A tradição dinâmica: o transbordamento como estratégia do papa Francisco para ultrapassar a polarização entre o depósito da fé e da vida.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marquim, Gabriel Nogueira Linhares
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
Texto Completo: http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/1870
Resumo: This thesis presents the inductive model developed by Pope Francis – called dynamic tradition by him – to deal with the tension present in the contemporary religious phenomenon, marked by the opposition between the maintenance of tradition and the need for renewal, which has generated polarized movements, between fundamentalisms and relativisms. Based on a bibliographical review, we demonstrate how differentiation and ambivalence, characteristics contained in the West's modernization project, frayed in a polarization that is ever more present in different areas, such as politics and culture. But also in the religious context, when opposing groups intend the relationship between tradition and renewal in their faith contexts, making an alternative to this dichotomy necessary. For this, we firstly situate how the biographical trajectory of Jorge Mario Bergoglio presents facts that made him deal with polarizing events, and how his intellectual thought was forged from influences that go beyond this tension. From a theoretical-methodological point of view, we mobilize some more important concepts, such as modernity, from Jürgen Habermas; religion, through Peter Berger; habitus, field and strategy, according to Pierre Bourdieu's praxeology. Finally, we highlight the strategy Francis uses to overcome – by overflow – what he understands as the relationship between the deposit of faith and life: a dynamic tradition. Capable of finding and resuming the core of faith, making it relate and give new responses to the contingencies and challenges of human reality.
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Based on a bibliographical review, we demonstrate how differentiation and ambivalence, characteristics contained in the West's modernization project, frayed in a polarization that is ever more present in different areas, such as politics and culture. But also in the religious context, when opposing groups intend the relationship between tradition and renewal in their faith contexts, making an alternative to this dichotomy necessary. For this, we firstly situate how the biographical trajectory of Jorge Mario Bergoglio presents facts that made him deal with polarizing events, and how his intellectual thought was forged from influences that go beyond this tension. From a theoretical-methodological point of view, we mobilize some more important concepts, such as modernity, from Jürgen Habermas; religion, through Peter Berger; habitus, field and strategy, according to Pierre Bourdieu's praxeology. Finally, we highlight the strategy Francis uses to overcome – by overflow – what he understands as the relationship between the deposit of faith and life: a dynamic tradition. Capable of finding and resuming the core of faith, making it relate and give new responses to the contingencies and challenges of human reality.Esta tese apresenta o modelo indutivo desenvolvido pelo papa Francisco – chamado por ele de tradição dinâmica – para lidar com a tensão presente no fenômeno religioso contemporâneo, marcado pela oposição entre a manutenção da tradição e a necessidade de renovação, o que tem gerado movimentos polarizados, entre fundamentalismos e relativismos. A partir de uma revisão bibliográfica, demonstramos como a diferenciação e a ambivalência, características contidas no projeto de modernização do Ocidente, esgarçou-se em uma polarização sempre mais presente em distintas áreas, como a política e a cultura. Mas também no contexto religioso, quando grupos contrários tencionam a relação entre tradição e renovação nos seus contextos de fé, tornando-se necessário uma alternativa a essa dicotomia. Para isso, situamos, em primeiro lugar, como a trajetória biográfica de Jorge Mario Bergoglio apresenta fatos que o fizeram lidar com eventos polarizadores, e como o seu pensamento intelectual foi forjado a partir de influências que ultrapassam essa tensão. Do ponto de vista teórico-metodológico, mobilizamos alguns conceitos mais importantes, como modernidade, a partir de Jürgen Habermas; religião, através de Peter Berger; habitus, campo e estratégia, segundo a praxiologia de Pierre Bourdieu. Por fim, evidenciamos propriamente a estratégia que Francisco utiliza para ultrapassar – por transbordamento – aquilo que ele entende como a relação entre o depósito da fé e da vida: uma tradição dinâmica. Capaz de encontrar e retomar o núcleo da fé, fazendo-a relacionar-se e dar novas respostas às contingências e aos desafios da realidade humana.Submitted by Biblioteca Central (biblioteca@unicap.br) on 2024-05-22T22:51:14Z No. of bitstreams: 1 Ok_gabriel_nogueira_linhares_marquim.pdf: 1676330 bytes, checksum: 1f7a6ce1762286980716d945e6562daf (MD5)Made available in DSpace on 2024-05-22T22:51:14Z (GMT). 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