Impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching work

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Piunti, Juliana Cristina Perlotti
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Moraes Anunciato, Rosa Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motricidades
Texto Completo: http://www.motricidades.org/journal/index.php/journal/article/view/2594-6463-2021-v5-n3-p341-354
Resumo: ResumoO artigo busca compreender os impactos do Exame Nacional do Ensino Médio e da noção de competências no trabalho docente, especialmente quanto aos efeitos que a política curricular e de avaliação externa gera em uma escola pública. Para isso, discute a gênese do ENEM articulado às políticas curriculares pautadas na pedagogia das competências no contexto das reformas voltadas ao ensino médio e da construção de políticas para ampliação de acesso ao ensino superior no Brasil. Destaca os possíveis efeitos desta política avaliativa no contexto da prática, buscando compreender como um grupo de docentes interpretam e resistem às reformas educacionais curriculares em seus contextos de atuação. Apresenta e discute a compreensão de docentes sobre o exame e a noção de competências, e aponta contradições como a diversificação de estratégias para preparação para o exame, e as desigualdades que o ensino médio revela. Aborda, por fim, em que sentido, diante de múltiplos ataques ao ensino público, a escola ainda resiste.Palavras-chave: ENEM. Competências. Trabalho Docente. Ensino Médio. Impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching work AbstractThe paper aims to understand the impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching work, especially regarding the effects that the curriculum and external assessment policy generate in a public school. For this, it discusses the genesis of High School Education National Exam articulated with curriculum policies based on the pedagogy of competences in the context of reforms in basic education and the construction of policies to expand access to higher education in Brazil. It highlights the possible effects of this evaluative policy in the context of practice, seeking to understand how a group of teachers interpret and resist curricular educational reforms in their contexts of action. It presents and discusses the understanding of teachers about High School Education National Exam and the notion of competences, also points out contradictions such as the diversification of objectives for preparing for the exam, and the inequalities that basic education reveals. Finally, it addresses in what sense, in the face of a setback to public education, the school still resists.Keywords: High School Education National Exam. Skills. Teaching Work. High School. Impactos del Examen Nacional de la Enseñanza Secundaria y de la noción de competencias en el trabajo docente ResumenEl artículo busca comprender los impactos del Examen Nacional de la Enseñanza Secundaria y de la noción de competencias en el trabajo docente, especialmente cuánto a los efectos que la política curricular y de evaluación externa genera en una escuela pública. Para eso, debate la génesis del ENEM articulado a las políticas curriculares orientadas a la pedagogía de las competencias en el contexto de las reformas basadas a la enseñanza secundaria y de la construcción de políticas para ampliación de acceso a la enseñanza secundaria en el Brasil. Destaca los posibles efectos de esta política evaluativa en el contexto de la práctica, buscando comprender como un grupo de docentes interpretan y resisten a las reformas educacionales curriculares en sus contextos de actuación. Presenta y debate la comprensión de docentes sobre el examen y la noción de competencias, y apunta contradicciones como la diversificación de estrategias para preparación para el examen, y las desigualdades que la enseñanza secundaria revela. Plantea, por fin, que sentido, delante de múltiplos ataques a la enseñanza pública, la escuela aún resiste.Palabras clave: ENEM. Competencias. Trabajo Docente. Enseñanza Secundaria.
