Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Rebeca (São Paulo) |
Texto Completo: | https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/930 |
Resumo: | In this interview, we talked to Brazilian filmmakers Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles to reflect on the (de)colonization of the cinematographic image. We sought to analyze how the coloniality of power permeates not only Brazilian society, but also, more specifically, the works and structures of the audiovisual field in the country. To do so, we analyzed the films Pinho Sol (2020), Linhas (2022) and Escasso (2022), created by these filmmakers, from which it was possible to observe propositions for a decolonization of the cinematographic image. |
id |
SOCINE-1_051b597deba091b293e800333e6170bc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/930 |
network_acronym_str |
SOCINE-1 |
network_name_str |
Rebeca (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles Hacia una descolonización de la imagen cinematográfica: Conversación con Clara Anastácia, Luis Gomes y Gabriela Gaia MeirellesPour une décolonisation de l’image cinématographique: conversation avec Clara Anastácia, Luis Gomes et Gabriela Gaia MereillesPara uma descolonização da imagem cinematográfica: Conversa com Clara Anastácia, Luis Gomes e Gabriela Gaia MeirellescinemaimageBrazilcoloniality of powerbrazilian cinemacineimagenBrasilcolonialidad del podercine brasileñocinémaimageBrésilcolonialité du pouvoircinéma brésilienCinemaImagemBrasilColonialidade do poderCinema brasileiroIn this interview, we talked to Brazilian filmmakers Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles to reflect on the (de)colonization of the cinematographic image. We sought to analyze how the coloniality of power permeates not only Brazilian society, but also, more specifically, the works and structures of the audiovisual field in the country. To do so, we analyzed the films Pinho Sol (2020), Linhas (2022) and Escasso (2022), created by these filmmakers, from which it was possible to observe propositions for a decolonization of the cinematographic image.En esta entrevista, hablamos con los cineastas brasileños Clara Anastácia, Luis Gomes y Gabriela Gaia Meirelles para reflexionar sobre la (des)colonización de la imagen cinematográfica. Pretendemos analizar cómo la colonialidad del poder impregna no sólo la sociedad brasileña, sino también, más concretamente, las obras y estructuras del sector audiovisual en el país. Para ello, analizamos las películas Pinho Sol (2020), Linhas (2022) y Escasso (2022) creadas por estos cineastas, a partir de las cuales fue posible observar proposiciones para una descolonización de la imagen cinematográfica.Dans cette interview, nous nous entretenons avec les cinéastes brésiliens Clara Anastácia, Luis Gomes et Gabriela Gaia Mereilles dans le but de réfléchir à la (dé)colonisation de l'image cinématographique. Nous cherchons à analyser comment la colonialité du pouvoir affecte non seulement la société brésilienne, mais aussi, plus spécifiquement, les œuvres et les structures du secteur audiovisuel du pays. Pour ce faire, nous analysons les films Pinho Sol (2020), Linhas (2022) et Escasso (2022) réalisés par ces cinéastes, à partir desquelles nous pourrons observer des propositions pour une décolonisation de l'image cinématographique.Nesta entrevista, conversamos com os cineastas brasileiros Clara Anastácia, Luis Gomes e Gabriela Gaia Meirelles para refletir sobre a (des)colonização da imagem cinematográfica. Buscamos analisar de que forma a colonialidade do poder permeia não só a sociedade brasileira, mas também, de forma mais específica, as obras e as estruturas do audiovisual no país. Para isso, analisamos os filmes Pinho Sol (2020), Linhas (2022) e Escasso (2022), gestados por esses cineastas, a partir dos quais foi possível observar proposições para uma descolonização da imagem cinematográfica.Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual2023-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotexteTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://rebeca.socine.org.br/1/article/view/93010.22475/rebeca.v12n1.930Rebeca - Brazilian Journal for Cinema and Audiovisual Studies; Vol. 12 No. 1 (2023): Rebeca 23Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Rebeca 23Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 No 1 (2023): Rebeca 23Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; v. 12 n. 1 (2023): Rebeca 232316-9230reponame:Rebeca (São Paulo)instname:Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)instacron:SOCINEporhttps://rebeca.socine.org.br/1/article/view/930/548Copyright (c) 2023 Antoine Nicolas Gonod d’Artemare http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonod d’Artemare, Antoine Nicolas 2023-07-30T18:45:41Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/930Revistahttps://rebeca.socine.org.br/1ONGhttps://rebeca.socine.org.br/1/oairebeca@socine.org.br2316-92302316-9230opendoar:2023-07-30T18:45:41Rebeca (São Paulo) - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles Hacia una descolonización de la imagen cinematográfica: Conversación con Clara Anastácia, Luis Gomes y Gabriela Gaia Meirelles Pour une décolonisation de l’image cinématographique: conversation avec Clara Anastácia, Luis Gomes et Gabriela Gaia Mereilles Para uma descolonização da imagem cinematográfica: Conversa com Clara Anastácia, Luis Gomes e Gabriela Gaia Meirelles |
title |
Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles |
spellingShingle |
Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles Gonod d’Artemare, Antoine Nicolas cinema image Brazil coloniality of power brazilian cinema cine imagen Brasil colonialidad del poder cine brasileño cinéma image Brésil colonialité du pouvoir cinéma brésilien Cinema Imagem Brasil Colonialidade do poder Cinema brasileiro |
title_short |
Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles |
title_full |
Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles |
title_fullStr |
Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles |
title_full_unstemmed |
Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles |
title_sort |
Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles |
author |
Gonod d’Artemare, Antoine Nicolas |
author_facet |
Gonod d’Artemare, Antoine Nicolas |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonod d’Artemare, Antoine Nicolas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cinema image Brazil coloniality of power brazilian cinema cine imagen Brasil colonialidad del poder cine brasileño cinéma image Brésil colonialité du pouvoir cinéma brésilien Cinema Imagem Brasil Colonialidade do poder Cinema brasileiro |
topic |
cinema image Brazil coloniality of power brazilian cinema cine imagen Brasil colonialidad del poder cine brasileño cinéma image Brésil colonialité du pouvoir cinéma brésilien Cinema Imagem Brasil Colonialidade do poder Cinema brasileiro |
description |
In this interview, we talked to Brazilian filmmakers Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles to reflect on the (de)colonization of the cinematographic image. We sought to analyze how the coloniality of power permeates not only Brazilian society, but also, more specifically, the works and structures of the audiovisual field in the country. To do so, we analyzed the films Pinho Sol (2020), Linhas (2022) and Escasso (2022), created by these filmmakers, from which it was possible to observe propositions for a decolonization of the cinematographic image. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto texte Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/930 10.22475/rebeca.v12n1.930 |
url |
https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/930 |
identifier_str_mv |
10.22475/rebeca.v12n1.930 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/930/548 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Antoine Nicolas Gonod d’Artemare http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Antoine Nicolas Gonod d’Artemare http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual |
publisher.none.fl_str_mv |
Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual |
dc.source.none.fl_str_mv |
Rebeca - Brazilian Journal for Cinema and Audiovisual Studies; Vol. 12 No. 1 (2023): Rebeca 23 Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Rebeca 23 Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 No 1 (2023): Rebeca 23 Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; v. 12 n. 1 (2023): Rebeca 23 2316-9230 reponame:Rebeca (São Paulo) instname:Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE) instacron:SOCINE |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE) |
instacron_str |
SOCINE |
institution |
SOCINE |
reponame_str |
Rebeca (São Paulo) |
collection |
Rebeca (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Rebeca (São Paulo) - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rebeca@socine.org.br |
_version_ |
1809730937920946176 |