MOVIMENTO DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DOS PROFESSORES SOBRE CAMPO NO PERU E NO BRASIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Erica Fernanda Justino de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rocha, Maria Isabel Antunes
Tipo de documento: preprint
Idioma: por
Título da fonte: SciELO Preprints
Texto Completo: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/5540
Resumo: This text describes part of the process of a doctoral research in Education developed at the Federal University of Minas Gerais. Considering the Pedagogy os Alternation as a historical instrument the struggles of peasant populations in Peru and Brazil for the right to education, it becomes relevant to discuss the relationships that are established in a educational context against hegemony that is committed to the issues of the peasant universe and press teachers to position themselves. In this way, the theorical references were studied  in the light of the Social Representations in Movement that put in dialogue differents peasant educational realities, but similar in socio/ historical terms. The text presents reflections on the process of moving social representations about the field of teachers who work in context that generate change, pointing out representational movements of re-elaboration, maintenance and refusal. This text theoretically contributes to the understanding of the perspective of movement in studies on the Theory of Social Representations, based on the analysis of experiences on common objects in different educational contexts.
id SCI-1_fb65867ff79b99adfe1623e37ca9f166
oai_identifier_str oai:ops.preprints.scielo.org:preprint/5540
network_acronym_str SCI-1
network_name_str SciELO Preprints
repository_id_str
spelling MOVIMENTO DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DOS PROFESSORES SOBRE CAMPO NO PERU E NO BRASILMOVIMIENTOS DE LAS REPRESENTACIONES SOCIALES DE LOS DOCENTS QUE ACTÚAN EN LA PEDAGOGÍA DE LA ALTERNANCIA EN PERÚ Y BRASILMOVIMENTO DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DOS PROFESSORES SOBRE CAMPO NO PERU E NO BRASILcampoeducação no contextocampesinopedagogia da alternânciarepresentações sociaisPeru e Brasilfieldeducation in the rural contextalternation pedagogysocial representationsPeru and Brazilcampola educación em el contexto campesinopedagogia de la alternânciarepresentaciones socialesPerú y BrasilThis text describes part of the process of a doctoral research in Education developed at the Federal University of Minas Gerais. Considering the Pedagogy os Alternation as a historical instrument the struggles of peasant populations in Peru and Brazil for the right to education, it becomes relevant to discuss the relationships that are established in a educational context against hegemony that is committed to the issues of the peasant universe and press teachers to position themselves. In this way, the theorical references were studied  in the light of the Social Representations in Movement that put in dialogue differents peasant educational realities, but similar in socio/ historical terms. The text presents reflections on the process of moving social representations about the field of teachers who work in context that generate change, pointing out representational movements of re-elaboration, maintenance and refusal. This text theoretically contributes to the understanding of the perspective of movement in studies on the Theory of Social Representations, based on the analysis of experiences on common objects in different educational contexts.Este texto describe parte de los procesis de una investigación de doctorado en Educación desarrollada en la Universidade Federal de Minas Gerais. Considerando la Pedagogía de la Alternancia como un instrument histórico en la luchas de las problaciones campesinas de Perú y Brasil por el dereho a la educación, se vuelve relevante discutir las relaciones que se establecen en un context educativo contrahegemónico y comprometido con las cuestiones de la vida campesina y presiona a los maestros para que tomen una posición. De esta forma, los referents teóricos fueron estudiados a la luz de las Representaciones Sociales en Movimiento que ponen en diálogo realidades educativas campesinas diferentes, pero similares en términos socio/históricos. El texto presenta reflexiones sobre el processo de movimiento de las representaciones sociales sobre el campo de los docents que actúan en contextos generadores de cambio.Este texto descreve parte dos processos de uma pesquisa de doutorado em Educação desenvolvida na Universidade Federal de Minas Gerais. Considerando a Pedagogia da Alternância um instrumento histórico nas lutas das populações camponesas no Peru e no Brasil pelo direito à educação, torna-se relevante discutir as relações que se estabelecem em um contexto educacional contra hegemônico que se compromete com as questões do universo camponês e pressiona os professores a se posicionarem. Dessa forma, os referenciais teóricos foram estudados à luz das Representações Sociais em Movimento que colocam em diálogo realidades educacionais camponesas distintas, mas semelhantes em termos sócio/históricos. O texto apresenta reflexões sobre o processo de movimentação das representações sociais sobre campo de professores que atuam em contextos geradores de mudança, apontando movimentos representacionais de reelaboração, de manutenção e de recusa. Este texto contribui teoricamente com a compreensão da perspectiva do movimento em estudos sobre a Teoria das Representações Sociais, a partir da análise de experiências  sobre objetos comuns em diferentes contextos educativos.  SciELO PreprintsSciELO PreprintsSciELO Preprints2023-04-25info:eu-repo/semantics/preprintinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/554010.1590/SciELOPreprints.5540porhttps://preprints.scielo.org/index.php/scielo/article/view/5540/11476Copyright (c) 2023 Erica Fernanda Justino de Freitas, Maria Isabel Antunes Rochahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Erica Fernanda Justino deRocha, Maria Isabel Antunesreponame:SciELO Preprintsinstname:Scientific Electronic Library Online (SCIELO)instacron:SCI2023-02-10T13:54:33Zoai:ops.preprints.scielo.org:preprint/5540Servidor de preprintshttps://preprints.scielo.org/index.php/scieloONGhttps://preprints.scielo.org/index.php/scielo/oaiscielo.submission@scielo.orgopendoar:2023-02-10T13:54:33SciELO Preprints - Scientific Electronic Library Online (SCIELO)false
