Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contexto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicologia |
Texto Completo: | https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/13971 |
Resumo: | Digital media and networks are structured in a communicating architec ture that shapes the interactions, information flows and territorialities in a Zeitgeist in which reputation has become one of the main assets of organizations. A case study was carried out and the institutional communication of the iFood company was evaluated, associated with the journalistic podcast Foro de Teresina, analyzing audio inserts and surveys with open questions in a context in which the program and the company are digital products that exploit symbolic capital in their business models. iFood's communication strategy, however, remains faithful to classic standards, without innovations that, theoretically, characterize the contemporary media bios. The conclusion is that the link with the public is materialized through a plastered format that welcomes a traditional content, yet not inefficient for that reason. |
id |
UCB-4_02bc80a76338840fb345840687a55d10 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/13971 |
network_acronym_str |
UCB-4 |
network_name_str |
Comunicologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contextoDigital media and networks are structured in a communicating architec ture that shapes the interactions, information flows and territorialities in a Zeitgeist in which reputation has become one of the main assets of organizations. A case study was carried out and the institutional communication of the iFood company was evaluated, associated with the journalistic podcast Foro de Teresina, analyzing audio inserts and surveys with open questions in a context in which the program and the company are digital products that exploit symbolic capital in their business models. iFood's communication strategy, however, remains faithful to classic standards, without innovations that, theoretically, characterize the contemporary media bios. The conclusion is that the link with the public is materialized through a plastered format that welcomes a traditional content, yet not inefficient for that reason. As mídias e redes digitais se estruturam em uma arquitetura comunicante que dá forma às interações, aos fluxos informativos e às territorialidades em um Zeitgeist no qual a reputação se tornou um dos principais ativos das organizações. Levou-se a cabo um estudo de caso e se avaliou a comunicação institucional da empresa iFood, associada ao podcast jornalístico Foro de Teresina, analisando-se inserções de áudio e questionários com perguntas abertas em um contexto no qual o programa e a empresa são produtos digitais que exploram capitais simbólicos em seus modelos de negócio. A estratégia de comunicação do iFood, no entanto, permanece fiel a padrões clássicos, sem inovações que, teoricamente, caracterizam o bios midiático contemporâneo. Conclui-se que o elo com o público se concretiza por meio de um formato engessado que acolhe um conteúdo tradicional, nem por isso ineficiente.Universidade Católica de Brasília - Portal de Revistas2023-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/1397110.31501/clogia.v15i2.13971Comunicologia - Revista de Comunicação da Universidade Católica de Brasília; V. 15, N. 2, MAIO/AGO., 20221981-213210.31501/clogia.v15i2reponame:Comunicologiainstname:Universidade Católica de Brasília (UCB)instacron:UCBporhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/13971/11395Copyright (c) 2022 Comunicologia - Revista de Comunicação da UCBinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira da Silva, MarceloDantas de Maio, Ana Maria 2023-12-28T13:40:07Zoai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/13971Revistahttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCBPRIhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/oaisdi@ucb.br||comunicologia.ucb@gmail.com1981-21321981-2132opendoar:2023-12-28T13:40:07Comunicologia - Universidade Católica de Brasília (UCB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contexto |
title |
Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contexto |
spellingShingle |
Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contexto Pereira da Silva, Marcelo |
title_short |
Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contexto |
title_full |
Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contexto |
title_fullStr |
Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contexto |
title_full_unstemmed |
Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contexto |
title_sort |
Inovação e tradição nas estratégias de comunicação institucional do iFood no contexto digital: Innovation and tradition in iFood’s institucional communication strategies in the digital contexto |
author |
Pereira da Silva, Marcelo |
author_facet |
Pereira da Silva, Marcelo Dantas de Maio, Ana Maria |
author_role |
author |
author2 |
Dantas de Maio, Ana Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira da Silva, Marcelo Dantas de Maio, Ana Maria |
description |
Digital media and networks are structured in a communicating architec ture that shapes the interactions, information flows and territorialities in a Zeitgeist in which reputation has become one of the main assets of organizations. A case study was carried out and the institutional communication of the iFood company was evaluated, associated with the journalistic podcast Foro de Teresina, analyzing audio inserts and surveys with open questions in a context in which the program and the company are digital products that exploit symbolic capital in their business models. iFood's communication strategy, however, remains faithful to classic standards, without innovations that, theoretically, characterize the contemporary media bios. The conclusion is that the link with the public is materialized through a plastered format that welcomes a traditional content, yet not inefficient for that reason. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/13971 10.31501/clogia.v15i2.13971 |
url |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/13971 |
identifier_str_mv |
10.31501/clogia.v15i2.13971 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RCEUCB/article/view/13971/11395 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Comunicologia - Revista de Comunicação da UCB info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Comunicologia - Revista de Comunicação da UCB |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica de Brasília - Portal de Revistas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica de Brasília - Portal de Revistas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicologia - Revista de Comunicação da Universidade Católica de Brasília; V. 15, N. 2, MAIO/AGO., 2022 1981-2132 10.31501/clogia.v15i2 reponame:Comunicologia instname:Universidade Católica de Brasília (UCB) instacron:UCB |
instname_str |
Universidade Católica de Brasília (UCB) |
instacron_str |
UCB |
institution |
UCB |
reponame_str |
Comunicologia |
collection |
Comunicologia |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicologia - Universidade Católica de Brasília (UCB) |
repository.mail.fl_str_mv |
sdi@ucb.br||comunicologia.ucb@gmail.com |
_version_ |
1809280917332557824 |