Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanin, Nauíra Zanardo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Castells, Alicia Norma González de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Interações (Campo Grande. Online)
Texto Completo: https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2074
Resumo: This article brings reflection upon architectural interventions performed in indigenous communities and the subsequent alterations that may occur in the settlements’ socio-spatial organization. We analyzed the architectural intervention performed for the Itaty School (Palhoça, SC) and the space transformations initiated on the occupation of the territory, also identifying how the Guarani’s own ways of education reveal the appropriation by the community and the spreading of school education to other places of learning. As methodological procedures, we used strategies of the ethnographic method, making observations, interlocutions, focus groups, photographic record, documentary survey, among others, and supporting the analyzes in multidisciplinary theoretical references
id UCDB-1_d6979bdbaab966dc75e5b76b610e85be
oai_identifier_str oai:ojs.multitemasucdb.emnuvens.com.br:article/2074
network_acronym_str UCDB-1
network_name_str Interações (Campo Grande. Online)
repository_id_str
spelling Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SCIntervención de arquitectura para una escuela Guaraní: proceso de proyecto y apropiación de ambientes educativos en Tekoa Itaty, SCIntervenção de arquitetura para uma escola Guarani: processo de projeto e apropriação de ambientes educativos na Tekoa Itaty, SCarchitecture and urbanismindigenous school educationschool environmentsplaces of learningGuaraniarquitetura e urbanismoeducação escolar indígenaambientes escolareslugares de aprendizagemGuaraniarquitectura y urbanismoeducación escolar indígenaambientes escolareslugares de aprendizajeGuaraníThis article brings reflection upon architectural interventions performed in indigenous communities and the subsequent alterations that may occur in the settlements’ socio-spatial organization. We analyzed the architectural intervention performed for the Itaty School (Palhoça, SC) and the space transformations initiated on the occupation of the territory, also identifying how the Guarani’s own ways of education reveal the appropriation by the community and the spreading of school education to other places of learning. As methodological procedures, we used strategies of the ethnographic method, making observations, interlocutions, focus groups, photographic record, documentary survey, among others, and supporting the analyzes in multidisciplinary theoretical referencesEn este artículo, reflexionamos sobre intervenciones arquitectónicas realizadas en comunidades indígenas y las consecuentes alteraciones que pueden surgir en la organización socioespacial de los asentamientos. Analizamos la intervención arquitectónica realizada para la Escuela Itaty (Palhoça, SC) y las transformaciones espaciales desencadenadas en la ocupación del territorio, identificando asimismo como los modos propios de educar de los Guaraní revelan la apropiación por la comunidad y la expansión de la educación escolar para otros lugares de aprendizaje. Como procedimientos metodológicos, recurrimos a estrategias del método etnográfico, realizando observaciones, interlocuciones, grupos focales, registro fotográfico, levantamiento documental, entre otros, y basándose en los análisis en referencias teóricas multidisciplinarias.Neste artigo, refletimos sobre intervenções arquitetônicas realizadas em comunidades indígenas e as consequentes alterações que podem surgir na organização socioespacial dos assentamentos. Analisamos a intervenção arquitetônica realizada para a Escola Itaty (Palhoça, SC) e as transformações espaciais desencadeadas na ocupação do território, identificando, ainda, como os modos próprios de educar dos Guarani revelam a apropriação pela comunidade e a expansão da educação escolar para outros lugares de aprendizagem. Como procedimentos metodológicos, recorremos a estratégias do método etnográfico, realizando observações, interlocuções, grupos focais, registro fotográfico, levantamento documental, entre outros, e embasando as análises em referenciais teóricos multidisciplinares.Universidade Católica Dom Bosco2020-09-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/207410.20435/inter.v21i3.2074Interações (Campo Grande); Interações v. 21, n. 3, jul./set. 2020; 439-460Interações (Campo Grande); Interações v. 21, n. 3, jul./set. 2020; 439-460Interações (Campo Grande); Interações v. 21, n. 3, jul./set. 2020; 439-4601984-042X1518-7012reponame:Interações (Campo Grande. Online)instname:Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)instacron:UCDBporhttps://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2074/2462Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande)info:eu-repo/semantics/openAccessZanin, Nauíra ZanardoCastells, Alicia Norma González de2020-09-23T15:46:35Zoai:ojs.multitemasucdb.emnuvens.com.br:article/2074Revistahttps://www.scielo.br/j/inter/PRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||interacoes@ucdb.br|| igor@ucdb.br||suzantoniazzo@ucdb.br1984-042X1518-7012opendoar:2020-09-23T15:46:35Interações (Campo Grande. Online) - Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)false
