TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Lázaro Rômulo de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Oliveira, Glaydson Francisco Barros de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13567
Resumo: Technological advances have modified the organization and development of activities in different areas of knowledge, opening up new mechanisms and ways to achieve better results in what the school and the teacher in particular, propose to accomplish. In this sense, this article presents a proposal for the teaching of basic concepts of Financial Mathematics, from a didactic sequence, using the modalities of hybrid teaching: Rotation by Stations, Inverted Classroom and Rotational Laboratory, for a 1st grade class. from highschool. There was the participation of 18 students from a public institution located in a municipality in northeastern Brazil. As a result of this application, it is evident that the work impacted the students' knowledge about the subject and aroused interest in the adopted methodology.
id UFMT-5_7c42dfb332f430a59590ef6b9c475ca7
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13567
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICSSECUENCIA DIDÁCTICA PARA EL ESTUDIO DE CONCEPTOS BÁSICOS DE MATEMÁTICAS FINANCIERASSEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE CONCEITOS BÁSICOS DE MATEMÁTICA FINANCEIRADidactic Sequence, Blended learning, Financial Mathematics.Siguiendo la enseñanza. Enseñanza híbrida. Matemática financeira.Sequência DidáticaEnsino HíbridoMatemática FinanceiraTechnological advances have modified the organization and development of activities in different areas of knowledge, opening up new mechanisms and ways to achieve better results in what the school and the teacher in particular, propose to accomplish. In this sense, this article presents a proposal for the teaching of basic concepts of Financial Mathematics, from a didactic sequence, using the modalities of hybrid teaching: Rotation by Stations, Inverted Classroom and Rotational Laboratory, for a 1st grade class. from highschool. There was the participation of 18 students from a public institution located in a municipality in northeastern Brazil. As a result of this application, it is evident that the work impacted the students' knowledge about the subject and aroused interest in the adopted methodology.Los avances tecnológicos han modificado la organización y desarrollo de las actividades en las diferentes áreas del conocimiento, abriendo nuevos mecanismos y caminos para lograr mejores resultados en lo que la escuela y el docente en particular, se proponen realizar. En ese sentido, este artículo presenta una propuesta para la enseñanza de conceptos básicos de Matemática Financiera, a partir de una secuencia didáctica, utilizando las modalidades de enseñanza híbrida: Rotación por Estaciones, Aula Invertida y Laboratorio Rotacional, para una clase de 1° de bachillerato. Participaron 18 estudiantes de una institución pública ubicada en un municipio del nordeste de Brasil. Como resultado de esta aplicación, se evidencia que el trabajo impactó en el conocimiento de los estudiantes sobre el tema y despertó interés en la metodología adoptada.O avanço tecnológico tem modificado a organização e o desenvolvimento de atividades em diversas áreas do conhecimento, possibilitado abertura a novos mecanismos e formas para se conseguir melhor resultado no que a escola e o professor em particular, se propõem a realizar. Nesse sentido, o presente artigo apresenta uma proposta para o ensino de conceitos básicos de Matemática Financeira, a partir de uma sequência didática, utilizando as modalidades do Ensino Híbrido: Rotação por Estações, Sala de Aula Invertida e Laboratório Rotacional, para uma turma 1ª série do Ensino Médio. Houve a participação de 18 estudantes de uma instituição pública localizada num município do nordeste brasileiro. Como resultado desta aplicação, evidencia-se que o trabalho impactou no conhecimento dos discentes acerca da temática e despertou interesse pela metodologia adotada.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2022-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1356710.26571/reamec.v10i3.13567 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22054REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22054REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e220542318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13567/11451Copyright (c) 2022 Lázaro Rômulo de Souza, Glaydson Francisco Barros de Oliveirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Lázaro Rômulo deOliveira, Glaydson Francisco Barros de 2022-12-31T18:19:03Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13567Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2022-12-31T18:19:03Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICS
SECUENCIA DIDÁCTICA PARA EL ESTUDIO DE CONCEPTOS BÁSICOS DE MATEMÁTICAS FINANCIERAS
SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE CONCEITOS BÁSICOS DE MATEMÁTICA FINANCEIRA
title TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICS
spellingShingle TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICS
Souza, Lázaro Rômulo de
Didactic Sequence, Blended learning, Financial Mathematics.
Siguiendo la enseñanza. Enseñanza híbrida. Matemática financeira.
Sequência Didática
Ensino Híbrido
Matemática Financeira
title_short TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICS
title_full TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICS
title_fullStr TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICS
title_full_unstemmed TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICS
title_sort TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICS
author Souza, Lázaro Rômulo de
author_facet Souza, Lázaro Rômulo de
Oliveira, Glaydson Francisco Barros de
author_role author
author2 Oliveira, Glaydson Francisco Barros de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Lázaro Rômulo de
Oliveira, Glaydson Francisco Barros de
dc.subject.por.fl_str_mv Didactic Sequence, Blended learning, Financial Mathematics.
Siguiendo la enseñanza. Enseñanza híbrida. Matemática financeira.
Sequência Didática
Ensino Híbrido
Matemática Financeira
topic Didactic Sequence, Blended learning, Financial Mathematics.
Siguiendo la enseñanza. Enseñanza híbrida. Matemática financeira.
Sequência Didática
Ensino Híbrido
Matemática Financeira
description Technological advances have modified the organization and development of activities in different areas of knowledge, opening up new mechanisms and ways to achieve better results in what the school and the teacher in particular, propose to accomplish. In this sense, this article presents a proposal for the teaching of basic concepts of Financial Mathematics, from a didactic sequence, using the modalities of hybrid teaching: Rotation by Stations, Inverted Classroom and Rotational Laboratory, for a 1st grade class. from highschool. There was the participation of 18 students from a public institution located in a municipality in northeastern Brazil. As a result of this application, it is evident that the work impacted the students' knowledge about the subject and aroused interest in the adopted methodology.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13567
10.26571/reamec.v10i3.13567
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13567
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v10i3.13567
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13567/11451
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Lázaro Rômulo de Souza, Glaydson Francisco Barros de Oliveira
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Lázaro Rômulo de Souza, Glaydson Francisco Barros de Oliveira
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22054
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22054
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22054
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174817137360896