Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Interações (Campo Grande. Online) |
Texto Completo: | https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2074 |
Resumo: | This article brings reflection upon architectural interventions performed in indigenous communities and the subsequent alterations that may occur in the settlements’ socio-spatial organization. We analyzed the architectural intervention performed for the Itaty School (Palhoça, SC) and the space transformations initiated on the occupation of the territory, also identifying how the Guarani’s own ways of education reveal the appropriation by the community and the spreading of school education to other places of learning. As methodological procedures, we used strategies of the ethnographic method, making observations, interlocutions, focus groups, photographic record, documentary survey, among others, and supporting the analyzes in multidisciplinary theoretical references |
id |
UCDB-1_d6979bdbaab966dc75e5b76b610e85be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.multitemasucdb.emnuvens.com.br:article/2074 |
network_acronym_str |
UCDB-1 |
network_name_str |
Interações (Campo Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SCIntervención de arquitectura para una escuela Guaraní: proceso de proyecto y apropiación de ambientes educativos en Tekoa Itaty, SCIntervenção de arquitetura para uma escola Guarani: processo de projeto e apropriação de ambientes educativos na Tekoa Itaty, SCarchitecture and urbanismindigenous school educationschool environmentsplaces of learningGuaraniarquitetura e urbanismoeducação escolar indígenaambientes escolareslugares de aprendizagemGuaraniarquitectura y urbanismoeducación escolar indígenaambientes escolareslugares de aprendizajeGuaraníThis article brings reflection upon architectural interventions performed in indigenous communities and the subsequent alterations that may occur in the settlements’ socio-spatial organization. We analyzed the architectural intervention performed for the Itaty School (Palhoça, SC) and the space transformations initiated on the occupation of the territory, also identifying how the Guarani’s own ways of education reveal the appropriation by the community and the spreading of school education to other places of learning. As methodological procedures, we used strategies of the ethnographic method, making observations, interlocutions, focus groups, photographic record, documentary survey, among others, and supporting the analyzes in multidisciplinary theoretical referencesEn este artículo, reflexionamos sobre intervenciones arquitectónicas realizadas en comunidades indígenas y las consecuentes alteraciones que pueden surgir en la organización socioespacial de los asentamientos. Analizamos la intervención arquitectónica realizada para la Escuela Itaty (Palhoça, SC) y las transformaciones espaciales desencadenadas en la ocupación del territorio, identificando asimismo como los modos propios de educar de los Guaraní revelan la apropiación por la comunidad y la expansión de la educación escolar para otros lugares de aprendizaje. Como procedimientos metodológicos, recurrimos a estrategias del método etnográfico, realizando observaciones, interlocuciones, grupos focales, registro fotográfico, levantamiento documental, entre otros, y basándose en los análisis en referencias teóricas multidisciplinarias.Neste artigo, refletimos sobre intervenções arquitetônicas realizadas em comunidades indígenas e as consequentes alterações que podem surgir na organização socioespacial dos assentamentos. Analisamos a intervenção arquitetônica realizada para a Escola Itaty (Palhoça, SC) e as transformações espaciais desencadeadas na ocupação do território, identificando, ainda, como os modos próprios de educar dos Guarani revelam a apropriação pela comunidade e a expansão da educação escolar para outros lugares de aprendizagem. Como procedimentos metodológicos, recorremos a estratégias do método etnográfico, realizando observações, interlocuções, grupos focais, registro fotográfico, levantamento documental, entre outros, e embasando as análises em referenciais teóricos multidisciplinares.Universidade Católica Dom Bosco2020-09-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/207410.20435/inter.v21i3.2074Interações (Campo Grande); Interações v. 21, n. 3, jul./set. 2020; 439-460Interações (Campo Grande); Interações v. 21, n. 3, jul./set. 2020; 439-460Interações (Campo Grande); Interações v. 21, n. 3, jul./set. 2020; 439-4601984-042X1518-7012reponame:Interações (Campo Grande. Online)instname:Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)instacron:UCDBporhttps://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2074/2462Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande)info:eu-repo/semantics/openAccessZanin, Nauíra