O gênero musical samba como conteúdo cultural no ensino de PLE : uma experiência com aprendentes hispanofalantes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tonelli, Fernanda
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5751
Resumo: This Master research focuses the use of samba as a means of working culture in Portuguese as a Foreign Language class. For this, we conducted a content-based course about samba for Spanish speakers to analyze how the samba can be configured as a way to teach cultural aspects related to language and to identify the impressions of these learners about learning Portuguese through this cultural content. We assume the proposal that the place of language is the same as the culture, so there is no way to separate these two elements in the teaching/learning a foreign language. As a social manifestation of great representative for the Brazilian culture, samba was chosen in this research as a content that can reveal elements of cultural and national identity, thus, should contribute to the learning of Portuguese as a foreign language. The methodology adopted is qualitative and ethnography based and the procedures and data collection instruments were observation and notes, classes audio recording and questionnaires made at the beginning and at the end of the course. In this research, we verify the validity of using the samba as a pedagogical resource for teaching PLE, acting both as an initiator of cultural reflection in the classroom and as a voice that collaborates for the cultural discussion that is already started in class. Moreover, the samba was perceived by students as a source of cultural contact by several themes that his lyrics convey.
id SCAR_e1d5b2d67a2311ef683b158240a53aed
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5751
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Tonelli, FernandaBarbosa, Lúcia Maria de Assunçãohttp://lattes.cnpq.br/5030878430187815http://lattes.cnpq.br/774807829099796867c351aa-78b7-4ac6-8525-8ae8515aae1e2016-06-02T20:25:15Z2012-11-282016-06-02T20:25:15Z2012-06-22TONELLI, Fernanda. O gênero musical samba como conteúdo cultural no ensino de PLE : uma experiência com aprendentes hispanofalantes. 2012. 190 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5751This Master research focuses the use of samba as a means of working culture in Portuguese as a Foreign Language class. For this, we conducted a content-based course about samba for Spanish speakers to analyze how the samba can be configured as a way to teach cultural aspects related to language and to identify the impressions of these learners about learning Portuguese through this cultural content. We assume the proposal that the place of language is the same as the culture, so there is no way to separate these two elements in the teaching/learning a foreign language. As a social manifestation of great representative for the Brazilian culture, samba was chosen in this research as a content that can reveal elements of cultural and national identity, thus, should contribute to the learning of Portuguese as a foreign language. The methodology adopted is qualitative and ethnography based and the procedures and data collection instruments were observation and notes, classes audio recording and questionnaires made at the beginning and at the end of the course. In this research, we verify the validity of using the samba as a pedagogical resource for teaching PLE, acting both as an initiator of cultural reflection in the classroom and as a voice that collaborates for the cultural discussion that is already started in class. Moreover, the samba was perceived by students as a source of cultural contact by several themes that his lyrics convey.Esta pesquisa de Mestrado tem como foco discutir o uso do samba como meio para se trabalhar cultura em aulas de Português como Língua Estrangeira. Para isso, foi realizado um curso temático sobre samba para hispanofalantes a fim de analisar como a canção pode se configurar como um meio para se ensinar aspectos culturais relacionados a uma língua e identificar quais as impressões desses aprendentes sobre o aprendizado de Português por meio desse conteúdo cultural. A proposta parte do pressuposto de que o lugar da língua é o mesmo que o da cultura, de forma que não há como dissociar esses dois elementos no processo de ensino/aprendizagem de uma língua estrangeira. Como manifestação social de grande representatividade para a cultura brasileira, a canção foi eleita nesta pesquisa como conteúdo capaz de revelar elementos culturais próprios da identidade nacional e, assim, trazer contribuições para a aprendizagem de Português como língua estrangeira. A metodologia adotada é qualitativa e de base etnográfica e o procedimentos e instrumentos de coleta de dados foram observação e notas de campo, gravação em áudio das aulas e questionário aplicado no início e ao final do curso oferecido. Nessa pesquisa, constatamos a validade do uso do gênero musical samba como recurso pedagógico para o ensino de PLE com enfoque cultural, atuando tanto como elemento desencadeador da reflexão cultural em sala de aula quanto como voz que colabora para a discussão sobre cultura que já está iniciada na aula. Além disso, o samba foi percebido pelos estudantes como uma fonte de contato cultural pelas diversas temáticas que suas letras veiculam.application/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Linguística - PPGLUFSCarBRLinguística aplicadaLíngua portuguesa - ensinoPortuguês para estrangeirosCulturaSambaTeaching / learning languagesPortuguese LanguageCultureSambaLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAO gênero musical samba como conteúdo cultural no ensino de PLE : uma experiência com aprendentes hispanofalantesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-101bf68a6-752e-4591-80d0-d786b2659adcinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL4704.pdfapplication/pdf857779https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5751/1/4704.pdf5b006e814228c4a59ea866dcdda9db6eMD51TEXT4704.pdf.txt4704.