Interpersonal relationships in school and the local development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fakhouri Baia, Samira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: de Souza Machado, Lucília Regina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Interações (Campo Grande. Online)
Texto Completo: https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2355
Resumo: Interpersonal relationships in school are an important element in the constitution of local development. They are revealing of the territorial dynamics concerning the situations of disaggregation resulting from the search for the assertion of group interests, but they also denote the good deeds of the pretensions of making harmony with cultural diversities and the construction of identities. This article brings theoretical review results interested in knowing concepts and approaches on interpersonal relationships in the school and educational proposals to face this challenge. Three of the main conclusions found: the relationship problems that affect the coexistence in the school and the local development have primordial origin in the social structure; violence and intolerance, to any degree, affect human rights and the possibilities of social inclusion for education; there are concrete experiences that show that it is possible to improve interpersonal relationships in school.
id UCDB-1_588b9c4cb600e1f690fd8e0a6ac46c50
oai_identifier_str oai:ojs.multitemasucdb.emnuvens.com.br:article/2355
network_acronym_str UCDB-1
network_name_str Interações (Campo Grande. Online)
repository_id_str
spelling Interpersonal relationships in school and the local developmentRelaciones interpersonales en la escuela y el desarrollo localRelações interpessoais na escola e o desenvolvimento localinterpersonal relationships in schoolviolence in schoolhuman rightslocal developmentRelações interpessoais na escolaViolência na escolaDireitos humanosDesenvolvimento local.relaciones interpersonales en la escuelaviolencia en la escueladerechos humanosdesarrollo localInterpersonal relationships in school are an important element in the constitution of local development. They are revealing of the territorial dynamics concerning the situations of disaggregation resulting from the search for the assertion of group interests, but they also denote the good deeds of the pretensions of making harmony with cultural diversities and the construction of identities. This article brings theoretical review results interested in knowing concepts and approaches on interpersonal relationships in the school and educational proposals to face this challenge. Three of the main conclusions found: the relationship problems that affect the coexistence in the school and the local development have primordial origin in the social structure; violence and intolerance, to any degree, affect human rights and the possibilities of social inclusion for education; there are concrete experiences that show that it is possible to improve interpersonal relationships in school.Las relaciones interpersonales en la escuela son un elemento importante en la constitución del desarrollo local. Ellas son reveladoras de la dinámica territorial con respecto a las situaciones de desagregación derivadas de la búsqueda de afirmación de intereses de grupos, pero también denotan los buenos hechos de las pretensiones de hacer convivir con armonía diversidades culturales y la construcción de las identidades. Este artículo trae resultados de revisión teórica interesada en conocer conceptos y enfoques sobre relaciones interpersonales en la escuela y propuestas educativas de enfrentamiento de ese desafío. Tres de las principales conclusiones encontradas: los problemas de relación que afectan a la convivencia en la escuela y el desarrollo local tienen un origen primordial en la estructura social; la violencia y la intolerancia, en cualquier grado, afectan los derechos humanos y las posibilidades de la inclusión social por la educación; hay experiencias concretas que muestran que es posible mejorar las relaciones interpersonales en la escuela.As relações interpessoais na escola são um elemento importante na constituição do desenvolvimento local. Elas são reveladoras da dinâmica territorial com respeito às situações de desagregação decorrentes da busca de afirmação de interesses de grupos, mas também denotam os bons feitos das pretensões de fazer conviver com harmonia as diversidades culturais e a construção das identidades. Este artigo traz resultados de revisão teórica interessada em conhecer conceitos e abordagens sobre relações interpessoais na escola e propostas educacionais de enfrentamento desse desafio. Três das principais conclusões encontradas: os problemas de relacionamento que afetam a convivência na escola e o desenvolvimento local têm origem primordial na estrutura social; a violência e a intolerância, em quaisquer graus, afetam os direitos humanos e as possibilidades da inclusão social pela educação; há experiências concretas que mostram ser possível melhorar as relações interpessoais na