POWER RELATIONS IN BASIC EDUCATION OF PROFESSIONAL NURSES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes Garçon, Talita
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Sescon Nogueira, Iara, Harumi Higarashi, Ieda, Souza, Juliano Souza, Aquiles, Grace Jaqueline, Denardi Baldissera Antoniassi, Vanessa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Enfermagem Atual In Derme
Texto Completo: https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1672
Resumo: Objective: to analyze power relations in the basic training nursing professionals. Methods: Exploratory-descriptive study developed in a public institution of higher education in a municipality in the State of Paraná-Brazil, with 16 nursing students. Data collection took place through individual semi-structured interviews, and the data were processed using the IRaMuTeQ® software, using the Descending Hierarchical Classification mechanism. Results: Four Classes emerged that showed the basic training of professional nurses, manifested by the recognition of nursing, in relation to the devalued profession, and this relationship was experienced by the academic. Conclusions: This study brings contributions to teaching, research and nursing practice, by pointing out the power relations and conflicts that permeate the different fields of the nursing career.
id SOBENFE-1_6348db173f6ad659ea773f90a20545ac
oai_identifier_str oai:revistae_ojs.revistaenfermagematual.a2hosted.com:article/1672
network_acronym_str SOBENFE-1
network_name_str Revista Enfermagem Atual In Derme
repository_id_str
spelling POWER RELATIONS IN BASIC EDUCATION OF PROFESSIONAL NURSESRELACIONES DE PODER EN LA FORMACIÓN BÁSICA DEL PROFESIONAL ENFERMERORELAÇÕES DE PODER NA FORMAÇÃO BÁSICA DO PROFISSIONAL ENFERMEIROPráctica profesional; Universidades; Educación superior; Estudiantes de Enfermería.Prática ProfissionalUniversidadesEducação SuperiorEstudantes de EnfermagemObjective: to analyze power relations in the basic training nursing professionals. Methods: Exploratory-descriptive study developed in a public institution of higher education in a municipality in the State of Paraná-Brazil, with 16 nursing students. Data collection took place through individual semi-structured interviews, and the data were processed using the IRaMuTeQ® software, using the Descending Hierarchical Classification mechanism. Results: Four Classes emerged that showed the basic training of professional nurses, manifested by the recognition of nursing, in relation to the devalued profession, and this relationship was experienced by the academic. Conclusions: This study brings contributions to teaching, research and nursing practice, by pointing out the power relations and conflicts that permeate the different fields of the nursing career.Objetivo: analizar las relaciones de poder en la formación básica del profesional enfermero.  Metodología: Estudio exploratorio-descriptivo desarrollado en una institución pública de educación superior de un municipio del Estado de Paraná-Brasil, con 16 estudiantes de pregrado en enfermería. La recolección de datos fue realizada a través de entrevistas individuales semiestructuradas, y los datos fueron procesado por medio del software IRaMuTeQ®, utilizando el mecanismo de Clasificación Jerárquica Descendiente.   Resultados: Surgieron cuatro clases que evidenciaron las relaciones en la formación básica del profesional enfermero, manifestado por el reconocimiento de enfermería, en relación a una profesión desvalorizada, siendo esa relación vivenciada por los académicos.   Conclusión: Este estudio trae contribuciones para la educación, investigación y práctica de enfermería, al señalar las relaciones de poder y los conflictos que permean los diferentes campos de la carrera de enfermería.  Objetivo: analisar as relações de poder na formação básica do profissional de enfermagem. Metodologia: Estudio exploratório-descritivo desenvolvido em uma instituição pública de ensino superior de um município do Estado do Paraná-Brasil, com 16 graduandos de enfermagem. A coleta de dados foi realizada por meio de entrevista individual semiestruturada, sendo os dados processados ​​por meio do software IRaMuTeQ®, utilizando o mecanismo de Classificação Hierárquica Descendente. Resultados: Surgiram quatro classes que evidenciaram as relações na formação básica do profissional de enfermagem, manifestadas pelo reconhecimento da enfermagem, em relação a uma profissão desvalorizada, sendo essa relação vivenciada pelos acadêmicos. Conclusão: Este estudo traz contribuições para o ensino, pesquisa e prática da enfermagem, ao apontar as relações de poder e os conflitos que permeiam os diferentes campos da carreira de enfermagem.SOBENFeE2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/167210.31011/reaid-2023-v.97-n.2-art.1672Journal Enfermagem Atual In Derme; Vol. 97 No. 2 (2023): abr. maio jun.; e023088 Revista Enfermagem Atual In Derme; v. 97 n. 2 (2023): abr. maio jun.; e023088 2447-2034reponame:Revista Enfermagem Atual In Dermeinstname:Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)instacron:SOBENFeEspahttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1672/1798https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1672/1801Copyright (c) 2023 Revista Enfermagem Atual In Dermehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes Garçon, TalitaSescon Nogueira, Iara Harumi Higarashi, Ieda Souza, Juliano SouzaAquiles, Grace Jaqueline Denardi Baldissera Antoniassi, Vanessa 2023-12-26T12:50:35Zoai:revistae_ojs.revistaenfermagematual.a2hosted.com:article/1672Revistahttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/indexONGhttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/oaikatia.simoes@gmail.com || contato@revistaenfermagematual.com.br2447-20342447-2034opendoar:2023-12-26T12:50:35Revista Enfermagem Atual In Derme - Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)false
dc.title.none.fl_str_mv POWER RELATIONS IN BASIC EDUCATION OF PROFESSIONAL NURSES
RELACIONES DE PODER EN LA FORMACIÓN BÁSICA DEL PROFESIONAL ENFERMERO
RELAÇÕES DE PODER NA FORMAÇÃO BÁSICA DO PROFISSIONAL ENFERMEIRO
title POWER RELATIONS IN BASIC EDUCATION OF PROFESSIONAL NURSES
spellingShingle POWER RELATIONS IN BASIC EDUCATION OF PROFESSIONAL NURSES
Lopes Garçon, Talita
Práctica profesional; Universidades; Educación superior; Estudiantes de Enfermería.
