O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Stegani, Ozilde Peter
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5961
Resumo: In this paper we reflect on a group of eight lessons applied in the eighth year of elementary school. In these classes, we treat the Pythagorean Theorem, seeking to justify this outcome appropriate to the student s eighth grade elementary school mode. We were interested in seeking justifications with historical content, to rescue, to the extent possible, a part of the history of the Pythagorean Theorem. We take care to seek a mathematical justification for each procedure adopted to develop pedagogical activities. Throughout the text brushing been several suggestions for improving the finished product, though it kept almost entirely in Appendix 1. Also critical to our work interweave throughout the text, seeking both personal growth as offering the opportunity for a better match of the final product to whom this is of interest. At the end we suggest some current applications of the Pythagorean Theorem. Finished the job in the classroom involving the class with the game of dominoes, adapted to the content studied, trying to leave a better final impression on the students. We describe the construction of pedagogical object, the math worked during such construction and finally its application in the classroom. We make four appendices. In the first present the final product. In the second we seek to exemplify the student s work. In the third and fourth work building Pythagorean triangles.
id SCAR_ce2d8151d7fa9ef382e56e72fdd30a89
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5961
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Stegani, Ozilde PeterCosta, Ivo Machado dahttp://lattes.cnpq.br/11113314855816330938783f-45b1-4eb5-ae61-c281990f50b62016-06-02T20:29:26Z2014-08-062016-06-02T20:29:26Z2014-05-23STEGANI, Ozilde Peter. O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental. 2014. 234 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5961In this paper we reflect on a group of eight lessons applied in the eighth year of elementary school. In these classes, we treat the Pythagorean Theorem, seeking to justify this outcome appropriate to the student s eighth grade elementary school mode. We were interested in seeking justifications with historical content, to rescue, to the extent possible, a part of the history of the Pythagorean Theorem. We take care to seek a mathematical justification for each procedure adopted to develop pedagogical activities. Throughout the text brushing been several suggestions for improving the finished product, though it kept almost entirely in Appendix 1. Also critical to our work interweave throughout the text, seeking both personal growth as offering the opportunity for a better match of the final product to whom this is of interest. At the end we suggest some current applications of the Pythagorean Theorem. Finished the job in the classroom involving the class with the game of dominoes, adapted to the content studied, trying to leave a better final impression on the students. We describe the construction of pedagogical object, the math worked during such construction and finally its application in the classroom. We make four appendices. In the first present the final product. In the second we seek to exemplify the student s work. In the third and fourth work building Pythagorean triangles.Neste trabalho procuramos refletir sobre um grupo de oito aulas aplicadas no oitavo ano do Ensino Fundamental. Nestas aulas, tratamos do Teorema de Pitágoras, buscando justificar este resultado de modo adequado ao aluno do oitavo ano do Ensino Fundamental. Foi de nosso interesse buscar justificativas com um teor histórico, de modo a resgatar, na medida do possível, uma parte da história do Teorema de Pitágoras. Tomamos o cuidado de buscar uma justificativa matemática para o cada procedimento pedagógico adotado ao desenvolver as atividades. Durante todo o texto fomos pincelando várias sugestões para melhorar o produto final, se bem que o mantivemos quase que totalmente no Apêndice 1. Também entremeamos críticas ao nosso trabalho durante todo o texto, buscando tanto um crescimento pessoal quanto ofertando a oportunidade de uma melhor adequação do produto final a quem este for de interesse. Ao final sugerimos algumas aplicações atuais do Teorema de Pitágoras. Terminamos o trabalho em sala de aula envolvendo a classe com o jogo de dominó, adaptado ao conteúdo estudado, buscando deixar uma melhor impressão final nos alunos. Descrevemos a construção deste objeto pedagógico, a matemática trabalhada durante tal construção e por último sua aplicação com em aula. Confeccionamos quatro apêndices. No primeiro apresentamos o produto final. No segundo buscamos exemplificar os trabalhos dos alunos. No terceiro e quarto trabalhamos a construção de triângulos pitagóricos.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATUFSCarBRMatemática - estudo e ensinoPitágoras, Teorema deEnsino fundamentalSequência didáticaFolha de atividadeDidactic sequencePythagorean TheoremActivity sheetCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamentalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1b3bcc5d4-e52a-4d89-9546-afbac7f4e935info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL6029.pdfapplication/pdf25766994https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5961/1/6029.pdfcfaba0f2589004cda853d07a65fa78feMD51TEXT6029.pdf.txt6029.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5961/2/6029.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL6029.pdf.jpg6029.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5935https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5961/3/6029.pdf.jpg03b750c928f5d1f066425b22bae09622MD53ufscar/59612023-09-18 18:31:37.351oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5961Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:37Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental
title O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental
spellingShingle O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental
Stegani, Ozilde Peter
Matemática - estudo e ensino
Pitágoras, Teorema de
Ensino fundamental
Sequência didática
Folha de atividade
Didactic sequence
Pythagorean Theorem
Activity sheet
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental
title_full O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental
title_fullStr O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental
title_full_unstemmed O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental
title_sort O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental
author Stegani, Ozilde Peter
author_facet Stegani, Ozilde Peter
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Stegani, Ozilde Peter
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Costa, Ivo Machado da
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1111331485581633
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 0938783f-45b1-4eb5-ae61-c281990f50b6
contributor_str_mv Costa, Ivo Machado da
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - estudo e ensino
Pitágoras, Teorema de
Ensino fundamental
Sequência didática
Folha de atividade
topic Matemática - estudo e ensino
Pitágoras, Teorema de
Ensino fundamental
Sequência didática
Folha de atividade
Didactic sequence
Pythagorean Theorem
Activity sheet
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Didactic sequence
Pythagorean Theorem
Activity sheet
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description In this paper we reflect on a group of eight lessons applied in the eighth year of elementary school. In these classes, we treat the Pythagorean Theorem, seeking to justify this outcome appropriate to the student s eighth grade elementary school mode. We were interested in seeking justifications with historical content, to rescue, to the extent possible, a part of the history of the Pythagorean Theorem. We take care to seek a mathematical justification for each procedure adopted to develop pedagogical activities. Throughout the text brushing been several suggestions for improving the finished product, though it kept almost entirely in Appendix 1. Also critical to our work interweave throughout the text, seeking both personal growth as offering the opportunity for a better match of the final product to whom this is of interest. At the end we suggest some current applications of the Pythagorean Theorem. Finished the job in the classroom involving the class with the game of dominoes, adapted to the content studied, trying to leave a better final impression on the students. We describe the construction of pedagogical object, the math worked during such construction and finally its application in the classroom. We make four appendices. In the first present the final product. In the second we seek to exemplify the student s work. In the third and fourth work building Pythagorean triangles.
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-08-06
2016-06-02T20:29:26Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-05-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-02T20:29:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv STEGANI, Ozilde Peter. O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental. 2014. 234 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5961
identifier_str_mv STEGANI, Ozilde Peter. O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental. 2014. 234 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5961
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv -1
-1
dc.relation.authority.fl_str_mv b3bcc5d4-e52a-4d89-9546-afbac7f4e935
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5961/1/6029.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5961/2/6029.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5961/3/6029.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv cfaba0f2589004cda853d07a65fa78fe
d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e
03b750c928f5d1f066425b22bae09622
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136290172338176