Som e música da ficção científica em quatro obras do cinema brasileiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12990 |
Resumo: | This research aims to analyze the role played by sound and music in the filmic discourse of four Brazilian works evaluating their connections to the science fiction universe and paying special attention to the Brazilian iconography of the genre. The selected films are White out, black in (2015) by Adirley Queiroz and the short film Dog days (2016) by Ronaldo Dimer and Vitor Amaro, both evaluated under the theme of political dystopia, as well as the short films Last song for a rude heart, (2017) by Marco Antônio Pereira and Cold Recife, by Kléber Mendonça Filho, understood as satires and evaluated for their representations of alien figures. Genre theory, science fiction studies, film music and film sound theories, as well as Brazilian science fiction studies allow us to first observe and investigate sonic and musical codes created and developed by canonical works of international science fiction cinema, subsequently enabling a shift in perspective that considers the Brazilian context of science fiction films in order to discuss the music and sound design of the selected works. |
id |
SCAR_d9fafcaffae3aa01fbc3e39e636cebde |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/12990 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Scarpelli, Alexandre CamargoMiranda, Suzana Reckhttp://lattes.cnpq.br/8566012598222563http://lattes.cnpq.br/9391830223106485c9b16d6b-77e6-4851-948f-bc849714c54d2020-07-01T18:19:57Z2020-07-01T18:19:57Z2020-04-30SCARPELLI, Alexandre Camargo. Som e música da ficção científica em quatro obras do cinema brasileiro. 2020. Dissertação (Mestrado em Imagem e Som) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12990.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12990This research aims to analyze the role played by sound and music in the filmic discourse of four Brazilian works evaluating their connections to the science fiction universe and paying special attention to the Brazilian iconography of the genre. The selected films are White out, black in (2015) by Adirley Queiroz and the short film Dog days (2016) by Ronaldo Dimer and Vitor Amaro, both evaluated under the theme of political dystopia, as well as the short films Last song for a rude heart, (2017) by Marco Antônio Pereira and Cold Recife, by Kléber Mendonça Filho, understood as satires and evaluated for their representations of alien figures. Genre theory, science fiction studies, film music and film sound theories, as well as Brazilian science fiction studies allow us to first observe and investigate sonic and musical codes created and developed by canonical works of international science fiction cinema, subsequently enabling a shift in perspective that considers the Brazilian context of science fiction films in order to discuss the music and sound design of the selected works.A presente pesquisa tem como objetivo analisar o papel do som e da música na construção do discurso fílmico de quatro obras brasileiras, especificamente naquilo que carregam de ficção científica e com especial atenção à iconografia brasileira do gênero. São avaliados o longa-metragem Branco sai, preto fica (2015), de Adirley Queiroz e o curta-metragem Tempos de cão (2016) de Ronaldo Dimer e Vitor Amaro, sob a temática da distopia política, além dos curtas-metragens A retirada para um coração bruto (2017), de Marco Antônio Pereira e Recife Frio (2009), de Kléber Mendonça Filho, entendidos como sátiras e avaliados por suas manifestações da figura do alienígena. Teorias de gênero cinematográfico, teorias específicas da ficção científica, trabalhos sobre som e música no cinema e estudos sobre a ficção científica brasileira permitem observar e reavaliar o surgimento e desenvolvimento de códigos sonoros e musicais de obras canônicas da ficção científica internacional, a partir dos quais são promovidos deslocamentos reflexivos que consideram o cenário brasileiro de filmes do gênero com o intuito de discutir os trabalhos de desenho de som e composição musical das obras selecionadas.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)CAPES: 88882.441229/2019-01 (Migrado - SACPAIS)CAPES: Código de Financiamento 001porUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGISUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessFicção científicaCinema brasileiroSomMúsica fílmicaScience fictionBrazilian cinemaFilm soundFilm musicLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMALINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICACIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::TEORIA DA COMUNICACAOSom e música da ficção científica em quatro obras do cinema brasileiroSound and music of science fiction in four works of brazilian cinemainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis6006002e9e4446-8a76-4bcb-a15f-d643ebf46795reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALDISSERTACAO_vFinal_AlexandreScarpelli_200630.pdfDISSERTACAO_vFinal_AlexandreScarpelli_200630.pdfDissertação de Mestradoapplication/pdf3457736https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12990/1/DISSERTACAO_vFinal_AlexandreScarpelli_200630.pdfa7acd3e66fb0c0a80de0c9168a53bcc5MD51carta comprovante deposito dissertacao.pdfcarta comprovante deposito dissertacao.pdfCarta comprovante da versao finalapplication/pdf395713https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12990/2/carta%20comprovante%20deposito%20dissertacao.pdfd2c5a1e333eaba91d3dd2da6a4561377MD52CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12990/3/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD53TEXTDISSERTACAO_vFinal_AlexandreScarpelli_200630.pdf.txtDISSERTACAO_vFinal_AlexandreScarpelli_200630.pdf.txtExtracted texttext/plain358626https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12990/4/DISSERTACAO_vFinal_AlexandreScarpelli_200630.pdf.txt818069646cf85c56a62ab0683c7ac7e4MD54carta comprovante deposito dissertacao.pdf.txtcarta comprovante deposito dissertacao.pdf.txtExtracted texttext/plain1516https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12990/6/carta%20comprovante%20deposito%20dissertacao.pdf.txt66938eae1f130bab652e3ff07a902ca2MD56THUMBNAILDISSERTACAO_vFinal_AlexandreScarpelli_200630.pdf.jpgDISSERTACAO_vFinal_AlexandreScarpelli_200630.