The Immune System approach in Basic Education: a state of the art
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3342 |
Resumo: | In the context of the Covid-19 pandemic, the dissemination of fake news highlighted the importance of approaching Biology content within the in Brazilian educational system. This work presents a mapping of scientific productions on the teaching of the immune system in Basic Education. For that, a bibliographic survey was carried out, in the form of a state of the art, which designed a categorization analysis throughout formal and content aspects. It was observed a surprisingly small number of works dealing with the subject, with an increase in 2018 and 2019, most of these (69%) developed within the Southeast region. The small number of publications reinforce the need for further research regarding this subject and its implications to society. It is expected that this work represents a contribution to research in biology teaching, stimulating scientific production and improving the approach of the contents related to immunology in Basic Education. |
id |
UCS-4_212f489c531707733ff86ce116ef4099 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3342 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
The Immune System approach in Basic Education: a state of the artEl enfoque del Sistema Inmunológico en la Educación Básica: un estado del arteA abordagem do Sistema Imunológico na Educação Básica: um estado da arteEnsino de BiologiaEstado da ArteImunologiaVacinaçãoBiology TeachingState of ArtImmunologyVaccinationEnseñanza de la BiologíaEstado del ArteInmulogíaVacunaciónIn the context of the Covid-19 pandemic, the dissemination of fake news highlighted the importance of approaching Biology content within the in Brazilian educational system. This work presents a mapping of scientific productions on the teaching of the immune system in Basic Education. For that, a bibliographic survey was carried out, in the form of a state of the art, which designed a categorization analysis throughout formal and content aspects. It was observed a surprisingly small number of works dealing with the subject, with an increase in 2018 and 2019, most of these (69%) developed within the Southeast region. The small number of publications reinforce the need for further research regarding this subject and its implications to society. It is expected that this work represents a contribution to research in biology teaching, stimulating scientific production and improving the approach of the contents related to immunology in Basic Education.En el contexto de la pandemia del Covid-19, la difusión de noticias falsas destacó la importancia de abordar contenidos de Biología en la Educación Básica. El trabajo presenta un mapeo de producciones científicas sobre la enseñanza del sistema inmunológico en la educación básica. Para ello se realizó un levantamiento bibliográfico, a modo de estado del arte, con un diseño de categorización utilizando aspectos formales y de contenido. Fue observado una cantidad sorprendentemente pequeña de trabajos sobre el tema, con un aumento en 2018 y 2019, la mayor parte (69%) desarollada en la región Sudeste. El bajo número de publicaciones evidencia la necesidad de más investigaciones sobre el tema y sus implicaciones para la sociedad. Se espera que este trabajo represente un aporte a la investigación en la enseñanza de la biología y el perfeccionamiento del abordaje de contenidos relacionados con la inmunología en la Educación Básica.No contexto da pandemia de COVID-19, a disseminação de fake news evidenciou a importância da abordagem dos conteúdos de Biologia no ensino brasileiro. O presente trabalho busca apresentar um mapeamento das produções científicas sobre o ensino do sistema imunológico na Educação Básica. Para tanto, foi realizado um levantamento bibliográfico, sob a forma de estado da arte, que permitiu a categorização dos resultados de acordo com aspectos formais e de conteúdo. Observou-se um número surpreendentemente pequeno de trabalhos produzidos sobre o tema, com aumento em 2018 e 2019, com destaque para a Região Sudeste (69% das publicações). O reduzido quantitativo de publicações encontradas evidencia a necessidade de mais pesquisas referentes ao tema e às suas implicações para a sociedade. Espera-se que este trabalho represente não somente uma contribuição à pesquisa em ensino de biologia, mas também a melhoria da abordagem dos conteúdos relativos à imunologia na Educação Básica.Editora Cruzeiro do Sul2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/334210.26843/rencima.v13n2a20Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-212179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3342/1784https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Joice Francianny Melo dosLandim, Myrna Friederichs2023-04-22T01:04:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3342Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:04:03Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Immune System approach in Basic Education: a state of the art El enfoque del Sistema Inmunológico en la Educación Básica: un estado del arte A abordagem do Sistema Imunológico na Educação Básica: um estado da arte |
title |
The Immune System approach in Basic Education: a state of the art |
spellingShingle |
The Immune System approach in Basic Education: a state of the art Santos, Joice Francianny Melo dos Ensino de Biologia Estado da Arte Imunologia Vacinação Biology Teaching State of Art Immunology Vaccination Enseñanza de la Biología Estado del Arte Inmulogía Vacunación |
title_short |
The Immune System approach in Basic Education: a state of the art |
title_full |
The Immune System approach in Basic Education: a state of the art |
title_fullStr |
The Immune System approach in Basic Education: a state of the art |
title_full_unstemmed |
The Immune System approach in Basic Education: a state of the art |
title_sort |
The Immune System approach in Basic Education: a state of the art |
author |
Santos, Joice Francianny Melo dos |
author_facet |
Santos, Joice Francianny Melo dos Landim, Myrna Friederichs |
author_role |
author |
author2 |
Landim, Myrna Friederichs |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Joice Francianny Melo dos Landim, Myrna Friederichs |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Biologia Estado da Arte Imunologia Vacinação Biology Teaching State of Art Immunology Vaccination Enseñanza de la Biología Estado del Arte Inmulogía Vacunación |
topic |
Ensino de Biologia Estado da Arte Imunologia Vacinação Biology Teaching State of Art Immunology Vaccination Enseñanza de la Biología Estado del Arte Inmulogía Vacunación |
description |
In the context of the Covid-19 pandemic, the dissemination of fake news highlighted the importance of approaching Biology content within the in Brazilian educational system. This work presents a mapping of scientific productions on the teaching of the immune system in Basic Education. For that, a bibliographic survey was carried out, in the form of a state of the art, which designed a categorization analysis throughout formal and content aspects. It was observed a surprisingly small number of works dealing with the subject, with an increase in 2018 and 2019, most of these (69%) developed within the Southeast region. The small number of publications reinforce the need for further research regarding this subject and its implications to society. It is expected that this work represents a contribution to research in biology teaching, stimulating scientific production and improving the approach of the contents related to immunology in Basic Education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3342 10.26843/rencima.v13n2a20 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3342 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n2a20 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3342/1784 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 2 (2022): abr./jun.; 1-21 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133064646656 |