Os debates do significado de educar para as relações étnico-raciais na educação brasileira
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2519 |
Resumo: | This research is to understand the strategies and pedagogical practices employed by teachers to the education of ethnic-racial relations. The research is located within the theoretical studies of race relations and education, has scaled the debate on the race category, education, and action of black movements in the perspective the debate on recognition. The object of work is outlined in part from the projects submitted to the Prêmio Educar para a Igualdade Racial of the CEERT Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades in editions 2002, 2004, 2006 and 2008 and an interview with a teacher award finalist. The index was compiled from the descriptions made by the teachers of the projects submitted, bearing in mind the articulation with the literature discussed in research with the objective of at understanding how these teachers think the education of ethnic-racial relations in Brazil. It is therefore conceptions of school, culture, diversity, difference between other terms expressed in the proposals. The record of this educational experience indicates the emergence of an education of ethnic-racial relations and suggests the fragility of proposals aimed at racial equality guided democracy and racial progress toward recovery and recognition of differences in perspective. |
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Cruz, Ana Cristina Juvenal daAbramowicz, Anetehttp://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4790897U6http://lattes.cnpq.br/6736396213946663709b3fc8-512a-4bd2-adc6-5ef4e9a41f412016-06-02T19:39:07Z2010-03-042016-06-02T19:39:07Z2010-02-26CRUZ, Ana Cristina Juvenal da. Os debates do significado de educar para as relações étnico-raciais na educação brasileira. 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2519This research is to understand the strategies and pedagogical practices employed by teachers to the education of ethnic-racial relations. The research is located within the theoretical studies of race relations and education, has scaled the debate on the race category, education, and action of black movements in the perspective the debate on recognition. The object of work is outlined in part from the projects submitted to the Prêmio Educar para a Igualdade Racial of the CEERT Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades in editions 2002, 2004, 2006 and 2008 and an interview with a teacher award finalist. The index was compiled from the descriptions made by the teachers of the projects submitted, bearing in mind the articulation with the literature discussed in research with the objective of at understanding how these teachers think the education of ethnic-racial relations in Brazil. It is therefore conceptions of school, culture, diversity, difference between other terms expressed in the proposals. The record of this educational experience indicates the emergence of an education of ethnic-racial relations and suggests the fragility of proposals aimed at racial equality guided democracy and racial progress toward recovery and recognition of differences in perspective.Esta pesquisa consiste em compreender as estratégias e práticas pedagógicas empregadas por professoras/es para a educação das relações étnico-raciais. A pesquisa se localiza na perspectiva teórica dos estudos de relações raciais e educação, com aportes de campos afins como a Sociologia das Relações Raciais, dos Estudos Culturais que tem redimensionado o debate sobre a categoria raça, educação, e a ação dos movimentos sociais negros na perspectiva do debate sobre reconhecimento. O objeto do trabalho se delineou em parte a partir dos projetos enviados ao Prêmio Educar para a Igualdade Racial do CEERT Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades nas edições de 2002, 2004, 2006 e 2008 e por uma entrevista realizada com uma professora finalista do Prêmio. A categorização foi elaborada a partir da descrição realizada pelas professoras e professores dos projetos enviados, tendo em mente a articulação com a literatura debatida na pesquisa com objetivo de compreender de que maneira estas professoras concebem a educação das relações étnico-raciais brasileiras. Há, portanto concepções de escola, cultura, diversidade, diferença entre outros termos expressas nas propostas. O registro destas experiências pedagógicas indica a emergência de uma educação das relações étnico-raciais e apontam a fragilidade das propostas dirigidas à igualdade racial pautadas na democracia racial e caminham em direção a valorização e reconhecimento na perspectiva das diferenças.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarBRRelações raciaisEducaçãoIdentidadeRaçaCEERT (Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades)CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOOs debates do significado de educar para as relações étnico-raciais na educação brasileirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1e44fd99b-33e1-4b8e-a625-656f40963d0finfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL2807.pdfapplication/pdf1604873https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2519/1/2807.pdf273cac3f76265f851ac68c4744d1bc12MD51THUMBNAIL2807.pdf.jpg2807.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6085https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2519/2/2807.pdf.jpg41c1a2a78b3b28c4e33f78c27cb38c97MD52ufscar/25192023-09-18 18:30:50.379oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2519Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:30:50Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
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