A educação permanente como instrumento para a gestão da informação em atenção básica de saúde: Permanent education as a tool for information management in primary health care
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Enfermagem Atual In Derme |
Texto Completo: | https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/594 |
Resumo: | The aim of this study is to describe the work process of Primary Health Care professionals regarding the production and health records use and to discuss the importance of health information management and its relevance to the qualityof nursing records. This is a descriptive-exploratory study, with a qualitative approach, field research with documentary analysis, which had as scenario, three Municipal Health Centers located in the city of Rio de Janeiro, RJ. Brazil. Participants were twelve nursing professionals working in these units. The theoretical framework is based on the concept of a reflexive practice defended by Donald Schön, which emphasizes instruction and learning through doing, being the dataanalyzed from the dimensions for analysis and attributes for information quality management proposed by De Sordi. Three categories emerged from the study, which were analytically named: The practice of registration in the nursing“doing”, The quality of registration in nursing thinking and Nursing records in the context of health information management. It is concluded that there is a need to invest in strategies of permanent education, aiming to promote thedevelopment of intellectual responsibility and, consequently, the nursing practice improvement. |
id |
SOBENFE-1_c85939124b03425d1649e6ac09ef6fcd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistae_ojs.revistaenfermagematual.a2hosted.com:article/594 |
network_acronym_str |
SOBENFE-1 |
network_name_str |
Revista Enfermagem Atual In Derme |
repository_id_str |
|
spelling |
A educação permanente como instrumento para a gestão da informação em atenção básica de saúde: Permanent education as a tool for information management in primary health careEducação PermanenteGestão da Informação em SaúdeRegistros de EnfermagemAtenção Primária à SaúdeThe aim of this study is to describe the work process of Primary Health Care professionals regarding the production and health records use and to discuss the importance of health information management and its relevance to the qualityof nursing records. This is a descriptive-exploratory study, with a qualitative approach, field research with documentary analysis, which had as scenario, three Municipal Health Centers located in the city of Rio de Janeiro, RJ. Brazil. Participants were twelve nursing professionals working in these units. The theoretical framework is based on the concept of a reflexive practice defended by Donald Schön, which emphasizes instruction and learning through doing, being the dataanalyzed from the dimensions for analysis and attributes for information quality management proposed by De Sordi. Three categories emerged from the study, which were analytically named: The practice of registration in the nursing“doing”, The quality of registration in nursing thinking and Nursing records in the context of health information management. It is concluded that there is a need to invest in strategies of permanent education, aiming to promote thedevelopment of intellectual responsibility and, consequently, the nursing practice improvement.Objetiva-se descrever o processo de trabalho dos profissionais da Atenção Básica, no que se refere à produção e utilização dos registros em saúde, e discutir a importância da gestão da informação em saúde e sua relevância para a qualidade dos registros de enfermagem. Trata-se de um estudo descritivo-exploratório, com abordagem qualitativa, pesquisa de campo com análise documental, que teve como cenário, três Centros Municipais de saúde localizados no municípiodo Rio de Janeiro, RJ. Brasil. Os participantes foram doze profissionais de enfermagem em atividade nestas unidades. O referencial teórico está baseado no conceito de uma prática reflexiva defendido por Donald Schön, que enfatiza ainstrução e a aprendizagem, através do fazer, sendo os dados analisados a partir das dimensões para análise e atributos para gestão da qualidade da informação propostos por De Sordi. Três categorias emergiram do estudo, as quais foramanaliticamente denominadas de: A prática do registro no ”fazer” da enfermagem, A qualidade do registro no pensar da enfermagem e Os registros de enfermagem no contexto da gestão da informação em saúde. Conclui-se a necessidadede investir em estratégias de educação permanente, visando promover o desenvolvimento da responsabilidade intelectual e, consequentemente, o aprimoramento da prática de registrar em enfermagemSOBENFeE2019-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/59410.31011/reaid-2019-v.87-n.especial-art.594Journal Enfermagem Atual In Derme; Vol. 87 No. 25 (2019): Edição EspecialRevista Enfermagem Atual In Derme; v. 87 n. 25 (2019): Edição Especial2447-2034reponame:Revista Enfermagem Atual In Dermeinstname:Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)instacron:SOBENFeEporhttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/594/552https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/594/55310.31011/reaid-2019-v.87-n.especial-art.594-ID.552-file.%f10.31011/reaid-2019-v.87-n.especial-art.594-ID.553-file.%fCopyright (c) 2019 Revista Enfermagem Atual InDermeinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Dorquelina Augusta Maia RodriguesValente, Geilsa Soraia CavalcantiMelo, Vangelina LinsSá, Selma Petra ChavesFerreira, Josélia Braz do Santos FerreiraSilva, Thais Mara2023-12-26T12:55:07Zoai:revistae_ojs.revistaenfermagematual.a2hosted.com:article/594Revistahttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/indexONGhttps://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/oaikatia.simoes@gmail.com || contato@revistaenfermagematual.com.br2447-20342447-2034opendoar:2023-12-26T12:55:07Revista Enfermagem Atual In Derme - Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação permanente como instrumento para a gestão da informação em atenção básica de saúde: Permanent education as a tool for information management in primary health care |