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5569https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12990/5/DISSERTACAO_vFinal_AlexandreScarpelli_200630.pdf.jpg6583e53910ab254c26ead219d6cf1882MD55carta comprovante deposito dissertacao.pdf.jpgcarta comprovante deposito dissertacao.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg10280https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12990/7/carta%20comprovante%20deposito%20dissertacao.pdf.jpgf6c5fcc497e9be6c89e56cfce98a7920MD57ufscar/129902023-09-18 18:31:57.321oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/12990Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:57Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Som e música da ficção científica em quatro obras do cinema brasileiro |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Sound and music of science fiction in four works of brazilian cinema |
title |
Som e música da ficção científica em quatro obras do cinema brasileiro |
spellingShingle |
Som e música da ficção científica em quatro obras do cinema brasileiro Scarpelli, Alexandre Camargo Ficção científica Cinema brasileiro Som Música fílmica Science fiction Brazilian cinema Film sound Film music LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::TEORIA DA COMUNICACAO |
title_short |
Som e música da ficção científica em quatro obras do cinema brasileiro |
title_full |
Som e música da ficção científica em quatro obras do cinema brasileiro |
title_fullStr |
Som e música da ficção científica em quatro obras do cinema brasileiro |
title_full_unstemmed |
Som e música da ficção científica em quatro obras do cinema brasileiro |
title_sort |
Som e música da ficção científica em quatro obras do cinema brasileiro |
author |
Scarpelli, Alexandre Camargo |
author_facet |
Scarpelli, Alexandre Camargo |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9391830223106485 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Scarpelli, Alexandre Camargo |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Miranda, Suzana Reck |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8566012598222563 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
c9b16d6b-77e6-4851-948f-bc849714c54d |
contributor_str_mv |
Miranda, Suzana Reck |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ficção científica Cinema brasileiro Som Música fílmica |
topic |
Ficção científica Cinema brasileiro Som Música fílmica Science fiction Brazilian cinema Film sound Film music LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::TEORIA DA COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Science fiction Brazilian cinema Film sound Film music |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::TEORIA DA COMUNICACAO |
description |
This research aims to analyze the role played by sound and music in the filmic discourse of four Brazilian works evaluating their connections to the science fiction universe and paying special attention to the Brazilian iconography of the genre. The selected films are White out, black in (2015) by Adirley Queiroz and the short film Dog days (2016) by Ronaldo Dimer and Vitor Amaro, both evaluated under the theme of political dystopia, as well as the short films Last song for a rude heart, (2017) by Marco Antônio Pereira and Cold Recife, by Kléber Mendonça Filho, understood as satires and evaluated for their representations of alien figures. Genre theory, science fiction studies, film music and film sound theories, as well as Brazilian science fiction studies allow us to first observe and investigate sonic and musical codes created and developed by canonical works of international science fiction cinema, subsequently enabling a shift in perspective that considers the Brazilian context of science fiction films in order to discuss the music and sound design of the selected works. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-07-01T18:19:57Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-07-01T18:19:57Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-04-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SCARPELLI, Alexandre Camargo. Som e música da ficção científica em quatro obras do cinema brasileiro. 2020. Dissertação (Mestrado em Imagem e Som) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12990. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12990 |
identifier_str_mv |
SCARPELLI, Alexandre Camargo. Som e música da ficção científica em quatro obras do cinema brasileiro. 2020. Dissertação (Mestrado em Imagem e Som) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12990. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12990 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
2e9e4446-8a76-4bcb-a15f-d643ebf46795 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12990/1/DISSERTACAO_vFinal_AlexandreScarpelli_200630.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12990/2/carta%20comprovante%20deposito%20dissertacao.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12990/3/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12990/4/DISSERTACAO_vFinal_AlexandreScarpelli_200630.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12990/6/carta%20comprovante%20deposito%20dissertacao.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12990/5/DISSERTACAO_vFinal_AlexandreScarpelli_200630.pdf.jpg https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/12990/7/carta%20comprovante%20deposito%20dissertacao.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a7acd3e66fb0c0a80de0c9168a53bcc5 d2c5a1e333eaba91d3dd2da6a4561377 e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 818069646cf85c56a62ab0683c7ac7e4 66938eae1f130bab652e3ff07a902ca2 6583e53910ab254c26ead219d6cf1882 f6c5fcc497e9be6c89e56cfce98a7920 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136376880136192 |