Um novo olhar para a matemática financeira no ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5966 |
Resumo: | The teaching of financial mathematics is of great importance in the basic education curriculum. The students are challenged all the time with everyday situations involving the concepts of interest, discounts, financing, among others. In this work, we present the idealization and implementation of a didactic sequence, grounded in the perspective of Didactic Engineering, targeting a significant learning of Financial Mathematics in High School, with contextualized problem situations, use of scientific calculator, spreadsheets and computer software. |
id |
SCAR_e0e097f06aea365988adfc851649e523 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5966 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Tamião, Fabio Carlos BadanaiCaetano, Paulo Antônio Silvanihttp://lattes.cnpq.br/0370219014539994http://lattes.cnpq.br/1980715038108898d6840cf2-2045-4328-9e0a-f6bfe483d9e02016-06-02T20:29:27Z2014-12-172016-06-02T20:29:27Z2014-08-21TAMIÃO, Fabio Carlos Badanai. Um novo olhar para a matemática financeira no ensino médio. 2014. 87 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5966The teaching of financial mathematics is of great importance in the basic education curriculum. The students are challenged all the time with everyday situations involving the concepts of interest, discounts, financing, among others. In this work, we present the idealization and implementation of a didactic sequence, grounded in the perspective of Didactic Engineering, targeting a significant learning of Financial Mathematics in High School, with contextualized problem situations, use of scientific calculator, spreadsheets and computer software.O ensino da Matemática Financeira é de grande importância no currículo da Educação Básica. Os nossos alunos são desafiados o tempo todo com situações cotidianas envolvendo os conceitos de juros, descontos, financiamentos, entre outros. Neste trabalho, apresentamos a idealização e aplicação de uma sequência didática, embasada na ótica da Engenharia Didática, visando uma aprendizagem significativa da Matemática Financeira no Ensino Médio, com situações-problema contextualizadas, uso de calculadora científica, planilhas eletrônicas e softwares computacionais.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATUFSCarBRMatemática - estudo e ensinoMatemática financeiraSequência didáticaRecursos tecnológicosDidactic sequenceFinancial mathematicsTechnological resourcesCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUm novo olhar para a matemática financeira no ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1baa0865f-7fce-4ef8-bd2e-9eab339f0063info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL6445.pdfapplication/pdf4013945https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5966/1/6445.pdf61397c12835ee33476efea46452bde8fMD51TEXT6445.pdf.txt6445.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5966/2/6445.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL6445.pdf.jpg6445.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6997https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5966/3/6445.pdf.jpg1cab88c87957aad41cb0477f03b9c121MD53ufscar/59662023-09-18 18:31:08.949oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5966Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:08Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Um novo olhar para a matemática financeira no ensino médio |
title |
Um novo olhar para a matemática financeira no ensino médio |
spellingShingle |
Um novo olhar para a matemática financeira no ensino médio Tamião, Fabio Carlos Badanai Matemática - estudo e ensino Matemática financeira Sequência didática Recursos tecnológicos Didactic sequence Financial mathematics Technological resources CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Um novo olhar para a matemática financeira no ensino médio |
title_full |
Um novo olhar para a matemática financeira no ensino médio |
title_fullStr |
Um novo olhar para a matemática financeira no ensino médio |
title_full_unstemmed |
Um novo olhar para a matemática financeira no ensino médio |
title_sort |
Um novo olhar para a matemática financeira no ensino médio |
author |
Tamião, Fabio Carlos Badanai |
author_facet |
Tamião, Fabio Carlos Badanai |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1980715038108898 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tamião, Fabio Carlos Badanai |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Caetano, Paulo Antônio Silvani |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0370219014539994 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
d6840cf2-2045-4328-9e0a-f6bfe483d9e0 |
contributor_str_mv |
Caetano, Paulo Antônio Silvani |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática - estudo e ensino Matemática financeira Sequência didática Recursos tecnológicos |
topic |
Matemática - estudo e ensino Matemática financeira Sequência didática Recursos tecnológicos Didactic sequence Financial mathematics Technological resources CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Didactic sequence Financial mathematics Technological resources |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The teaching of financial mathematics is of great importance in the basic education curriculum. The students are challenged all the time with everyday situations involving the concepts of interest, discounts, financing, among others. In this work, we present the idealization and implementation of a didactic sequence, grounded in the perspective of Didactic Engineering, targeting a significant learning of Financial Mathematics in High School, with contextualized problem situations, use of scientific calculator, spreadsheets and computer software. |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-12-17 2016-06-02T20:29:27Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-08-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T20:29:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
TAMIÃO, Fabio Carlos Badanai. Um novo olhar para a matemática financeira no ensino médio. 2014. 87 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5966 |
identifier_str_mv |
TAMIÃO, Fabio Carlos Badanai. Um novo olhar para a matemática financeira no ensino médio. 2014. 87 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5966 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
baa0865f-7fce-4ef8-bd2e-9eab339f0063 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5966/1/6445.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5966/2/6445.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5966/3/6445.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
61397c12835ee33476efea46452bde8f d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e 1cab88c87957aad41cb0477f03b9c121 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715547813052416 |