Contribuições da monitoria acadêmica para a formação em enfermagem: revisão integrativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves da Silva, Ana Karoline
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ferreira, Maria Luiza Santos, Oliveira, Maria Jeny Sousa, Silva, João Paulo Xavier, Sachado, Lucas Dias Soares, Xavier, Samyra Paula Lustoza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Enfermagem Atual In Derme
Texto Completo: https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/945
Resumo: Objective: to review the literature on academic monitoring in order to identify the contributions it brings to the development of skills in the training of nursing students. Method: this is an integrative literature review, in which the search for articles took place through the LILACS, BDENF, Web of Science, CINAHL and MEDLINE databases, using the Medical Subject Headings (MeSH): “Students, nursing ”; “Education, nursing” and “Monitoring”. Eight articles were recovered that served as a basis for this study. Results: the main competences acquired by the students were identified: encouragement in the area of ​​teaching, scientific production and participation in academic events, training of better quality, development of communication skills, leadership and for teamwork. Conclusion: in this way, academic monitoring should be increasingly encouraged in universities, since it is able to prepare the individual favoring the development of important skills for professional performance in the Unified Health System.
id SOBENFE-1_5d83dcf2c45062206802ca63a2068b57
oai_identifier_str oai:revistae_ojs.revistaenfermagematual.a2hosted.com:article/945
network_acronym_str SOBENFE-1
network_name_str Revista Enfermagem Atual In Derme
repository_id_str
spelling Contribuições da monitoria acadêmica para a formação em enfermagem: revisão integrativaEstudantes de enfermagem. Educação em enfermagem. Monitoria.Nursing students. Nursing education. Monitoring.Objective: to review the literature on academic monitoring in order to identify the contributions it brings to the development of skills in the training of nursing students. Method: this is an integrative literature review, in which the search for articles took place through the LILACS, BDENF, Web of Science, CINAHL and MEDLINE databases, using the Medical Subject Headings (MeSH): “Students, nursing ”; “Education, nursing” and “Monitoring”. Eight articles were recovered that served as a basis for this study. Results: the main competences acquired by the students were identified: encouragement in the area of ​​teaching, scientific production and participation in academic events, training of better quality, development of communication skills, leadership and for teamwork. Conclusion: in this way, academic monitoring should be increasingly encouraged in universities, since it is able to prepare the individual favoring the development of important skills for professional performance in the Unified Health System.Objetivo: revisar a literatura sobre monitoria acadêmica com vistas a identificar as contribuições que esta traz para o desenvolvimento de competências na formação de estudantes de enfermagem. Método: trata-se de uma revisão integrativa da literatura, em que a busca pelos artigos deu-se através das bases de dados LILACS, BDENF, Web of Science, CINAHL e MEDLINE, utilizando os Medical Subject Headings (MeSH): “Students, nursing”; “Education, nursing” e “Monitoring”. Foram recuperados oito artigos que serviram de embasamento para esse estudo. Resultados: identificou-se como principais competências adquiridas pelos discentes: incentivo na área da docência, produção científica e participação em eventos acadêmicos, formação de melhor qualidade, desenvolvimento da competência de comunicação, liderança e para o trabalho em equipe. Conclusão: dessa forma, a monitoria acadêmica deve ser cada vez mais incentivada nas universidades, visto que é capaz de preparar o indivíduo favorecendo o desenvolvimento de importantes competências para atuação profissional no Sistema Único de Saúde.SOBENFeE2021-03-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/94510.31011/reaid-2021-v.95-n.33-art.945Journal Enfermagem Atual In Derme; Vol. 95 No. 33 (2021): Jan. Fev. Mar.; e-021038Revista Enfermagem Atual In Derme; v. 95 n. 33 (2021): Jan. Fev. Mar.; e-0210382447-2034reponame:Revista Enfermagem Atual In Dermeinstname:Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)instacron:SOBENFeEporhttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/945/844Copyright (c) 2021 Revista Enfermagem Atual In Dermeinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves da Silva, Ana KarolineFerreira, Maria Luiza SantosOliveira, Maria Jeny SousaSilva, João Paulo XavierSachado, Lucas Dias SoaresXavier, Samyra Paula Lustoza2023-12-26T12:53:29Zoai:revistae_ojs.revistaenfermagematual.a2hosted.com:article/945Revistahttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/indexONGhttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/oaikatia.simoes@gmail.com || contato@revistaenfermagematual.com.br2447-20342447-2034opendoar:2023-12-26T12:53:29Revista Enfermagem Atual In Derme - Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuições da monitoria acadêmica para a formação em enfermagem: revisão integrativa
title Contribuições da monitoria acadêmica para a formação em enfermagem: revisão integrativa
spellingShingle Contribuições da monitoria acadêmica para a formação em enfermagem: revisão integrativa
Alves da Silva, Ana Karoline
Estudantes de enfermagem. Educação em enfermagem. Monitoria.
