TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS NO ENSINO DA ENFERMAGEM DURANTE A PANDEMIA POR COVID-19: REVISÃO SISTEMÁTICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jansen, Raphaella Castro
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira, Vitória Costa, Nogueira, Maria Rayssa do Nascimento, da Silva, Iorana Candido, Ferreira, José Erivelton de Souza Maciel, Cavalcante, Tahissa Frota, Lira, Ana Luisa Brandão de Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Enfermagem Atual In Derme
Texto Completo: https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1233
Resumo: Objective: To analyze the educational technologies used in teaching Nursing during the pandemic by COVID-19. Method: Systematic review of mixed methods performed in the Pubmed Portal, Regional Portal of the Virtual Health Library, in the academic search Science Direct, in the Cochrane database and in the CINAHL, Scopus and Web of Science databases. Health-controlled descriptors were used: Educational Technology, Nursing, COVID-19 and its synonyms in English. Results: The search resulted in the capture of 40 articles, of which four comprised the final sample for meeting the inclusion and exclusion criteria established. It was found that the most used educational technologies were virtual meetings, podcasts, individual or group gamification, remote electronic tests, realistic simulations and clinical cases. Conclusions: The educational technologies used in teaching Nursing during the pandemic by COVID-19 are effective alternatives for the continuity of training, as they make possible to increase the quality of teaching, development of diagnostic reasoning , encouraging the dialogue and creativity of students and nursing teachers in this emergency context. However, despite the possibilities provided, practical experience in health services is indispensable.
id SOBENFE-1_44d64c937f178e1e96714a412c898ede
oai_identifier_str oai:revistae_ojs.revistaenfermagematual.a2hosted.com:article/1233
network_acronym_str SOBENFE-1
network_name_str Revista Enfermagem Atual In Derme
repository_id_str
spelling TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS NO ENSINO DA ENFERMAGEM DURANTE A PANDEMIA POR COVID-19: REVISÃO SISTEMÁTICACOVID-19; Educação em Enfermagem; Enfermagem; Ensino; Pandemia; Tecnologia educacional.COVID-19; Education, Nursing; Educational Technology; Pandemic; Nursing; Teaching.Objective: To analyze the educational technologies used in teaching Nursing during the pandemic by COVID-19. Method: Systematic review of mixed methods performed in the Pubmed Portal, Regional Portal of the Virtual Health Library, in the academic search Science Direct, in the Cochrane database and in the CINAHL, Scopus and Web of Science databases. Health-controlled descriptors were used: Educational Technology, Nursing, COVID-19 and its synonyms in English. Results: The search resulted in the capture of 40 articles, of which four comprised the final sample for meeting the inclusion and exclusion criteria established. It was found that the most used educational technologies were virtual meetings, podcasts, individual or group gamification, remote electronic tests, realistic simulations and clinical cases. Conclusions: The educational technologies used in teaching Nursing during the pandemic by COVID-19 are effective alternatives for the continuity of training, as they make possible to increase the quality of teaching, development of diagnostic reasoning , encouraging the dialogue and creativity of students and nursing teachers in this emergency context. However, despite the possibilities provided, practical experience in health services is indispensable.Objetivo: Analisar as tecnologias educacionais utilizadas no ensino de Enfermagem durante a pandemia por COVID-19. Métodos: Revisão sistemática de métodos mistos realizada no Portal PubMed, Portal Regional da Biblioteca Virtual em Saúde, no buscador acadêmico Science Direct, no banco de dados da Cochrane e nas bases de dados CINAHL, Scopus e Web of Science. Utilizaram-se os descritores controlados em saúde: Tecnologia Educacional, Enfermagem, COVID-19 e seus sinônimos em inglês. Resultados: A busca resultou na captura de 40 artigos, dos quais quatro compuseram a amostra final por atenderem aos critérios de inclusão e exclusão estabelecidos. Constatou-se que as tecnologias educacionais mais utilizadas foram encontros virtuais, podcasts, gamificação individual ou em grupo, exames eletrônicos remotos, simulações realísticas e casos clínicos. Conclusões: As tecnologias educativas utilizadas no ensino de Enfermagem durante a pandemia por COVID-19 são alternativas eficazes para a continuidade da formação, por possibilitarem ampliação da qualidade do ensino, desenvolvimento do raciocínio diagnóstico , estímulo ao diálogo e criatividade dos discentes e docentes de enfermagem nesse contexto emergencial. Entretanto, apesar das possibilidades proporcionadas, a experiência prática nos serviços de saúde é indispensável.SOBENFeE2021-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/plainhttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/123310.31011/reaid-2021-v.95-n.36-art.1233Journal Enfermagem Atual In Derme; Vol. 95 No. 36 (2021): Oct. Nov. Dic. 2021; e-021154Revista Enfermagem Atual In Derme; v. 95 n. 36 (2021): Out. Nov. Dez.; e-0211542447-2034reponame:Revista Enfermagem Atual In Dermeinstname:Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)instacron:SOBENFeEporhttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1233/1115https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1233/1116Copyright (c) 2021 Revista Enfermagem Atual In Dermeinfo:eu-repo/semantics/openAccessJansen, Raphaella CastroOliveira, Vitória CostaNogueira, Maria Rayssa do Nascimentoda Silva, Iorana CandidoFerreira, José Erivelton de Souza MacielCavalcante, Tahissa FrotaLira, Ana Luisa Brandão de Carvalho2023-12-26T12:52:59Zoai:revistae_ojs.revistaenfermagematual.a2hosted.com:article/1233Revistahttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/indexONGhttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/oaikatia.simoes@gmail.com || contato@revistaenfermagematual.com.br2447-20342447-2034opendoar:2023-12-26T12:52:59Revista Enfermagem Atual In Derme - Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)false
dc.title.none.fl_str_mv TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS NO ENSINO DA ENFERMAGEM DURANTE A PANDEMIA POR COVID-19: REVISÃO SISTEMÁTICA
title TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS NO ENSINO DA ENFERMAGEM DURANTE A PANDEMIA POR COVID-19: REVISÃO SISTEMÁTICA
spellingShingle TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS NO ENSINO DA ENFERMAGEM DURANTE A PANDEMIA POR COVID-19: REVISÃO SISTEMÁTICA
Jansen, Raphaella Castro
COVID-19; Educação em Enfermagem; Enfermagem; Ensino; Pandemia; Tecnologia educacional.