dc.title.none.fl_str_mv Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC
Intervención de arquitectura para una escuela Guaraní: proceso de proyecto y apropiación de ambientes educativos en Tekoa Itaty, SC
Intervenção de arquitetura para uma escola Guarani: processo de projeto e apropriação de ambientes educativos na Tekoa Itaty, SC
title Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC
spellingShingle Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC
Zanin, Nauíra Zanardo
architecture and urbanism
indigenous school education
school environments
places of learning
Guarani
arquitetura e urbanismo
educação escolar indígena
ambientes escolares
lugares de aprendizagem
Guarani
arquitectura y urbanismo
educación escolar indígena
ambientes escolares
lugares de aprendizaje
Guaraní
title_short Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC
title_full Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC
title_fullStr Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC
title_full_unstemmed Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC
title_sort Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC
author Zanin, Nauíra Zanardo
author_facet Zanin, Nauíra Zanardo
Castells, Alicia Norma González de
author_role author
author2 Castells, Alicia Norma González de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zanin, Nauíra Zanardo
Castells, Alicia Norma González de
dc.subject.por.fl_str_mv architecture and urbanism
indigenous school education
school environments
places of learning
Guarani
arquitetura e urbanismo
educação escolar indígena
ambientes escolares
lugares de aprendizagem
Guarani
arquitectura y urbanismo
educación escolar indígena
ambientes escolares
lugares de aprendizaje
Guaraní
topic architecture and urbanism
indigenous school education
school environments
places of learning
Guarani
arquitetura e urbanismo
educação escolar indígena
ambientes escolares
lugares de aprendizagem
Guarani
arquitectura y urbanismo
educación escolar indígena
ambientes escolares
lugares de aprendizaje
Guaraní
description This article brings reflection upon architectural interventions performed in indigenous communities and the subsequent alterations that may occur in the settlements’ socio-spatial organization. We analyzed the architectural intervention performed for the Itaty School (Palhoça, SC) and the space transformations initiated on the occupation of the territory, also identifying how the Guarani’s own ways of education reveal the appropriation by the community and the spreading of school education to other places of learning. As methodological procedures, we used strategies of the ethnographic method, making observations, interlocutions, focus groups, photographic record, documentary survey, among others, and supporting the analyzes in multidisciplinary theoretical references
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2074
10.20435/inter.v21i3.2074
url https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2074
identifier_str_mv 10.20435/inter.v21i3.2074
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2074/2462
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Dom Bosco
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Dom Bosco
dc.source.none.fl_str_mv Interações (Campo Grande); Interações v. 21, n. 3, jul./set. 2020; 439-460
Interações (Campo Grande); Interações v. 21, n. 3, jul./set. 2020; 439-460
Interações (Campo Grande); Interações v. 21, n. 3, jul./set. 2020; 439-460
1984-042X
1518-7012
reponame:Interações (Campo Grande. Online)
instname:Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)
instacron:UCDB
instname_str Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)
instacron_str UCDB
institution UCDB
reponame_str Interações (Campo Grande. Online)
collection Interações (Campo Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Interações (Campo Grande. Online) - Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)
repository.mail.fl_str_mv ||interacoes@ucdb.br|| igor@ucdb.br||suzantoniazzo@ucdb.br
_version_ 1799304614784270336