Prática Profissional
Universidades
Educação Superior
Estudantes de Enfermagem
title_short POWER RELATIONS IN BASIC EDUCATION OF PROFESSIONAL NURSES
title_full POWER RELATIONS IN BASIC EDUCATION OF PROFESSIONAL NURSES
title_fullStr POWER RELATIONS IN BASIC EDUCATION OF PROFESSIONAL NURSES
title_full_unstemmed POWER RELATIONS IN BASIC EDUCATION OF PROFESSIONAL NURSES
title_sort POWER RELATIONS IN BASIC EDUCATION OF PROFESSIONAL NURSES
author Lopes Garçon, Talita
author_facet Lopes Garçon, Talita
Sescon Nogueira, Iara
Harumi Higarashi, Ieda
Souza, Juliano Souza
Aquiles, Grace Jaqueline
Denardi Baldissera Antoniassi, Vanessa
author_role author
author2 Sescon Nogueira, Iara
Harumi Higarashi, Ieda
Souza, Juliano Souza
Aquiles, Grace Jaqueline
Denardi Baldissera Antoniassi, Vanessa
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes Garçon, Talita
Sescon Nogueira, Iara
Harumi Higarashi, Ieda
Souza, Juliano Souza
Aquiles, Grace Jaqueline
Denardi Baldissera Antoniassi, Vanessa
dc.subject.por.fl_str_mv Práctica profesional; Universidades; Educación superior; Estudiantes de Enfermería.
Prática Profissional
Universidades
Educação Superior
Estudantes de Enfermagem
topic Práctica profesional; Universidades; Educación superior; Estudiantes de Enfermería.
Prática Profissional
Universidades
Educação Superior
Estudantes de Enfermagem
description Objective: to analyze power relations in the basic training nursing professionals. Methods: Exploratory-descriptive study developed in a public institution of higher education in a municipality in the State of Paraná-Brazil, with 16 nursing students. Data collection took place through individual semi-structured interviews, and the data were processed using the IRaMuTeQ® software, using the Descending Hierarchical Classification mechanism. Results: Four Classes emerged that showed the basic training of professional nurses, manifested by the recognition of nursing, in relation to the devalued profession, and this relationship was experienced by the academic. Conclusions: This study brings contributions to teaching, research and nursing practice, by pointing out the power relations and conflicts that permeate the different fields of the nursing career.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1672
10.31011/reaid-2023-v.97-n.2-art.1672
url https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1672
identifier_str_mv 10.31011/reaid-2023-v.97-n.2-art.1672
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1672/1798
https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/1672/1801
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Enfermagem Atual In Derme
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Enfermagem Atual In Derme
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv SOBENFeE
publisher.none.fl_str_mv SOBENFeE
dc.source.none.fl_str_mv Journal Enfermagem Atual In Derme; Vol. 97 No. 2 (2023): abr. maio jun.; e023088
Revista Enfermagem Atual In Derme; v. 97 n. 2 (2023): abr. maio jun.; e023088
2447-2034
reponame:Revista Enfermagem Atual In Derme
instname:Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)
instacron:SOBENFeE
instname_str Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)
instacron_str SOBENFeE
institution SOBENFeE
reponame_str Revista Enfermagem Atual In Derme
collection Revista Enfermagem Atual In Derme
repository.name.fl_str_mv Revista Enfermagem Atual In Derme - Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)
repository.mail.fl_str_mv katia.simoes@gmail.com || contato@revistaenfermagematual.com.br
_version_ 1796797520734584832