Merata and Whapakaka: expanding notions of (auto)biography through Māori lenses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
Texto Completo: | https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14005 |
Resumo: | Through the documentary Merata: How Mum Decolonized the Screen (Mita, 2018), this article discusses how Māori cultural perspectives expand Western notions of (auto) biography. By interpreting the film through a Māori whakapapa lens (a non-anthropocentric genealogy), the article demonstrates how the (auto)biographical documentary about Merata displays, simultaneously, a personal narrative and a history of Māori resistence. Intertwined with film analysis, the article includes the authors’ autobiographical reflections as migrants in Aotearoa New Zealand. |
id |
UCB-3_eb4cfc1f9fcc76e5e8a7ce6faca44666 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/14005 |
network_acronym_str |
UCB-3 |
network_name_str |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
repository_id_str |
|
spelling |
Merata and Whapakaka: expanding notions of (auto)biography through Māori lensesMerata e Whakapapa: expandindo noções de (auto)biografias pelas lentes MaoriIndigenous Cinema. Biographical Documentary. Whakapapa. Aotearoa New Zealand. Merata Mita. Cinema Indígena. Documentário Biográfico. Whakapapa. Aotearoa Nova Zelândia. Merata Mita.Through the documentary Merata: How Mum Decolonized the Screen (Mita, 2018), this article discusses how Māori cultural perspectives expand Western notions of (auto) biography. By interpreting the film through a Māori whakapapa lens (a non-anthropocentric genealogy), the article demonstrates how the (auto)biographical documentary about Merata displays, simultaneously, a personal narrative and a history of Māori resistence. Intertwined with film analysis, the article includes the authors’ autobiographical reflections as migrants in Aotearoa New Zealand.Partindo do documentário Merata: How Mum Decolonised the Screen (Mita, 2018), este artigo discute como perspectivas da cultura Māori expandem noções de (auto)biografia ocidentais. Ao interpretar o filme pelas lentes do whakapapa Māori (uma genealogia não-antropocêntrica), demonstra-se como o documentário (auto)biográfico revela, simultaneamente, uma narrativa pessoal e a história da resistência dos Māoris. Entrelaçadas à análise fílmica, o artigo incluí reflexões autobiográficas dos autores enquanto migrantes em Aotearoa Nova Zelândia.Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul2022-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/1400510.31501/esf.v1i25.14005Esferas; No. 25 (2022): Comunicação e estudos biográficos; 313 - 333Esferas; n. 25 (2022): Comunicação e estudos biográficos; 313 - 3332446-61902316-712210.31501/esf.v1i25reponame:Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oesteinstname:Universidade Católica de Brasília (UCB)instacron:UCBporhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14005/11382Copyright (c) 2022 esferasinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, GenaroFrey, Aline2022-11-24T18:46:43Zoai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/14005Revistahttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/oai||fredfeitoza@outlook.com|| flormd@gmail.com2446-61902316-7122opendoar:2022-11-24T18:46:43Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste - Universidade Católica de Brasília (UCB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Merata and Whapakaka: expanding notions of (auto)biography through Māori lenses Merata e Whakapapa: expandindo noções de (auto)biografias pelas lentes Maori |
title |
Merata and Whapakaka: expanding notions of (auto)biography through Māori lenses |
spellingShingle |
Merata and Whapakaka: expanding notions of (auto)biography through Māori lenses Oliveira, Genaro Indigenous Cinema. Biographical Documentary. Whakapapa. Aotearoa New Zealand. Merata Mita. Cinema Indígena. Documentário Biográfico. Whakapapa. Aotearoa Nova Zelândia. Merata Mita. |
title_short |
Merata and Whapakaka: expanding notions of (auto)biography through Māori lenses |
title_full |
Merata and Whapakaka: expanding notions of (auto)biography through Māori lenses |
title_fullStr |
Merata and Whapakaka: expanding notions of (auto)biography through Māori lenses |
title_full_unstemmed |
Merata and Whapakaka: expanding notions of (auto)biography through Māori lenses |
title_sort |
Merata and Whapakaka: expanding notions of (auto)biography through Māori lenses |
author |
Oliveira, Genaro |
author_facet |
Oliveira, Genaro Frey, Aline |
author_role |
author |
author2 |
Frey, Aline |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Genaro Frey, Aline |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indigenous Cinema. Biographical Documentary. Whakapapa. Aotearoa New Zealand. Merata Mita. Cinema Indígena. Documentário Biográfico. Whakapapa. Aotearoa Nova Zelândia. Merata Mita. |
topic |
Indigenous Cinema. Biographical Documentary. Whakapapa. Aotearoa New Zealand. Merata Mita. Cinema Indígena. Documentário Biográfico. Whakapapa. Aotearoa Nova Zelândia. Merata Mita. |
description |
Through the documentary Merata: How Mum Decolonized the Screen (Mita, 2018), this article discusses how Māori cultural perspectives expand Western notions of (auto) biography. By interpreting the film through a Māori whakapapa lens (a non-anthropocentric genealogy), the article demonstrates how the (auto)biographical documentary about Merata displays, simultaneously, a personal narrative and a history of Māori resistence. Intertwined with film analysis, the article includes the authors’ autobiographical reflections as migrants in Aotearoa New Zealand. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14005 10.31501/esf.v1i25.14005 |
url |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14005 |
identifier_str_mv |
10.31501/esf.v1i25.14005 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14005/11382 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 esferas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 esferas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Esferas; No. 25 (2022): Comunicação e estudos biográficos; 313 - 333 Esferas; n. 25 (2022): Comunicação e estudos biográficos; 313 - 333 2446-6190 2316-7122 10.31501/esf.v1i25 reponame:Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste instname:Universidade Católica de Brasília (UCB) instacron:UCB |
instname_str |
Universidade Católica de Brasília (UCB) |
instacron_str |
UCB |
institution |
UCB |
reponame_str |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
collection |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
repository.name.fl_str_mv |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste - Universidade Católica de Brasília (UCB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||fredfeitoza@outlook.com|| flormd@gmail.com |
_version_ |
1809731744115458048 |