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5751/2/4704.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL4704.pdf.jpg4704.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg10280https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5751/3/4704.pdf.jpge47b11413d0086e551576ac484974f1aMD53ufscar/57512023-09-18 18:31:36.566oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5751Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:36Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv O gênero musical samba como conteúdo cultural no ensino de PLE : uma experiência com aprendentes hispanofalantes
title O gênero musical samba como conteúdo cultural no ensino de PLE : uma experiência com aprendentes hispanofalantes
spellingShingle O gênero musical samba como conteúdo cultural no ensino de PLE : uma experiência com aprendentes hispanofalantes
Tonelli, Fernanda
Linguística aplicada
Língua portuguesa - ensino
Português para estrangeiros
Cultura
Samba
Teaching / learning languages
Portuguese Language
Culture
Samba
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short O gênero musical samba como conteúdo cultural no ensino de PLE : uma experiência com aprendentes hispanofalantes
title_full O gênero musical samba como conteúdo cultural no ensino de PLE : uma experiência com aprendentes hispanofalantes
title_fullStr O gênero musical samba como conteúdo cultural no ensino de PLE : uma experiência com aprendentes hispanofalantes
title_full_unstemmed O gênero musical samba como conteúdo cultural no ensino de PLE : uma experiência com aprendentes hispanofalantes
title_sort O gênero musical samba como conteúdo cultural no ensino de PLE : uma experiência com aprendentes hispanofalantes
author Tonelli, Fernanda
author_facet Tonelli, Fernanda
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7748078290997968
dc.contributor.author.fl_str_mv Tonelli, Fernanda
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Barbosa, Lúcia Maria de Assunção
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5030878430187815
dc.contributor.authorID.fl_str_mv 67c351aa-78b7-4ac6-8525-8ae8515aae1e
contributor_str_mv Barbosa, Lúcia Maria de Assunção
dc.subject.por.fl_str_mv Linguística aplicada
Língua portuguesa - ensino
Português para estrangeiros
Cultura
Samba
topic Linguística aplicada
Língua portuguesa - ensino
Português para estrangeiros
Cultura
Samba
Teaching / learning languages
Portuguese Language
Culture
Samba
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Teaching / learning languages
Portuguese Language
Culture
Samba
dc.subject.cnpq.fl_str_mv LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description This Master research focuses the use of samba as a means of working culture in Portuguese as a Foreign Language class. For this, we conducted a content-based course about samba for Spanish speakers to analyze how the samba can be configured as a way to teach cultural aspects related to language and to identify the impressions of these learners about learning Portuguese through this cultural content. We assume the proposal that the place of language is the same as the culture, so there is no way to separate these two elements in the teaching/learning a foreign language. As a social manifestation of great representative for the Brazilian culture, samba was chosen in this research as a content that can reveal elements of cultural and national identity, thus, should contribute to the learning of Portuguese as a foreign language. The methodology adopted is qualitative and ethnography based and the procedures and data collection instruments were observation and notes, classes audio recording and questionnaires made at the beginning and at the end of the course. In this research, we verify the validity of using the samba as a pedagogical resource for teaching PLE, acting both as an initiator of cultural reflection in the classroom and as a voice that collaborates for the cultural discussion that is already started in class. Moreover, the samba was perceived by students as a source of cultural contact by several themes that his lyrics convey.
publishDate 2012
dc.date.available.fl_str_mv 2012-11-28
2016-06-02T20:25:15Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-06-22
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-06-02T20:25:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv TONELLI, Fernanda. O gênero musical samba como conteúdo cultural no ensino de PLE : uma experiência com aprendentes hispanofalantes. 2012. 190 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5751
identifier_str_mv TONELLI, Fernanda. O gênero musical samba como conteúdo cultural no ensino de PLE : uma experiência com aprendentes hispanofalantes. 2012. 190 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5751
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.confidence.fl_str_mv -1
-1
dc.relation.authority.fl_str_mv 01bf68a6-752e-4591-80d0-d786b2659adc
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5751/1/4704.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5751/2/4704.pdf.txt
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5751/3/4704.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 5b006e814228c4a59ea866dcdda9db6e
d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e
e47b11413d0086e551576ac484974f1a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136288460013568