Gender equity in Scientific Education: an approach to teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sachs, Juliane Priscila Diniz
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Souza, Denise Caroline de, Costa, Priscila Caroza Frasson, Batista, Irinéa de Lourdes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3686
Resumo: Historically, science has discriminated against, underrepresented and made women invisible. This discourages girls from getting involved in science, and contributes to gender disparities in society. Science teaching also reflects this pattern. It can be seen that teachers are not prepared to identify and work with gender issues. Thus, the goal was to identify, reunite and integrate epistemological, axiological, didactical, and technical-scientific elements in order to compose a didactical approach to initial education of teachers about gender equity in Science Education. The investigative methodology was the approach methodological and epistemological praxis. The theoretical basis was elaborated from different scientific fields such as Biology (FAUSTO-STERLING, 2012), Science Didactics (BATISTA, 2011, 2016) and Philosophy (LACEY, 2008), among others. We conclude that the investigative process of the resulting proposal articulated, problematized, and integrated complex contexts for the development of multiple, manifold, and integrated teaching knowledge.
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spelling Gender equity in Scientific Education: an approach to teacher educationEquidad de género en la Enseñanza de las Ciencias: una aproximación a la formación docenteEquidade de gênero na Educação Científica: uma abordagem para a formação docenteMulheres na CiênciaPrática Reflexiva Reconstrutiva SocialEducação Científica Sensível ao GêneroEquidade de GêneroWomen in ScienceReflective Social Reconstructive PracticeGender SensitiveScience EducationGender EquityMujeres en la CienciaPráctica Reflexiva Reconstructiva SocialEducación Científica Sensible al GéneroEquidad de GéneroHistorically, science has discriminated against, underrepresented and made women invisible. This discourages girls from getting involved in science, and contributes to gender disparities in society. Science teaching also reflects this pattern. It can be seen that teachers are not prepared to identify and work with gender issues. Thus, the goal was to identify, reunite and integrate epistemological, axiological, didactical, and technical-scientific elements in order to compose a didactical approach to initial education of teachers about gender equity in Science Education. The investigative methodology was the approach methodological and epistemological praxis. The theoretical basis was elaborated from different scientific fields such as Biology (FAUSTO-STERLING, 2012), Science Didactics (BATISTA, 2011, 2016) and Philosophy (LACEY, 2008), among others. We conclude that the investigative process of the resulting proposal articulated, problematized, and integrated complex contexts for the development of multiple, manifold, and integrated teaching knowledge.Históricamente, la Ciencia ha discriminado, subrepresentado e invisibilizado a las mujeres. Esto desalienta a las niñas a involucrarse en la Ciencia y contribuye a las disparidades de género en la sociedad. La enseñanza de las ciencias también refleja este patrón. Se puede observar que los docentes no están preparados para identificar y trabajar los temas de género. Así, el objetivo fue identificar, reunir e integrar elementos epistemológicos, axiológicos, didácticos y técnico-científicos para componer un enfoque didáctico para la formación inicial de docentes sobre una Educación Científica equitativa en género. La metodología investigativa fue la praxis metodológica y epistemológica. La base teórica se elaboró desde diferentes campos científicos como la Biología (FAUSTO-STERLING, 2012), la Didáctica de las Ciencias (BATISTA, 2011, 2016) y la Filosofía (LACEY, 2008), entre otros. Concluimos que el proceso investigativo de la propuesta resultante articuló, problematizó e integró contextos complejos para el desarrollo de saberes didácticos múltiples, complexidad e integrados.Historicamente, a Ciência tem discriminado, sub-representado e invisibilizado as mulheres, fato que desencoraja meninas a se engajarem na Ciência e contribui para as disparidades de gênero na sociedade. A Educação Científica também reflete esse padrão, pois nela observa-se despreparo das/os docentes para a identificação e para o trabalho com questões de gênero. Posto isso, o objetivo deste trabalho foi identificar, reunir e integrar elementos epistemológicos, axiológicos, didáticos e técnico-científicos para compor uma abordagem didática de formação inicial para docentes acerca de uma Educação Científica equitativa em gênero. A metodologia investigativa foi a abordagem da práxis metodológica e epistemológica. A base teórica foi elaborada a partir de diferentes campos científicos, como Biologia (FAUSTO-STERLING, 2012), Didática das Ciências (BATISTA, 2011, 2016) e Filosofia (LACEY, 2008). Concluímos que o processo investigativo da proposta resultante articulou, problematizou e integrou contextos complexos para o desenvolvimento de saberes docentes multifacetados, dinâmicos e integrados.Editora Cruzeiro do Sul2022-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/368610.26843/rencima.v13n5a22Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3686/1915https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSachs, Juliane Priscila DinizSouza, Denise Caroline de Costa, Priscila Caroza Frasson Batista, Irinéa de Lourdes2022-12-06T16:16:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3686Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-12-06T16:16:07Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
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