title |
A educação permanente como instrumento para a gestão da informação em atenção básica de saúde: Permanent education as a tool for information management in primary health care |
spellingShingle |
A educação permanente como instrumento para a gestão da informação em atenção básica de saúde: Permanent education as a tool for information management in primary health care Oliveira, Dorquelina Augusta Maia Rodrigues Educação Permanente Gestão da Informação em Saúde Registros de Enfermagem Atenção Primária à Saúde |
title_short |
A educação permanente como instrumento para a gestão da informação em atenção básica de saúde: Permanent education as a tool for information management in primary health care |
title_full |
A educação permanente como instrumento para a gestão da informação em atenção básica de saúde: Permanent education as a tool for information management in primary health care |
title_fullStr |
A educação permanente como instrumento para a gestão da informação em atenção básica de saúde: Permanent education as a tool for information management in primary health care |
title_full_unstemmed |
A educação permanente como instrumento para a gestão da informação em atenção básica de saúde: Permanent education as a tool for information management in primary health care |
title_sort |
A educação permanente como instrumento para a gestão da informação em atenção básica de saúde: Permanent education as a tool for information management in primary health care |
author |
Oliveira, Dorquelina Augusta Maia Rodrigues |
author_facet |
Oliveira, Dorquelina Augusta Maia Rodrigues Valente, Geilsa Soraia Cavalcanti Melo, Vangelina Lins Sá, Selma Petra Chaves Ferreira, Josélia Braz do Santos Ferreira Silva, Thais Mara |
author_role |
author |
author2 |
Valente, Geilsa Soraia Cavalcanti Melo, Vangelina Lins Sá, Selma Petra Chaves Ferreira, Josélia Braz do Santos Ferreira Silva, Thais Mara |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Dorquelina Augusta Maia Rodrigues Valente, Geilsa Soraia Cavalcanti Melo, Vangelina Lins Sá, Selma Petra Chaves Ferreira, Josélia Braz do Santos Ferreira Silva, Thais Mara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Permanente Gestão da Informação em Saúde Registros de Enfermagem Atenção Primária à Saúde |
topic |
Educação Permanente Gestão da Informação em Saúde Registros de Enfermagem Atenção Primária à Saúde |
description |
The aim of this study is to describe the work process of Primary Health Care professionals regarding the production and health records use and to discuss the importance of health information management and its relevance to the qualityof nursing records. This is a descriptive-exploratory study, with a qualitative approach, field research with documentary analysis, which had as scenario, three Municipal Health Centers located in the city of Rio de Janeiro, RJ. Brazil. Participants were twelve nursing professionals working in these units. The theoretical framework is based on the concept of a reflexive practice defended by Donald Schön, which emphasizes instruction and learning through doing, being the dataanalyzed from the dimensions for analysis and attributes for information quality management proposed by De Sordi. Three categories emerged from the study, which were analytically named: The practice of registration in the nursing“doing”, The quality of registration in nursing thinking and Nursing records in the context of health information management. It is concluded that there is a need to invest in strategies of permanent education, aiming to promote thedevelopment of intellectual responsibility and, consequently, the nursing practice improvement. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/594 10.31011/reaid-2019-v.87-n.especial-art.594 |
url |
https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/594 |
identifier_str_mv |
10.31011/reaid-2019-v.87-n.especial-art.594 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/594/552 https://revistaenfermagematual.com/index.php/revista/article/view/594/553 10.31011/reaid-2019-v.87-n.especial-art.594-ID.552-file.%f 10.31011/reaid-2019-v.87-n.especial-art.594-ID.553-file.%f |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Enfermagem Atual InDerme info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Enfermagem Atual InDerme |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SOBENFeE |
publisher.none.fl_str_mv |
SOBENFeE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Enfermagem Atual In Derme; Vol. 87 No. 25 (2019): Edição Especial Revista Enfermagem Atual In Derme; v. 87 n. 25 (2019): Edição Especial 2447-2034 reponame:Revista Enfermagem Atual In Derme instname:Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE) instacron:SOBENFeE |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE) |
instacron_str |
SOBENFeE |
institution |
SOBENFeE |
reponame_str |
Revista Enfermagem Atual In Derme |
collection |
Revista Enfermagem Atual In Derme |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Enfermagem Atual In Derme - Sociedade Brasileira de Enfermagem em Feridas e Estética (SOBENFeE) |
repository.mail.fl_str_mv |
katia.simoes@gmail.com || contato@revistaenfermagematual.com.br |
_version_ |
1796797517295255552 |