Interpersonal relationships in school and the local development
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Interações (Campo Grande. Online) |
Texto Completo: | https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2355 |
Resumo: | Interpersonal relationships in school are an important element in the constitution of local development. They are revealing of the territorial dynamics concerning the situations of disaggregation resulting from the search for the assertion of group interests, but they also denote the good deeds of the pretensions of making harmony with cultural diversities and the construction of identities. This article brings theoretical review results interested in knowing concepts and approaches on interpersonal relationships in the school and educational proposals to face this challenge. Three of the main conclusions found: the relationship problems that affect the coexistence in the school and the local development have primordial origin in the social structure; violence and intolerance, to any degree, affect human rights and the possibilities of social inclusion for education; there are concrete experiences that show that it is possible to improve interpersonal relationships in school. |
id |
UCDB-1_588b9c4cb600e1f690fd8e0a6ac46c50 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.multitemasucdb.emnuvens.com.br:article/2355 |
network_acronym_str |
UCDB-1 |
network_name_str |
Interações (Campo Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Interpersonal relationships in school and the local developmentRelaciones interpersonales en la escuela y el desarrollo localRelações interpessoais na escola e o desenvolvimento localinterpersonal relationships in schoolviolence in schoolhuman rightslocal developmentRelações interpessoais na escolaViolência na escolaDireitos humanosDesenvolvimento local.relaciones interpersonales en la escuelaviolencia en la escueladerechos humanosdesarrollo localInterpersonal relationships in school are an important element in the constitution of local development. They are revealing of the territorial dynamics concerning the situations of disaggregation resulting from the search for the assertion of group interests, but they also denote the good deeds of the pretensions of making harmony with cultural diversities and the construction of identities. This article brings theoretical review results interested in knowing concepts and approaches on interpersonal relationships in the school and educational proposals to face this challenge. Three of the main conclusions found: the relationship problems that affect the coexistence in the school and the local development have primordial origin in the social structure; violence and intolerance, to any degree, affect human rights and the possibilities of social inclusion for education; there are concrete experiences that show that it is possible to improve interpersonal relationships in school.Las relaciones interpersonales en la escuela son un elemento importante en la constitución del desarrollo local. Ellas son reveladoras de la dinámica territorial con respecto a las situaciones de desagregación derivadas de la búsqueda de afirmación de intereses de grupos, pero también denotan los buenos hechos de las pretensiones de hacer convivir con armonía diversidades culturales y la construcción de las identidades. Este artículo trae resultados de revisión teórica interesada en conocer conceptos y enfoques sobre relaciones interpersonales en la escuela y propuestas educativas de enfrentamiento de ese desafío. Tres de las principales conclusiones encontradas: los problemas de relación que afectan a la convivencia en la escuela y el desarrollo local tienen un origen primordial en la estructura social; la violencia y la intolerancia, en cualquier grado, afectan los derechos humanos y las posibilidades de la inclusión social por la educación; hay experiencias concretas que muestran que es posible mejorar las relaciones interpersonales en la escuela.As relações interpessoais na escola são um elemento importante na constituição do desenvolvimento local. Elas são reveladoras da dinâmica territorial com respeito às situações de desagregação decorrentes da busca de afirmação de interesses de grupos, mas também denotam os bons feitos das pretensões de fazer conviver com harmonia as diversidades culturais e a construção das identidades. Este artigo traz resultados de revisão teórica interessada em conhecer conceitos e abordagens sobre relações interpessoais na escola e propostas educacionais de enfrentamento desse desafio. Três das principais conclusões encontradas: os problemas de relacionamento que afetam a convivência na escola e o desenvolvimento local têm origem primordial na estrutura social; a violência e a intolerância, em quaisquer graus, afetam os direitos humanos e as possibilidades da inclusão social pela educação; há experiências concretas que mostram ser possível melhorar as relações interpessoais na escola.Universidade Católica Dom