A playful and collaborative proposal for meaningful learning of mathematics in the 1st year of high school: a transdisciplinary and inclusive approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, André Luis
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Florêncio, Patrícia Cavalcante de Sá, Nobre, Roseanne de Sousa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4452
Resumo: This article aims to propose actions by the Support Center for People with Specific Educational Needs (NAPNE), of a Federal Institute of Education, Science and Technology, with students in the 1st year of high school, with special hearing needs, with the aim of expanding learning in mathematics. It is proposed the use of interactive charts (IC) with the WordWall online tool for mediation and understanding of the contents of numerical sets, aiming at the development of cognitive skills and meaningful learning. The research is exploratory explanatory, with an exposition of practices that may provide an understanding of the inclusion process based on NAPNE actions. It uses strategies with gamified activities, leaving traditional teaching for a more dynamic and meaningful proposal. The results that are intended to be achieved are a significant improvement in academic performance, students more aware of the school inclusion process and the need to replicate practices in an accessible way.
id UCS-4_0f1ee15ee7aeeea9315c4c5002b2b47f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4452
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling A playful and collaborative proposal for meaningful learning of mathematics in the 1st year of high school: a transdisciplinary and inclusive approachUna propuesta lúdica y colaborativa para el aprendizaje significativo de las matemáticas en el 1° de bachillerato: un enfoque transdisciplinario e inclusivo Uma proposta lúdica e colaborativa para a aprendizagem significativa de matemática no 1º ano do ensino médio: uma abordagem transdisciplinar e inclusivaGamificação Tecnologia da EducaçãoEducação InclusivaAprendizagem SignificativaEnsino MédioGamificationEducation TechnologyInclusive EducationMeaningful LearningHigh SchoolGamificaciónTecnología de la EducaciónEducación InclusivaAprendizaje Significativo Escuela SecundariaThis article aims to propose actions by the Support Center for People with Specific Educational Needs (NAPNE), of a Federal Institute of Education, Science and Technology, with students in the 1st year of high school, with special hearing needs, with the aim of expanding learning in mathematics. It is proposed the use of interactive charts (IC) with the WordWall online tool for mediation and understanding of the contents of numerical sets, aiming at the development of cognitive skills and meaningful learning. The research is exploratory explanatory, with an exposition of practices that may provide an understanding of the inclusion process based on NAPNE actions. It uses strategies with gamified activities, leaving traditional teaching for a more dynamic and meaningful proposal. The results that are intended to be achieved are a significant improvement in academic performance, students more aware of the school inclusion process and the need to replicate practices in an accessible way.Este artículo tiene como objetivo proponer acciones del Centro de Apoyo a Personas con Necesidades Educativas Específicas (NAPNE), de un Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología, con estudiantes del 1º año de la enseñanza media, con necesidades auditivas especiales, con el objetivo de ampliar el aprendizaje en matemáticas. Se propone el uso de gráficos interactivos (IC) con la herramienta en línea WordWall para la mediación y comprensión de los contenidos de conjuntos numéricos, visando el desarrollo de habilidades cognitivas y aprendizaje significativo. La investigación es exploratoria-explicativa, con una exposición de prácticas que pueden proporcionar una comprensión del proceso de inclusión a partir de las acciones de NAPNE. Utiliza estrategias con actividades gamificadas, dejando la enseñanza tradicional por una propuesta más dinámica y significativa. Los resultados que se pretenden alcanzar son una mejora significativa en el rendimiento académico, estudiantes más conscientes del proceso de inclusión escolar y la necesidad de replicar prácticas de manera accesible.Este artigo propõe ações do Núcleo de Apoio às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas (NAPNE) de um Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia, voltadas para alunos do 1º ano do ensino médio com necessidades especiais auditivas, tendo o objetivo de ampliar o aprendizado em matemática. É proposta a utilização de cartas interativas (CI) com a ferramenta online WordWall para mediação e compreensão dos conteúdos de conjuntos numéricos, visando o desenvolvimento de habilidades cognitivas e aprendizagem significativa. A pesquisa é exploratória-explicativa, com exposição de práticas que poderão propiciar o entendimento do processo de inclusão a partir de ações do NAPNE. Utiliza-se estratégias com