Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: França, Jocelmo de Morais
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santos, Ivanete Batista dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3600
Resumo: The research presented in this work aims to compare the problem solving understanding(s) present in the PNLD Guide, in the 2002 and 2020 editions. As a reference to deal with understanding(s) of problem solving, it was used Onuchic (1999) and Trindade and Santos (2013). As a source, in this first movement, the Textbook Guides evaluated by PNLD of the years 2002 and 2020 were used, characterizing itself as a documentary research and bibliographic. The initial examination of the sources made it possible to verify that the PNLD 2002, despite containing evidence of Problem Solving as a methodology, does not include this approach. In the PNLD 2020, problem solving as a methodology is explicitly indicated.
id UCS-4_0373e1e3fa68c3236305602458acc745
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3600
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020)Resolución de Problemas en los Últimos Años de Educación Primaria: un examen en las Guías del PNLD (2002 y 2020)Resolução de Problemas nos Anos Finais do Ensino Fundamental: um exame nos Guias do PNLD (2002 e 2020)Resolução de ProblemasPNLDLivro Didático de MatemáticaProblem SolvingPNLDMathematics TextbookResolución de ProblemasPNLDLibros Didácticos de MatemáticasThe research presented in this work aims to compare the problem solving understanding(s) present in the PNLD Guide, in the 2002 and 2020 editions. As a reference to deal with understanding(s) of problem solving, it was used Onuchic (1999) and Trindade and Santos (2013). As a source, in this first movement, the Textbook Guides evaluated by PNLD of the years 2002 and 2020 were used, characterizing itself as a documentary research and bibliographic. The initial examination of the sources made it possible to verify that the PNLD 2002, despite containing evidence of Problem Solving as a methodology, does not include this approach. In the PNLD 2020, problem solving as a methodology is explicitly indicated.La investigación presentada en este trabajo tiene como objetivo comparar lo(s) entendimiento(s) de resolución de problemas presentes en el Guia PNLD, en las ediciones de 2002 y 2020. Onuchic (1999) y Trindade y Santos (2013) se utilizaron como referencia para abordar la comprensión de la resolución de problemas. Como fuente, en este primer movimiento se utilizó las Guías de libros didácticos evaluadas en el PNLD para los años 2002 y 2020, caracterizándose como una investigación documental y bibliográfica. El examen inicial de las fuentes permitió verificar que el PNLD 2002, a pesar de contener evidencias de Solución de Problemas como metodología, no incluye este enfoque. En el PNLD 2020 se indica explícitamente la resolución de problemas como metodologia.A pesquisa apresentada neste trabalho teve como objetivo comparar o(s) entendimento(s) sobre resolução de problemas presentes no Guia PNLD, nas edições de 2002 e 2020. Como referência para tratar sobre entendimento(s) de resoluções de problemas foi utilizado Onuchic (1999) e Trindade e Santos (2013). Como fonte, nesse primeiro movimento, foram utilizados os Guias dos Livros Didáticos avaliados nos PNLD dos anos de 2002 e 2020, caracterizando-se como uma pesquisa documental e bibliográfica. O exame das fontes possibilitou aferir que o PNLD 2002, apesar de conter indícios da Resolução de Problemas como metodologia, não contempla essa abordagem. Já no PNLD 2020 é indicada explicitamente a metodologia Resolução de Problemas.Editora Cruzeiro do Sul2022-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/360010.26843/rencima.v13n4a04Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-162179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3600/1795https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFrança, Jocelmo de MoraisSantos, Ivanete Batista dos2023-04-22T01:11:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3600Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:11:50Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020)
Resolución de Problemas en los Últimos Años de Educación Primaria: un examen en las Guías del PNLD (2002 y 2020)
Resolução de Problemas nos Anos Finais do Ensino Fundamental: um exame nos Guias do PNLD (2002 e 2020)
title Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020)
spellingShingle Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020)
França, Jocelmo de Morais
Resolução de Problemas
PNLD
Livro Didático de Matemática
Problem Solving
PNLD
Mathematics Textbook
Resolución de Problemas
PNLD
Libros Didácticos de Matemáticas
title_short Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020)
title_full Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020)
title_fullStr Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020)
title_full_unstemmed Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020)
title_sort Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020)
author França, Jocelmo de Morais
author_facet França, Jocelmo de Morais
Santos, Ivanete Batista dos
author_role author
author2 Santos, Ivanete Batista dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv França, Jocelmo de Morais
Santos, Ivanete Batista dos
dc.subject.por.fl_str_mv Resolução de Problemas
PNLD
Livro Didático de Matemática
Problem Solving
PNLD
Mathematics Textbook
Resolución de Problemas
PNLD
Libros Didácticos de Matemáticas
topic Resolução de Problemas
PNLD
Livro Didático de Matemática
Problem Solving
PNLD
Mathematics Textbook
Resolución de Problemas
PNLD
Libros Didácticos de Matemáticas
description The research presented in this work aims to compare the problem solving understanding(s) present in the PNLD Guide, in the 2002 and 2020 editions. As a reference to deal with understanding(s) of problem solving, it was used Onuchic (1999) and Trindade and Santos (2013). As a source, in this first movement, the Textbook Guides evaluated by PNLD of the years 2002 and 2020 were used, characterizing itself as a documentary research and bibliographic. The initial examination of the sources made it possible to verify that the PNLD 2002, despite containing evidence of Problem Solving as a methodology, does not include this approach. In the PNLD 2020, problem solving as a methodology is explicitly indicated.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3600
10.26843/rencima.v13n4a04
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3600
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n4a04
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3600/1795
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-16
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133536505856