The challenge of university professor training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rotta, Edemar
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Sociedade em Debate (Online)
Texto Completo: https://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/359
Resumo: The changes ongoing in the world of work and in the social dynamics demand a process of professionalization of the teacher. This necessity of professionalization confronts with the almost complete absence of reflection and theorization of the practices carried out by this professional who extended his area of work, but have not qualified much his performance. The overcoming of the instrumental logic, the development of the knowledge that bases the practice, the permanent improvement, the autonomy, the commitment with the category and with the emancipation of the subjects are challenges that are presented to this new professional. In the interaction with the concrete challenges will be forging a new professional who needs to understand his action in the context of social relations in its entirety.
id UCPEL-2_cae674c43b991f15878ab3a9961b0c41
oai_identifier_str oai:www.rle.ucpel.tche.br:article/359
network_acronym_str UCPEL-2
network_name_str Sociedade em Debate (Online)
repository_id_str
spelling The challenge of university professor trainingO desafio da profissionalização do docente universitárioUniversitarian teacherprofessionalizationknowledge developmentautonomyemancipation of the subjectsDocente universitárioprofissionalizaçãoconstrução de saberesautonomiaemancipação dos sujeitosThe changes ongoing in the world of work and in the social dynamics demand a process of professionalization of the teacher. This necessity of professionalization confronts with the almost complete absence of reflection and theorization of the practices carried out by this professional who extended his area of work, but have not qualified much his performance. The overcoming of the instrumental logic, the development of the knowledge that bases the practice, the permanent improvement, the autonomy, the commitment with the category and with the emancipation of the subjects are challenges that are presented to this new professional. In the interaction with the concrete challenges will be forging a new professional who needs to understand his action in the context of social relations in its entirety.As transformações em curso no mundo do trabalho e na dinâmica social exigem do docente universitário um processo de profissionalização. Essa necessidade de profissionalização defronta-se com a ausência quase completa de reflexão e de teorização das práticas realizadas por esse profissional que ampliou seu espaço de trabalho, mas pouco qualificou sua atuação. A superação da lógica instrumental, a construção de saberes que fundamentem a prática, a formação permanente, a autonomia, o compromisso com a categoria e com a emancipação dos sujeitos são desafios que se apresentam a esse novo profissional. Na interação com os desafios concretos vai se forjando um profissional com a necessidade de compreender sua ação no contexto das relações sociais em sua totalidade.PPG em Política Social e Direitos Humanos2012-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/359Sociedade em Debate; Vol. 15 No. 1 (2009): Sociedade em Debate; 51-61Sociedade em Debate; Vol. 15 Núm. 1 (2009): Sociedade em Debate; 51-61Sociedade em Debate; v. 15 n. 1 (2009): Sociedade em Debate; 51-612317-02041414-9869reponame:Sociedade em Debate (Online)instname:Universidade Católica de Pelotas (UCPEL)instacron:UCPELporhttps://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/359/316Rotta, Edemarinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-05-16T16:31:20Zoai:www.rle.ucpel.tche.br:article/359Revistahttps://revistas.ucpel.edu.br/index.php/rsdPUBhttps://revistas.ucpel.edu.br/index.php/rsd/oaiveramrn@gmail.com||revista@phoenix.ucpel.tche.br2317-02041414-9869opendoar:2024-05-16T16:31:20Sociedade em Debate (Online) - Universidade Católica de Pelotas (UCPEL)false
dc.title.none.fl_str_mv The challenge of university professor training
O desafio da profissionalização do docente universitário
title The challenge of university professor training
spellingShingle The challenge of university professor training
Rotta, Edemar
Universitarian teacher
professionalization
knowledge development
autonomy
emancipation of the subjects
Docente universitário
profissionalização
construção de saberes
autonomia
emancipação dos sujeitos
title_short The challenge of university professor training
title_full The challenge of university professor training
title_fullStr The challenge of university professor training
title_full_unstemmed The challenge of university professor training
title_sort The challenge of university professor training
author Rotta, Edemar
author_facet Rotta, Edemar
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rotta, Edemar
dc.subject.por.fl_str_mv Universitarian teacher
professionalization
knowledge development
autonomy
emancipation of the subjects
Docente universitário
profissionalização
construção de saberes
autonomia
emancipação dos sujeitos
topic Universitarian teacher
professionalization
knowledge development
autonomy
emancipation of the subjects
Docente universitário
profissionalização
construção de saberes
autonomia
emancipação dos sujeitos
description The changes ongoing in the world of work and in the social dynamics demand a process of professionalization of the teacher. This necessity of professionalization confronts with the almost complete absence of reflection and theorization of the practices carried out by this professional who extended his area of work, but have not qualified much his performance. The overcoming of the instrumental logic, the development of the knowledge that bases the practice, the permanent improvement, the autonomy, the commitment with the category and with the emancipation of the subjects are challenges that are presented to this new professional. In the interaction with the concrete challenges will be forging a new professional who needs to understand his action in the context of social relations in its entirety.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/359
url https://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/359
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/359/316
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv PPG em Política Social e Direitos Humanos
publisher.none.fl_str_mv PPG em Política Social e Direitos Humanos
dc.source.none.fl_str_mv Sociedade em Debate; Vol. 15 No. 1 (2009): Sociedade em Debate; 51-61
Sociedade em Debate; Vol. 15 Núm. 1 (2009): Sociedade em Debate; 51-61
Sociedade em Debate; v. 15 n. 1 (2009): Sociedade em Debate; 51-61
2317-0204
1414-9869
reponame:Sociedade em Debate (Online)
instname:Universidade Católica de Pelotas (UCPEL)
instacron:UCPEL
instname_str Universidade Católica de Pelotas (UCPEL)
instacron_str UCPEL
institution UCPEL
reponame_str Sociedade em Debate (Online)
collection Sociedade em Debate (Online)
repository.name.fl_str_mv Sociedade em Debate (Online) - Universidade Católica de Pelotas (UCPEL)
repository.mail.fl_str_mv veramrn@gmail.com||revista@phoenix.ucpel.tche.br
_version_ 1799304252441493504