Gender equity in Scientific Education: an approach to teacher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3686 |
Resumo: | Historically, science has discriminated against, underrepresented and made women invisible. This discourages girls from getting involved in science, and contributes to gender disparities in society. Science teaching also reflects this pattern. It can be seen that teachers are not prepared to identify and work with gender issues. Thus, the goal was to identify, reunite and integrate epistemological, axiological, didactical, and technical-scientific elements in order to compose a didactical approach to initial education of teachers about gender equity in Science Education. The investigative methodology was the approach methodological and epistemological praxis. The theoretical basis was elaborated from different scientific fields such as Biology (FAUSTO-STERLING, 2012), Science Didactics (BATISTA, 2011, 2016) and Philosophy (LACEY, 2008), among others. We conclude that the investigative process of the resulting proposal articulated, problematized, and integrated complex contexts for the development of multiple, manifold, and integrated teaching knowledge. |
id |
UCS-4_016d53bc52160cb144cfa32068400a04 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3686 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Gender equity in Scientific Education: an approach to teacher educationEquidad de género en la Enseñanza de las Ciencias: una aproximación a la formación docenteEquidade de gênero na Educação Científica: uma abordagem para a formação docenteMulheres na CiênciaPrática Reflexiva Reconstrutiva SocialEducação Científica Sensível ao GêneroEquidade de GêneroWomen in ScienceReflective Social Reconstructive PracticeGender SensitiveScience EducationGender EquityMujeres en la CienciaPráctica Reflexiva Reconstructiva SocialEducación Científica Sensible al GéneroEquidad de GéneroHistorically, science has discriminated against, underrepresented and made women invisible. This discourages girls from getting involved in science, and contributes to gender disparities in society. Science teaching also reflects this pattern. It can be seen that teachers are not prepared to identify and work with gender issues. Thus, the goal was to identify, reunite and integrate epistemological, axiological, didactical, and technical-scientific elements in order to compose a didactical approach to initial education of teachers about gender equity in Science Education. The investigative methodology was the approach methodological and epistemological praxis. The theoretical basis was elaborated from different scientific fields such as Biology (FAUSTO-STERLING, 2012), Science Didactics (BATISTA, 2011, 2016) and Philosophy (LACEY, 2008), among others. We conclude that the investigative process of the resulting proposal articulated, problematized, and integrated complex contexts for the development of multiple, manifold, and integrated teaching knowledge.Históricamente, la Ciencia ha discriminado, subrepresentado e invisibilizado a las mujeres. Esto desalienta a las niñas a involucrarse en la Ciencia y contribuye a las disparidades de género en la sociedad. La enseñanza de las ciencias también refleja este patrón. Se puede observar que los docentes no están preparados para identificar y trabajar los temas de género. Así, el objetivo fue identificar, reunir e integrar elementos epistemológicos, axiológicos, didácticos y técnico-científicos para componer un enfoque didáctico para la formación inicial de docentes sobre una Educación Científica equitativa en género. La metodología investigativa fue la praxis metodológica y epistemológica. La base teórica se elaboró desde diferentes campos científicos como la Biología (FAUSTO-STERLING, 2012), la Didáctica de las Ciencias (BATISTA, 2011, 2016) y la Filosofía (LACEY, 2008), entre otros. Concluimos que el proceso investigativo de la propuesta resultante articuló, problematizó e integró contextos complejos para el desarrollo de saberes didácticos múltiples, complexidad e integrados.Historicamente, a Ciência tem discriminado, sub-representado e invisibilizado as mulheres, fato que desencoraja meninas a se engajarem na Ciência e contribui para as disparidades de gênero na sociedade. A Educação Científica também reflete esse padrão, pois nela observa-se despreparo das/os docentes para a identificação e para o trabalho com questões de gênero. Posto isso, o objetivo deste trabalho foi identificar, reunir e integrar elementos epistemológicos, axiológicos, didáticos e técnico-científicos para compor uma abordagem didática de formação inicial para docentes acerca de uma Educação Científica equitativa em gênero. A metodologia investigativa foi a abordagem da práxis metodológica e epistemológica. A base teórica foi elaborada