escola.Universidade Católica Dom Bosco2021-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/235510.20435/inter.v22i1.2355Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 177-193Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 177-193Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 177-1931984-042X1518-7012reponame:Interações (Campo Grande. Online)instname:Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)instacron:UCDBporhttps://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2355/2531Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande)info:eu-repo/semantics/openAccessFakhouri Baia, Samirade Souza Machado, Lucília Regina2021-08-02T21:59:08Zoai:ojs.multitemasucdb.emnuvens.com.br:article/2355Revistahttps://www.scielo.br/j/inter/PRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||interacoes@ucdb.br|| igor@ucdb.br||suzantoniazzo@ucdb.br1984-042X1518-7012opendoar:2021-08-02T21:59:08Interações (Campo Grande. Online) - Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)false
dc.title.none.fl_str_mv Interpersonal relationships in school and the local development
Relaciones interpersonales en la escuela y el desarrollo local
Relações interpessoais na escola e o desenvolvimento local
title Interpersonal relationships in school and the local development
spellingShingle Interpersonal relationships in school and the local development
Fakhouri Baia, Samira
interpersonal relationships in school
violence in school
human rights
local development
Relações interpessoais na escola
Violência na escola
Direitos humanos
Desenvolvimento local.
relaciones interpersonales en la escuela
violencia en la escuela
derechos humanos
desarrollo local
title_short Interpersonal relationships in school and the local development
title_full Interpersonal relationships in school and the local development
title_fullStr Interpersonal relationships in school and the local development
title_full_unstemmed Interpersonal relationships in school and the local development
title_sort Interpersonal relationships in school and the local development
author Fakhouri Baia, Samira
author_facet Fakhouri Baia, Samira
de Souza Machado, Lucília Regina
author_role author
author2 de Souza Machado, Lucília Regina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fakhouri Baia, Samira
de Souza Machado, Lucília Regina
dc.subject.por.fl_str_mv interpersonal relationships in school
violence in school
human rights
local development
Relações interpessoais na escola
Violência na escola
Direitos humanos
Desenvolvimento local.
relaciones interpersonales en la escuela
violencia en la escuela
derechos humanos
desarrollo local
topic interpersonal relationships in school
violence in school
human rights
local development
Relações interpessoais na escola
Violência na escola
Direitos humanos
Desenvolvimento local.
relaciones interpersonales en la escuela
violencia en la escuela
derechos humanos
desarrollo local
description Interpersonal relationships in school are an important element in the constitution of local development. They are revealing of the territorial dynamics concerning the situations of disaggregation resulting from the search for the assertion of group interests, but they also denote the good deeds of the pretensions of making harmony with cultural diversities and the construction of identities. This article brings theoretical review results interested in knowing concepts and approaches on interpersonal relationships in the school and educational proposals to face this challenge. Three of the main conclusions found: the relationship problems that affect the coexistence in the school and the local development have primordial origin in the social structure; violence and intolerance, to any degree, affect human rights and the possibilities of social inclusion for education; there are concrete experiences that show that it is possible to improve interpersonal relationships in school.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2355
10.20435/inter.v22i1.2355
url https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2355
identifier_str_mv 10.20435/inter.v22i1.2355
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2355/2531
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Dom Bosco
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Dom Bosco
dc.source.none.fl_str_mv Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 177-193
Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 177-193
Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 177-193
1984-042X
1518-7012
reponame:Interações (Campo Grande. Online)
instname:Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)
instacron:UCDB
instname_str Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)
instacron_str UCDB
institution UCDB
reponame_str Interações (Campo Grande. Online)
collection Interações (Campo Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Interações (Campo Grande. Online) - Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)
repository.mail.fl_str_mv ||interacoes@ucdb.br|| igor@ucdb.br||suzantoniazzo@ucdb.br
_version_ 1799304615193214976