INCA: um serviço de segurança para ambientes de ensino colaborativos
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/455 |
Resumo: | Research efforts on e-Learning systems have mainly focused on the provision of learning contents for users, but these efforts have not considered security requirements in the implementation of such systems. However, threats to security may not be neglected, as these applications are usually built using heterogeneous, distributed and open architectures. This feature may make these systems vulnerable to ill-intentioned users. This work presents the INCA (Integrity, Non Repudiation, Confidentiality and Authenticity), a service that provides security through the technology of Web Services and aims at meeting the security requirements of e- Learning environments developed in different architectures and programming languages. The use of web services to provide security in e-Learning environments will complement the features of such environments, not being limited to platforms in which the client system was developed. INCA uses cryptography and digital signature to provide integrity, non-repudiation, confidentiality and authenticity. Through the tests it could be seen that INCA provides security for e-learning environments in a flexible, configurable, scalable and efficient way. The main features of INCA are presented in this work, with their employability in a case study for the upload tool for Sakai and Moodle environments, which were modified so that they could make use of INCA. The contribuition of this work is the case study implementation for the above mentioned environments, since such tool in these systems does not have security services. Such modifications were necessary to evaluate the applicability of the INCA in different environments. The case study shows the proof of concept for the security service presented in this work. |
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This work presents the INCA (Integrity, Non Repudiation, Confidentiality and Authenticity), a service that provides security through the technology of Web Services and aims at meeting the security requirements of e- Learning environments developed in different architectures and programming languages. The use of web services to provide security in e-Learning environments will complement the features of such environments, not being limited to platforms in which the client system was developed. INCA uses cryptography and digital signature to provide integrity, non-repudiation, confidentiality and authenticity. Through the tests it could be seen that INCA provides security for e-learning environments in a flexible, configurable, scalable and efficient way. The main features of INCA are presented in this work, with their employability in a case study for the upload tool for Sakai and Moodle environments, which were modified so that they could make use of INCA. The contribuition of this work is the case study implementation for the above mentioned environments, since such tool in these systems does not have security services. Such modifications were necessary to evaluate the applicability of the INCA in different environments. The case study shows the proof of concept for the security service presented in this work.Pesquisas no domínio de e-Learning enfocam, principalmente, a maneira como o conteúdo de aprendizado é fornecido aos usuários do sistema, sem considerar os requisitos de segurança na maioria das implementações. Entretanto, as ameaças à segurança não podem ser negligenciadas, principalmente, porque aplicações de e-Learning são construídas sobre arquiteturas heterogêneas, distribuídas, abertas e que podem ser vulneráveis à ação de pessoas mal-intencionadas. Este trabalho apresenta INCA (Integridade, Não Repúdio, Confidencialidade e Autenticidade), um serviço que oferece segurança por meio da tecnologia de Web Services e que se propõe a atender os requisitos de segurança de ambientes de e-Learning desenvolvidos em diferentes arquiteturas e linguagens de programação. A utilização de Web Services para oferecer segurança nos ambientes de e-Learning complementa as funcionalidades de tais ambientes, isto é, não se limita às plataformas em que o sistema cliente foi desenvolvido. INCA utiliza criptografia e assinatura digital para oferecer integridade, não repúdio, confidencialidade e autenticidade. Por meio dos testes realizados pôde-se constatar que o INCA oferece segurança a ambientes de e-Learning de maneira flexível, configurável, escalável e de forma eficiente. As funcionalidades do INCA são apresentadas neste trabalho, com sua empregabilidade em um estudo de caso para a ferramenta upload de arquivo, dos ambientes Sakai e Moodle, que foram modificados para que pudessem usar os serviços do INCA. A contribuição deste trabalho é a realização do estudo de caso para os ambientes supracitados, uma vez que tal ferramenta nesses sistemas não possui serviços de segurança. Algumas modificações, em tais ambientes, foram necessárias para avaliar a aplicabilidade do INCA em ambientes diferentes. O estudo de caso evidencia a prova de conceito para o serviço de segurança apresentado neste trabalho.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCCUFSCarBRComputadores - medidas de segurançae-LearningServiços da webPlataforma MOODLEPlataforma SAKAIWeb serviceServiço de segurançae-LearningWeb serviceSecurity serviceSakaiMoodleCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOINCA: um serviço de segurança para ambientes de ensino colaborativosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1101cf4fb-05d2-4cca-b01c-3ed638f945e3info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL3369.pdfapplication/pdf5124058https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/455/1/3369.pdff95c0582bf0ec98704f3cd74c73fbeaaMD51THUMBNAIL3369.pdf.jpg3369.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4917https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/455/2/3369.pdf.jpge4a2a48df088acc8070abee59b150ce2MD52ufscar/4552023-09-18 18:30:38.003oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/455Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:30:38Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
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