a partir de diferentes campos científicos, como Biologia (FAUSTO-STERLING, 2012), Didática das Ciências (BATISTA, 2011, 2016) e Filosofia (LACEY, 2008). Concluímos que o processo investigativo da proposta resultante articulou, problematizou e integrou contextos complexos para o desenvolvimento de saberes docentes multifacetados, dinâmicos e integrados.Editora Cruzeiro do Sul2022-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/368610.26843/rencima.v13n5a22Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3686/1915https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSachs, Juliane Priscila DinizSouza, Denise Caroline de Costa, Priscila Caroza Frasson Batista, Irinéa de Lourdes2022-12-06T16:16:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3686Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-12-06T16:16:07Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gender equity in Scientific Education: an approach to teacher education Equidad de género en la Enseñanza de las Ciencias: una aproximación a la formación docente Equidade de gênero na Educação Científica: uma abordagem para a formação docente |
title |
Gender equity in Scientific Education: an approach to teacher education |
spellingShingle |
Gender equity in Scientific Education: an approach to teacher education Sachs, Juliane Priscila Diniz Mulheres na Ciência Prática Reflexiva Reconstrutiva Social Educação Científica Sensível ao Gênero Equidade de Gênero Women in Science Reflective Social Reconstructive Practice Gender Sensitive Science Education Gender Equity Mujeres en la Ciencia Práctica Reflexiva Reconstructiva Social Educación Científica Sensible al Género Equidad de Género |
title_short |
Gender equity in Scientific Education: an approach to teacher education |
title_full |
Gender equity in Scientific Education: an approach to teacher education |
title_fullStr |
Gender equity in Scientific Education: an approach to teacher education |
title_full_unstemmed |
Gender equity in Scientific Education: an approach to teacher education |
title_sort |
Gender equity in Scientific Education: an approach to teacher education |
author |
Sachs, Juliane Priscila Diniz |
author_facet |
Sachs, Juliane Priscila Diniz Souza, Denise Caroline de Costa, Priscila Caroza Frasson Batista, Irinéa de Lourdes |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Denise Caroline de Costa, Priscila Caroza Frasson Batista, Irinéa de Lourdes |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sachs, Juliane Priscila Diniz Souza, Denise Caroline de Costa, Priscila Caroza Frasson Batista, Irinéa de Lourdes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mulheres na Ciência Prática Reflexiva Reconstrutiva Social Educação Científica Sensível ao Gênero Equidade de Gênero Women in Science Reflective Social Reconstructive Practice Gender Sensitive Science Education Gender Equity Mujeres en la Ciencia Práctica Reflexiva Reconstructiva Social Educación Científica Sensible al Género Equidad de Género |
topic |
Mulheres na Ciência Prática Reflexiva Reconstrutiva Social Educação Científica Sensível ao Gênero Equidade de Gênero Women in Science Reflective Social Reconstructive Practice Gender Sensitive Science Education Gender Equity Mujeres en la Ciencia Práctica Reflexiva Reconstructiva Social Educación Científica Sensible al Género Equidad de Género |
description |
Historically, science has discriminated against, underrepresented and made women invisible. This discourages girls from getting involved in science, and contributes to gender disparities in society. Science teaching also reflects this pattern. It can be seen that teachers are not prepared to identify and work with gender issues. Thus, the goal was to identify, reunite and integrate epistemological, axiological, didactical, and technical-scientific elements in order to compose a didactical approach to initial education of teachers about gender equity in Science Education. The investigative methodology was the approach methodological and epistemological praxis. The theoretical basis was elaborated from different scientific fields such as Biology (FAUSTO-STERLING, 2012), Science Didactics (BATISTA, 2011, 2016) and Philosophy (LACEY, 2008), among others. We conclude that the investigative process of the resulting proposal articulated, problematized, and integrated complex contexts for the development of multiple, manifold, and integrated teaching knowledge. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3686 10.26843/rencima.v13n5a22 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3686 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n5a22 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3686/1915 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-25 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133562720256 |