A prosódia nos livros didáticos de língua portuguesa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Mírian Leite Gomes de
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP
Texto Completo: http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/770
Resumo: Work with orality in the classroom is not a recent orientation. Despite being a requirement of regulators agencies of mother tongue teaching National Curriculum Parameters (PCN) and National Textbook Program (NPDB) she still occupies a limited place, because the oral is that you learn to prepare for writing. To elaborate this study, we start from the hypothesis that oral genres are not taken as the object of teaching and learning but as activity-half. Thus, an essential element for the discursive competence, prosody, is still designed in view of grammar, which impairs job with this modality in school. The research was guided by sociointeracional approach, based on conceptions of authors like Marcuschi (2008), Mello and Cavalcante (2006), and Dolz Schneuwly (2004), Castillo (1998), Milanez (1993). Therefore, in order to know the conceptions of prosody addressed in the textbook, we choose five books of high school to see how this term is worked. To complement our research, we developed a questionnaire containing questions about the oral modality as a teaching object that were answered by teachers attend State of Pernambuco. This study was conducted based on the interpretation of data obtained from questionnaires and analysis of Portuguese language textbooks in high school. The results point to the difficulty of developing practices starting from the orality as an object and not as teaching oralization of written genres and can help teachers not only recognize the importance of oral language in the school and social life of the student but also develop a systematic work in the classroom.
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Despite being a requirement of regulators agencies of mother tongue teaching National Curriculum Parameters (PCN) and National Textbook Program (NPDB) she still occupies a limited place, because the oral is that you learn to prepare for writing. To elaborate this study, we start from the hypothesis that oral genres are not taken as the object of teaching and learning but as activity-half. Thus, an essential element for the discursive competence, prosody, is still designed in view of grammar, which impairs job with this modality in school. The research was guided by sociointeracional approach, based on conceptions of authors like Marcuschi (2008), Mello and Cavalcante (2006), and Dolz Schneuwly (2004), Castillo (1998), Milanez (1993). Therefore, in order to know the conceptions of prosody addressed in the textbook, we choose five books of high school to see how this term is worked. To complement our research, we developed a questionnaire containing questions about the oral modality as a teaching object that were answered by teachers attend State of Pernambuco. This study was conducted based on the interpretation of data obtained from questionnaires and analysis of Portuguese language textbooks in high school. The results point to the difficulty of developing practices starting from the orality as an object and not as teaching oralization of written genres and can help teachers not only recognize the importance of oral language in the school and social life of the student but also develop a systematic work in the classroom.O trabalho com a oralidade em sala de aula não é uma orientação recente. Apesar de ser uma exigência dos órgãos reguladores do ensino de língua materna Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) e Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) ela ainda ocupa um lugar limitado, pois o oral que se aprende é aquele que prepara para a escrita. Para elaboramos esse estudo, partimos da hipótese de que os gêneros orais não são tomados como objeto de ensinoaprendizagem e sim como atividade-meio. Dessa forma, a prosódia, um dos elementos essenciais para a competência discursiva, é ainda concebida na visão gramatical, o que prejudica o trabalho com essa modalidade na escola. A investigação foi norteada pela abordagem sociointeracional, a partir das concepções de autores como Marcuschi (2008), Cavalcante e Melo (2006), Dolz e Schneuwly (2004), Castilho (1998), Milanez (1993). Para tanto, a fim de conhecermos as concepções prosódicas abordadas no livro didático, escolhemos cinco livros do ensino médio para verificar como a prosódia é trabalhada. Para complementar nossa pesquisa, elaboramos questionários cotendo perguntas sobre a modalidade oral como objeto de ensino que foram respondidos por professores da Rede Estadual de Pernambuco. Esse estudo foi realizado a partir da interpretação dos dados obtidos dos questionários e da análise dos livros didáticos de língua portuguesa no ensino médio. Os resultados apontam para a dificuldade de se desenvolver práticas partindo-se da oralidade como objeto de ensino e não como oralização dos gêneros escritos e pode contribuir para que os professores não só reconheçam a importância da linguagem oral no contexto escolar e na vida social do aluno, mas também desenvolvam um trabalho sistemático sobre o tema em sala de aula.Made available in DSpace on 2017-06-01T18:24:45Z (GMT). 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