Utilização de mensagens criptografadas no ensino de matrizes
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5930 |
Resumo: | The present work aims at showing the development and implementation of a Didactic Engineering on the use of encrypted messages in teaching matrices to students who are attending the second high school year at Esmeralda Soares Ferraz School in the City of Ourinhos-SP. This work begins with a question related to the discouragement and apathy of students in studying mathematics and suggests, taking the teaching of matrices through encrypted messages by transposition of letters, a different approach from those commonly applied, through which, the student eager to solve them, will get engaged and interested in learning, in a simple way, the concepts of matrices and transposed matrices, being protagonist of his/her search for knowledge. |
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Oliveira, Reinaldo Donizete deSoares, Márcio de Jesushttp://lattes.cnpq.br/3273672989988386ac32e353-8802-479e-a03d-9562e057b4492016-06-02T20:29:21Z2013-04-292016-06-02T20:29:21Z2013-03-21OLIVEIRA, Reinaldo Donizete de. Utilização de mensagens criptografadas no ensino de matrizes. 2013. 84 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5930The present work aims at showing the development and implementation of a Didactic Engineering on the use of encrypted messages in teaching matrices to students who are attending the second high school year at Esmeralda Soares Ferraz School in the City of Ourinhos-SP. This work begins with a question related to the discouragement and apathy of students in studying mathematics and suggests, taking the teaching of matrices through encrypted messages by transposition of letters, a different approach from those commonly applied, through which, the student eager to solve them, will get engaged and interested in learning, in a simple way, the concepts of matrices and transposed matrices, being protagonist of his/her search for knowledge.O presente trabalho tem como objetivo mostrar a elaboração e realização de uma Engenharia Didática sobre o uso de mensagens criptografadas no ensino de matrizes com alunos do 2o ano do Ensino Médio da Escola Esmeralda Soares Ferraz na Cidade de Ourinhos-SP. Esse trabalho inicia-se com um questionamento sobre o desânimo e a apatia dos alunos em estudar Matemática e sugere, abordando o ensino de matrizes através de mensagens criptografadas por transposição de letras, uma abordagem diferente daquela aplicada no cotidiano, através da qual, o aluno, no anseio de solucioná-las, se empenhe e se interesse em aprender de forma simples os conceitos de matrizes e matrizes transpostas, sendo protagonista de sua busca pelo conhecimento.application/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATUFSCarBRMatrizes (Matemática)Ensino médioCriptografiaHigh SchoolMatricesEncrypted MessagesCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUtilização de mensagens criptografadas no ensino de matrizesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1923d79a8-85dd-468f-8c59-95317364a05ainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL5047.pdfapplication/pdf7174607https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5930/1/5047.pdf837e7cc228e4843dda4ee2007b2c7c55MD51TEXT5047.pdf.txt5047.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5930/2/5047.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL5047.pdf.jpg5047.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4864https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5930/3/5047.pdf.jpga1a5daa43b689c59d8213e055588a0d4MD53ufscar/59302023-09-18 18:31:37.286oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5930Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:37Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
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