id SPQMH_341b7a8291f6b7b599e922088607f24f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/171
network_acronym_str SPQMH
network_name_str Motricidades
repository_id_str
spelling Impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching workImpactos del Examen Nacional de la Enseñanza Secundaria y de la noción de competencias en el trabajo docenteImpactos do Exame Nacional do Ensino Médio e da noção de competências no trabalho docenteHigh School Education National ExamSkillsTeaching WorkHigh SchoolENEMCompetênciasTrabalho DocenteEnsino MédioENEMCompetenciasTrabajo DocenteEnseñanza SecundariaResumoO artigo busca compreender os impactos do Exame Nacional do Ensino Médio e da noção de competências no trabalho docente, especialmente quanto aos efeitos que a política curricular e de avaliação externa gera em uma escola pública. Para isso, discute a gênese do ENEM articulado às políticas curriculares pautadas na pedagogia das competências no contexto das reformas voltadas ao ensino médio e da construção de políticas para ampliação de acesso ao ensino superior no Brasil. Destaca os possíveis efeitos desta política avaliativa no contexto da prática, buscando compreender como um grupo de docentes interpretam e resistem às reformas educacionais curriculares em seus contextos de atuação. Apresenta e discute a compreensão de docentes sobre o exame e a noção de competências, e aponta contradições como a diversificação de estratégias para preparação para o exame, e as desigualdades que o ensino médio revela. Aborda, por fim, em que sentido, diante de múltiplos ataques ao ensino público, a escola ainda resiste.Palavras-chave: ENEM. Competências. Trabalho Docente. Ensino Médio. Impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching work AbstractThe paper aims to understand the impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching work, especially regarding the effects that the curriculum and external assessment policy generate in a public school. For this, it discusses the genesis of High School Education National Exam articulated with curriculum policies based on the pedagogy of competences in the context of reforms in basic education and the construction of policies to expand access to higher education in Brazil. It highlights the possible effects of this evaluative policy in the context of practice, seeking to understand how a group of teachers interpret and resist curricular educational reforms in their contexts of action. It presents and discusses the understanding of teachers about High School Education National Exam and the notion of competences, also points out contradictions such as the diversification of objectives for preparing for the exam, and the inequalities that basic education reveals. Finally, it addresses in what sense, in the face of a setback to public education, the school still resists.Keywords: High School Education National Exam. Skills. Teaching Work. High School. Impactos del Examen Nacional de la Enseñanza Secundaria y de la noción de competencias en el trabajo docente ResumenEl artículo busca comprender los impactos del Examen Nacional de la Enseñanza Secundaria y de la noción de competencias en el trabajo docente, especialmente cuánto a los efectos que la política curricular y de evaluación externa genera en una escuela pública. Para eso, debate la génesis del ENEM articulado a las políticas curriculares orientadas a la pedagogía de las competencias en el contexto de las reformas basadas a la enseñanza secundaria y de la construcción de políticas para ampliación de acceso a la enseñanza secundaria en el Brasil. Destaca los posibles efectos de esta política evaluativa en el contexto de la práctica, buscando comprender como un grupo de docentes interpretan y resisten a las reformas educacionales curriculares en sus contextos de actuación. Presenta y debate la comprensión de docentes sobre el examen y la noción de competencias, y apunta contradicciones como la diversificación de estrategias para preparación para el examen, y las desigualdades que la enseñanza secundaria revela. Plantea, por fin, que sentido, delante de múltiplos ataques a la enseñanza pública, la escuela aún resiste.Palabras clave: ENEM. Competencias. Trabajo Docente. Enseñanza Secundaria.ResumoO artigo busca compreender os impactos do Exame Nacional do Ensino Médio e da noção de competências no trabalho docente, especialmente quanto aos efeitos que a política curricular e de avaliação externa gera em uma escola pública. Para isso, discute a gênese do ENEM articulado às políticas curriculares pautadas na pedagogia das competências no contexto das reformas voltadas ao ensino médio e da construção de políticas para ampliação de acesso ao ensino superior no Brasil. Destaca os possíveis efeitos desta política avaliativa no contexto da prática, buscando compreender como um grupo de docentes interpretam e resistem às reformas educacionais curriculares em seus contextos de atuação. Apresenta e discute a compreensão de docentes sobre o exame e a noção de competências, e aponta contradições como a diversificação de estratégias para preparação para o exame, e