Criptografia no Ensino Médio: uma proposta para o ensino de Matrizes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Clarissa Duarte Loureiro de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: cissaduarte@gmail.com
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/17533
Resumo: This dissertation presents a proposal to work Matrices in High School, using the example of their application in Cryptography. The cryptographic method described and suggested for building up the concept of Matrices is the Hill Cipher. The objective is to o er to Mathematics teachers, and those studying to become teachers, material that will help them develop similar experiences in their classrooms, to overcome the constant challenge of promoting a contextualised Mathematics teaching and learning process, connected whenever possible to the course of scienti c and technological development. Cryptography can serve as an excellent tool in this pursuit. It demonstrates how the introduction of Mathematics in the construction of cryptographic processes accelerated and promoted its development and the consequences of this development on society throughout history.
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The objective is to o er to Mathematics teachers, and those studying to become teachers, material that will help them develop similar experiences in their classrooms, to overcome the constant challenge of promoting a contextualised Mathematics teaching and learning process, connected whenever possible to the course of scienti c and technological development. Cryptography can serve as an excellent tool in this pursuit. It demonstrates how the introduction of Mathematics in the construction of cryptographic processes accelerated and promoted its development and the consequences of this development on society throughout history.Esta dissertação apresenta uma proposta para trabalhar Matrizes no Ensino Médio, a partir do exemplo de sua aplicação em Criptografia. A Cifra de Hill é o método criptográfico descrito e sugerido para realizar a construção dos conceitos de Matrizes. O objetivo é oferecer aos professores e aos licenciandos de Matemática um material que os ajude a realizar experiências semelhantes em suas salas de aula, na busca da superação do constante desafio que é promover o ensino e a aprendizagem de Matemática contextualizados, vinculados sempre que possível ao desenvolvimento científico e tecnológico. A Criptografia pode ser um excelente instrumento para alcançar esse objetivo. Ela mostra como a introdução da Matemática na construção de seus processos acelerou e promoveu o seu desenvolvimento e os reflexos desse desenvolvimento na sociedade ao longo da história.Submitted by Patrícia CTC/A (patbme@yahoo.com.br) on 2022-04-11T17:47:36Z No. of bitstreams: 1 Dissertação - Clarissa Duarte Loureiro de Melo - 2014 - Completa.pdf.pdf: 1336674 bytes, checksum: bf5d749ed3aac410c962df7098b9a021 (MD5)Made available in DSpace on 2022-04-11T17:47:36Z (GMT). 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