Geometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicações
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4431 |
Resumo: | The purpose of this thesis is to work content of Mathematics, which include topics of Astronomy, more specifically some aspects of the geometry of the apparent movement of the Sun. By means of direct observation of the Sun, the exploitation of animations, films and lectures they acquired knowledge for the understanding of two applications: construction of a sundial and installation of collectors of solar energy for water heating. We have developed activities with different methodologies for the students so they could really understand the need of learning contents of Mathematics. For this reason we discussed the historical necessity of the use of such knowledge and the use of it for the solution of practical problems relating to the apparent movements of the Sun. Mathematics occupy central role in the realization of the activities, but it was necessary to use knowledge from other areas such as: introduction to astronomy, geographical coordinates, energy conservation, sociology, environment, etc. for a lesson more meaningful and comprehensive of the proposal through an interdisciplinary work. |
id |
SCAR_8c11f524a52e2c4af1ac602eebb69251 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/4431 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
|
spelling |
Oliveira, Luciano deSalvador, José Antoniohttp://lattes.cnpq.br/24871710694721582016-06-02T20:02:50Z2012-04-192016-06-02T20:02:50Z2011-12-04OLIVEIRA, Luciano de. Geometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicações. 2011. 157 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2011.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4431The purpose of this thesis is to work content of Mathematics, which include topics of Astronomy, more specifically some aspects of the geometry of the apparent movement of the Sun. By means of direct observation of the Sun, the exploitation of animations, films and lectures they acquired knowledge for the understanding of two applications: construction of a sundial and installation of collectors of solar energy for water heating. We have developed activities with different methodologies for the students so they could really understand the need of learning contents of Mathematics. For this reason we discussed the historical necessity of the use of such knowledge and the use of it for the solution of practical problems relating to the apparent movements of the Sun. Mathematics occupy central role in the realization of the activities, but it was necessary to use knowledge from other areas such as: introduction to astronomy, geographical coordinates, energy conservation, sociology, environment, etc. for a lesson more meaningful and comprehensive of the proposal through an interdisciplinary work.O objetivo desta dissertação é apresentar uma pesquisa sobre como os aprendem conteúdos de Matemática que contemplam tópicos de Astronomia, mais especificamente alguns aspectos da geometria dos movimentos aparentes do Sol. Por meio da observação direta do movimento do Sol, da exploração de animações em computadores, filmes e aulas expositivas construiu-se conhecimento para o entendimento de duas aplicações: construção de um relógio de Sol e a instalação de coletores de energia solar para aquecimento de água. Elaboramos atividades com diferentes metodologias para que o aluno pudesse perceber a necessidade de se aprender conteúdos de Matemática. Para isso abordamos a necessidade histórica da utilização desses conhecimentos e a utilização dos mesmos para solução de problemas práticos relativos aos movimentos aparentes do Sol. A Matemática ocupou papel central na realização das atividades, mas foi necessário utilizarmos conhecimentos de outras áreas tais como: introdução à astronomia, coordenadas geográficas, conservação de energia, sociologia, meio ambiente etc. para um aprendizado mais significativo e abrangente da proposta constituindo-se um trabalho interdisciplinar.application/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECEUFSCarBRGeometriaEnsino de CiênciasMatemáticaAbordagem interdisciplinar do conhecimentoEnsino de MatemáticaGeometria dos Movimentos do SolInterdisciplinaridadeTeaching of MathematicsGeometry of the Movements of the SunInterdisciplinarityCIENCIAS EXATAS E DA TERRAGeometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicaçõesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL4235.pdfapplication/pdf7816293https://{{ getenv "DSPACE_HOST" "repositorio.ufscar.br" }}/bitstream/ufscar/4431/1/4235.pdf0e837f9a030e6733367e6fde47cff9ebMD51TEXT4235.pdf.txt4235.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://{{ getenv "DSPACE_HOST" "repositorio.ufscar.br" }}/bitstream/ufscar/4431/2/4235.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL4235.pdf.jpg4235.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7007https://{{ getenv "DSPACE_HOST" "repositorio.ufscar.br" }}/bitstream/ufscar/4431/3/4235.pdf.jpgdc1cfca7323bd2ddb4eb260354640996MD53ufscar/44312019-09-11 04:14:18.592oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/4431Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222019-09-11T04:14:18Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Geometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicações |
title |
Geometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicações |
spellingShingle |
Geometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicações Oliveira, Luciano de Geometria Ensino de Ciências Matemática Abordagem interdisciplinar do conhecimento Ensino de Matemática Geometria dos Movimentos do Sol Interdisciplinaridade Teaching of Mathematics Geometry of the Movements of the Sun Interdisciplinarity CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
title_short |
Geometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicações |
title_full |
Geometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicações |
title_fullStr |
Geometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicações |
title_full_unstemmed |
Geometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicações |
title_sort |
Geometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicações |
author |
Oliveira, Luciano de |
author_facet |
Oliveira, Luciano de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Luciano de |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Salvador, José Antonio |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2487171069472158 |
contributor_str_mv |
Salvador, José Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geometria Ensino de Ciências Matemática Abordagem interdisciplinar do conhecimento Ensino de Matemática Geometria dos Movimentos do Sol Interdisciplinaridade |
topic |
Geometria Ensino de Ciências Matemática Abordagem interdisciplinar do conhecimento Ensino de Matemática Geometria dos Movimentos do Sol Interdisciplinaridade Teaching of Mathematics Geometry of the Movements of the Sun Interdisciplinarity CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching of Mathematics Geometry of the Movements of the Sun Interdisciplinarity |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA |
description |
The purpose of this thesis is to work content of Mathematics, which include topics of Astronomy, more specifically some aspects of the geometry of the apparent movement of the Sun. By means of direct observation of the Sun, the exploitation of animations, films and lectures they acquired knowledge for the understanding of two applications: construction of a sundial and installation of collectors of solar energy for water heating. We have developed activities with different methodologies for the students so they could really understand the need of learning contents of Mathematics. For this reason we discussed the historical necessity of the use of such knowledge and the use of it for the solution of practical problems relating to the apparent movements of the Sun. Mathematics occupy central role in the realization of the activities, but it was necessary to use knowledge from other areas such as: introduction to astronomy, geographical coordinates, energy conservation, sociology, environment, etc. for a lesson more meaningful and comprehensive of the proposal through an interdisciplinary work. |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-12-04 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-04-19 2016-06-02T20:02:50Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T20:02:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Luciano de. Geometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicações. 2011. 157 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4431 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Luciano de. Geometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicações. 2011. 157 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2011. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4431 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://{{ getenv "DSPACE_HOST" "repositorio.ufscar.br" }}/bitstream/ufscar/4431/1/4235.pdf https://{{ getenv "DSPACE_HOST" "repositorio.ufscar.br" }}/bitstream/ufscar/4431/2/4235.pdf.txt https://{{ getenv "DSPACE_HOST" "repositorio.ufscar.br" }}/bitstream/ufscar/4431/3/4235.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0e837f9a030e6733367e6fde47cff9eb d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e dc1cfca7323bd2ddb4eb260354640996 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1777472045986086912 |