dc.title.none.fl_str_mv MOVIMENTO DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DOS PROFESSORES SOBRE CAMPO NO PERU E NO BRASIL
MOVIMIENTOS DE LAS REPRESENTACIONES SOCIALES DE LOS DOCENTS QUE ACTÚAN EN LA PEDAGOGÍA DE LA ALTERNANCIA EN PERÚ Y BRASIL
MOVIMENTO DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DOS PROFESSORES SOBRE CAMPO NO PERU E NO BRASIL
title MOVIMENTO DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DOS PROFESSORES SOBRE CAMPO NO PERU E NO BRASIL
spellingShingle MOVIMENTO DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DOS PROFESSORES SOBRE CAMPO NO PERU E NO BRASIL
Freitas, Erica Fernanda Justino de
campo
educação no contexto
campesino
pedagogia da alternância
representações sociais
Peru e Brasil
field
education in the rural context
alternation pedagogy
social representations
Peru and Brazil
campo
la educación em el contexto campesino
pedagogia de la alternância
representaciones sociales
Perú y Brasil
title_short MOVIMENTO DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DOS PROFESSORES SOBRE CAMPO NO PERU E NO BRASIL
title_full MOVIMENTO DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DOS PROFESSORES SOBRE CAMPO NO PERU E NO BRASIL
title_fullStr MOVIMENTO DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DOS PROFESSORES SOBRE CAMPO NO PERU E NO BRASIL
title_full_unstemmed MOVIMENTO DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DOS PROFESSORES SOBRE CAMPO NO PERU E NO BRASIL
title_sort MOVIMENTO DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DOS PROFESSORES SOBRE CAMPO NO PERU E NO BRASIL
author Freitas, Erica Fernanda Justino de
author_facet Freitas, Erica Fernanda Justino de
Rocha, Maria Isabel Antunes
author_role author
author2 Rocha, Maria Isabel Antunes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Erica Fernanda Justino de
Rocha, Maria Isabel Antunes
dc.subject.por.fl_str_mv campo
educação no contexto
campesino
pedagogia da alternância
representações sociais
Peru e Brasil
field
education in the rural context
alternation pedagogy
social representations
Peru and Brazil
campo
la educación em el contexto campesino
pedagogia de la alternância
representaciones sociales
Perú y Brasil
topic campo
educação no contexto
campesino
pedagogia da alternância
representações sociais
Peru e Brasil
field
education in the rural context
alternation pedagogy
social representations
Peru and Brazil
campo
la educación em el contexto campesino
pedagogia de la alternância
representaciones sociales
Perú y Brasil
description This text describes part of the process of a doctoral research in Education developed at the Federal University of Minas Gerais. Considering the Pedagogy os Alternation as a historical instrument the struggles of peasant populations in Peru and Brazil for the right to education, it becomes relevant to discuss the relationships that are established in a educational context against hegemony that is committed to the issues of the peasant universe and press teachers to position themselves. In this way, the theorical references were studied  in the light of the Social Representations in Movement that put in dialogue differents peasant educational realities, but similar in socio/ historical terms. The text presents reflections on the process of moving social representations about the field of teachers who work in context that generate change, pointing out representational movements of re-elaboration, maintenance and refusal. This text theoretically contributes to the understanding of the perspective of movement in studies on the Theory of Social Representations, based on the analysis of experiences on common objects in different educational contexts.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/preprint
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format preprint
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/5540
10.1590/SciELOPreprints.5540
url https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/5540
identifier_str_mv 10.1590/SciELOPreprints.5540
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/article/view/5540/11476
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Erica Fernanda Justino de Freitas, Maria Isabel Antunes Rocha
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Erica Fernanda Justino de Freitas, Maria Isabel Antunes Rocha
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv SciELO Preprints
SciELO Preprints
SciELO Preprints
publisher.none.fl_str_mv SciELO Preprints
SciELO Preprints
SciELO Preprints
dc.source.none.fl_str_mv reponame:SciELO Preprints
instname:Scientific Electronic Library Online (SCIELO)
instacron:SCI
instname_str Scientific Electronic Library Online (SCIELO)
instacron_str SCI
institution SCI
reponame_str SciELO Preprints
collection SciELO Preprints
repository.name.fl_str_mv SciELO Preprints - Scientific Electronic Library Online (SCIELO)
repository.mail.fl_str_mv scielo.submission@scielo.org
_version_ 1797047810612264960