The Immune System approach in Basic Education: a state of the art

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Joice Francianny Melo dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Landim, Myrna Friederichs
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3342
Resumo: In the context of the Covid-19 pandemic, the dissemination of fake news highlighted the importance of approaching Biology content within the in Brazilian educational system. This work presents a mapping of scientific productions on the teaching of the immune system in Basic Education. For that, a bibliographic survey was carried out, in the form of a state of the art, which designed a categorization analysis throughout formal and content aspects. It was observed a surprisingly small number of works dealing with the subject, with an increase in 2018 and 2019, most of these (69%) developed within the Southeast region. The small number of publications reinforce the need for further research regarding this subject and its implications to society. It is expected that this work represents a contribution to research in biology teaching, stimulating scientific production and improving the approach of the contents related to immunology in Basic Education.
id UCS-4_212f489c531707733ff86ce116ef4099
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3342
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling The Immune System approach in Basic Education: a state of the artEl enfoque del Sistema Inmunológico en la Educación Básica: un estado del arteA abordagem do Sistema Imunológico na Educação Básica: um estado da arteEnsino de BiologiaEstado da ArteImunologiaVacinaçãoBiology TeachingState of ArtImmunologyVaccinationEnseñanza de la BiologíaEstado del ArteInmulogíaVacunaciónIn the context of the Covid-19 pandemic, the dissemination of fake news highlighted the importance of approaching Biology content within the in Brazilian educational system. This work presents a mapping of scientific productions on the teaching of the immune system in Basic Education. For that, a bibliographic survey was carried out, in the form of a state of the art, which designed a categorization analysis throughout formal and content aspects. It was observed a surprisingly small number of works dealing with the subject, with an increase in 2018 and 2019, most of these (69%) developed within the Southeast region. The small number of publications reinforce the need for further research regarding this subject and its implications to society. It is expected that this work represents a contribution to research in biology teaching, stimulating scientific production and improving the approach of the contents related to immunology in Basic Education.En el contexto de la pandemia del Covid-19, la difusión de noticias falsas destacó la importancia de abordar contenidos de Biología en la Educación Básica. El trabajo presenta un mapeo de producciones científicas sobre la enseñanza del sistema inmunológico en la educación básica. Para ello se realizó un levantamiento bibliográfico, a modo de estado del arte, con un diseño de categorización utilizando aspectos formales y de contenido. Fue observado una cantidad sorprendentemente pequeña de trabajos sobre el tema, con un aumento en 2018 y 2019, la mayor parte (69%) desarollada en la región Sudeste. El bajo número de publicaciones evidencia la necesidad de más investigaciones sobre el tema y sus implicaciones para la sociedad. Se espera que este trabajo represente un aporte a la investigación en la enseñanza de la biología y el perfeccionamiento del abordaje de contenidos relacionados con la inmunología en la Educación Básica.No contexto da pandemia de COVID-19, a disseminação de fake news evidenciou a importância da abordagem dos conteúdos de Biologia no ensino brasileiro. O presente trabalho busca apresentar um mapeamento das produções científicas sobre o ensino do sistema imunológico na Educação Básica. Para tanto, foi realizado um levantamento bibliográfico, sob a forma de estado da arte, que permitiu a categorização dos resultados de acordo com aspectos formais e de conteúdo. Observou-se um número surpreendentemente pequeno de trabalhos produzidos sobre o tema, com aumento em 2018 e 2019, com destaque para a Região Sudeste (69% das publicações). O reduzido quantitativo de publicações encontradas evidencia a necessidade de mais pesquisas referentes ao tema e às suas implicações para a sociedade. Espera-se que este trabalho represente não somente uma contribuição à pesquisa em ensino de biologia, mas também a melhoria da abordagem dos conteúdos relativos à imunologia na Educação Básica.Editora Cruzeiro do Sul2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/334210.26843/rencima.v13n2a20Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-212179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3342/1784https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Joice Francianny Melo dosLandim, Myrna Friederichs2023-04-22T01:04:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3342Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:04:03Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Immune System approach in Basic Education: a state of the art
El enfoque del Sistema Inmunológico en la Educación Básica: un estado del arte
A abordagem do Sistema Imunológico na Educação Básica: um estado da arte
title The Immune System approach in Basic Education: a state of the art
spellingShingle The Immune System approach in Basic Education: a state of the art
Santos, Joice Francianny Melo dos
Ensino de Biologia
Estado da Arte
Imunologia
Vacinação
Biology Teaching
State of Art
Immunology
Vaccination
Enseñanza de la Biología
Estado del Arte
Inmulogía
Vacunación
title_short The Immune System approach in Basic Education: a state of the art
title_full The Immune System approach in Basic Education: a state of the art
title_fullStr The Immune System approach in Basic Education: a state of the art
title_full_unstemmed The Immune System approach in Basic Education: a state of the art
title_sort The Immune System approach in Basic Education: a state of the art
author Santos, Joice Francianny Melo dos
author_facet Santos, Joice Francianny Melo dos
Landim, Myrna Friederichs
author_role author
author2 Landim, Myrna Friederichs
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Joice Francianny Melo dos
Landim, Myrna Friederichs
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Biologia
Estado da Arte
Imunologia
Vacinação
Biology Teaching
State of Art
Immunology
Vaccination
Enseñanza de la Biología
Estado del Arte
Inmulogía
Vacunación
topic Ensino de Biologia
Estado da Arte
Imunologia
Vacinação
Biology Teaching
State of Art
Immunology
Vaccination
Enseñanza de la Biología
Estado del Arte
Inmulogía
Vacunación
description In the context of the Covid-19 pandemic, the dissemination of fake news highlighted the importance of approaching Biology content within the in Brazilian educational system. This work presents a mapping of scientific productions on the teaching of the immune system in Basic Education. For that, a bibliographic survey was carried out, in the form of a state of the art, which designed a categorization analysis throughout formal and content aspects. It was observed a surprisingly small number of works dealing with the subject, with an increase in 2018 and 2019, most of these (69%) developed within the Southeast region. The small number of publications reinforce the need for further research regarding this subject and its implications to society. It is expected that this work represents a contribution to research in biology teaching, stimulating scientific production and improving the approach of the contents related to immunology in Basic Education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3342
10.26843/rencima.v13n2a20
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3342
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n2a20
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3342/1784
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-21
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133064646656