Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonod d’Artemare, Antoine Nicolas
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Rebeca (São Paulo)
Texto Completo: https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/930
Resumo: In this interview, we talked to Brazilian filmmakers Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles to reflect on the (de)colonization of the cinematographic image. We sought to analyze how the coloniality of power permeates not only Brazilian society, but also, more specifically, the works and structures of the audiovisual field in the country. To do so, we analyzed the films Pinho Sol (2020), Linhas (2022) and Escasso (2022), created by these filmmakers, from which it was possible to observe propositions for a decolonization of the cinematographic image.
id SOCINE-1_051b597deba091b293e800333e6170bc
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/930
network_acronym_str SOCINE-1
network_name_str Rebeca (São Paulo)
repository_id_str
spelling Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles Hacia una descolonización de la imagen cinematográfica: Conversación con Clara Anastácia, Luis Gomes y Gabriela Gaia MeirellesPour une décolonisation de l’image cinématographique: conversation avec Clara Anastácia, Luis Gomes et Gabriela Gaia MereillesPara uma descolonização da imagem cinematográfica: Conversa com Clara Anastácia, Luis Gomes e Gabriela Gaia MeirellescinemaimageBrazilcoloniality of powerbrazilian cinemacineimagenBrasilcolonialidad del podercine brasileñocinémaimageBrésilcolonialité du pouvoircinéma brésilienCinemaImagemBrasilColonialidade do poderCinema brasileiroIn this interview, we talked to Brazilian filmmakers Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles to reflect on the (de)colonization of the cinematographic image. We sought to analyze how the coloniality of power permeates not only Brazilian society, but also, more specifically, the works and structures of the audiovisual field in the country. To do so, we analyzed the films Pinho Sol (2020), Linhas (2022) and Escasso (2022), created by these filmmakers, from which it was possible to observe propositions for a decolonization of the cinematographic image.En esta entrevista, hablamos con los cineastas brasileños Clara Anastácia, Luis Gomes y Gabriela Gaia Meirelles para reflexionar sobre la (des)colonización de la imagen cinematográfica. Pretendemos analizar cómo la colonialidad del poder impregna no sólo la sociedad brasileña, sino también, más concretamente, las obras y estructuras del sector audiovisual en el país. Para ello, analizamos las películas Pinho Sol (2020), Linhas (2022) y Escasso (2022) creadas por estos cineastas, a partir de las cuales fue posible observar proposiciones para una descolonización de la imagen cinematográfica.Dans cette interview, nous nous entretenons avec les cinéastes brésiliens Clara Anastácia, Luis Gomes et Gabriela Gaia Mereilles dans le but de réfléchir à la (dé)colonisation de l'image cinématographique. Nous cherchons à analyser comment la colonialité du pouvoir affecte non seulement la société brésilienne, mais aussi, plus spécifiquement, les œuvres et les structures du secteur audiovisuel du pays. Pour ce faire, nous analysons les films Pinho Sol (2020), Linhas (2022) et Escasso (2022) réalisés par ces cinéastes, à partir desquelles nous pourrons observer des propositions pour une décolonisation de l'image cinématographique.Nesta entrevista, conversamos com os cineastas brasileiros Clara Anastácia, Luis Gomes e Gabriela Gaia Meirelles para refletir sobre a (des)colonização da imagem cinematográfica. Buscamos analisar de que forma a colonialidade do poder permeia não só a sociedade brasileira, mas também, de forma mais específica, as obras e as estruturas do audiovisual no país. Para isso, analisamos os filmes Pinho Sol (2020), Linhas (2022) e Escasso (2022), gestados por esses cineastas, a partir dos quais foi possível observar proposições para uma descolonização da imagem cinematográfica.Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual2023-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotexteTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://rebeca.socine.org.br/1/article/view/93010.22475/rebeca.v12n1.930Rebeca - Brazilian Journal for Cinema and Audiovisual Studies; Vol. 12 No. 1 (2023): Rebeca 23Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Rebeca 23Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 No 1 (2023): Rebeca 23Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; v. 12 n. 1 (2023): Rebeca 232316-9230reponame:Rebeca (São Paulo)instname:Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)instacron:SOCINEporhttps://rebeca.socine.org.br/1/article/view/930/548Copyright (c) 2023 Antoine Nicolas Gonod d’Artemare http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGonod d’Artemare, Antoine Nicolas 2023-07-30T18:45:41Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/930Revistahttps://rebeca.socine.org.br/1ONGhttps://rebeca.socine.org.br/1/oairebeca@socine.org.br2316-92302316-9230opendoar:2023-07-30T18:45:41Rebeca (São Paulo) - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)false
