela%20Espego%20%20versa%cc%83o%20final.pdf.txt99065a51157e683313fca7bd497dac6eMD53THUMBNAILTCC Gabriela Espego versão final.pdf.jpgTCC Gabriela Espego versão final.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6420https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15454/4/TCC%20Gabriela%20Espego%20%20versa%cc%83o%20final.pdf.jpgeaa0259227ac0659344d12584b16c540MD54ufscar/154542023-09-18 18:32:27.587oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/15454Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:27Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Early childhood development and education
title O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil
spellingShingle O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil
Espego, Gabriela Fernanda
Educação infantil
Teoria histórico cultural
Desenvolvimento integral
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
title_short O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil
title_full O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil
title_fullStr O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil
title_full_unstemmed O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil
title_sort O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil
author Espego, Gabriela Fernanda
author_facet Espego, Gabriela Fernanda
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Espego, Gabriela Fernanda
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Hai, Alessandra Arce
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3845288858275245
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 93a0d617-eefb-49df-abcd-8e6d9cd7cca4
contributor_str_mv Hai, Alessandra Arce
dc.subject.por.fl_str_mv Educação infantil
Teoria histórico cultural
Desenvolvimento integral
topic Educação infantil
Teoria histórico cultural
Desenvolvimento integral
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM
description The discussion made in this work revolves around how we can provide a comprehensive development of children under three years old in Early Childhood Education institutions, aiming to understand and learn from Brazilian works published in the form of scientific articles and books based on the Historical Cultural Theory such as children under three years of age develop and how we can educate them within Early Childhood Education institutions based on the discussions of Historical-Cultural Theory. From the contributions indicated, it is clear how much the presented theory is a fundamental and relevant concept in the world of early childhood education, given that it is a broad theory that contributes to various aspects of child development. The cultural-historical theory is a way to better education, learning and development of students. Whether through educating environments, an environment prepared and thought by the teacher for a rich stimulation of the students' development capacity, or through the games and games that are the main means of learning for these children, we realize that all aspects of that theory bring a view of the subject with potential, and the teacher, having a fundamental role as a mediator in the process, as it is in the effective participation of the student and in the organization of the teaching activity that the possibilities for development are defined.
publishDate 2021
dc.date.issued.fl_str_mv 2021-11-22
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-01-10T13:51:19Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-01-10T13:51:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ESPEGO, Gabriela Fernanda. O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15454.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15454
identifier_str_mv ESPEGO, Gabriela Fernanda. O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15454.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15454
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
600
dc.relation.authority.fl_str_mv 2ac55464-8d8d-4e2c-86e6-60e56590edb2
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
Pedagogia - PedL
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
Pedagogia - PedL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15454/1/TCC%20Gabriela%20Espego%20%20versa%cc%83o%20final.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15454/2/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15454/3/TCC%20Gabriela%20Espego%20%20versa%cc%83o%20final.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/15454/4/TCC%20Gabriela%20Espego%20%20versa%cc%83o%20final.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv b0849e23d3d3accd0b97bb7ab62e7ae8
e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34
99065a51157e683313fca7bd497dac6e
eaa0259227ac0659344d12584b16c540
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136399649964032