Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3600 |
Resumo: | The research presented in this work aims to compare the problem solving understanding(s) present in the PNLD Guide, in the 2002 and 2020 editions. As a reference to deal with understanding(s) of problem solving, it was used Onuchic (1999) and Trindade and Santos (2013). As a source, in this first movement, the Textbook Guides evaluated by PNLD of the years 2002 and 2020 were used, characterizing itself as a documentary research and bibliographic. The initial examination of the sources made it possible to verify that the PNLD 2002, despite containing evidence of Problem Solving as a methodology, does not include this approach. In the PNLD 2020, problem solving as a methodology is explicitly indicated. |
id |
UCS-4_0373e1e3fa68c3236305602458acc745 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3600 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020)Resolución de Problemas en los Últimos Años de Educación Primaria: un examen en las Guías del PNLD (2002 y 2020)Resolução de Problemas nos Anos Finais do Ensino Fundamental: um exame nos Guias do PNLD (2002 e 2020)Resolução de ProblemasPNLDLivro Didático de MatemáticaProblem SolvingPNLDMathematics TextbookResolución de ProblemasPNLDLibros Didácticos de MatemáticasThe research presented in this work aims to compare the problem solving understanding(s) present in the PNLD Guide, in the 2002 and 2020 editions. As a reference to deal with understanding(s) of problem solving, it was used Onuchic (1999) and Trindade and Santos (2013). As a source, in this first movement, the Textbook Guides evaluated by PNLD of the years 2002 and 2020 were used, characterizing itself as a documentary research and bibliographic. The initial examination of the sources made it possible to verify that the PNLD 2002, despite containing evidence of Problem Solving as a methodology, does not include this approach. In the PNLD 2020, problem solving as a methodology is explicitly indicated.La investigación presentada en este trabajo tiene como objetivo comparar lo(s) entendimiento(s) de resolución de problemas presentes en el Guia PNLD, en las ediciones de 2002 y 2020. Onuchic (1999) y Trindade y Santos (2013) se utilizaron como referencia para abordar la comprensión de la resolución de problemas. Como fuente, en este primer movimiento se utilizó las Guías de libros didácticos evaluadas en el PNLD para los años 2002 y 2020, caracterizándose como una investigación documental y bibliográfica. El examen inicial de las fuentes permitió verificar que el PNLD 2002, a pesar de contener evidencias de Solución de Problemas como metodología, no incluye este enfoque. En el PNLD 2020 se indica explícitamente la resolución de problemas como metodologia.A pesquisa apresentada neste trabalho teve como objetivo comparar o(s) entendimento(s) sobre resolução de problemas presentes no Guia PNLD, nas edições de 2002 e 2020. Como referência para tratar sobre entendimento(s) de resoluções de problemas foi utilizado Onuchic (1999) e Trindade e Santos (2013). Como fonte, nesse primeiro movimento, foram utilizados os Guias dos Livros Didáticos avaliados nos PNLD dos anos de 2002 e 2020, caracterizando-se como uma pesquisa documental e bibliográfica. O exame das fontes possibilitou aferir que o PNLD 2002, apesar de conter indícios da Resolução de Problemas como metodologia, não contempla essa abordagem. Já no PNLD 2020 é indicada explicitamente a metodologia Resolução de Problemas.Editora Cruzeiro do Sul2022-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/360010.26843/rencima.v13n4a04Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-162179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3600/1795https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFrança, Jocelmo de MoraisSantos, Ivanete Batista dos2023-04-22T01:11:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3600Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:11:50Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020) Resolución de Problemas en los Últimos Años de Educación Primaria: un examen en las Guías del PNLD (2002 y 2020) Resolução de Problemas nos Anos Finais do Ensino Fundamental: um exame nos Guias do PNLD (2002 e 2020) |
title |
Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020) |
spellingShingle |
Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020) França, Jocelmo de Morais Resolução de Problemas PNLD Livro Didático de Matemática Problem Solving PNLD Mathematics Textbook Resolución de Problemas PNLD Libros Didácticos de Matemáticas |
title_short |
Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020) |
title_full |
Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020) |
title_fullStr |
Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020) |
title_full_unstemmed |
Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020) |
title_sort |
Problem Solving in the Final Years of Middle School: an exam in the PNLD Guides (2002 and 2020) |
author |
França, Jocelmo de Morais |
author_facet |
França, Jocelmo de Morais Santos, Ivanete Batista dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Ivanete Batista dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
França, Jocelmo de Morais Santos, Ivanete Batista dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Resolução de Problemas PNLD Livro Didático de Matemática Problem Solving PNLD Mathematics Textbook Resolución de Problemas PNLD Libros Didácticos de Matemáticas |
topic |
Resolução de Problemas PNLD Livro Didático de Matemática Problem Solving PNLD Mathematics Textbook Resolución de Problemas PNLD Libros Didácticos de Matemáticas |
description |
The research presented in this work aims to compare the problem solving understanding(s) present in the PNLD Guide, in the 2002 and 2020 editions. As a reference to deal with understanding(s) of problem solving, it was used Onuchic (1999) and Trindade and Santos (2013). As a source, in this first movement, the Textbook Guides evaluated by PNLD of the years 2002 and 2020 were used, characterizing itself as a documentary research and bibliographic. The initial examination of the sources made it possible to verify that the PNLD 2002, despite containing evidence of Problem Solving as a methodology, does not include this approach. In the PNLD 2020, problem solving as a methodology is explicitly indicated. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3600 10.26843/rencima.v13n4a04 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3600 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n4a04 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3600/1795 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-16 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133536505856 |