TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13567 |
Resumo: | Technological advances have modified the organization and development of activities in different areas of knowledge, opening up new mechanisms and ways to achieve better results in what the school and the teacher in particular, propose to accomplish. In this sense, this article presents a proposal for the teaching of basic concepts of Financial Mathematics, from a didactic sequence, using the modalities of hybrid teaching: Rotation by Stations, Inverted Classroom and Rotational Laboratory, for a 1st grade class. from highschool. There was the participation of 18 students from a public institution located in a municipality in northeastern Brazil. As a result of this application, it is evident that the work impacted the students' knowledge about the subject and aroused interest in the adopted methodology. |
id |
UFMT-5_7c42dfb332f430a59590ef6b9c475ca7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13567 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICSSECUENCIA DIDÁCTICA PARA EL ESTUDIO DE CONCEPTOS BÁSICOS DE MATEMÁTICAS FINANCIERASSEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE CONCEITOS BÁSICOS DE MATEMÁTICA FINANCEIRADidactic Sequence, Blended learning, Financial Mathematics.Siguiendo la enseñanza. Enseñanza híbrida. Matemática financeira.Sequência DidáticaEnsino HíbridoMatemática FinanceiraTechnological advances have modified the organization and development of activities in different areas of knowledge, opening up new mechanisms and ways to achieve better results in what the school and the teacher in particular, propose to accomplish. In this sense, this article presents a proposal for the teaching of basic concepts of Financial Mathematics, from a didactic sequence, using the modalities of hybrid teaching: Rotation by Stations, Inverted Classroom and Rotational Laboratory, for a 1st grade class. from highschool. There was the participation of 18 students from a public institution located in a municipality in northeastern Brazil. As a result of this application, it is evident that the work impacted the students' knowledge about the subject and aroused interest in the adopted methodology.Los avances tecnológicos han modificado la organización y desarrollo de las actividades en las diferentes áreas del conocimiento, abriendo nuevos mecanismos y caminos para lograr mejores resultados en lo que la escuela y el docente en particular, se proponen realizar. En ese sentido, este artículo presenta una propuesta para la enseñanza de conceptos básicos de Matemática Financiera, a partir de una secuencia didáctica, utilizando las modalidades de enseñanza híbrida: Rotación por Estaciones, Aula Invertida y Laboratorio Rotacional, para una clase de 1° de bachillerato. Participaron 18 estudiantes de una institución pública ubicada en un municipio del nordeste de Brasil. Como resultado de esta aplicación, se evidencia que el trabajo impactó en el conocimiento de los estudiantes sobre el tema y despertó interés en la metodología adoptada.O avanço tecnológico tem modificado a organização e o desenvolvimento de atividades em diversas áreas do conhecimento, possibilitado abertura a novos mecanismos e formas para se conseguir melhor resultado no que a escola e o professor em particular, se propõem a realizar. Nesse sentido, o presente artigo apresenta uma proposta para o ensino de conceitos básicos de Matemática Financeira, a partir de uma sequência didática, utilizando as modalidades do Ensino Híbrido: Rotação por Estações, Sala de Aula Invertida e Laboratório Rotacional, para uma turma 1ª série do Ensino Médio. Houve a participação de 18 estudantes de uma instituição pública localizada num município do nordeste brasileiro. Como resultado desta aplicação, evidencia-se que o trabalho impactou no conhecimento dos discentes acerca da temática e despertou interesse pela metodologia adotada.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2022-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1356710.26571/reamec.v10i3.13567 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22054REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22054REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e220542318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13567/11451Copyright (c) 2022 Lázaro Rômulo de Souza, Glaydson Francisco Barros de Oliveirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Lázaro Rômulo deOliveira, Glaydson Francisco Barros de 2022-12-31T18:19:03Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/13567Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2022-12-31T18:19:03Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICS SECUENCIA DIDÁCTICA PARA EL ESTUDIO DE CONCEPTOS BÁSICOS DE MATEMÁTICAS FINANCIERAS SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ESTUDO DE CONCEITOS BÁSICOS DE MATEMÁTICA FINANCEIRA |
title |
TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICS |
spellingShingle |
TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICS Souza, Lázaro Rômulo de Didactic Sequence, Blended learning, Financial Mathematics. Siguiendo la enseñanza. Enseñanza híbrida. Matemática financeira. Sequência Didática Ensino Híbrido Matemática Financeira |
title_short |
TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICS |
title_full |
TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICS |
title_fullStr |
TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICS |
title_full_unstemmed |
TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICS |
title_sort |
TEACHING SEQUENCE FOR THE STUDY ABOUT BASIC CONCEPTS OF FINANCIAL MATHEMATICS |
author |
Souza, Lázaro Rômulo de |
author_facet |
Souza, Lázaro Rômulo de Oliveira, Glaydson Francisco Barros de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Glaydson Francisco Barros de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Lázaro Rômulo de Oliveira, Glaydson Francisco Barros de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Didactic Sequence, Blended learning, Financial Mathematics. Siguiendo la enseñanza. Enseñanza híbrida. Matemática financeira. Sequência Didática Ensino Híbrido Matemática Financeira |
topic |
Didactic Sequence, Blended learning, Financial Mathematics. Siguiendo la enseñanza. Enseñanza híbrida. Matemática financeira. Sequência Didática Ensino Híbrido Matemática Financeira |
description |
Technological advances have modified the organization and development of activities in different areas of knowledge, opening up new mechanisms and ways to achieve better results in what the school and the teacher in particular, propose to accomplish. In this sense, this article presents a proposal for the teaching of basic concepts of Financial Mathematics, from a didactic sequence, using the modalities of hybrid teaching: Rotation by Stations, Inverted Classroom and Rotational Laboratory, for a 1st grade class. from highschool. There was the participation of 18 students from a public institution located in a municipality in northeastern Brazil. As a result of this application, it is evident that the work impacted the students' knowledge about the subject and aroused interest in the adopted methodology. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13567 10.26571/reamec.v10i3.13567 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13567 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v10i3.13567 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/13567/11451 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Lázaro Rômulo de Souza, Glaydson Francisco Barros de Oliveira https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Lázaro Rômulo de Souza, Glaydson Francisco Barros de Oliveira https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 10 Núm. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22054 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 10 n. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22054 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 10 No. 3 (2022): Setembro a dezembro de 2022 ; e22054 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174817137360896 |