Bosco2021-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/235510.20435/inter.v22i1.2355Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 177-193Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 177-193Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 177-1931984-042X1518-7012reponame:Interações (Campo Grande. Online)instname:Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)instacron:UCDBporhttps://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2355/2531Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande)info:eu-repo/semantics/openAccessFakhouri Baia, Samirade Souza Machado, Lucília Regina2021-08-02T21:59:08Zoai:ojs.multitemasucdb.emnuvens.com.br:article/2355Revistahttps://www.scielo.br/j/inter/PRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||interacoes@ucdb.br|| igor@ucdb.br||suzantoniazzo@ucdb.br1984-042X1518-7012opendoar:2021-08-02T21:59:08Interações (Campo Grande. Online) - Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interpersonal relationships in school and the local development Relaciones interpersonales en la escuela y el desarrollo local Relações interpessoais na escola e o desenvolvimento local |
title |
Interpersonal relationships in school and the local development |
spellingShingle |
Interpersonal relationships in school and the local development Fakhouri Baia, Samira interpersonal relationships in school violence in school human rights local development Relações interpessoais na escola Violência na escola Direitos humanos Desenvolvimento local. relaciones interpersonales en la escuela violencia en la escuela derechos humanos desarrollo local |
title_short |
Interpersonal relationships in school and the local development |
title_full |
Interpersonal relationships in school and the local development |
title_fullStr |
Interpersonal relationships in school and the local development |
title_full_unstemmed |
Interpersonal relationships in school and the local development |
title_sort |
Interpersonal relationships in school and the local development |
author |
Fakhouri Baia, Samira |
author_facet |
Fakhouri Baia, Samira de Souza Machado, Lucília Regina |
author_role |
author |
author2 |
de Souza Machado, Lucília Regina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fakhouri Baia, Samira de Souza Machado, Lucília Regina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
interpersonal relationships in school violence in school human rights local development Relações interpessoais na escola Violência na escola Direitos humanos Desenvolvimento local. relaciones interpersonales en la escuela violencia en la escuela derechos humanos desarrollo local |
topic |
interpersonal relationships in school violence in school human rights local development Relações interpessoais na escola Violência na escola Direitos humanos Desenvolvimento local. relaciones interpersonales en la escuela violencia en la escuela derechos humanos desarrollo local |
description |
Interpersonal relationships in school are an important element in the constitution of local development. They are revealing of the territorial dynamics concerning the situations of disaggregation resulting from the search for the assertion of group interests, but they also denote the good deeds of the pretensions of making harmony with cultural diversities and the construction of identities. This article brings theoretical review results interested in knowing concepts and approaches on interpersonal relationships in the school and educational proposals to face this challenge. Three of the main conclusions found: the relationship problems that affect the coexistence in the school and the local development have primordial origin in the social structure; violence and intolerance, to any degree, affect human rights and the possibilities of social inclusion for education; there are concrete experiences that show that it is possible to improve interpersonal relationships in school. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2355 10.20435/inter.v22i1.2355 |
url |
https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2355 |
identifier_str_mv |
10.20435/inter.v22i1.2355 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2355/2531 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Dom Bosco |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Dom Bosco |
dc.source.none.fl_str_mv |
Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 177-193 Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 177-193 Interações (Campo Grande); Interações v. 22, n. 1, jan./mar. 2021; 177-193 1984-042X 1518-7012 reponame:Interações (Campo Grande. Online) instname:Universidade Católica Dom Bosco (UCDB) instacron:UCDB |
instname_str |
Universidade Católica Dom Bosco (UCDB) |
instacron_str |
UCDB |
institution |
UCDB |
reponame_str |
Interações (Campo Grande. Online) |
collection |
Interações (Campo Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Interações (Campo Grande. Online) - Universidade Católica Dom Bosco (UCDB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||interacoes@ucdb.br|| igor@ucdb.br||suzantoniazzo@ucdb.br |
_version_ |
1799304615193214976 |