as desigualdades que o ensino médio revela. Aborda, por fim, em que sentido, diante de múltiplos ataques ao ensino público, a escola ainda resiste.Palavras-chave: ENEM. Competências. Trabalho Docente. Ensino Médio. Impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching work AbstractThe paper aims to understand the impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching work, especially regarding the effects that the curriculum and external assessment policy generate in a public school. For this, it discusses the genesis of High School Education National Exam articulated with curriculum policies based on the pedagogy of competences in the context of reforms in basic education and the construction of policies to expand access to higher education in Brazil. It highlights the possible effects of this evaluative policy in the context of practice, seeking to understand how a group of teachers interpret and resist curricular educational reforms in their contexts of action. It presents and discusses the understanding of teachers about High School Education National Exam and the notion of competences, also points out contradictions such as the diversification of objectives for preparing for the exam, and the inequalities that basic education reveals. Finally, it addresses in what sense, in the face of a setback to public education, the school still resists.Keywords: High School Education National Exam. Skills. Teaching Work. High School. Impactos del Examen Nacional de la Enseñanza Secundaria y de la noción de competencias en el trabajo docente ResumenEl artículo busca comprender los impactos del Examen Nacional de la Enseñanza Secundaria y de la noción de competencias en el trabajo docente, especialmente cuánto a los efectos que la política curricular y de evaluación externa genera en una escuela pública. Para eso, debate la génesis del ENEM articulado a las políticas curriculares orientadas a la pedagogía de las competencias en el contexto de las reformas basadas a la enseñanza secundaria y de la construcción de políticas para ampliación de acceso a la enseñanza secundaria en el Brasil. Destaca los posibles efectos de esta política evaluativa en el contexto de la práctica, buscando comprender como un grupo de docentes interpretan y resisten a las reformas educacionales curriculares en sus contextos de actuación. Presenta y debate la comprensión de docentes sobre el examen y la noción de competencias, y apunta contradicciones como la diversificación de estrategias para preparación para el examen, y las desigualdades que la enseñanza secundaria revela. Plantea, por fin, que sentido, delante de múltiplos ataques a la enseñanza pública, la escuela aún resiste.Palabras clave: ENEM. Competencias. Trabajo Docente. Enseñanza Secundaria.ResumoO artigo busca compreender os impactos do Exame Nacional do Ensino Médio e da noção de competências no trabalho docente, especialmente quanto aos efeitos que a política curricular e de avaliação externa gera em uma escola pública. Para isso, discute a gênese do ENEM articulado às políticas curriculares pautadas na pedagogia das competências no contexto das reformas voltadas ao ensino médio e da construção de políticas para ampliação de acesso ao ensino superior no Brasil. Destaca os possíveis efeitos desta política avaliativa no contexto da prática, buscando compreender como um grupo de docentes interpretam e resistem às reformas educacionais curriculares em seus contextos de atuação. Apresenta e discute a compreensão de docentes sobre o exame e a noção de competências, e aponta contradições como a diversificação de estratégias para preparação para o exame, e as desigualdades que o ensino médio revela. Aborda, por fim, em que sentido, diante de múltiplos ataques ao ensino público, a escola ainda resiste.Palavras-chave: ENEM. Competências. Trabalho Docente. Ensino Médio. Impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching work AbstractThe paper aims to understand the impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching work, especially regarding the effects that the curriculum and external assessment policy generate in a public school. For this, it discusses the genesis of High School Education National Exam articulated with curriculum policies based on the pedagogy of competences in the context of reforms in basic education and the construction of policies to expand access to higher education in Brazil. It highlights the possible effects of this evaluative policy in the context of practice, seeking to understand how a group of teachers interpret and resist curricular educational reforms in their contexts of action. It presents and discusses the understanding of teachers about High School Education National Exam and the notion of competences, also points out contradictions such as the diversification of objectives for preparing for the exam, and the inequalities that basic education reveals. Finally, it addresses in what sense, in the face of a setback to public education, the school still resists.Keywords: High School Education National Exam. Skills. Teaching Work. High School. Impactos del Examen