The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Matheus
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: de Caldas Costa dos Santos, Aline
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Rebeca (São Paulo)
Texto Completo: https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/952
Resumo: The work presents an analytical exercise on colors in the cinematography of the film In the Heart of the Sea (Ron Howard, 2015, USA). We discuss the presence of layers of color in the work's images, understanding this plastic element, applied by the photography direction, as a dramatic resource of utmost relevance to the narrative, which we call photographic watercolor. In the film, the colors exert a gradual movement of tones and hues as the plot develops, just like watercolor paint on a canvas. We used a flexible and multidisciplinary analysis methodology to point out how the reference method used by the film's photography director intertwined the images in their variety dimensions and the meanings of colors. Our study thus demonstrates characteristics of the cinematography of Anthony Dod Mantle, through the dexterity with which he handles colors in the cinema.
id SOCINE-1_fb92746a2effbe9190f732eb6c8c69e8
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/952
network_acronym_str SOCINE-1
network_name_str Rebeca (São Paulo)
repository_id_str
spelling The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolorLos colores en la cinematografía de la película En el corazón del mar: Una acuarela fotográficaAs cores na cinematografia do filme No coração do mar: Uma aquarela fotográficaCinematografiaDireção de fotografiaCoresAquarelaDireção de fotografiaAnálise FílmicaCinematographyCinematographerColorsWatercolorCinematographerfilm analysisCinematografíaDirector de fotografíaColoresAcuarelaDirector de fotografíaAnálisis fílmicoThe work presents an analytical exercise on colors in the cinematography of the film In the Heart of the Sea (Ron Howard, 2015, USA). We discuss the presence of layers of color in the work's images, understanding this plastic element, applied by the photography direction, as a dramatic resource of utmost relevance to the narrative, which we call photographic watercolor. In the film, the colors exert a gradual movement of tones and hues as the plot develops, just like watercolor paint on a canvas. We used a flexible and multidisciplinary analysis methodology to point out how the reference method used by the film's photography director intertwined the images in their variety dimensions and the meanings of colors. Our study thus demonstrates characteristics of the cinematography of Anthony Dod Mantle, through the dexterity with which he handles colors in the cinema.El trabajo presenta un ejercicio de análisis sobre los colores en la cinematografía de la película In the Heart of the Sea (Ron Howard, 2015, EE.UU.). Discutimos la presencia de capas de color en las imágenes de la obra, entendiendo este elemento plástico, aplicado por la dirección de fotografía, como un recurso dramático de suma relevancia para la narrativa, al que llamamos acuarela fotográfica. En la película, los colores ejercen un movimiento gradual de tonos y matices a medida que se desarrolla la trama, como la pintura de acuarela sobre un lienzo. Utilizamos una metodología de análisis flexible y multidisciplinaria para señalar cómo el método de referencia utilizado por el director de fotografía de la película entrelazaba las imágenes en sus diferentes dimensiones y los colores en sus significados. Nuestro estudio demuestra así, características de la cinematografía del director de fotografía Anthony Dod Mantle, a través de la destreza con la que maneja los colores en el cine.O trabalho apresenta um exercício analítico sobre as cores na cinematografia do filme No coração do mar (Ron Howard, 2015, EUA). Discutimos a presença das camadas de cor nas imagens da obra, entendendo este elemento plástico, aplicado pela direção de fotografia, como um recurso dramático de suma relevância para a narrativa, o qual denominamos de aquarela fotográfica. No filme, as cores exercem um movimento gradativo de tons e matizes conforme o desenvolvimento da trama, tal qual uma tinta aquarelada sobre uma tela. Utilizamos uma metodologia de análise flexível e multidisciplinar para apontar como o método de referência utilizado pela direção de fotografia do filme fez entrelaçar as imagens em suas dimensões diversas e as cores em suas significações. Nosso estudo demonstra, com isso, características da cinematografia do diretor de fotografia Anthony Dod Mantle, pela destreza com que manuseia as cores no cinema.Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual2024-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoArtigo avaliado pelos paresTexto info:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://rebeca.socine.org.br/1/article/view/95210.22475/rebeca.v13n1.952Rebeca - Brazilian Journal for Cinema and Audiovisual Studies; Vol. 13 No. 1 (2024): Rebeca 25Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Rebeca 25Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 13 No 1 (2024): Rebeca 25Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; v. 13 n. 1 (2024): Rebeca 252316-9230reponame:Rebeca (São Paulo)instname:Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)instacron:SOCINEporhttps://rebeca.socine.org.br/1/article/view/952/611Copyright (c) 2024 Matheus Andrade, Aline de Caldashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Matheusde Caldas Costa dos Santos, Aline2024-07-02T23:33:34Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/952Revistahttps://rebeca.socine.org.br/1ONGhttps://rebeca.socine.org.br/1/oairebeca@socine.org.br2316-92302316-9230opendoar:2024-07-02T23:33:34Rebeca (São Paulo) - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)false
dc.title.none.fl_str_mv The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolor
Los colores en la cinematografía de la película En el corazón del mar: Una acuarela fotográfica
As cores na cinematografia do filme No coração do mar: Uma aquarela fotográfica
title The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolor
spellingShingle The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolor
Andrade, Matheus
Cinematografia
Direção de fotografia
Cores
Aquarela
Direção de fotografia
Análise Fílmica
Cinematography
Cinematographer
Colors
Watercolor
Cinematographer
film analysis
Cinematografía
Director de fotografía
Colores
Acuarela
Director de fotografía
Análisis fílmico
title_short The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolor
title_full The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolor
title_fullStr The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolor
title_full_unstemmed The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolor
title_sort The colors in the film In the heart of the sea’s cinematography: A photographic watercolor
author Andrade, Matheus
author_facet Andrade, Matheus
de Caldas Costa dos Santos, Aline
author_role author
author2 de Caldas Costa dos Santos, Aline
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Matheus
de Caldas Costa dos Santos, Aline
dc.subject.por.fl_str_mv Cinematografia
Direção de fotografia
Cores
Aquarela
Direção de fotografia
Análise Fílmica
Cinematography
Cinematographer
Colors
Watercolor
Cinematographer
film analysis
Cinematografía
Director de fotografía
Colores
Acuarela
Director de fotografía
Análisis fílmico
topic Cinematografia
Direção de fotografia
Cores
Aquarela
Direção de fotografia
Análise Fílmica
Cinematography
Cinematographer
Colors
Watercolor
Cinematographer
film analysis
Cinematografía
Director de fotografía
Colores
Acuarela
Director de fotografía
Análisis fílmico
description The work presents an analytical exercise on colors in the cinematography of the film In the Heart of the Sea (Ron Howard, 2015, USA). We discuss the presence of layers of color in the work's images, understanding this plastic element, applied by the photography direction, as a dramatic resource of utmost relevance to the narrative, which we call photographic watercolor. In the film, the colors exert a gradual movement of tones and hues as the plot develops, just like watercolor paint on a canvas. We used a flexible and multidisciplinary analysis methodology to point out how the reference method used by the film's photography director intertwined the images in their variety dimensions and the meanings of colors. Our study thus demonstrates characteristics of the cinematography of Anthony Dod Mantle, through the dexterity with which he handles colors in the cinema.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/952
10.22475/rebeca.v13n1.952
url https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/952
identifier_str_mv 10.22475/rebeca.v13n1.952
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/952/611
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Matheus Andrade, Aline de Caldas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Matheus Andrade, Aline de Caldas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual
publisher.none.fl_str_mv Socine - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual
dc.source.none.fl_str_mv Rebeca - Brazilian Journal for Cinema and Audiovisual Studies; Vol. 13 No. 1 (2024): Rebeca 25
Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 13 Núm. 1 (2024): Rebeca 25
Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; Vol. 13 No 1 (2024): Rebeca 25
Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual; v. 13 n. 1 (2024): Rebeca 25
2316-9230
reponame:Rebeca (São Paulo)
instname:Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)
instacron:SOCINE
instname_str Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)
instacron_str SOCINE
institution SOCINE
reponame_str Rebeca (São Paulo)
collection Rebeca (São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Rebeca (São Paulo) - Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (SOCINE)
repository.mail.fl_str_mv rebeca@socine.org.br
_version_ 1809730936161435648