The challenge of university professor training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Sociedade em Debate (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/359 |
Resumo: | The changes ongoing in the world of work and in the social dynamics demand a process of professionalization of the teacher. This necessity of professionalization confronts with the almost complete absence of reflection and theorization of the practices carried out by this professional who extended his area of work, but have not qualified much his performance. The overcoming of the instrumental logic, the development of the knowledge that bases the practice, the permanent improvement, the autonomy, the commitment with the category and with the emancipation of the subjects are challenges that are presented to this new professional. In the interaction with the concrete challenges will be forging a new professional who needs to understand his action in the context of social relations in its entirety. |
id |
UCPEL-2_cae674c43b991f15878ab3a9961b0c41 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.rle.ucpel.tche.br:article/359 |
network_acronym_str |
UCPEL-2 |
network_name_str |
Sociedade em Debate (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The challenge of university professor trainingO desafio da profissionalização do docente universitárioUniversitarian teacherprofessionalizationknowledge developmentautonomyemancipation of the subjectsDocente universitárioprofissionalizaçãoconstrução de saberesautonomiaemancipação dos sujeitosThe changes ongoing in the world of work and in the social dynamics demand a process of professionalization of the teacher. This necessity of professionalization confronts with the almost complete absence of reflection and theorization of the practices carried out by this professional who extended his area of work, but have not qualified much his performance. The overcoming of the instrumental logic, the development of the knowledge that bases the practice, the permanent improvement, the autonomy, the commitment with the category and with the emancipation of the subjects are challenges that are presented to this new professional. In the interaction with the concrete challenges will be forging a new professional who needs to understand his action in the context of social relations in its entirety.As transformações em curso no mundo do trabalho e na dinâmica social exigem do docente universitário um processo de profissionalização. Essa necessidade de profissionalização defronta-se com a ausência quase completa de reflexão e de teorização das práticas realizadas por esse profissional que ampliou seu espaço de trabalho, mas pouco qualificou sua atuação. A superação da lógica instrumental, a construção de saberes que fundamentem a prática, a formação permanente, a autonomia, o compromisso com a categoria e com a emancipação dos sujeitos são desafios que se apresentam a esse novo profissional. Na interação com os desafios concretos vai se forjando um profissional com a necessidade de compreender sua ação no contexto das relações sociais em sua totalidade.PPG em Política Social e Direitos Humanos2012-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/359Sociedade em Debate; Vol. 15 No. 1 (2009): Sociedade em Debate; 51-61Sociedade em Debate; Vol. 15 Núm. 1 (2009): Sociedade em Debate; 51-61Sociedade em Debate; v. 15 n. 1 (2009): Sociedade em Debate; 51-612317-02041414-9869reponame:Sociedade em Debate (Online)instname:Universidade Católica de Pelotas (UCPEL)instacron:UCPELporhttps://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/359/316Rotta, Edemarinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-05-16T16:31:20Zoai:www.rle.ucpel.tche.br:article/359Revistahttps://revistas.ucpel.edu.br/index.php/rsdPUBhttps://revistas.ucpel.edu.br/index.php/rsd/oaiveramrn@gmail.com||revista@phoenix.ucpel.tche.br2317-02041414-9869opendoar:2024-05-16T16:31:20Sociedade em Debate (Online) - Universidade Católica de Pelotas (UCPEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The challenge of university professor training O desafio da profissionalização do docente universitário |
title |
The challenge of university professor training |
spellingShingle |
The challenge of university professor training Rotta, Edemar Universitarian teacher professionalization knowledge development autonomy emancipation of the subjects Docente universitário profissionalização construção de saberes autonomia emancipação dos sujeitos |
title_short |
The challenge of university professor training |
title_full |
The challenge of university professor training |
title_fullStr |
The challenge of university professor training |
title_full_unstemmed |
The challenge of university professor training |
title_sort |
The challenge of university professor training |
author |
Rotta, Edemar |
author_facet |
Rotta, Edemar |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rotta, Edemar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Universitarian teacher professionalization knowledge development autonomy emancipation of the subjects Docente universitário profissionalização construção de saberes autonomia emancipação dos sujeitos |
topic |
Universitarian teacher professionalization knowledge development autonomy emancipation of the subjects Docente universitário profissionalização construção de saberes autonomia emancipação dos sujeitos |
description |
The changes ongoing in the world of work and in the social dynamics demand a process of professionalization of the teacher. This necessity of professionalization confronts with the almost complete absence of reflection and theorization of the practices carried out by this professional who extended his area of work, but have not qualified much his performance. The overcoming of the instrumental logic, the development of the knowledge that bases the practice, the permanent improvement, the autonomy, the commitment with the category and with the emancipation of the subjects are challenges that are presented to this new professional. In the interaction with the concrete challenges will be forging a new professional who needs to understand his action in the context of social relations in its entirety. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-06-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/359 |
url |
https://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/359 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucpel.edu.br/rsd/article/view/359/316 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
PPG em Política Social e Direitos Humanos |
publisher.none.fl_str_mv |
PPG em Política Social e Direitos Humanos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Sociedade em Debate; Vol. 15 No. 1 (2009): Sociedade em Debate; 51-61 Sociedade em Debate; Vol. 15 Núm. 1 (2009): Sociedade em Debate; 51-61 Sociedade em Debate; v. 15 n. 1 (2009): Sociedade em Debate; 51-61 2317-0204 1414-9869 reponame:Sociedade em Debate (Online) instname:Universidade Católica de Pelotas (UCPEL) instacron:UCPEL |
instname_str |
Universidade Católica de Pelotas (UCPEL) |
instacron_str |
UCPEL |
institution |
UCPEL |
reponame_str |
Sociedade em Debate (Online) |
collection |
Sociedade em Debate (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Sociedade em Debate (Online) - Universidade Católica de Pelotas (UCPEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
veramrn@gmail.com||revista@phoenix.ucpel.tche.br |
_version_ |
1799304252441493504 |