Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contexto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira da Silva, Marcelo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Dantas de Maio, Ana Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicologia
Texto Completo: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/13971
Resumo: Digital media and networks are structured in a communicating architec ture that shapes the interactions, information flows and territorialities in a Zeitgeist in which reputation has become one of the main assets of organizations. A case study was carried out and the institutional communication of the iFood company was evaluated, associated with the journalistic podcast Foro de Teresina, analyzing audio inserts and surveys with open questions in a context in which the program and the company are digital products that exploit symbolic capital in their business models. iFood's communication strategy, however, remains faithful to classic standards, without innovations that, theoretically, characterize the contemporary media bios. The conclusion is that the link with the public is materialized through a plastered format that welcomes a traditional content, yet not inefficient for that reason. 
id UCB-4_02bc80a76338840fb345840687a55d10
oai_identifier_str oai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/13971
network_acronym_str UCB-4
network_name_str Comunicologia
repository_id_str
spelling Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contextoDigital media and networks are structured in a communicating architec ture that shapes the interactions, information flows and territorialities in a Zeitgeist in which reputation has become one of the main assets of organizations. A case study was carried out and the institutional communication of the iFood company was evaluated, associated with the journalistic podcast Foro de Teresina, analyzing audio inserts and surveys with open questions in a context in which the program and the company are digital products that exploit symbolic capital in their business models. iFood's communication strategy, however, remains faithful to classic standards, without innovations that, theoretically, characterize the contemporary media bios. The conclusion is that the link with the public is materialized through a plastered format that welcomes a traditional content, yet not inefficient for that reason. As mídias e redes digitais se estruturam em uma arquitetura comunicante que dá forma às interações, aos fluxos informativos e às territorialidades em um Zeitgeist no qual a reputação se tornou um dos principais ativos das organizações. Levou-se a cabo um estudo de caso e se avaliou a comunicação institucional da empresa iFood, associada ao podcast jornalístico Foro de Teresina, analisando-se inserções de áudio e questionários com perguntas abertas em um contexto no qual o programa e a empresa são produtos digitais que exploram capitais simbólicos em seus modelos de negócio. A estratégia de comunicação do iFood, no entanto, permanece fiel a padrões clássicos, sem inovações que, teoricamente, caracterizam o bios midiático contemporâneo. Conclui-se que o elo com o público se concretiza por meio de um formato engessado que acolhe um conteúdo tradicional, nem por isso ineficiente.Universidade Católica de Brasília - Portal de Revistas2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/1397110.31501/clogia.v15i2.13971Comunicologia - Revista de Comunicação da Universidade Católica de Brasília; V. 15, N. 2, MAIO/AGO., 20221981-213210.31501/clogia.v15i2reponame:Comunicologiainstname:Universidade Católica de Brasília (UCB)instacron:UCBporhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/13971/11395Copyright (c) 2022 Comunicologia - Revista de Comunicação da UCBinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira da Silva, MarceloDantas de Maio, Ana Maria 2023-12-28T13:40:07Zoai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/13971Revistahttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCBPRIhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/oaisdi@ucb.br||comunicologia.ucb@gmail.com1981-21321981-2132opendoar:2023-12-28T13:40:07Comunicologia - Universidade Católica de Brasília (UCB)false
dc.title.none.fl_str_mv Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contexto
title Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contexto
spellingShingle Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contexto
Pereira da Silva, Marcelo
title_short Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contexto
title_full Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contexto
title_fullStr Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contexto
title_full_unstemmed Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contexto
title_sort Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contexto
author Pereira da Silva, Marcelo
author_facet Pereira da Silva, Marcelo
Dantas de Maio, Ana Maria
author_role author
author2 Dantas de Maio, Ana Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira da Silva, Marcelo
Dantas de Maio, Ana Maria
description Digital media and networks are structured in a communicating architec ture that shapes the interactions, information flows and territorialities in a Zeitgeist in which reputation has become one of the main assets of organizations. A case study was carried out and the institutional communication of the iFood company was evaluated, associated with the journalistic podcast Foro de Teresina, analyzing audio inserts and surveys with open questions in a context in which the program and the company are digital products that exploit symbolic capital in their business models. iFood's communication strategy, however, remains faithful to classic standards, without innovations that, theoretically, characterize the contemporary media bios. The conclusion is that the link with the public is materialized through a plastered format that welcomes a traditional content, yet not inefficient for that reason. 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/13971
10.31501/clogia.v15i2.13971
url https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/13971
identifier_str_mv 10.31501/clogia.v15i2.13971
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/13971/11395
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Comunicologia - Revista de Comunicação da UCB
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Comunicologia - Revista de Comunicação da UCB
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Brasília - Portal de Revistas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica de Brasília - Portal de Revistas
dc.source.none.fl_str_mv Comunicologia - Revista de Comunicação da Universidade Católica de Brasília; V. 15, N. 2, MAIO/AGO., 2022
1981-2132
10.31501/clogia.v15i2
reponame:Comunicologia
instname:Universidade Católica de Brasília (UCB)
instacron:UCB
instname_str Universidade Católica de Brasília (UCB)
instacron_str UCB
institution UCB
reponame_str Comunicologia
collection Comunicologia
repository.name.fl_str_mv Comunicologia - Universidade Católica de Brasília (UCB)
repository.mail.fl_str_mv sdi@ucb.br||comunicologia.ucb@gmail.com
_version_ 1799304106305650688