Nursing students. Nursing education. Monitoring.
title_short Contribuições da monitoria acadêmica para a formação em enfermagem: revisão integrativa
title_full Contribuições da monitoria acadêmica para a formação em enfermagem: revisão integrativa
title_fullStr Contribuições da monitoria acadêmica para a formação em enfermagem: revisão integrativa
title_full_unstemmed Contribuições da monitoria acadêmica para a formação em enfermagem: revisão integrativa
title_sort Contribuições da monitoria acadêmica para a formação em enfermagem: revisão integrativa
author Alves da Silva, Ana Karoline
author_facet Alves da Silva, Ana Karoline
Ferreira, Maria Luiza Santos
Oliveira, Maria Jeny Sousa
Silva, João Paulo Xavier
Sachado, Lucas Dias Soares
Xavier, Samyra Paula Lustoza
author_role author
author2 Ferreira, Maria Luiza Santos
Oliveira, Maria Jeny Sousa
Silva, João Paulo Xavier
Sachado, Lucas Dias Soares
Xavier, Samyra Paula Lustoza
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves da Silva, Ana Karoline
Ferreira, Maria Luiza Santos
Oliveira, Maria Jeny Sousa
Silva, João Paulo Xavier
Sachado, Lucas Dias Soares
Xavier, Samyra Paula Lustoza
dc.subject.por.fl_str_mv Estudantes de enfermagem. Educação em enfermagem. Monitoria.
Nursing students. Nursing education. Monitoring.
topic Estudantes de enfermagem. Educação em enfermagem. Monitoria.
Nursing students. Nursing education. Monitoring.
description Objective: to review the literature on academic monitoring in order to identify the contributions it brings to the development of skills in the training of nursing students. Method: this is an integrative literature review, in which the search for articles took place through the LILACS, BDENF, Web of Science, CINAHL and MEDLINE databases, using the Medical Subject Headings (MeSH): “Students, nursing ”; “Education, nursing” and “Monitoring”. Eight articles were recovered that served as a basis for this study. Results: the main competences acquired by the students were identified: encouragement in the area of ​​teaching, scientific production and participation in academic events, training of better quality, development of communication skills, leadership and for teamwork. Conclusion: in this way, academic monitoring should be increasingly encouraged in universities, since it is able to prepare the individual favoring the development of important skills for professional performance in the Unified Health System.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/945
10.31011/reaid-2021-v.95-n.33-art.945
url https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/945
identifier_str_mv 10.31011/reaid-2021-v.95-n.33-art.945
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/945/844
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Enfermagem Atual In Derme
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Enfermagem Atual In Derme
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv SOBENFeE
publisher.none.fl_str_mv SOBENFeE
dc.source.none.fl_str_mv Journal Enfermagem Atual In Derme; Vol. 95 No. 33 (2021): Jan. Fev. Mar.; e-021038
Revista Enfermagem Atual In Derme; v. 95 n. 33 (2021): Jan. Fev. Mar.; e-021038
2447-2034
reponame:Revista Enfermagem Atual In Derme
instname:Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)
instacron:SOBENFeE
instname_str Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)
instacron_str SOBENFeE
institution SOBENFeE
reponame_str Revista Enfermagem Atual In Derme
collection Revista Enfermagem Atual In Derme
repository.name.fl_str_mv Revista Enfermagem Atual In Derme - Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)
repository.mail.fl_str_mv katia.simoes@gmail.com || contato@revistaenfermagematual.com.br
_version_ 1796797518255751168