atividades gamificadas, rompendo com o paradigma do ensino tradicional e promovendo uma abordagem mais dinâmica e significativa. Os resultados almejam alcançar uma melhora significativa no desempenho acadêmico; alunos mais conscientes do processo de inclusão escolar; e a necessidade de replicação das práticas, de forma acessível.Editora Cruzeiro do Sul2024-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/445210.26843/rencima.v15n1a07Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4452/2151https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, André LuisFlorêncio, Patrícia Cavalcante de Sá Nobre, Roseanne de Sousa2024-04-12T19:10:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4452Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-04-12T19:10:07Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv A playful and collaborative proposal for meaningful learning of mathematics in the 1st year of high school: a transdisciplinary and inclusive approach
Una propuesta lúdica y colaborativa para el aprendizaje significativo de las matemáticas en el 1° de bachillerato: un enfoque transdisciplinario e inclusivo
Uma proposta lúdica e colaborativa para a aprendizagem significativa de matemática no 1º ano do ensino médio: uma abordagem transdisciplinar e inclusiva
title A playful and collaborative proposal for meaningful learning of mathematics in the 1st year of high school: a transdisciplinary and inclusive approach
spellingShingle A playful and collaborative proposal for meaningful learning of mathematics in the 1st year of high school: a transdisciplinary and inclusive approach
Melo, André Luis
Gamificação
Tecnologia da Educação
Educação Inclusiva
Aprendizagem Significativa
Ensino Médio
Gamification
Education Technology
Inclusive Education
Meaningful Learning
High School
Gamificación
Tecnología de la Educación
Educación Inclusiva
Aprendizaje Significativo
Escuela Secundaria
title_short A playful and collaborative proposal for meaningful learning of mathematics in the 1st year of high school: a transdisciplinary and inclusive approach
title_full A playful and collaborative proposal for meaningful learning of mathematics in the 1st year of high school: a transdisciplinary and inclusive approach
title_fullStr A playful and collaborative proposal for meaningful learning of mathematics in the 1st year of high school: a transdisciplinary and inclusive approach
title_full_unstemmed A playful and collaborative proposal for meaningful learning of mathematics in the 1st year of high school: a transdisciplinary and inclusive approach
title_sort A playful and collaborative proposal for meaningful learning of mathematics in the 1st year of high school: a transdisciplinary and inclusive approach
author Melo, André Luis
author_facet Melo, André Luis
Florêncio, Patrícia Cavalcante de Sá
Nobre, Roseanne de Sousa
author_role author
author2 Florêncio, Patrícia Cavalcante de Sá
Nobre, Roseanne de Sousa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, André Luis
Florêncio, Patrícia Cavalcante de Sá
Nobre, Roseanne de Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Gamificação
Tecnologia da Educação
Educação Inclusiva
Aprendizagem Significativa
Ensino Médio
Gamification
Education Technology
Inclusive Education
Meaningful Learning
High School
Gamificación
Tecnología de la Educación
Educación Inclusiva
Aprendizaje Significativo
Escuela Secundaria
topic Gamificação
Tecnologia da Educação
Educação Inclusiva
Aprendizagem Significativa
Ensino Médio
Gamification
Education Technology
Inclusive Education
Meaningful Learning
High School
Gamificación
Tecnología de la Educación
Educación Inclusiva
Aprendizaje Significativo
Escuela Secundaria
description This article aims to propose actions by the Support Center for People with Specific Educational Needs (NAPNE), of a Federal Institute of Education, Science and Technology, with students in the 1st year of high school, with special hearing needs, with the aim of expanding learning in mathematics. It is proposed the use of interactive charts (IC) with the WordWall online tool for mediation and understanding of the contents of numerical sets, aiming at the development of cognitive skills and meaningful learning. The research is exploratory explanatory, with an exposition of practices that may provide an understanding of the inclusion process based on NAPNE actions. It uses strategies with gamified activities, leaving traditional teaching for a more dynamic and meaningful proposal. The results that are intended to be achieved are a significant improvement in academic performance, students more aware of the school inclusion process and the need to replicate practices in an accessible way.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4452
10.26843/rencima.v15n1a07
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4452
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v15n1a07
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4452/2151
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 15 n. 1 (2024): jan./mar.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306128648044544