dc.title.none.fl_str_mv Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles
Hacia una descolonización de la imagen cinematográfica: Conversación con Clara Anastácia, Luis Gomes y Gabriela Gaia Meirelles
Pour une décolonisation de l’image cinématographique: conversation avec Clara Anastácia, Luis Gomes et Gabriela Gaia Mereilles
Para uma descolonização da imagem cinematográfica: Conversa com Clara Anastácia, Luis Gomes e Gabriela Gaia Meirelles
title Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles
spellingShingle Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles
Gonod d’Artemare, Antoine Nicolas
cinema
image
Brazil
coloniality of power
brazilian cinema
cine
imagen
Brasil
colonialidad del poder
cine brasileño
cinéma
image
Brésil
colonialité du pouvoir
cinéma brésilien
Cinema
Imagem
Brasil
Colonialidade do poder
Cinema brasileiro
title_short Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles
title_full Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles
title_fullStr Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles
title_full_unstemmed Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles
title_sort Towards a decolonization of the cinematographic image: Conversation with Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles
author Gonod d’Artemare, Antoine Nicolas
author_facet Gonod d’Artemare, Antoine Nicolas
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonod d’Artemare, Antoine Nicolas
dc.subject.por.fl_str_mv cinema
image
Brazil
coloniality of power
brazilian cinema
cine
imagen
Brasil
colonialidad del poder
cine brasileño
cinéma
image
Brésil
colonialité du pouvoir
cinéma brésilien
Cinema
Imagem
Brasil
Colonialidade do poder
Cinema brasileiro
topic cinema
image
Brazil
coloniality of power
brazilian cinema
cine
imagen
Brasil
colonialidad del poder
cine brasileño
cinéma
image
Brésil
colonialité du pouvoir
cinéma brésilien
Cinema
Imagem
Brasil
Colonialidade do poder
Cinema brasileiro
description In this interview, we talked to Brazilian filmmakers Clara Anastácia, Luis Gomes and Gabriela Gaia Meirelles to reflect on the (de)colonization of the cinematographic image. We sought to analyze how the coloniality of power permeates not only Brazilian society, but also, more specifically, the works and structures of the audiovisual field in the country. To do so, we analyzed the films Pinho Sol (2020), Linhas (2022) and Escasso (2022), created by these filmmakers, from which it was possible to observe propositions for a decolonization of the cinematographic image.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
texte
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/930
10.22475/rebeca.v12n1.930
url https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/930
identifier_str_mv 10.22475/rebeca.v12n1.930
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/930/548
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Antoine Nicolas Gonod d’Artemare
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Antoine Nicolas Gonod d’Artemare
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual
publisher.none.fl_str_mv Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual
dc.source.none.fl_str_mv Rebeca - Brazilian Journal for Cinema and Audiovisual Studies; Vol. 12 No. 1 (2023): Rebeca 23
Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 Núm. 1 (2023): Rebeca 23
Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 12 No 1 (2023): Rebeca 23
Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; v. 12 n. 1 (2023): Rebeca 23
2316-9230
reponame:Rebeca (São Paulo)
instname:Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)
instacron:SOCINE
instname_str Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)
instacron_str SOCINE
institution SOCINE
reponame_str Rebeca (São Paulo)
collection Rebeca (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Rebeca (São Paulo) - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)
repository.mail.fl_str_mv rebeca@socine.org.br
_version_ 1809730937920946176