O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5961 |
Resumo: | In this paper we reflect on a group of eight lessons applied in the eighth year of elementary school. In these classes, we treat the Pythagorean Theorem, seeking to justify this outcome appropriate to the student s eighth grade elementary school mode. We were interested in seeking justifications with historical content, to rescue, to the extent possible, a part of the history of the Pythagorean Theorem. We take care to seek a mathematical justification for each procedure adopted to develop pedagogical activities. Throughout the text brushing been several suggestions for improving the finished product, though it kept almost entirely in Appendix 1. Also critical to our work interweave throughout the text, seeking both personal growth as offering the opportunity for a better match of the final product to whom this is of interest. At the end we suggest some current applications of the Pythagorean Theorem. Finished the job in the classroom involving the class with the game of dominoes, adapted to the content studied, trying to leave a better final impression on the students. We describe the construction of pedagogical object, the math worked during such construction and finally its application in the classroom. We make four appendices. In the first present the final product. In the second we seek to exemplify the student s work. In the third and fourth work building Pythagorean triangles. |
id |
SCAR_ce2d8151d7fa9ef382e56e72fdd30a89 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5961 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Stegani, Ozilde PeterCosta, Ivo Machado dahttp://lattes.cnpq.br/11113314855816330938783f-45b1-4eb5-ae61-c281990f50b62016-06-02T20:29:26Z2014-08-062016-06-02T20:29:26Z2014-05-23STEGANI, Ozilde Peter. O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental. 2014. 234 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5961In this paper we reflect on a group of eight lessons applied in the eighth year of elementary school. In these classes, we treat the Pythagorean Theorem, seeking to justify this outcome appropriate to the student s eighth grade elementary school mode. We were interested in seeking justifications with historical content, to rescue, to the extent possible, a part of the history of the Pythagorean Theorem. We take care to seek a mathematical justification for each procedure adopted to develop pedagogical activities. Throughout the text brushing been several suggestions for improving the finished product, though it kept almost entirely in Appendix 1. Also critical to our work interweave throughout the text, seeking both personal growth as offering the opportunity for a better match of the final product to whom this is of interest. At the end we suggest some current applications of the Pythagorean Theorem. Finished the job in the classroom involving the class with the game of dominoes, adapted to the content studied, trying to leave a better final impression on the students. We describe the construction of pedagogical object, the math worked during such construction and finally its application in the classroom. We make four appendices. In the first present the final product. In the second we seek to exemplify the student s work. In the third and fourth work building Pythagorean triangles.Neste trabalho procuramos refletir sobre um grupo de oito aulas aplicadas no oitavo ano do Ensino Fundamental. Nestas aulas, tratamos do Teorema de Pitágoras, buscando justificar este resultado de modo adequado ao aluno do oitavo ano do Ensino Fundamental. Foi de nosso interesse buscar justificativas com um teor histórico, de modo a resgatar, na medida do possível, uma parte da história do Teorema de Pitágoras. Tomamos o cuidado de buscar uma justificativa matemática para o cada procedimento pedagógico adotado ao desenvolver as atividades. Durante todo o texto fomos pincelando várias sugestões para melhorar o produto final, se bem que o mantivemos quase que totalmente no Apêndice 1. Também entremeamos críticas ao nosso trabalho durante todo o texto, buscando tanto um crescimento pessoal quanto ofertando a oportunidade de uma melhor adequação do produto final a quem este for de interesse. Ao final sugerimos algumas aplicações atuais do Teorema de Pitágoras. Terminamos o trabalho em sala de aula envolvendo a classe com o jogo de dominó, adaptado ao conteúdo estudado, buscando deixar uma melhor impressão final nos alunos. Descrevemos a construção deste objeto pedagógico, a matemática trabalhada durante tal construção e por último sua aplicação com em aula. Confeccionamos quatro apêndices. No primeiro apresentamos o produto final. No segundo buscamos exemplificar os trabalhos dos alunos. No terceiro e quarto trabalhamos a construção de triângulos pitagóricos.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATUFSCarBRMatemática - estudo e ensinoPitágoras, Teorema deEnsino fundamentalSequência didáticaFolha de atividadeDidactic sequencePythagorean TheoremActivity sheetCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamentalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1b3bcc5d4-e52a-4d89-9546-afbac7f4e935info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL6029.pdfapplication/pdf25766994https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5961/1/6029.pdfcfaba0f2589004cda853d07a65fa78feMD51TEXT6029.pdf.txt6029.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5961/2/6029.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL6029.pdf.jpg6029.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5935https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5961/3/6029.pdf.jpg03b750c928f5d1f066425b22bae09622MD53ufscar/59612023-09-18 18:31:37.351oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5961Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:37Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental |
title |
O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental |
spellingShingle |
O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental Stegani, Ozilde Peter Matemática - estudo e ensino Pitágoras, Teorema de Ensino fundamental Sequência didática Folha de atividade Didactic sequence Pythagorean Theorem Activity sheet CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental |
title_full |
O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental |
title_fullStr |
O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental |
title_sort |
O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental |
author |
Stegani, Ozilde Peter |
author_facet |
Stegani, Ozilde Peter |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Stegani, Ozilde Peter |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Costa, Ivo Machado da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1111331485581633 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
0938783f-45b1-4eb5-ae61-c281990f50b6 |
contributor_str_mv |
Costa, Ivo Machado da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática - estudo e ensino Pitágoras, Teorema de Ensino fundamental Sequência didática Folha de atividade |
topic |
Matemática - estudo e ensino Pitágoras, Teorema de Ensino fundamental Sequência didática Folha de atividade Didactic sequence Pythagorean Theorem Activity sheet CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Didactic sequence Pythagorean Theorem Activity sheet |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
In this paper we reflect on a group of eight lessons applied in the eighth year of elementary school. In these classes, we treat the Pythagorean Theorem, seeking to justify this outcome appropriate to the student s eighth grade elementary school mode. We were interested in seeking justifications with historical content, to rescue, to the extent possible, a part of the history of the Pythagorean Theorem. We take care to seek a mathematical justification for each procedure adopted to develop pedagogical activities. Throughout the text brushing been several suggestions for improving the finished product, though it kept almost entirely in Appendix 1. Also critical to our work interweave throughout the text, seeking both personal growth as offering the opportunity for a better match of the final product to whom this is of interest. At the end we suggest some current applications of the Pythagorean Theorem. Finished the job in the classroom involving the class with the game of dominoes, adapted to the content studied, trying to leave a better final impression on the students. We describe the construction of pedagogical object, the math worked during such construction and finally its application in the classroom. We make four appendices. In the first present the final product. In the second we seek to exemplify the student s work. In the third and fourth work building Pythagorean triangles. |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-08-06 2016-06-02T20:29:26Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-05-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T20:29:26Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
STEGANI, Ozilde Peter. O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental. 2014. 234 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5961 |
identifier_str_mv |
STEGANI, Ozilde Peter. O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental. 2014. 234 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5961 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
b3bcc5d4-e52a-4d89-9546-afbac7f4e935 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5961/1/6029.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5961/2/6029.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5961/3/6029.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cfaba0f2589004cda853d07a65fa78fe d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e 03b750c928f5d1f066425b22bae09622 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136290172338176 |