ZanardoCastells, Alicia Norma González de2020-09-23T15:46:35Zoai:ojs.multitemasucdb.emnuvens.com.br:article/2074Revistahttps://www.scielo.br/j/inter/PRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||interacoes@ucdb.br|| igor@ucdb.br||suzantoniazzo@ucdb.br1984-042X1518-7012opendoar:2020-09-23T15:46:35Interações (Campo Grande. Online) - Universidade Católica Dom Bosco (UCDB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC Intervención de arquitectura para una escuela Guaraní: proceso de proyecto y apropiación de ambientes educativos en Tekoa Itaty, SC Intervenção de arquitetura para uma escola Guarani: processo de projeto e apropriação de ambientes educativos na Tekoa Itaty, SC |
title |
Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC |
spellingShingle |
Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC Zanin, Nauíra Zanardo architecture and urbanism indigenous school education school environments places of learning Guarani arquitetura e urbanismo educação escolar indígena ambientes escolares lugares de aprendizagem Guarani arquitectura y urbanismo educación escolar indígena ambientes escolares lugares de aprendizaje Guaraní |
title_short |
Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC |
title_full |
Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC |
title_fullStr |
Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC |
title_full_unstemmed |
Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC |
title_sort |
Architecture Intervention for a Guarani school: project process and appropriation of education environments at Tekoa Itaty, SC |
author |
Zanin, Nauíra Zanardo |
author_facet |
Zanin, Nauíra Zanardo Castells, Alicia Norma González de |
author_role |
author |
author2 |
Castells, Alicia Norma González de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zanin, Nauíra Zanardo Castells, Alicia Norma González de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
architecture and urbanism indigenous school education school environments places of learning Guarani arquitetura e urbanismo educação escolar indígena ambientes escolares lugares de aprendizagem Guarani arquitectura y urbanismo educación escolar indígena ambientes escolares lugares de aprendizaje Guaraní |
topic |
architecture and urbanism indigenous school education school environments places of learning Guarani arquitetura e urbanismo educação escolar indígena ambientes escolares lugares de aprendizagem Guarani arquitectura y urbanismo educación escolar indígena ambientes escolares lugares de aprendizaje Guaraní |
description |
This article brings reflection upon architectural interventions performed in indigenous communities and the subsequent alterations that may occur in the settlements’ socio-spatial organization. We analyzed the architectural intervention performed for the Itaty School (Palhoça, SC) and the space transformations initiated on the occupation of the territory, also identifying how the Guarani’s own ways of education reveal the appropriation by the community and the spreading of school education to other places of learning. As methodological procedures, we used strategies of the ethnographic method, making observations, interlocutions, focus groups, photographic record, documentary survey, among others, and supporting the analyzes in multidisciplinary theoretical references |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2074 10.20435/inter.v21i3.2074 |
url |
https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2074 |
identifier_str_mv |
10.20435/inter.v21i3.2074 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://interacoes.ucdb.br/interacoes/article/view/2074/2462 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Interações (Campo Grande) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Dom Bosco |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Dom Bosco |
dc.source.none.fl_str_mv |
Interações (Campo Grande); Interações v. 21, n. 3, jul./set. 2020; 439-460 Interações (Campo Grande); Interações v. 21, n. 3, jul./set. 2020; 439-460 Interações (Campo Grande); Interações v. 21, n. 3, jul./set. 2020; 439-460 1984-042X 1518-7012 reponame:Interações (Campo Grande. Online) instname:Universidade Católica Dom Bosco (UCDB) instacron:UCDB |
instname_str |
Universidade Católica Dom Bosco (UCDB) |
instacron_str |
UCDB |
institution |
UCDB |
reponame_str |
Interações (Campo Grande. Online) |
collection |
Interações (Campo Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Interações (Campo Grande. Online) - Universidade Católica Dom Bosco (UCDB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||interacoes@ucdb.br|| igor@ucdb.br||suzantoniazzo@ucdb.br |
_version_ |
1799304614784270336 |