Nacional de la Enseñanza Secundaria y de la noción de competencias en el trabajo docente ResumenEl artículo busca comprender los impactos del Examen Nacional de la Enseñanza Secundaria y de la noción de competencias en el trabajo docente, especialmente cuánto a los efectos que la política curricular y de evaluación externa genera en una escuela pública. Para eso, debate la génesis del ENEM articulado a las políticas curriculares orientadas a la pedagogía de las competencias en el contexto de las reformas basadas a la enseñanza secundaria y de la construcción de políticas para ampliación de acceso a la enseñanza secundaria en el Brasil. Destaca los posibles efectos de esta política evaluativa en el contexto de la práctica, buscando comprender como un grupo de docentes interpretan y resisten a las reformas educacionales curriculares en sus contextos de actuación. Presenta y debate la comprensión de docentes sobre el examen y la noción de competencias, y apunta contradicciones como la diversificación de estrategias para preparación para el examen, y las desigualdades que la enseñanza secundaria revela. Plantea, por fin, que sentido, delante de múltiplos ataques a la enseñanza pública, la escuela aún resiste.Palabras clave: ENEM. Competencias. Trabajo Docente. Enseñanza Secundaria.Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://www.motricidades.org/journal/index.php/journal/article/view/2594-6463-2021-v5-n3-p341-35410.29181/2594-6463-2021-v5-n3-p341-354MOTRICIDADES: Revista da Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana; v. 5 n. 3 (2021): Motricidades: Rev. SPQMH; 341-354Motricities: Journal of the Society for Qualitative Research in Human Motricity; Vol. 5 No. 3 (2021): Motricities: Journal SPQMH; 341-354Motricidades: Revista de la Sociedad de Investigación Cualitativa en Motricidad Humana; Vol. 5 Núm. 3 (2021): Motricidades: Rev. SPQMH; 341-3542594-646310.29181/2594-6463-2021-v5-n3reponame:Motricidadesinstname:Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana (SPQMH)instacron:SPQMHporhttp://www.motricidades.org/journal/index.php/journal/article/view/2594-6463-2021-v5-n3-p341-354/324http://www.motricidades.org/journal/index.php/journal/article/view/2594-6463-2021-v5-n3-p341-354/325Copyright (c) 2021 Juliana Cristina Perlotti Piunti, Rosa Maria Moraes Anunciatohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPiunti, Juliana Cristina PerlottiMoraes Anunciato, Rosa Maria2022-02-26T01:54:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/171Revistahttp://www.motricidades.org/journal/index.php/journal/indexhttp://www.motricidades.org/journal/index.php/journal/oaispqmh2003@gmail.com||revistamotricidades@motricidades.org||spqmh2003@gmail.com|| revistamotricidades@motricidades.org2594-64632594-6463opendoar:2022-02-26T01:54:51Motricidades - Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana (SPQMH)false
dc.title.none.fl_str_mv Impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching work
Impactos del Examen Nacional de la Enseñanza Secundaria y de la noción de competencias en el trabajo docente
Impactos do Exame Nacional do Ensino Médio e da noção de competências no trabalho docente
title Impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching work
spellingShingle Impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching work
Piunti, Juliana Cristina Perlotti
High School Education National Exam
Skills
Teaching Work
High School
ENEM
Competências
Trabalho Docente
Ensino Médio
ENEM
Competencias
Trabajo Docente
Enseñanza Secundaria
title_short Impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching work
title_full Impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching work
title_fullStr Impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching work
title_full_unstemmed Impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching work
title_sort Impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching work
author Piunti, Juliana Cristina Perlotti
author_facet Piunti, Juliana Cristina Perlotti
Moraes Anunciato, Rosa Maria
author_role author
author2 Moraes Anunciato, Rosa Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Piunti, Juliana Cristina Perlotti
Moraes Anunciato, Rosa Maria
dc.subject.por.fl_str_mv High School Education National Exam
Skills
Teaching Work
High School
ENEM
Competências
Trabalho Docente
Ensino Médio
ENEM
Competencias
Trabajo Docente
Enseñanza Secundaria
topic High School Education National Exam
Skills
Teaching Work
High School
ENEM
Competências
Trabalho Docente
Ensino Médio
ENEM
Competencias
Trabajo Docente
Enseñanza Secundaria
