The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolor
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Rebeca (São Paulo) |
Texto Completo: | https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/952 |
Resumo: | The work presents an analytical exercise on colors in the cinematography of the film In the Heart of the Sea (Ron Howard, 2015, USA). We discuss the presence of layers of color in the work's images, understanding this plastic element, applied by the photography direction, as a dramatic resource of utmost relevance to the narrative, which we call photographic watercolor. In the film, the colors exert a gradual movement of tones and hues as the plot develops, just like watercolor paint on a canvas. We used a flexible and multidisciplinary analysis methodology to point out how the reference method used by the film's photography director intertwined the images in their variety dimensions and the meanings of colors. Our study thus demonstrates characteristics of the cinematography of Anthony Dod Mantle, through the dexterity with which he handles colors in the cinema. |
id |
SOCINE-1_fb92746a2effbe9190f732eb6c8c69e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/952 |
network_acronym_str |
SOCINE-1 |
network_name_str |
Rebeca (São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolorLos colores en la cinematografía de la película En el corazón del mar: Una acuarela fotográficaAs cores na cinematografia do filme No coração do mar: Uma aquarela fotográficaCinematografiaDireção de fotografiaCoresAquarelaDireção de fotografiaAnálise FílmicaCinematographyCinematographerColorsWatercolorCinematographerfilm analysisCinematografíaDirector de fotografíaColoresAcuarelaDirector de fotografíaAnálisis fílmicoThe work presents an analytical exercise on colors in the cinematography of the film In the Heart of the Sea (Ron Howard, 2015, USA). We discuss the presence of layers of color in the work's images, understanding this plastic element, applied by the photography direction, as a dramatic resource of utmost relevance to the narrative, which we call photographic watercolor. In the film, the colors exert a gradual movement of tones and hues as the plot develops, just like watercolor paint on a canvas. We used a flexible and multidisciplinary analysis methodology to point out how the reference method used by the film's photography director intertwined the images in their variety dimensions and the meanings of colors. Our study thus demonstrates characteristics of the cinematography of Anthony Dod Mantle, through the dexterity with which he handles colors in the cinema.El trabajo presenta un ejercicio de análisis sobre los colores en la cinematografía de la película In the Heart of the Sea (Ron Howard, 2015, EE.UU.). Discutimos la presencia de capas de color en las imágenes de la obra, entendiendo este elemento plástico, aplicado por la dirección de fotografía, como un recurso dramático de suma relevancia para la narrativa, al que llamamos acuarela fotográfica. En la película, los colores ejercen un movimiento gradual de tonos y matices a medida que se desarrolla la trama, como la pintura de acuarela sobre un lienzo. Utilizamos una metodología de análisis flexible y multidisciplinaria para señalar cómo el método de referencia utilizado por el director de fotografía de la película entrelazaba las imágenes en sus diferentes dimensiones y los colores en sus significados. Nuestro estudio demuestra así, características de la cinematografía del director de fotografía Anthony Dod Mantle, a través de la destreza con la que maneja los colores en el cine.O trabalho apresenta um exercício analítico sobre as cores na cinematografia do filme No coração do mar (Ron Howard, 2015, EUA). Discutimos a presença das camadas de cor nas imagens da obra, entendendo este elemento plástico, aplicado pela direção de fotografia, como um recurso dramático de suma relevância para a narrativa, o qual denominamos de aquarela fotográfica. No filme, as cores exercem um movimento gradativo de tons e matizes conforme o desenvolvimento da trama, tal qual uma tinta aquarelada sobre uma tela. Utilizamos uma metodologia de análise flexível e multidisciplinar para apontar como o método de referência utilizado pela direção de fotografia do filme fez entrelaçar as imagens em suas dimensões diversas e as cores em suas significações. Nosso estudo demonstra, com isso, características da cinematografia do diretor de fotografia Anthony Dod Mantle, pela destreza com que manuseia as cores no cinema.Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual2024-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoArtigo avaliado pelos paresTexto info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://rebeca.socine.org.br/1/article/view/95210.22475/rebeca.v13n1.952Rebeca - Brazilian Journal for Cinema and Audiovisual Studies; Vol. 13 No. 1 (2024): Rebeca 25Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Rebeca 25Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 13 No 1 (2024): Rebeca 25Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; v. 13 n. 1 (2024): Rebeca 252316-9230reponame:Rebeca (São Paulo)instname:Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)instacron:SOCINEporhttps://rebeca.socine.org.br/1/article/view/952/611Copyright (c) 2024 Matheus Andrade, Aline de Caldashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Matheusde Caldas Costa dos Santos, Aline2024-07-02T23:33:34Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/952Revistahttps://rebeca.socine.org.br/1ONGhttps://rebeca.socine.org.br/1/oairebeca@socine.org.br2316-92302316-9230opendoar:2024-07-02T23:33:34Rebeca (São Paulo) - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolor Los colores en la cinematografía de la película En el corazón del mar: Una acuarela fotográfica As cores na cinematografia do filme No coração do mar: Uma aquarela fotográfica |
title |
The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolor |
spellingShingle |
The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolor Andrade, Matheus Cinematografia Direção de fotografia Cores Aquarela Direção de fotografia Análise Fílmica Cinematography Cinematographer Colors Watercolor Cinematographer film analysis Cinematografía Director de fotografía Colores Acuarela Director de fotografía Análisis fílmico |
title_short |
The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolor |
title_full |
The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolor |
title_fullStr |
The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolor |
title_full_unstemmed |
The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolor |
title_sort |
The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolor |
author |
Andrade, Matheus |
author_facet |
Andrade, Matheus de Caldas Costa dos Santos, Aline |
author_role |
author |
author2 |
de Caldas Costa dos Santos, Aline |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Matheus de Caldas Costa dos Santos, Aline |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinematografia Direção de fotografia Cores Aquarela Direção de fotografia Análise Fílmica Cinematography Cinematographer Colors Watercolor Cinematographer film analysis Cinematografía Director de fotografía Colores Acuarela Director de fotografía Análisis fílmico |
topic |
Cinematografia Direção de fotografia Cores Aquarela Direção de fotografia Análise Fílmica Cinematography Cinematographer Colors Watercolor Cinematographer film analysis Cinematografía Director de fotografía Colores Acuarela Director de fotografía Análisis fílmico |
description |
The work presents an analytical exercise on colors in the cinematography of the film In the Heart of the Sea (Ron Howard, 2015, USA). We discuss the presence of layers of color in the work's images, understanding this plastic element, applied by the photography direction, as a dramatic resource of utmost relevance to the narrative, which we call photographic watercolor. In the film, the colors exert a gradual movement of tones and hues as the plot develops, just like watercolor paint on a canvas. We used a flexible and multidisciplinary analysis methodology to point out how the reference method used by the film's photography director intertwined the images in their variety dimensions and the meanings of colors. Our study thus demonstrates characteristics of the cinematography of Anthony Dod Mantle, through the dexterity with which he handles colors in the cinema. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-07-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/952 10.22475/rebeca.v13n1.952 |
url |
https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/952 |
identifier_str_mv |
10.22475/rebeca.v13n1.952 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/952/611 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Matheus Andrade, Aline de Caldas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Matheus Andrade, Aline de Caldas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual |
publisher.none.fl_str_mv |
Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual |
dc.source.none.fl_str_mv |
Rebeca - Brazilian Journal for Cinema and Audiovisual Studies; Vol. 13 No. 1 (2024): Rebeca 25 Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Rebeca 25 Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 13 No 1 (2024): Rebeca 25 Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; v. 13 n. 1 (2024): Rebeca 25 2316-9230 reponame:Rebeca (São Paulo) instname:Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE) instacron:SOCINE |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE) |
instacron_str |
SOCINE |
institution |
SOCINE |
reponame_str |
Rebeca (São Paulo) |
collection |
Rebeca (São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Rebeca (São Paulo) - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rebeca@socine.org.br |
_version_ |
1809730936161435648 |