COVID-19; Education, Nursing; Educational Technology; Pandemic; Nursing; Teaching.
title_short TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS NO ENSINO DA ENFERMAGEM DURANTE A PANDEMIA POR COVID-19: REVISÃO SISTEMÁTICA
title_full TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS NO ENSINO DA ENFERMAGEM DURANTE A PANDEMIA POR COVID-19: REVISÃO SISTEMÁTICA
title_fullStr TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS NO ENSINO DA ENFERMAGEM DURANTE A PANDEMIA POR COVID-19: REVISÃO SISTEMÁTICA
title_full_unstemmed TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS NO ENSINO DA ENFERMAGEM DURANTE A PANDEMIA POR COVID-19: REVISÃO SISTEMÁTICA
title_sort TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS NO ENSINO DA ENFERMAGEM DURANTE A PANDEMIA POR COVID-19: REVISÃO SISTEMÁTICA
author Jansen, Raphaella Castro
author_facet Jansen, Raphaella Castro
Oliveira, Vitória Costa
Nogueira, Maria Rayssa do Nascimento
da Silva, Iorana Candido
Ferreira, José Erivelton de Souza Maciel
Cavalcante, Tahissa Frota
Lira, Ana Luisa Brandão de Carvalho
author_role author
author2 Oliveira, Vitória Costa
Nogueira, Maria Rayssa do Nascimento
da Silva, Iorana Candido
Ferreira, José Erivelton de Souza Maciel
Cavalcante, Tahissa Frota
Lira, Ana Luisa Brandão de Carvalho
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jansen, Raphaella Castro
Oliveira, Vitória Costa
Nogueira, Maria Rayssa do Nascimento
da Silva, Iorana Candido
Ferreira, José Erivelton de Souza Maciel
Cavalcante, Tahissa Frota
Lira, Ana Luisa Brandão de Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv COVID-19; Educação em Enfermagem; Enfermagem; Ensino; Pandemia; Tecnologia educacional.
COVID-19; Education, Nursing; Educational Technology; Pandemic; Nursing; Teaching.
topic COVID-19; Educação em Enfermagem; Enfermagem; Ensino; Pandemia; Tecnologia educacional.
COVID-19; Education, Nursing; Educational Technology; Pandemic; Nursing; Teaching.
description Objective: To analyze the educational technologies used in teaching Nursing during the pandemic by COVID-19. Method: Systematic review of mixed methods performed in the Pubmed Portal, Regional Portal of the Virtual Health Library, in the academic search Science Direct, in the Cochrane database and in the CINAHL, Scopus and Web of Science databases. Health-controlled descriptors were used: Educational Technology, Nursing, COVID-19 and its synonyms in English. Results: The search resulted in the capture of 40 articles, of which four comprised the final sample for meeting the inclusion and exclusion criteria established. It was found that the most used educational technologies were virtual meetings, podcasts, individual or group gamification, remote electronic tests, realistic simulations and clinical cases. Conclusions: The educational technologies used in teaching Nursing during the pandemic by COVID-19 are effective alternatives for the continuity of training, as they make possible to increase the quality of teaching, development of diagnostic reasoning , encouraging the dialogue and creativity of students and nursing teachers in this emergency context. However, despite the possibilities provided, practical experience in health services is indispensable.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1233
10.31011/reaid-2021-v.95-n.36-art.1233
url https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1233
identifier_str_mv 10.31011/reaid-2021-v.95-n.36-art.1233
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1233/1115
https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1233/1116
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Enfermagem Atual In Derme
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Enfermagem Atual In Derme
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/plain
dc.publisher.none.fl_str_mv SOBENFeE
publisher.none.fl_str_mv SOBENFeE
dc.source.none.fl_str_mv Journal Enfermagem Atual In Derme; Vol. 95 No. 36 (2021): Oct. Nov. Dic. 2021; e-021154
Revista Enfermagem Atual In Derme; v. 95 n. 36 (2021): Out. Nov. Dez.; e-021154
2447-2034
reponame:Revista Enfermagem Atual In Derme
instname:Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)
instacron:SOBENFeE
instname_str Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)
instacron_str SOBENFeE
institution SOBENFeE
reponame_str Revista Enfermagem Atual In Derme
collection Revista Enfermagem Atual In Derme
repository.name.fl_str_mv Revista Enfermagem Atual In Derme - Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)
repository.mail.fl_str_mv katia.simoes@gmail.com || contato@revistaenfermagematual.com.br
_version_ 1796797518967734272