description ResumoO artigo busca compreender os impactos do Exame Nacional do Ensino Médio e da noção de competências no trabalho docente, especialmente quanto aos efeitos que a política curricular e de avaliação externa gera em uma escola pública. Para isso, discute a gênese do ENEM articulado às políticas curriculares pautadas na pedagogia das competências no contexto das reformas voltadas ao ensino médio e da construção de políticas para ampliação de acesso ao ensino superior no Brasil. Destaca os possíveis efeitos desta política avaliativa no contexto da prática, buscando compreender como um grupo de docentes interpretam e resistem às reformas educacionais curriculares em seus contextos de atuação. Apresenta e discute a compreensão de docentes sobre o exame e a noção de competências, e aponta contradições como a diversificação de estratégias para preparação para o exame, e as desigualdades que o ensino médio revela. Aborda, por fim, em que sentido, diante de múltiplos ataques ao ensino público, a escola ainda resiste.Palavras-chave: ENEM. Competências. Trabalho Docente. Ensino Médio. Impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching work AbstractThe paper aims to understand the impacts of the High School Education National Exam and the notion of competences in teaching work, especially regarding the effects that the curriculum and external assessment policy generate in a public school. For this, it discusses the genesis of High School Education National Exam articulated with curriculum policies based on the pedagogy of competences in the context of reforms in basic education and the construction of policies to expand access to higher education in Brazil. It highlights the possible effects of this evaluative policy in the context of practice, seeking to understand how a group of teachers interpret and resist curricular educational reforms in their contexts of action. It presents and discusses the understanding of teachers about High School Education National Exam and the notion of competences, also points out contradictions such as the diversification of objectives for preparing for the exam, and the inequalities that basic education reveals. Finally, it addresses in what sense, in the face of a setback to public education, the school still resists.Keywords: High School Education National Exam. Skills. Teaching Work. High School. Impactos del Examen Nacional de la Enseñanza Secundaria y de la noción de competencias en el trabajo docente ResumenEl artículo busca comprender los impactos del Examen Nacional de la Enseñanza Secundaria y de la noción de competencias en el trabajo docente, especialmente cuánto a los efectos que la política curricular y de evaluación externa genera en una escuela pública. Para eso, debate la génesis del ENEM articulado a las políticas curriculares orientadas a la pedagogía de las competencias en el contexto de las reformas basadas a la enseñanza secundaria y de la construcción de políticas para ampliación de acceso a la enseñanza secundaria en el Brasil. Destaca los posibles efectos de esta política evaluativa en el contexto de la práctica, buscando comprender como un grupo de docentes interpretan y resisten a las reformas educacionales curriculares en sus contextos de actuación. Presenta y debate la comprensión de docentes sobre el examen y la noción de competencias, y apunta contradicciones como la diversificación de estrategias para preparación para el examen, y las desigualdades que la enseñanza secundaria revela. Plantea, por fin, que sentido, delante de múltiplos ataques a la enseñanza pública, la escuela aún resiste.Palabras clave: ENEM. Competencias. Trabajo Docente. Enseñanza Secundaria.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.motricidades.org/journal/index.php/journal/article/view/2594-6463-2021-v5-n3-p341-354
10.29181/2594-6463-2021-v5-n3-p341-354
url http://www.motricidades.org/journal/index.php/journal/article/view/2594-6463-2021-v5-n3-p341-354
identifier_str_mv 10.29181/2594-6463-2021-v5-n3-p341-354
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.motricidades.org/journal/index.php/journal/article/view/2594-6463-2021-v5-n3-p341-354/324
http://www.motricidades.org/journal/index.php/journal/article/view/2594-6463-2021-v5-n3-p341-354/325
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Juliana Cristina Perlotti Piunti, Rosa Maria Moraes Anunciato
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Juliana Cristina Perlotti Piunti, Rosa Maria Moraes Anunciato
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana
publisher.none.fl_str_mv Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana
dc.source.none.fl_str_mv MOTRICIDADES: Revista da Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana; v. 5 n. 3 (2021): Motricidades: Rev. SPQMH; 341-354
Motricities: Journal of the Society for Qualitative Research in Human Motricity; Vol. 5 No. 3 (2021): Motricities: Journal SPQMH; 341-354
Motricidades: Revista de la Sociedad de Investigación Cualitativa en Motricidad Humana; Vol. 5 Núm. 3 (2021): Motricidades: Rev. SPQMH; 341-354
2594-6463
10.29181/2594-6463-2021-v5-n3
reponame:Motricidades
instname:Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana (SPQMH)
instacron:SPQMH
instname_str Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana (SPQMH)
instacron_str SPQMH
institution SPQMH
reponame_str Motricidades
collection Motricidades
repository.name.fl_str_mv Motricidades - Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana (SPQMH)
repository.mail.fl_str_mv spqmh2003@gmail.com||revistamotricidades@motricidades.org||spqmh2003@gmail.com|| revistamotricidades@motricidades.org
_version_ 1797231721196814336