Mapping of Black Brazilian Cinema: A quantitative analysis of the field between the years 2000 – 2020
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Rebeca (São Paulo) |
Texto Completo: | https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/916 |
Resumo: | This is the result of an unprecedented mapping that assessed the sociocultural and economic constitution of Black individuals in Brazil who produced films in the first two decades of the 21st century, considering that the production prior to this period was incipient. Drawing on Pierre Bourdieu (1996; 2007), we define what we call "Black Cinemas” as "field", and we seek to contribute with data that has been lacking. The absence of such data led some studies to define this field as a cinematic "genre" and/or "movement”. However, we identify the plurality of Black individuals vying for visibility and the absence of thematic and aesthetic homogeneity in their works. Thus, it is only through a pluralistic analysis of the data that we can overcome the uncertainties surrounding this field in Brazilian Cinema and audiovisual production. |
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Mapping of Black Brazilian Cinema: A quantitative analysis of the field between the years 2000 – 2020Mapa del cine hecho por negros en Brasil: Un análisis cuantitativo del campo entre los años 2000 - 2020Mapeamento dos Cinemas Negros Brasileiros: Uma análise quantitativa do campo entre os anos 2000 – 2020Brazilian CinemaBlack CinemasEthnic RepresentativenessAntiracismBlack CinemaBlack FilmsBrazilian CinemaantiracismCine BrasileñoCines NegrosRepresentatividad ÉtnicaAnti racismocine brasileñoCines NegrosAnti racismoCinema BrasileiroCinemas NegrosRepresentatividade NegraAntirracismoCinema NegroCinema Brasileirocinema contemporâneoantirracismoThis is the result of an unprecedented mapping that assessed the sociocultural and economic constitution of Black individuals in Brazil who produced films in the first two decades of the 21st century, considering that the production prior to this period was incipient. Drawing on Pierre Bourdieu (1996; 2007), we define what we call "Black Cinemas” as "field", and we seek to contribute with data that has been lacking. The absence of such data led some studies to define this field as a cinematic "genre" and/or "movement”. However, we identify the plurality of Black individuals vying for visibility and the absence of thematic and aesthetic homogeneity in their works. Thus, it is only through a pluralistic analysis of the data that we can overcome the uncertainties surrounding this field in Brazilian Cinema and audiovisual production.Este es el resultado de un Mapeo inédito, que evaluó la constitución sociocultural y económica de cineastas brasileños, negras y negros, que hicieron cine en las dos primeras décadas del siglo XXI. Teniendo en cuenta que, previo a este período, la producción negra era incipiente, a pesar de tener historicidad. A la luz de Pierre Bourdieu, definimos como “campo” lo que llamamos “Cine Negro”, así como buscamos aportar datos; cuya ausencia ha llevado a algunos investigadores a definir este campo como un "género" y/o como un "movimiento" cinematográfico. Sin embargo, identificamos la pluralidad de agentes negros en disputa por la visibilidad y la ausencia de homogeneidad temática y estética, por lo que es solo en plural y con análisis de datos que superamos la falta de definiciones sobre este campo del Cine y del audiovisual brasileño. El trabajo se llevó a cabo en los últimos tres años (2019-2022) a la investigación de doctorado titulada "Akilombamento Cinematográfica: Ubuntu y los cines negros brasileños", desarrollada en el Programa de Posgrado en Cine y Audiovisual (PPGCine) de la Universidad Federal Fluminense. Esta investigación responde a las necesidades de representación étnica/racial en el campo de la Comunicación y el Cine en Brasil. La metodología utilizada se basa en un riguroso levantamiento cuantitativo de doce datos que muestran cómo se conforma el campo, así como la realidad de sus agentes.Este é o resultado de um mapeamento inédito que avaliou a constituição sociocultural e econômica das pessoas negras que realizaram filmes no Brasil nas duas primeiras décadas do século XXI, considerando que a produção anterior a esse período era incipiente. Valendo-nos de Pierre Bourdieu (1996; 2007), definimos Cinemas Negros como um campo, visando contribuir com dados, cuja ausência levou algumas pesquisas a definirem esse campo como um gênero cinematográfico e/ou movimento. No entanto, identificamos a pluralidade de pessoas negras em disputas por visibilidade e a ausência de homogeneidade temática e estética nas obras que realizam. Por isso, somente por meio da análise pluralista dos dados poderemos superar as indefinições que cercam esse campo da produção cinematográfica e audiovisual brasileira.Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual2024-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://rebeca.socine.org.br/1/article/view/91610.22475/rebeca.v13n1.916Rebeca - Brazilian Journal for Cinema and Audiovisual Studies; Vol. 13 No. 1 (2024): Rebeca 25Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Rebeca 25Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 13 No 1 (2024): Rebeca 25Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; v. 13 n. 1 (2024): Rebeca 252316-9230reponame:Rebeca (São Paulo)instname:Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)instacron:SOCINEporhttps://rebeca.socine.org.br/1/article/view/916/610Copyright (c) 2024 Márcio Brito Netohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito Neto, Márcio2024-07-02T23:33:36Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/916Revistahttps://rebeca.socine.org.br/1ONGhttps://rebeca.socine.org.br/1/oairebeca@socine.org.br2316-92302316-9230opendoar:2024-07-02T23:33:36Rebeca (São Paulo) - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)false |
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